Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door leoida
#1082969
Hallo iedereen,

Wij hebben deze week voor het eerst een bestelling geplaatst bij dogshape, we hadden hier op Barfplaats gelezen dat zij nu ook in België leveren en wij zijn hier heel dankbaar om; voor ons was het niet altijd even gemakkelijk om alles te vinden tegen een redelijke prijs.
Omdat we nu blijkbaar in het klantenbestand zitten krijgen we ook iedere maand per e-mail een neiuwsbrief, vorige maand (oktober) ging die over vastendagen en waarom je hond ze zo nodig heeft; bijzonder interessant. Kort samengevat komt het hierop neer dat de ideale situatie hierin bestaat dat je de hond om de dag voert (maar dan wel een volle maag), op een tijdstip dat de hond niet kan voorspellen. Reden hiervoor is dat als een wolf (hond) zich vol eet, de maag 24 uur nodig heeft om alles te verteren, en daarna 24 uur rust. Zo kom je dus uit op een maaltijd om de dag of 7 maaltijden per 2 weken. Een hond die zo gevoerd wordt is veel tevredener en gemakkelijker in de omgang omdat hij regelmatig mag ervaren dat hij voldaan is, wordt gezegd. Het ritme van werken en rusten is heel gezond voor de maag van een carnivoor, voer je te vaak dan kan de maag niet rusten en heeft de hond constant honger.
Dit lijkt me wel wat, ik denk dat het in de natuur bij de wolven inderdaad heel erg daarop gelijkt. Wij hebben een leonberger die barft, zij vast nu 1 dag per week en de andere dagen zijn haar maaltijden verdeeld over de ochtend en de avond.  Zij eet ongeveer 8 kg per week. Om een volle maag te hebben heeft een hond 4 a 5 % van zijn lichaamsgewicht aan voeding nodig, zeggen ze dus dat komt erop neer dat ik haar om de dag 2 kg zou moeten voeren om een volle maag te hebben. Zijn er hier mensen die dit ook zo doen of wat denken jullie hiervan? Vergroot het risico op een maagkanteling hierdoor niet?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1083013
of het goed is ja of nee, zijn hier al vele discussies over gevoerd. Wat wil jezelf?
Mijn honden staan nu iets langer als 2 jaar op volledig rauw, en heb inderdaad in het begin eens wat vastendagen ingelast. Maar voelde me er zelf niet lekker bij.
Ik had de maaltijden al terug gebracht van 2 keer naar 1 keer per dag, en dat vond ik eigenlijk wel genoeg.
Het enigste wat ik met Didge doe als ik een wedstrijd heb, is dat hij de dag ervoor een lichtere maaltijd krijgt en krijgt hij iets minder
En na de wedstrijd krijgt hij meer.
En hier voel ik mezelf beter bij als dat ze niets krijgen :-\
Gebruikersavatar
Door kira
#1083044
hier hebben we ook 2 naar 1 maaltijd per dag gedaan. Dat gaf een goed gevoel. Heel soms is er een dag geen eten, bv. als we vroeg weg gaan en heel laat terug zijn. Dan merk ik wel dat ze de dag erop in de ochtend al wat willen. Af en toe steelt er hier één. Heel veel, die moet dan een dag vasten (anders wordt mevrouw dik ben ik bang), en dat gaat niet van harte. Ik zou doen waar jij je goed bij voelt, ik heb zowel enthousiaste verhalen gelezen over vaste als minder enthousiaste verhalen.
Door annetenmick
#1083049
he grappig. Ik kreeg net ook de nieuwsbrief van Dogshape en vroeg me dit ook af. Kan me er wel iets bij voorstellen maar heb er zelf geen lekker gevoel bij. Lijkt me al een grote stap om van 2 naar 1 te gaan.
Is dat een moeilijke overstap trouwens KIRA en Trimsalon ??
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1083065
annetenmick schreef: he grappig. Ik kreeg net ook de nieuwsbrief van Dogshape en vroeg me dit ook af. Kan me er wel iets bij voorstellen maar heb er zelf geen lekker gevoel bij. Lijkt me al een grote stap om van 2 naar 1 te gaan.
Is dat een moeilijke overstap trouwens KIRA en Trimsalon ??
Ik vond het wel een beetje "vreemd" zeg maar ;), honden ook neem ik aan, maar weinig problemen verder mee gehad.
Ze krijgen hier 's morgens wel hun medicijnen, kruiden enz. met een heel klein beetje spiervlees, want weet niet hoe ik ze het anders naar binnen moet krijgen als ze he ;)t meerdere keren per dag moeten hebben. Maar de hoeveelheid is te verwaarlozen
Gebruikersavatar
Door pike
#1083097
Hier wordt 1x per dag gevoerd, de overgang van 2 naar 1 maaltijd is geen probleem. Een pup begint ook met vier maaltijden, dan drie, dan twee, dan 1. Van twee naar een keer per dag bijvoorbeeld spreid ik over vier dagen uit, dus de maaltijd die moet komen te vervallen maak ik wat kleiner, en dat tel ik bij de ander.

Vastendagen doe ik niet aan. Ook niet aan onvoorspelbaar voeren. Ze eten hier weliswaar niet altijd op precies hetzelfde tijdstip, maar wel altijd na de grootste dagactiviteit en die is voor 99% in de ochtend. Dus soms eten ze om 10 uur, soms om 11 en soms om 13 uur, afhankelijk van hoe laat ze thuiskomen. ZIjn we de hele dag op paden en komen we pas 's avonds thuis,  dan eten ze ook pas 's avonds.
leoida schreef: Om een volle maag te hebben heeft een hond 4 a 5 % van zijn lichaamsgewicht aan voeding nodig, zeggen ze dus
Dat percentage is volgens mij toch een slag in de lucht. In dat geval zou ik mijn honden dus elke dag een volle maag bezorgen, want ze eten dagelijks rond de 4%. Maar na zo'n 4 à 5 uur is hun maag leeg. En in de loop van de volgende ochtend is alles ook uit hun darmen vandaan. Maar ze hebben geen honger in de tussentijd, ze zijn totaal niet geinteresseerd in mijn eigen broodje of bord met eten. Ze komen ook niet in de keuken zeuren als ik daar bezig ben.
En volgens mij maakt het niet uit of een maag na 4 uur of na 24 uur leeg is. Als hij leeg is is hij leeg en ligt de boel stil en heeft de maag dus rust.
Door sandrra
#1083111
Wij voern ook 1 x per dag. Ik ben gewoon meteen overgestapt met Mazoe omdat zij barft, Khami is geleidelijker overgestapt omdat zij toen nog alleen maar KVV at. Dus ik maakte de ochtend maaltijd steeds kleiner en de avond maaltijd groter.
Ze krijgen ook nooit op vaste tijden te eten, maar wel altijd in de avond.  Soms vasten ze.
Door leoida
#1083148
Bedankt voor jullie reacties, ik stap over naar 1 maal per dag met 1 vastendag en dan zie ik wel.
Door Deesje
#1083310
dan ook een reactie van iemand die wel heel tevreden is over vasten.. mijn hond is met 8-9 maanden naar 1x per dag gegaan en vanaf 10-11 maanden ben ik vastendagen gaan inlassen.. eerst eentje per week en nu krijgt hij zo'n 4x per week te eten.. dus in principe om de dag en soms een dagje erbij.. afhankelijk van wat ik voer, als ik bijv een flink stuk rib voer krijgt ie daar ook flink wat spiervlees bij (anders heeft ie wat moeite met poepen) Zo'n maaltijd is dan dus groot en vervolgens krijgt ie de dag erna niets.

Ik vond persoonlijk de overstap naar 1x per dag niet echt moeilijk, t voelde meteen vanaf t eerste moment veel natuurlijker. Ook het vasten, al was dat de eerste week ofzo even wennen voor mijzelf, voelt beter. Nu is het zelfs zo dat als ie door vakantie ofzo wel 5 dagen achter elkaar normale porties krijg hij het zelf laat liggen. Mijn hond doet het beter op een aantal vastendagen, ik weet niet goed wat er precies (objectief) gebeurd maar hij lijkt er zich beter bij te voelen. Het feit dat ie zelf een vastendag inlast als we een aantal dagen achter elkaar wel voeren zegt voor mij genoeg. Hij heeft flink wat tijd om uit te buiken na een maaltijd, dat plannen we dan zo dat we met trainen uitkomen.

Kortom, in het begin had ik er (gevoelsmatig) ook een beetje een vreemd gevoel bij, nu zou k niet meer anders willen.. maar ik denk ook dat het afhankelijk is van hoe je hond in elkaar zit en hoe je traint enz..
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1083348
hier krijgen ze 1x per dag te eten en dat bevalt prima...
Vinci las zelf 1 a 2 x per week een vastendag in, dan kijkt ie niet eens naar zijn bak.
Zimba vast niet
Door Mevroi Kruim
#1083354
Hier eten ze op onregelmatige tijden onregelmatige hoeveelheden, soms 2x pd kleine hapjes, soms een grote maaltijd, en soms niks. Bevalt mij prima!
Door Nyncke
#1083730
Cadiz heeft ook regelmatig vastendagen vanuit zichzelf.

Mij maakt het niks uit en hij bepaald het redelijk zelf wanneer dat is...dan heeft hij gewoon geen trek. Wel ben ik zelf al een onregelmatige voerder mn s avonds, dan is het soms 5 uur en soms pas half 12 dat hij eten krijgt. s Morgens gaat alles redelijk volgens een vast stramien.

Zou iemand die nieuwsbrief eens willen kopieren en hier neerzetten, ik ben er wel nieuwsgierig naar??!!!!
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1083771
Zou hier best ook wel ergens staan ,en je kan je zo aanmelden bij dogshape dat je de nieuwsbrief voortaan wilt ontvangen.

Deze was het.



Vastendagen en waarom je hond ze nodig heeft.


Je moet weten dat de maag en de darmen van uw hond er ongeveer 20-24 uur over doen om een volledige maaltijd te verteren. De betekenis van “volledige maaltijd” is: een maaltijd die de maag vult tot hij vol is, zoals een carnivoor doet wanneer hij daar de gelegenheid voor krijgt.
Vergelijk dat maar eens met je eigen maag, die een gewone maaltijd verteert in 3-4 uur .
Dit betekent dat je  maag leeg is,  ‘s nachts als je slaapt — tenzij je nog wat gegeten hebt voordat je naar bed ging. Zelfs als dat het geval is geweest, kan je maag nog ongeveer 6 uren rusten voordat je gaat ontbijten.  (De betekenis van het Engelse woord “breakfast” is “het vasten doorbreken”...) Over een periode van 24 uur bekeken dat jouw maag minstens 25% van de tijd  rust— elke dag.


En hoe zit dan bij de hond?
Wanneer een maaltijd een volle dag nodig heeft om helemaal verteerd te worden, heeft het geen zin om vaker dan maximaal een keer per dag etente geven aan je hond. Dan heeft de maag echter nog geen rust gehad! 25% rust betekent, dat je niet meer dan 3 maaltijden geeft per 4 dagen. Je kunt dit uitrekken naar een vastendag per week (6 maaltijden per elke 7 dagen en dat zou niet fout zijn, mathematisch gezien, maar uitgaande van de menselijke norm zou het logischer zijn om de hond twee dagen per week geen eten te geven ... ) Als we ook

rekening mee houden met het feit dat de hond een carnivoor is en geen aap, zal de logica zorgen dat er zelfs nog meer vastendagen komen.



Dit geldt voor een volgroeide, volwassen hond. Pups hebben tot 4 maaltijden per dag nodig en wanneer ze nog bij hun moeder drinken 10-15 maaltijden per dag. Over het algemeen is een hond volgroeid wanneer hij 10-14 maanden oud is en bij heel grote rassen zoals bij een Ierse Wolfshond kan het groeiproces doorgaan tot ze 16 maanden oud zijn, maar nooit langer!
De maag van de hond kan alleen rusten wanneer de hond een dag geen eten krijgt. Je moet wel water geven op zo dag, maar hou jezelf niet voor de gek door hem een bot te geven of eens flink te belonen met lekkere hapjes tijdens het trainen!
Je kunt wel door blijven trainen — maar je moet het niet overdrijven. Het is belangrijk, dat hij een dag per week vast en dat jij je daar ook aan houdt.
De wekelijkse vastendag kun je het beste houden op de dag voordat je met hem naar de training gaat of intensief met hem aan het werk gaat!
Als je hond maaltijden overslaat voordat hij 12 maanden oud is, kun je al beginnen om een vastendag in te voeren. Dat kan zelfs al wanneer hij 8-10 maanden oud is.
Een vastendag verricht wonderen bij honden die te dik zijn. Als je hond te dik is, is het beter om  minder vaak te voeren in plaats van kleinere maaltijden
De ultieme voeding bestaat uit een volledige maaltijd om de andere dag — op een tijdstip dat de hond niet kan voorspelen.



En wel om de volgende redenen...
Op de eerste plaats heeft de hond 12-20% per week van zijn volwassen lichaamsgewicht nodig aan rauwe voeding. Dit is een opmerkelijk verschil met de wolf die bijna drie keer zo veel nodig heeft, omdat wolven veel rondtrekken (ze trekken 14-16 uur per dag, ook in de winters wanneer het koud is).
Een hond heeft ongeveer 4-5% van zijn lichaamsgewicht aan voeding nodig om zijn maag helemaal te vullen. Een uitgehongerde hond kan tot 8% eten— een wolf kan gemakkelijk 20% van zijn lichaamsgewicht eten in een keer...).


Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te zien, dat dit leidt naar maximaal 3-4 maaltijden per week... In ieder geval leidt het niet naar de 3-4 maaltijden per dag, die in Noord Amerika en in Europa gegeven worden!
Bij 3-4 maaltijden per week, is er ongeveer 24 uur beschikbaar voor de vertering van elke maaltijd. Hierdoor komt de maag in een ritme van werken en rusten, dat heel gezond is voor een carnivoor. Een hond die zo gevoed wordt is veel tevredener en gemakkelijker in de omgang, omdat hij regelmatig mag ervaren dat hij voldaan is.
Vergelijk dit eens met een hond die maar een kwart krijgt van een volledige maaltijd — en dan twee keer per dag zon “apenhapje” — de hond heeft constant honger! Daarnaast krijgt zijn maag nooit de gelegenheid om te rusten... hij raakt gestrest, ontwikkelt bedelgedrag en begint allerlei rommel te eten — allemaal dingen, die je waarschijnlijk niet leuk vindt.



Door de voortdurende stress daalt zijn weerstand en wordt hij gevoeliger voor ziekte — en hierdoor raakt hij nog meer geïrriteerd en ontevreden. Kortweg: moeilijker in de omgang!
En dat is nog niet alles...



Uit onderzoek is gebleken, dat er voortdurend kleine hoeveelheden enkelvoudige koolhydraten (zoals glucose) door de darmwand heengaan en in het bloed opgenomen worden wanneer de maag bezig is om het voedsel af te breken. Deze enkelvoudige koolhydraten zijn brandstof voor de spieren, dat is bij honden hetzelfde als bij mensen.
De afgifte van koolhydraten stopt wanneer de hondenmaag klaar is met de vertering en begint te rusten. Dan is het tijd geworden voor de lever om met een belangrijke taak te beginnen: vet uit de vetdeposito’s in het lichaam halen en omzetten in glucose! Dit proces begint bij honden pas nadat de maag zich ingevouwen heeft en rust. Hierdoor blijft je hond slank en er hoeven ook geen eiwitten uit de spierweefsels vernietigd te worden (zoals bij mensen die op dieet gaan...)


Deze functie van de lever — om te zorgen voor een voortdurende aanvoer van glucose — is voldoende voor de wolf/hond om alle lichamelijke activiteiten te kunnen blijven doen zonder er moe van te worden. Heel belangrijk voor een carnivoor die nooit weet wanneer de volgende maaltijd er aan komt!
Het glucosegehalte van het bloed blijft altijd hoog. Uit onderzoeken bij mensen en honden weten we dat er een vermindering van lichamelijke activiteiten is bij een laag glucosegehalte. Het zorgt ook voor een hongergevoel...
Met andere woorden: wanneer deze functie van de lever in werking treedt, kan een hond nooit honger voelen!
Dit wil niet zeggen dat een hond een gelegenheid om zich vol te eten, zal afslaan, maar het betekent wel dat hij geen problemen krijgt met een lege maag zoals wij mensen die kennen en hebben.
Er zit een belangrijke consequentie aan dit alles: door de maag van de hond nooit te laten rusten, zorg je ervoor dat hij altijd honger heeft en dat hij daarnaast ook nog eens dik wordt.



Ook geef je de lever nooit de gelegenheid om vet om te zetten in glucose De
bekende natuurwet “Use it or lose it” geldt ook voor chemische processen in het lichaam Als je voert op een manier, waardoor de maag nooit de gelegenheid krijgt om te rusten, zou je er wel eens aan kunnen meewerken dat het vermogen van je hond om zijn lichaamsgewicht ptimaal op peil te houden, vernietigd wordt!
En laat je ook niet voor de gek houden door je hond, dat hij honger heeft terwijl hij helemaal geen behoefte heeft aan voedsel. Bij de meeste honden is het puur afperserij — en heeft het niets te maken met honger — en alles met een hond die nog nooit gevoed is tot hij verzadigd was! Al die kleine hapjes en koekjes veranderen hier niets aan — ze maken het alleen maar erger.



Alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft: ga niet uit van het menselijke voorbeeld bij de beoordeling hiervan. Jouw hond is geen aap. Zijn spijsvertering werkt heel anders dan het onze. Wat goed is voor jou is niet  het beste voor je hond.
Vastendagen zijn geen duivelse uitvinding om jouw gevoelens te kwetsen en de gezondheid van je hond te schaden. Ze zijn een noodzaak om je hond geestelijk en lichamelijk gezond te houden! En ook een noodzaak voor jou zodat je zeker weet dat je hond geniet van zijn gevoel van voldaanheid, in ieder geval af en toe. Wanneer je de hond niet regelmatig laat vasten, ben je gedoemd om hem te dik te laten worden of om hem constant honger te laten lijden!



Volgende nieuwsbrief: Hoeveel eten en wanneer?



                                      -bronvermelding Soverenity- Mogens Eliasen
Door Staftime
#1084525
Ik ben pas begonnen met één vastendag in de twee weken.
Ze aten al enige tijd maar één keer per dag.

Ik heb dit gedaan om Romeo te leren wild te eten.
De dag na het vasten schotel ik hem wild voor, en krijgt hij niets anders.
En het heeft gewerkt, hij heeft netjes zijn wild opgegeten, omdat hij honger had!
Voortaan krijgt hij dus na de vastendag wild, elke twee weken.
Misschien dat ik langzaam wel meer vastendagen in ga lassen, dat weet ik nog niet.
Door Nyncke
#1084548
Bedankt voor het plaatsen van dat artikel!

Ik kijg al zoveel nieuwsbriefen maar ik ben altijd in voor een intresant artikel!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door