Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door maddoc
#1083262
Hoe krijgen jullie een homogeen eindresultaat?

Vind het nl wel belangrijk als er 9 katten van eten dat niet een steeds een deel heeft waar bv geen of weinig orgaan in zit en ander dan een deel met teveel.

@Koekje ik zag dat jij het op het eind weer handmatig mengde..
Dat is nou net een onderdeel wat ik niet weer met m'n handen wil doen. Heel slecht bevallen, eerst op een schaal de botmix uitgespreid, dan het spiervlees erover verdeeld, dan het hart, nier en lever erover verdeeld en dan met m'n handen al die kilo's ijskoude prut mengen en kneden.. :-\    Nadat ik alles natuurlijk ook al eerst klein had gemaakt.
Echt niet te doen. Kost mega veel tijd en leverde me ontzettende stekende, paarse worstjes als vingers op, waardoor ik vanwege de ellende steeds moest stoppen om bij te komen..
Ik was van plan geweest om het met de mixer met de deeghaken  te proberen, maar de deeghaken bleken spoorloos op het moment supreme.. ::)
De eerste keer had ik het samen in een grote pan gedaan en dan handmatig mengen, ook erg koud maar de botmix was ook te stijf om de rest door heen gemengd te krijgen zonder toevoeging van vocht.

Conclusie; als het zo moet, wil ik het niet ;)
Door YaYa
#1083303
Ik meng het wel. Ik heb een grote cementemmer waar ik alles ingooi als het uit de molen komt. Vervolgens een grote houten lepel en roeren maar. Het zijn iedere keer porties voor 2 weken dus in die 2 weken krijgen ze alles wat ze nodig hebben. De botmixen zijn als ze half ontdooid zijn niet echt goed te roeren dus die gooi ik nog een keer door de molen dan kan ik ze wel makkelijk mengen.
Door Mevroi Kruim
#1083331
Ik weet niet of je een boormachine hebt? Daar kun je mixer hulpstukken voor kopen, bedoeld om cement of pleister mee te mengen. Maar ook prima geschikt voor grote bergen gemalen vlees volgens mij  :D en niet idioot duur.
Door ~Joke~
#1083392
Ik verdeel alle ingredienten eerst eerlijk over twee dienbladen. Bij het malen gooi ik afwisselen karkas, kipcarbo, orgaan en spiervlees door de molen zodat het al meer of minder gemeng gemalen wordt. Ik houd de porties op de dienbladen ook bij en na malen gescheiden Als het me dan nog niet homogeen genoeg is schep ik het nog even om. Dit lukt je niet met 5 kg daarom maak ik de verdeling. Met de handen mengen is niet te doen, veel te koud
Gebruikersavatar
Door koekje
#1083412
met de handen mengen is idd erg koud, maar op zich wel te doen. ik doe altijd latex handschoentjes aan. dit helpt iets tegen de kou, maar ook tegen harde stukjes. bij kleine hoeveelheden gebruik ik een grote lepel/vork om te roeren.
omdat het gemengd moet worden, doe ik het maalsel in de grote soeppan. dit is de grootste bak die ik heb, en daarin kan je makkelijk alles mengen zonder dat alles er over heen valt.

met (bouw)mixer zie ik zo alles tegen het plafond/keukenkastjes aanspetteren.
Door flin
#1083430
[quote="koekje"]
met (bouw)mixer zie ik zo alles tegen het plafond/keukenkastjes aanspetteren.
[/quote]

  met 'full speed' waarschijnlijk wel, ja... :P
standje 'voorzichtig' lijkt me te proberen

  of idd beter witsel pakken....ben je in ene klaar.. ;D (mocht je een witte keuken willen)

wat voor machines zullen ze bij de kvv-producenten gebruiken?
iemand dat wel n's van dichtbij gezien?

  nu moet 'k toch echt aan 'n soort betonmolentje denken..... :animal_rooster:
Door Mevroi Kruim
#1083485
Je stort je maalsel in een kuip of grote emmer, zet de mixer erin en gaat op de schildpad-stand mixen. Niet eerst aanzetten en dan in de drab, dat geeft idd interessante decoratie-effecten  :-X
En bij de dhz-winkel verkopen ze vaak ook zeer degelijke huishoudhandschoenen in fris geel of stoer zwart, van die hele dikke stevige. Die houden de kou ook goed tegen en ze gaan lekker lang mee.
Door maddoc
#1083548
dank voor de tips :),

huishoudhandschoenen had ik natuurlijk wel gehad als ik eraan gedacht had...
maar dan nog denk ik niet dat me dat heel veel gescheeld had (heb wel eens eerder natte dingen gedaan buiten in de kou met dat soort dingen aan), daarvoor is het teveel en duurt het te lang.

de mixer voor de boormachine is wel een interessante, eigenlijk als ik erover nadenk heb ik ooit zo'n ding aangeschaft en wie weet ligt ie nog ergens op zolder
ik heb een gewone boormachine (niet op accu), niet zo'n hamerboor iets, zou die dat aankunnen?

en zonder mengen gaat het denk ik niet zomaar naar binnen bij 6 van de 9, ik roer het nu met water en een pietsie blik tot een brij, superfijn hoeft het niet te zijn als er maar niet té grote stukjes inzitten.
Door 202Spots
#1083623
Ik heb zoiets...'n hele grote bak,van bijna 1 meter doorsnee, en met vrij lage zijkant,
ik maal ook wel de verschillende onderdelen door elkaar ,maar kan bijna alles naast elkaar op de bodem van de bak gooien, en dan is 't veel makkelijker om alles te mengen dan wanneer 't op elkaar gestapeld in 'n hoge bak of emmer zit.
Ik gebruik grote houten spatula's of schuimspaan en handen..
Afbeelding
Door flin
#1083632
[quote="maddoc"]
dank voor de tips :),
ik heb een gewone boormachine (niet op accu), niet zo'n hamerboor iets, zou die dat aankunnen?[/quote]

  alstie te warm loopt, dan stoppen... ;)
kijk wel even naar de aansluiting; zo'n grote menger past meestal op 'n snelkoppeling, en 'k vrees dat die niet op 'n kleine machine zit?
  gewoon gaan kijken..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door