Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Syran
#1083059
Op dit moment volgen we met Syran een eliminatiedieet met geit (rauw) en rijst. Nu ongeveer een week of vier.
De resultaten zijn wisselend. Twee weken geleden had ik geitenpens gegeven en toen kwamen zijn jeuk en rode huid in alle hevigheid terug.
Op dit moment weer alleen vlees met rijst. Botten krijgt hij nog niet. Ook nog geen groentes of iets anders. Ik heb wel gevarieerd met de verhouding rijst/vlees en het lijkt alsof hij meer last heeft van zijn huid als hij alleen maar vlees krijgt en als hij er ook rijst bij krijgt dat het dan iets minder is. De verhouding is op dit moment 1/3 rijst en 2/3 vlees.
Als beloning gebruik ik gekookte geit.

Zijn rode huid is op een paar plekjes na behoorlijk verbeterd sinds het dieet. Het is nu meer rozig/rood als echt vuurrood. Een paar plekjes zijn nog wel erg rood en droog/korstig. Wel merk ik dat hij nog af en toe behoorlijk jeuk heeft Vooral op zijn poten en tenen en bij zijn piemel.

Kan ik op dit moment toevoegingen geven wat geen problemen geeft met het eliminatiedieet om toch zijn jeuk te verminderen?

Hij is nagekeken op vlooien en er is een afkrabsel genomen van zijn huid. Hier is niets uitgekomen.

Mede door zijn jeuk heeft hij nogal een kort lontje naar andere honden. We merken duidelijk een verband als zijn huid of oren slecht zijn dat zijn gedrag dan ook veel minder tolerant is.
Hiervoor ben ik bij een homeopatische dierenarts geweest en hij heeft een aantal dagen lycopodium gekregen en dit zijn we nu nogmaals aan het herhalen. Als hij hier niet voldoende op reageert krijgt hij een hogere dosering. Dit omdat hij er wel goed op reageert maar nog niet voldoende.

Hopelijk is er iets dat ik nu alvast kan doen om zijn jeuk nog verder te verminderen.
Door Lil
#1083066
Ik lees rijst....  :-X

Dat is waar bijna alle honden allergisch voor zijn, maar je schrijft wel dat de jeuk op rijst minder wordt, vreemd....
Dacht in eerste instantie het is de rijst, zeker als het op pens erger wordt (granen).

Weet het niet, misschien kun je zijn huid insmeren met aloe vera, calendula of rescue of andere fijne zalf?
Door Lizzy
#1083074
Ik heb even terug zitten lezen in je oude berichten en lees dat je al een tijdje aantobt met Syran. Hij heeft ooronstekingen gehad, hij heeft ook al eerder huidproblemen gehad en je wilt hem een implantaat geven (of dat heeft hij al) vanwege zijn gedrag, klopt dat? Mag ik vragen hoe de oorontsteking behandeld is? Welke medicatie heb je daarvoor gekregen? Hetzelfde voor de huidproblemen, heb je daar eerder een andere behandeling voor gevolgd/medicijnen voor gekregen? Zo ja, welke? De homeopathisch DA waar je loopt, is dat alleen een homeopathischwerkend DA of is hij een holistisch DA? Doe je op zijn advies dit geit eliminatie-dieet?
Door Syran
#1083095
vreemd....
Ik heb al van verschillende kanten gehoord dat Syran niets volgens het boekje doet, dus wat dat betreft ;D ;D ;D
Het maakt je overigens wel inventief.

Het klopt dat we eigenlijk al vanaf het begin met Syran aan het tobben zijn. Zowel qua gedrag als qua gezondheid.

Het implantaat heeft hij niet gehad, maar hij is, na een chemische castratie uitgeprobeerd te hebben, wel "gewoon" gecastreerd.
Zijn gedrag is daardoor wel in sommige opzichten verbeterd, maar helaas was het resultaat van de echte castratie veel minder positief als de chemische castratie. Buiten dat ben ik wel blij dat we dat toch hebben doorgezet, want hij is absoluut beter hanteerbaar voor mij.
Verder zijn we met trainingen vooral bezig met rust, rust, rust oftewel zelfbeheersing. Alles bij elkaar begint het nu na een aantal maanden zijn vruchten af te werpen. Hopelijk blijft het zo positief, want het is vaak 2 stappen vooruit 1 stap terug, 1 stap vooruit, 2 stappen of nog meer terug etc.

Het is dat het in huis zo'n ontzettende lieverd is, dat maakt een heleboel goed.

Voor zijn huid heeft hij behalve een verkoelende spray en jeukstillende shampoo geen behandeling gehad. Beide gaven wel wat verlichting. Voor zijn oren krijgt hij altijd aurizon en hier reageert hij goed op.  Wanneer hij geen oorontsteking heeft maak ik zijn oren wel regelmatig schoon met oto-clean. Ik probeer ook weer niet teveel te doen, want dat iriteerd alleen maar.

De homeopatische dierenarts, Liesbeth Ellinger, is volgens mij geen holistisch dierenarts. Het advies van geit met rijst was van de normale da, alleen zou de rijst dan 4x zoveel moeten zijn en het vlees gekookt en maar een heel klein beetje. Ik heb het dieet wel met de homeopatische da besproken en zij vind dit wel een goed idee.  Haar idee is om heel voorzichtig dingen toe te voegen om toch wat meer verschillende dingen te kunnen geven, maar zolang het nog niet stabiel is mag hij voorlopig op alleen rijst en geitenvlees blijven staan.

Hopelijk geeft dit een beetje een beter beeld van de situatie.
Door Lizzy
#1083175
Op zich vind ik het jammer dat je bent geit bent begonnen. Maar het is nog niet te laat! Want ik vind de rijst erbij namelijk echt een slecht idee. En ik zou eigenlijk graag zien dat je hem gaat voeren zonder rijst. En ik zou ook graag zien dat je hem botten gaat geven. Maar de botten van geit zijn vrij hard om daar nou direct mee te beginnen als vleesbot..... Daar kun jij niks aan doen, het is ook geen kritiek naar jou, begrijp me goed.

Heeft Syran ooit eend gegeten? Zo niet: dan zou ik, als ik jou was, nu overstappen op eend. Je kunt dan hele eenden (peking eenden) gaan voeren (te koop bij bijv. Sigro), eendennekken, eenden-orgaantjes en eendenkarkassen. De rijst laat je 100% weg uit het dieet. Je hond krijgt zo ook een veel completer voer dan alleen geitenvlees + rijst. Je kunt dit dus veel gemakkelijker 10 weken achter elkaar voeren, zonder problemen.

Goed, dan is het natuurlijk belangrijk om in en na die 10 weken goed te evalueren of de klachten verbeterd zijn. Zijn ze dat, dan kun je er vanuit gaan dat zijn problemen inderdaad met voeding te maken hebben. Zijn ze niet echt verbeterd, dan zul je de oplossing dus ook in andere hoeken moeten gaan zoeken. Want dan is het mogelijk niet alleen de voeding.

Ik zou zelf overigens naar een goed holistisch DA gaan. En ik zou zelf (onder begeleiding van hem of haar) willen gaan ontgiften. Want je hondje lijkt nog jong en dus niet vervuild, maar ik geloof zelf dat een goede reinigingskuur een goed effect kan hebben op zijn oren en huid. Dit is hoogst waarschijnlijk helemaal geen leuke periode om door te maken, maar wel noodzakelijk. Maar omdat het niet leuk is, zou ik het zelf onder begeleiding doen, zodat je een beetje steun en houvast hebt aan een DA, die er voor je is als je denkt "ik trek dit niet meer". Als je denkt dat je het zelf aan kunt, moet je dat doen natuurlijk. Ik zou zelf gaan ontgiften met Schindele's mineralen. Een grote pot kopen en beginnen met 1 theelepel Schindele's mineralen door zijn drinkwater te roeren. Dat zakt naar de bodem, maar dat geeft niet. De mineralen komen wel los in het water. Dit doe je een week. Dan ga je heel voorzichtig een halve theelepel Schindele's mineralen door zijn eten doen. Dat doe je een week. En dan maak je daar 1 theelepel van. Een theelepel is voldoende. En dat moet je nou tenminste een maandje vol gaan houden. En nu moet je even geduld hebben. Om te kijken of/wat er gebeurd. En afhankelijk daarvan, ga je over naar volgende stappen (het heeft geen zin om daar nu al in detail op in te gaan. Stap voor stap).

In de tussentijd geef je nu al een aantal weken alleen eend. Het bot, het vlees en de organen. Stel na 9 weken is je hond helemaal happy de peppy, dan wordt het tijd om 1 keer in de week iets anders toe te gaan voegen aan het menu. Je moet zeer nauwkeurig bij houden wat je toevoegt en wanneer. En de reacties van je hond afwachten. Mocht er een reactie komen, weet je dus dat je NU iets aan je hond geeft waar hij niet tegen kan. Je schrapt dit uit je menu. Dus stel, je gaat parelhoenkarkas toevoegen. Er komt geen reactie, dan kun je het volgende gaan toevoegen. Stel, je voegt nu rundvlees toe en er komt geen reactie, kun je het volgende toe gaan voegen. Stel, je voegt nu kip toe en er komt een reactie: mag je er wel vanuit gaan dat je de kip kunt schrappen uit het menu. Je gaat dus nu terug naar een menu zonder kip en als het goed is verdwijnt de reactie vanzelf weer. En zo zoek je beetje bij beetje uit waar jouw hond wel of niet tegen kan. Dit is geen leuke klus en je moet geduld hebben, maar dit is een eliminatie dieet. Waarna je dus uit zoekt waar je hond niet tegen kan. Want z'n hele leven eend blijven geven.... is A)niet gezond en B)niet de bedoeling. Want je loopt altijd de kans dat je hond daar een allergie/overgevoeligheid voor ontwikkeld. Het liefst voer je zoveel mogelijk diersoorten. Dan is de kans dat hij een allergie opbouwt het kleinst.

Nou ja, in het bovenstaande geval gaan we er dus vanuit dat je hond een voedselallergie of overgevoeligheid heeft. Er is natuurlijk een gerede kans dat dit niet het geval is en je hond na 9 weken nog steeds problemen heeft.... In dat geval denk ik dat je het best met een holistisch DA verder kunt gaan zoeken naar de mogelijkheden/oorzaak.

Oto-Clean en alle andere onnatuurlijke troep: voorlopig (liever nooit meer) gebruiken. Voor de oren kun je Prodier Oordruppels van VSM gebruiken, als de jeuk of pijn echt te gek wordt. Dit verzacht erg goed en is een 100% natuurlijk product. Verder moet je hard na gaan denken over je vaccinatieplan. Kun je je herinneren of deze problemen begonnen zijn na het vaccineren? Want ik zie wel een link. En ik zou dat bij de Holistisch DA ook zeker aanhalen en vragen of er sprake kan zijn van een vaccinosis. Ik denk ook persoonlijk (maar overleg dat vooral ook) dat je er goed aan doet je hond dus nooit meer te vaccineren. Tegen niks. Ja, dat is een risico, maar het overwegen waard. Je moet overigens nooit stoppen met vaccineren omdat ik zeg dat dat een goed idee is. Je moet dat altijd doen omdat je zelf snap dat dat een goed idee is en zelf het risico durft te dragen. Want ik kan wel zoveel zeggen, het is en blijft Internet. Ik zou overigens ook nooit meer zogenaamd preventief ontwormen. Alleen nog ontwormen indien er sprake is van een ernstige wormbesmetting. Met andere woorden: eens per jaar een mestonderzoek laten doen en niet meer ontwormen. Ik zou ook nooit meer gif op hem spuiten tegen vlooien of teken. Ik weet niet of je dat in het verleden wel hebt gedaan? Ik kan je aanbevelen daar echt mee te stoppen. Want al dit soort giffen ondermijnt het immuunsysteem van jouw hond. En dat werkt door. In zijn hele (blijkbaar overgevoelige) systeem.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1083192
nou een complete uitleg heb je al van Lizzy gehad. Kan er alleen maar aan toevoegen dat aurizon de eerste de beste rotzooi is!
Ik heb het, voor mijn rauw voer periode, ook voor Vienna gebruikt, en de kwaal werd alleen maar erger, haar haren op de oren begonnen spontaan uit te vallen :-[
Lees de bijsluiter maar eens goed wat de bijerkingen (kunnen)  zijn.
Door dinnee
#1083273
Het advies dat Lizzy je geeft is echt heel erg goed. :)

Ik heb zelf een eliminatiedieet gedaan met mijn hondje, maar dan op basis van konijn. Ook de botten, spiervlees en orgaan ervan gegeven. Hele konijn was voor mij makkelijker te verkrijgen dan hele eend, maar in het princiepe maakt dit geen verschil.

Aan de hand hiervan ben ik er achter gekomen dat mijn pup extreem reageert op granen en alles wat hier ook maar een beetje van mee heeft gekregen. Zo kon ik geen konijnenkoppen meer voeren, of nekken want vaak zaten er nog restjes graan in. Ook kan ik geen koeienpens voeren want hier zitten vaak resten van mais in.

Van de week heeft hij brood gevonden dat voor de eendjes bedoelt was. Het lag aan de waterkant van de vijvers bij ons in de buurt en nu zit hij weer helemaal onder de uitslag. Erg jammer, maar wel duidelijk dat het bij Coda dus de granen zijn.

Omdat ik maar 1 soort dier heb gevoerd zag ik vrij snel verbetering. Een aantal keer heeft hij wel wat te pakken gehad waar hij niet tegen kon, en dan zag ik duidelijk een terugval. Dat duurde ongeveer 1,5 tot 2 weken voor hij hier weer boven op was.

Nu ben ik langzamerhand weer dingetjes toe aan het voegen en dat gaat heel goed. Als ik een allergeen tegen kom, is het meteen duidelijk! Zo kan Coda ook niet tegen vis. Dus dat heb ik maar meteen geschrabt.

Last van zijn oren had mijn pup ook heel erg. Een oor had hij zelfs kaal gekrabt. Ik heb toen meteen aan de dierenarts gevraagd of het oormijt kon zijn, maar dat kon nooit volgens hem. Een paar weken geleden heb ik een spot-on tegen luizen gebruikt, die ook hielp tegen oormijt. En wat denk je? Binnen twee(!!) dagen waren zijn oren helemaal schoon...

Ik zou zeggen, volg Lizzy's raad en ik hoop dat het allemaal weer goed komt. Als je nog vragen hebt, stel ze!
Door sandrra
#1083278
Ik sluit me helemaal bij het verhaal van Lizzy aan.
Schrap vooral de rijst uit t menu. Mazoe is allergisch voor granen, ze hoeft bijwijze van een broodje maar aan te kijken en krijgt al een reactie.
Ik heb ook een eliminatie dieet gedaan in eerste instantie met CB eend/rijst en toen bleek t eerst beter te gaan. Naderhand kreeg ze een zeer heftige allergie aanval en toen ben ik in 1 klap gaan barfen met haar. Wat bleek ze kon ook niet tegen de rijst.
Mazoe 's reactie was overal jeuk en rode plekken sommige zelfs open en ze werd kaal, steeds ontstoken oren en ze stonk uren in de wind. Het was letterlijk adem benemend om met haar te knuffelen.

Het is niet fraai als je hondje gaat ontgiften, je gaat best twijfelen of je t wel goed doet. Maar de klachten verergeren soms voordat t beter
wordt.

Ook ik ben gestopt met ontvlooien. Ontwormen deed ik al niet, behalve in hun puppy-tijd hebben ze dat gehad en een keer toen ze echt wormen had. Ze worden er stront ziek van van die troep. Van de zomer heb ik de honden nog een keer laten enten en beide waren erg ziek van geworden. Dus ook dat laten we achterwegen.

Ik zou zeggen lees het advies van Lizzy goed door en volg haar advies op.
Door Syran
#1083369
Ik vind het best heftig allemaal, die informatie.  :-\ :-\ Dat moet ik even laten bezinken voor we weer een andere weg inslaan.

Vandaag moesten we plotseling nog met hem naar de da. Vanochtend spugen en in de loop van de ochtend kreeg hij steeds meer last van buikpijn. Hij stond steeds in de speelhouding. Heel onrustig, Liggen, zitten, liggen, staan etc. Hij stond op een gegeven moment bijna staand te slapen, althans zo leek het. Toch maar de da gebeld en voor de zekerheid toch even nakijken. Gelukkig geen maagkanteling, maar we moeten hem wel de rest van de dag nog extra in de gaten houden. Ze heeft een ontstekingsremmer gegeven en pijnstilling en nu ligt hij lekker te slapen.

Deze da opperde om naar de bilt te gaan, naar Eric Laarakker.
Ook omdat er twijfel bestaat of zijn rug sterk genoeg is. Het schijnt dat ze hier zowel met zijn voeding, als zijn gedrag als met zijn wervels aan de slag kunnen.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de praktijk van Eric Laarakker?

Er is al zoveel gesleept met hem en hij zit duidelijk nog steeds niet goed in zijn vel.
We zijn het er wel over eens dat er iets moet gebeuren, maar we lopen al zoveel met hem te slepen en ik wil nu liever 1x de juiste beslissing nemen dan dat we nog 10 dingen gaan proberen waar geen of te weing resultaat mee is, al heb je natuurlijk nooit garanties.

Wel fijn om te horen dat de meeste uiteindelijk toch uitgevonden hebben waar hun hond het wel goed op doet.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1083840
Wat een ellende zeg :'(. Ik heb verder geen tips voor je die zijn allemaal al gegeven.
Voor je vraag betreffende Erik laarakker: tik even Laarakker in de zoekfunctie (bovenaan in het midden van de pagina). Volgens mij is het wel een geschikte DA, maar ik heb zelf geen ervaring met hem.

Ik weet niet waar je woont? In Otterloo zit ook een goede holistische DA, Tannetje Koning (Hitam op dit forum) in Deventer Linda Boggie en in Zeist Leida Visee. Deze DA's zijn pro-vers en kan ik je vanuit eigen ervaring aanbevelen.
Laatst gewijzigd door Nitus op ma 03 nov 2008, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door claudiaB
#1084495
Het is een lange weg om uit te zoeken waar je hond allergisch voor is. Ik sluit me helemaal bij Lizzy's adviezen aan.
Het beste is een eliminatiedieet van 1 diersoort en als de jeuk weg is iedere keer iets nieuws toevoegen.

Ik ben al een jaar met Chico bezig en er zijn nog steeds nieuwe dingen die ik ontdek waar Chico op jeukt.
De fout die ik heb gemaakt is dat ik te snel iets nieuws wilde toevoegen en dan viel dat verkeerd uit en was ik weer weken achterop.
Of ik maakte de denkfout dat als hij goed tegen konijn kan dan ook tegen haas. Nou niet dus!
Wel tegen geit maar niet tegen lam. enz.
Dus heel rustig opbouwen is mijn advies.
Sterkte!
Door Syran
#1089003
Nou we zijn weer een weekje verder en heb geprobeerd wat informatie te vergaren.

Even de ontwikkelingen van afgelopen week. Hij heeft wel een paar keer gespugt 's ochtends, maar buiten dit is hij gelukkig weer helemaal opgeknapt.
Vanaf afgelopen maandag krijgt hij in ieder geval geen rijst meer. Op dit moment dus alleen geitenvlees.

I.o.m. de homeophaat krijgt Syran nu een reinigingskuur. Lymfdrainage. We zijn hier woensag mee gestart. Vrijdag was zijn huid vuurrood.
Het is nu iets minder rood, maar hij heeft behoorlijk last van een geirriteerde huid, veel jeuk en korstjes.
Zijn oren zijn erg vies, bruine prut en ze stinken, het lijkt weer op een oorontsteking. Ik geef een paar keer per dag puur oor.
Hoe snel zou ik dan verbetering moeten zien?

Verder ben ik op zoek gegaan naar eend. Eendenkarkas en eendennekken kan ik wel aan komen.
Een hele eend hebben we ook gevonden, maar dat wat 10 euro de kilo, dit is echt te duur.
Ook kan ik de spullen van herby bestellen, maar kom ik dan met de verhoudingen niet scheef? Zijn dieet zou dan bestaan uit eendkarkas, -nek, -rug en -hart. Hoe zou de verhouding hiervan dan ongeveer moeten zijn?

Er werd ook aangegeven dat ik konijn kan geven als eliminatiedieet. Is dit dan misschien een betere optie, omdat dit makkelijker te krijgen is, (ook via Herby).

Ik heb nog even over dat vaccineren nagedacht.
Voor het vaccineren had hij diarree, maar geen huidproblemen.
Het vaccineren is toen een paar weken uitgesteld tot dit zich goed had hersteld. Daarna zijn inderdaad de huidproblemen begonnen, maar aangezien hij in die periode ook van voer was veranderd had ik het daarmee in verband gebracht. Dit is in ieder geval ook iets om nog mee aan de gang te gaan.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1089662
Syran schreef: Nou we zijn weer een weekje verder en heb geprobeerd wat informatie te vergaren.

Even de ontwikkelingen van afgelopen week. Hij heeft wel een paar keer gespugt 's ochtends, maar buiten dit is hij gelukkig weer helemaal opgeknapt.
Vanaf afgelopen maandag krijgt hij in ieder geval geen rijst meer. Op dit moment dus alleen geitenvlees.
Geitenvlees wordt in de chinese kruidenleer als erg warm gezien, daarom lijkt het me als eliminatiedieet niet zo geschikt. Ik ben zelf niet zo thuis in de chinese kruidenleer, maar dat is wat mijn DA me vertelde, het verwarmd het lichaam en dat zou in jou geval misschien net iets te veel kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor rund. eend weet ik niet meer en met konijn zit je dacht ik wel veilig.
I.o.m. de homeophaat krijgt Syran nu een reinigingskuur. Lymfdrainage. We zijn hier woensag mee gestart. Vrijdag was zijn huid vuurrood.
Het is nu iets minder rood, maar hij heeft behoorlijk last van een geirriteerde huid, veel jeuk en korstjes.
Zijn oren zijn erg vies, bruine prut en ze stinken, het lijkt weer op een oorontsteking. Ik geef een paar keer per dag puur oor.
Hoe snel zou ik dan verbetering moeten zien?
Dit klinkt een als een ontgiftingsreactie (alle rotzooi wordt naar buiten gewerkt) en hoe lang dat duurt is afhankelijk van hoelang jouw hond al problemen en klachten heeft. In het ergste geval kan het een tijdje duren... Blijf ondertussen door gaan met puur oor!
Verder ben ik op zoek gegaan naar eend. Eendenkarkas en eendennekken kan ik wel aan komen.
Een hele eend hebben we ook gevonden, maar dat wat 10 euro de kilo, dit is echt te duur.
Ook kan ik de spullen van herby bestellen, maar kom ik dan met de verhoudingen niet scheef? Zijn dieet zou dan bestaan uit eendkarkas, -nek, -rug en -hart. Hoe zou de verhouding hiervan dan ongeveer moeten zijn?

Er werd ook aangegeven dat ik konijn kan geven als eliminatiedieet. Is dit dan misschien een betere optie, omdat dit makkelijker te krijgen is, (ook via Herby).
Met konijn kun je ook een goed eliminatiedieet doen (tenzij je hond al eens konijn gegeten heeft)
Ik heb nog even over dat vaccineren nagedacht.
Voor het vaccineren had hij diarree, maar geen huidproblemen.
Het vaccineren is toen een paar weken uitgesteld tot dit zich goed had hersteld. Daarna zijn inderdaad de huidproblemen begonnen, maar aangezien hij in die periode ook van voer was veranderd had ik het daarmee in verband gebracht. Dit is in ieder geval ook iets om nog mee aan de gang te gaan.
Ja lastig is dat als er meerdere dingen zijn gebeurt/ veranderd. Ik denk dat je de bijwerking van vaccinatie niet moet onderschatten! Misschien kan het vaccin gepotiënteerd worden? Dat wordt bij het paard van een vriendin van mij gedaan (ontzettende jeukklachten na vaccinatie).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door