Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door star
#1082431
Ik heb dus een border waar ik :

1x per week speuren (30 min.)
2x per week behendigheid  (2x 1 uur)
2x per week VZH / IPO        (2x 30 min.)
4x per week fietsen            (4x gemiddeld 3 uur waarvan de tussenstops gerent/speeld word)

Verder wandel ik s`ochtens en sàvonds op dit moment 60 min. met ze per wandeling.

Met mijn Mechel (10 maanden) :

1x per week speuren
2x per week IPO (word 3x per week KNPV)
4x per week fietsen (aan het opbouwen)

Als ze een jaar is geweest ook 2x per week behendigheid, en gaan ze bijde 5x per week met mijn eigen uitlaatservice mee 2x per dag 1.5 uur.

zaterdags en vrijdag zijn rustdagen dan alleen smiddags en savonds een wandeling van een uur verder liggen ze in de tuin.

Ik ben heel benieuwd of het menu aangepast moet worden vanwegen de niet doorsnee beweging die de honden krijgen hier.
B.V meet speirvlees? omdat je vaa ziet in voeding voor actieve honden dat er meer spiervlees word gevoerd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1082455
wat is de argumentatie voor meer spiervlees (en dus minder bot en orgaan)?
ik heb zelf geen honden, en mijn katten spelen alleen uit zichzelf en laat ik ook niet uit in het bos oid, maar ik snap niet waarom je bij actievere carnivoren andere percentages aan zou houden dan bij honden/katten die een wat gezapiger leven leiden. ik zou eerder gewoon meer eten geven, om het hogere verbruik op te vangen.

ik heb ook wel eens dingetjes gelezen bij honden die ineens veel energie moeten geven (bepaalde dingen als flyball of behendigheid ofzo) dat deze soms een koolhydratenboost krijgen. gevoelsmatig weet ik ook niet goed wat ik daarvan moet denken, aangezien veel koolhydraten voeren toch niet echt natuurlijk is, en misschien te grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel zou geven.

ik neem ook aan dat je honden gewend zijn aan dit regime, en dat hun metabolisme (en spierkracht) hier gewoon goed op ingesteld is. dan hoef je toch ook geen aparte dingen toe te passen?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1082461
pppppffffff dat is nogal wat jij met je honden doet.
Ik doe ook veel met mijn cattledog en jongste poedel, maar probeer het wel zo te doen, dat als ik eens ziek ben of eens wat minder tijd heb, ze niet gelijk tegen het plafond aanvliegen :D
Met mijn cattle (en hier gaat de poedel van nu 17 maanden ook naar toe), doe ik 1 keer in de week behendigheid, 1 a 2 keer in de week speuren, 2 a 3 keer per week fietsen, waarvan 2 keer een normale fietstocht van ongeveer een km of 8 a 10, en 1 keer in de week met intervals. Met mijn poedel doe ik dit ook al maar dan minder lang.
Verder wandel ik ongeveer 2 a 3 uur per dag met alle honden (verdeeld over 2 keer). Ik heb geen rustdagen o.i.d. omdat het schema wat ik aanhoud, ook zo is dat ik het doe wanneer en hoe het mij uitkomt, dus kan ook in de weekenden zijn.
Ik geef ze niets extra's of zo, en ik zou ook niet weten waarom.
Didge krijgt 550 gram per dag en Bantu (op dit moment omdat ik haar erg schraal vond worden) 750 gram per dag.
Het enigste wat ik bij Didge af en toe doe, is als hij wat meer heeft gedaan (wedstrijd, meer getraind o.i.d) dan krijgt hij eenmalig een grotere maaltijd.
Door Lizzy
#1082492
Meer spiervlees? Nee hoor, nergens voor nodig. Gewoon van alles meer voeren (op het oog). Eventueel wat vettere diersoorten geven.
Door star
#1082589
oke dank je wel allemaal ik merk dat ze bijde snel mager worden maar dan dus meer voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door