Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Jeannette b
#1081694
Hoi, even een vraagje:
Boomer is een hond van 12 jaar, voor zover ik weet kerngezond, maar ze is echt een oudje aan het worden.
Nou heb ik laatst een brief gehad van de da, dat ze nu toch echt dringend haar enting moet krijgen. Ze zou deze in juni al moeten hebben gehad.
Ik wil dit eigenlijk liever niet meer, want ik ben bang dat dit een aanslag op haar gezondheid wordt.
Wanneer zouden jullie laten titeren?

Jake heeft  alle entingen gehad die hij moet hebben, hij is 7 maand oud, en volgend jaar moet hij weer terug komen. Wat zouden jullie doen? Enten of titeren?

Ze moeten nu volgens mijn kalender ook weer ontwormt worden. Boomer eet nu ongeveer een half jaar barf/kvv, en Jake ook.
Ze zijn in juli nog ontwormt, en volgens de fabrikant moeten ze iedere 3 maand. Ik vind dat persoonlijk wel erg veel, maar omdat Jake van alles opeet wat hij vindt, twijfel ik nu toch wel. Hij is goed gezond, maar af en toe is zijn ontlasting wat drabbig.
Eerst maar eens probiotica geven?
Zou dat voor Boomer ook een goed effect hebben? Zij heeft overigens geen klachten, maar zij eet ook niet van de straat...
Ik bedoel eigenlijk meer als ondersteuning van haar darmflora, of is dit overbodig?
Door Mevroi Kruim
#1081940
Ik ontworm nooit, Kátur heeft als pup een keer een kuur gehad; daarna heb ik af en toe gekeken onder de microscoop en nooit iets te vinden dus ook geen reden om te ontwormen. Door af en toe een lichte besmetting bouwen ze weerstand op en krijgen ze dus ook geen wormen als ze volwassen zijn (en vers eten natuurlijk  :D)
En qua enten, daar ben ik ook jaren geleden mee gestopt, vorig jaar zijn ze getiterd bij Tannetje en de immuniteit was nog goed dus geen reden om te gaan enten.
Ik zeg altijd maar zo: ik ga ook niet elk jaar of elke 3 jaar een DKTP-enting halen en de entingen van de honden zijn net zo goed als die voor mensen.
Door sandrra
#1082084
Ik ontworm ook niet, tenzij ze natuurlijk wormen hebben.
Enten heb ik tot voor kort gedaan, maar daar stop ik ook mee. Bij onze vorige hond liet ik t ook zelden tot nooit enten. Wel allemaal hun puppy entingen gehad enzo. Ik laat volgend jaar alleen rabies zetten, omdat ze met ons mee over de grens gaan en de drie jaar dan om zijn.
Door dogsunlimited
#1082446
Zo'n oudje zou ik echt nooit meer vaccineren. Mijn honden laat ik volgend jaar titeren, dan zijn de drie jaar van de Puppy DP op volwassen gewicht om en ik zie dan wel hoe de titers uitvallen bij Whooper (dan bijna 6) en of ik laat bijvaccineren. Mijn gevoel zegt nee, gezien mijn andere hond (in december 7) die vaccinosis heeft en niet meer gevaccineerd mag worden met in elk geval het Weil-vaccin. Ontwormen doe ik alleen als na ontlastingonderzoek blijkt dat ze wormen hebben. In hun voeding zitten veel wormafdrijvers.
Natuurlijke probiotica als kefir zou je twee maal per week kunnen geven. Dat is op dat moment dan weerstandverhogend en ontgiftend op die darmflora. Elke dag PB-capsules zou ik dan niet doen bij een hond die een goede darmwerking heeft. Je zou ook wat kruiden als brandnetel en thijm kunnen geven voor het spijsverteringsstelsel of eventueel wat Chlorella.
Door Jeannette b
#1082486
Ja, ik laat  Boomer gewoon niet meer  enten, ik denk dat het helemaal niet goed voor haar is. Vanmorgen zat ze me wat triestig aan te kijken, en dan merk je dat ze ouder wordt. Ze lijkt af en toe zo fragiel. Niet meer het sterke hondje die ze was.
Jake laat ik volgend jaar titeren, en dan zien we wel wat daar uitkomt.

Ik las in de Labrador Post dat hartworm ook in Nederland voorkomt sinds kort. En die eitjes kun je niet zien met het blote oog.
Ik ben daar wel wat huiverig voor, vooral omdat deze besmette honden nooit in het buitenland zijn geweest.
Hoe vaak laten jullie de ontlasting controleren?
Door sandrra
#1082726
Jeannette b schreef: Ja, ik laat Boomer gewoon niet meer enten, ik denk dat het helemaal niet goed voor haar is. Vanmorgen zat ze me wat triestig aan te kijken, en dan merk je dat ze ouder wordt. Ze lijkt af en toe zo fragiel. Niet meer het sterke hondje die ze was.
Jake laat ik volgend jaar titeren, en dan zien we wel wat daar uitkomt.

Ik las in de Labrador Post dat hartworm ook in Nederland voorkomt sinds kort. En die eitjes kun je niet zien met het blote oog.
Ik ben daar wel wat huiverig voor, vooral omdat deze besmette honden nooit in het buitenland zijn geweest.
Hoe vaak laten jullie de ontlasting controleren?
Ik las dit op een site
http://www.kalverbos.nl/hartworm.htm
Door dogsunlimited
#1082728
Ik denk er sterk over om mijn volgende pup tot 1 jaar zeer beperkt te vaccineren en dan niet meer.
Het advies om honden vanaf 7 jaar niet meer te vaccineren, had ik zowieso al opgevolgd.

Voor wat betreft de hartworm:
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=125

http://www.animalcare.nl/index_bestanden/Page7487.htm

http://www.kalverbos.nl/hartworm.htm

Dit is 'bekend' voor wat betreft Nederland. Volgens de 'boeken' is Angiostrongylus Vasorum er al langer dan deze onderzoeken, alleen honden worden er niet ziek van. Je zou je kunnen afvragen met het oprukken van de industriële diervoeding en het veelvuldig vaccineren, ongediertebestrijding etc. of weerstand in deze niet veelbepalend is.
Mijn honden worden niet preventief ontwormd, ook deze hartworm kan uit ontlastingonderzoek worden gehaald. Als is aangetoond dat er daadwerkelijk iets zit, dan pas ontworm ik met bv. Milbemax, omdat ik van dit product weet dat mijn honden er goed op reageren. Ik laat meestal in november de ontlasting controleren.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op za 01 nov 2008, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kojak
#1082806
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vagebond
#1082902
Ik laat mijn teckels niet meer enten, behalve de Weil enting. omdat het hier nog voorkomt helaas. Wel heb ik het teefje die gedekt gaat worden nog, laten titeren.

Voor 2 weken geleden waren er 2 jack russeltjes in de trimsalon, van 13 en 14 jaar. Ze moesten geent worden en direkt maar de gebitjes laten schoonmaken. Ik kon het niet laten om te zeggen dat ze gewoon niet moet enten, alleen de tandjes schoon laten maken en in het voorjaar Weil enten.
Elk jaar worden die beestjes geent en de tandjes schoongemaakt onder narcose. Ze zijn dan een week ziek, grrr wat zijn dat voor dierenartsen. Ts weer niet te geloven.
Ook als je 1x ontwormmiddel koopt bij de da, krijg je automatisch na 3 maanden een herhalingsontwormkaart in de brievenbus. Zonde van de postzegel.
Door Jeannette b
#1083415
Ik heb inderdaad het idee dat ik dan niet goed zorg voor mijn honden. Maar ik besef ook dat dit aangepraat is. Ik zei laatst nog tegen de da-assistente, dat het eigenlijk troep is, al die middeltjes. Zij was het er helemaal niet mee eens, en zei zelfs dat het gezond is.
Ik heb constant het idee dat ik me  dan moet verdedigen, terwijl iedereen toch wel weet dat het een vorm van gif is.
Naja, ik laat volgend jaar de ontlasting van beide checken, en titeren. Ik zie wel wat er dan uitkomt, en plan dan mijn vervolgstappen.
Dank jullie wel voor jullie uitleg!
Door dogsunlimited
#1083657
Jeannette b schreef: Ik heb inderdaad het idee dat ik dan niet goed zorg voor mijn honden. Maar ik besef ook dat dit aangepraat is. Ik zei laatst nog tegen de da-assistente, dat het eigenlijk troep is, al die middeltjes. Zij was het er helemaal niet mee eens, en zei zelfs dat het gezond is.

Ik heb constant het idee dat ik me dan moet verdedigen, terwijl iedereen toch wel weet dat het een vorm van gif is.
Naja, ik laat volgend jaar de ontlasting van beide checken, en titeren. Ik zie wel wat er dan uitkomt, en plan dan mijn vervolgstappen.
Dank jullie wel voor jullie uitleg!
Niemand gaat mij aanpraten dat ik niet goed voor mijn honden zorg. En ik weet al inmiddels ruim drie jaar sinds ik geen vlooien-, teken- en chemische wormbestrijding gebruik en zeer matig laat vaccineren, dat ik hier enorm goed aan doe. Het chemisch ontwormen, daar had ik nog wel twijfels over. Maar naarmate je er meer over leest uit erg goede bronnen, zit er logica in de redenatie dat alles valt en staat met gezonde voeding en het niet extra belasten van het immuunsysteem. Nu zeg ik er bij dat ik geen katten heb, waardoor mijn honden nooit vlooien hebben. Maar dan nog, het is een prettiger idee dat ik ze vlovrij kan houden door al die troep juist niet te gebruiken. Zelfs mijn dierenarts geeft toe dat hij wel eens twijfelde aan zijn eigen kunnen wat het ontlastingonderzoek aangaat en is ieder jaar errrug secuur bezig of hij niet toevallig iets over het hoofd heeft gezien. Hij dramt ook totaal niet door op toch voor de zekerheid ontwormen, omdat hij zelf ziet dat het niet nodig is. Ik vind het prima. ;D Over de rest gaat hij niet met mij in discussie, omdat hij gewoon ziet dat mijn hondjes in 'topconditie' verkeren. Preventief wil ik nog wel af en toe de parasieten compositum gebruiken, dat is in elk geval niet schadelijk en haalt vervuiling weg wat er op dat moment niet hoort te zitten. Maar alleen bij eventuele symptomen.
Probeer zelf je weg te bepalen in wat jij vindt dat 'goed' is voor je kanjers en wat niet. Je zal zien dat je door de tijd heen daar erg vrede mee gaat krijgen. :)
Door Dark-Flame
#1095470
Ontwormen doen we hier niet meer, tenzij ze natuurlijk last heeft van wormen. De laatste keer ging ze vreselijk aan de race van zo'n kuurtje, dus liever niet. Inenten is wel noodzakelijk omdat Flame altijd meegaat op vakantie (ook naar het buitenland).

Groetjes,
Yvonne & Flame ;)
Door sandrra
#1095670
Dark-Flame schreef: Ontwormen doen we hier niet meer, tenzij ze natuurlijk last heeft van wormen. De laatste keer ging ze vreselijk aan de race van zo'n kuurtje, dus liever niet. Inenten is wel noodzakelijk omdat Flame altijd meegaat op vakantie (ook naar het buitenland).

Groetjes,
Yvonne & Flame ;)
Wij nemen de honden ook mee naar t buitenland, maar ik wil ze niet meer laten enten. Ik laat ze titeren en dan zien we wel wat nodig is.
Rabiës laat ik wel zetten.
Door Dark-Flame
#1096135
Hoi Sandra,

Is titeren dan voldoende voor b.v. een land als Duitsland of Spanje en wat houdt dat titeren nou precies in?

Groetjes,
Yvonne & Flame ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door