Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hetty2
#1081864
Gistermiddag had Paco een hazekarkas op, daar heeft ze lekker een kwartier op zitten knauwen.
Gisteravond, 2-3 uurtjes later, heeft ze 3 hartjes (ik dacht van een eend) gekregen. Vorige keer heeft ze daar mee zittten mutsen, maar nu heeft ze het opgegeten. Ik zag haar knauwen, ze deed er ook een 10 minuten over, dus ik dacht dat ze ze netjes op had gegeten.
Maarrrr... nu kom ik net terug van mijn werk en heeft ze de hele bench ondergespuugd (mijn hele huis ruikt weeig naar orgaan, BAH). Het gekke is dus dat er geen haas bij zit. Het is wat slijmerig en er zit gewoon nog een heel hart in en wat stukjes hart. Ik vind het gek dat na zo'n 14 uur in de maag dat hart nog terug komt. Precies hetzelfde is 2 weken geleden ook gebeurd, ook bij de hartjes. Toen had ze het samen met wat spiervlees gekregen en spuugde ze het ook de dag erna uit. Paco is nu een maand helemaal over op barfen en heeft van alles gegeten, maar hoeft alleen maar te spugen na het eten van hart. Ze scheurt en kauwt alles mooi in kleine stukjes, ze doet het echt heel netjes. Behalve dus bij het hart!
Is het hart een dusdanig sterke spier dat ze het daarom niet goed in stuk gescheurd krijgt en dat het niet goed verteerd?? Zou het helpen om het in stukjes te snijden?? Of kan ik het net zo goed achterwege laten, ze krijgt verder als orgaanvlees nog nier, lever en pens, dus genoeg variatie lijkt me.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1081869
zou het gewoon niet meer geven...
misschien heeft ze niet goed genoeg gekauwd, want 10 min op die kleine hartjes, volgens mij heeft ze gewoon zitten mutsen.
Misschien vindt ze lamshart wel lekker.
Hier eten ze ook sommige dingen van een bepaald dier niet, dan maar niet, er is zat om mee te varieren
Gebruikersavatar
Door pike
#1082017
hetty2 schreef: Of kan ik het net zo goed achterwege laten, ze krijgt verder als orgaanvlees nog nier, lever en pens, dus genoeg variatie lijkt me.
Ik zou wel hart blijven geven, want het bevat belangrijke stoffen die niet in ander orgaan zitten (taurine bijv.). Ik zou alleen een andere soort gaan proberen, rund of lams. En dan desnoods in stukjes snijden. De eende- en ook de kippehartjes daar zit vaak nog behoorlijk vet aan, misschien is dat ook een oorzaak van het spugen. ;)
Door hetty2
#1083445
Nou heb ik net even ge-googled op taurine, want ik wist eigenlijk niet goed wat het was. En ik wilde weten of het 'kapot' ging als ik het eventueel kort kook. De lever wordt namenlijk ook alleen gekookt netjes gegeten...
Op wikipedia stond dat honden zelf taurine aanmaken (katten niet trouwens) en dat het belangrijk is voor hun hart. Dus niet dat het in hart zit  ??? Maar euh.... wat in wiki staat hoeft niet altijd WAAR te zijn. Dus heb ik nog even hier op barfplaats rond gesnuffeld, daar kwam ik wel tegen dat in hart veel ijzer zit, maar verder.... Nu weet ik het dus niet meer  :-\ Dus wie weet waarom hart goed en onvervangbaar is voor de hond??
Ik las trouwens dat taurine ook in red bull zit, dus ik kan de hond altijd nog een blikje daarvan geven...    ;D :o :-X
Door 202Spots
#1083606
hetty2 schreef: Op wikipedia stond dat honden zelf taurine aanmaken (katten niet trouwens) en dat het belangrijk is voor hun hart. Dus niet dat het in hart zit  ??? Maar euh.... wat in wiki staat hoeft niet altijd WAAR te zijn. Dus heb ik nog even hier op barfplaats rond gesnuffeld, daar kwam ik wel tegen dat in hart veel ijzer zit, maar verder.... Nu weet ik het dus niet meer  :-\ Dus wie weet waarom hart goed en onvervangbaar is voor de hond??
Heb je hier wat aan?
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg460418
Door Lizzy
#1083749
Kort samengevat bevat vlees taurine en kan een hond deze stof zelf aan maken. Neemt niet weg dat ik ook het liefst zo compleet mogelijk zou voeren en dus wel hart zou geven. Ik zou, als ik jou was, eens runderhart proberen en deze in stukjes snijden. Hart is in de regel helemaal niet moeilijk verteerbaar. Zeker niet moeilijker dan skeletspierweefsel. Ik denk dat het probleem 'm eerder zit in het diersoort zit en mogelijk in het feit dat het nog een heel hartje betreft. Overigens heb ik wel eens eerder geroepen hier dat het lijkt alsof honden selectief kunnen kotsen. Alle dingen die niet lekker vallen, die kunnen ze eruit gooien terwijl ander eten erin blijft zitten. Het is echt wonderlijk!
Door Mevroi Kruim
#1083924
Da van dat kotsen, dat heb ik laatst weer gemerkt.
De overtollige haantjes waren door Connie vakkundig gekeeld en door mij grotendeels geplukt maar er zaten nog wel veren aan, die de honden mee opgegeten hadden. En vervolgens weer uitkotsten, maar alleen die veren dus, voor de rest helemaal niks. Knap hoor!
Door hetty2
#1088562
Ik heb gisteren weer hart gegeven, maar dan in stukjes gesneden. Paco heeft het smaak opgegeten en het is er ook ingebleven!
Probleem opgelost  :) Bedankt allemaal voor het meedenken, super zoveel hulp er wordt gegeven op dit forum. En ook zoveel kennis, ik smul ervan!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door