Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door elixeryen
#1081073
Dit is het menu van mijn hondje:

maandag: 60 gr hart + 45 gr paard
dinsdag: 105 gr kwartel
woensdag: 60 gr kippennek + 45 gr geit
donderdag: 105 gr pens
vrijdag: 50 gr lever + 55 gr kwartel
zaterdag: 105 gr spiervleessnippers
zondag: 35 gr kwartel + 70 gr kopvlees

hart en lever varieer ik. De ene keer is het kippenhart, lamshart, runderhart, etc. Lever varieer ik ook.
Sardientjes wil ik ook geven, maar daar moet ik eerst zien aan te geraken.
In de week kan ik ze ook wat yoghurt en een eitje geven.
Door Antonia
#1081406
Je voert dus 735 gram per week. Daarvan is:
215 gram orgaan = 29%
255 gram vleesbot = 35%
265 gram spiervlees = 36%

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om minder orgaan te geven (max. 20%, waarvan de helft pens). Voor jouw hondje betekent dat zo'n 70 tot 75 gram pens per week. Verder hoort lever inderdaad in het menu, maar vind ik bijna 7% van het totaal voor lever ook wat fors. Ik denk dat ik dat zou halveren.

Je vleesbotpercentage vind ik aan de lage kant. Bovendien vind ik dat in verhouding erg veel kwartel. Een eendennekje of een kalkoennekje of een haaskarkasje zou een mooie aanvulling kunnen zijn.

Verder ben ik een voorstander van het geven van groenten. Een hond heeft (weliswaar in beperkte mate) koolhydraten en vezels nodig en daarvoor is groente een prima bron.
Zoals je al van plan bent is vette vis nog een ontbrekend onderdeel in je menu, maar dat komt nog begrijp ik.
Door elixeryen
#1081608
Misschien handig om te weten dat Bolo quasi geen tanden meer heeft  ;)
Daarom opteer ik vooral voor bot dat niet te hard is. Ik heb gelezen dat kalkoen hard is. Een haaskarkas lijkt me ook niet echt mogelijk voor haar.
Ik wil haar toch de mogelijkheid geven om haar resterende tanden te gebruiken. Indien het echt niet gaat, maal ik het voor haar.

Ik had eerst ipv de pens nog spiervlees maar toen kreeg ik de tip dat ik dit beter zou veranderen in pens. Zo gezegd, zo gedaan. Misschien in de ene week spiervlees en de andere pens?
Ik dacht dat je pens niet bij de percentages moest optellen...??

Groenten zijn toch niet noodzakelijk voor een hond. Een hond is en blijft een carnivoor.  In de natuur gaan honden ook niet regelmatig groenten eten.
Ik ben niet tegen het geven van groenten, verre van, mij lijkt het alleen niet noodzakelijk.
Door dinnee
#1081981
Andere zachte dieren zijn bijvoorbeeld: parelhoen, konijn, duif, hamster of cavia. (omdat je zo'n klein hondje hebt)

Eerst dacht ik dat groente ook niet echt noodzakelijk zijn. Mijn pup heeft een tijdje op een eliminatie dieet gestaan omdat we er achter wilde komen waar hij allergisch voor was. Hij kreeg toen alleen konijn en dus ook geen groente. Een aantal allergenen hebben we nu ontdekt en we zijn langzaam aan steeds meer dingetjes met hem aan het proberen (qua eten).

Het eerste wat ik heb toegevoegd was een eenvoudige groentemix (brocolli, bloemkool en selderij met spirulina en zeewier) en na een paar dagen zag hij er al een stuk beter uit qua vacht! Hij ging veel meer glanzen en kreeg een diepere kleur. Dus voor mijn hondje doet het zeker wel wat! :)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1082002
elixeryen schreef: Misschien handig om te weten dat Bolo quasi geen tanden meer heeft  ;)
Daarom opteer ik vooral voor bot dat niet te hard is. Ik heb gelezen dat kalkoen hard is. Een haaskarkas lijkt me ook niet echt mogelijk voor haar.
Ik wil haar toch de mogelijkheid geven om haar resterende tanden te gebruiken. Indien het echt niet gaat, maal ik het voor haar.
Maar als je dan toch gaat malen dan zou je toch ook andere botsoorten kunnen malen. Heb je nog meer afwisseling
Ik had eerst ipv de pens nog spiervlees maar toen kreeg ik de tip dat ik dit beter zou veranderen in pens. Zo gezegd, zo gedaan. Misschien in de ene week spiervlees en de andere pens?
Ik dacht dat je pens niet bij de percentages moest optellen...??
Deze vraag/ opmerking zie ik de laatste tijd steeds vaker terugkomen, en ik vind dat dus nergens op slaan. Waarom zou je een onderdeel van het menu van je hond niet meerekenen? Als je praat over een heel dier (zoals konijn en kwartel met alles er nog op en aan) dan kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar pens?? Dat is een onderdeel van een dier, een herkauwer. Het is een orgaan, net als dat een kippenmaag een orgaan is!
Groenten zijn toch niet noodzakelijk voor een hond. Een hond is en blijft een carnivoor.  In de natuur gaan honden ook niet regelmatig groenten eten.
Ik ben niet tegen het geven van groenten, verre van, mij lijkt het alleen niet noodzakelijk.
Je hoeft ook niet elke dag groentes te geven. En als ik naar mijn eigen huiswolf kijk, die eet ook regelmatig gras, Gitte at soms graag de wortels van bepaalde grassoorten en plukte frambozen van de struik, at graag appels en pruimen en worteltjes, aardbei en tomaat vond ze ook lekker. Ik weet wel zeker dat wilde honden (denk dat je dat met honden in de vrije natuur bedoelt) dat ook doen.
En nee, honden zullen niet doodgaan als ze geen groentes krijgen, maar ik lees hier toch regelmatig dat het weglaten van groentes mindere vachten geven. Zie ook het bericht hierboven van dinnee.
Door elixeryen
#1082048
Ok, dan hou ik dit zeker in mijn achterhoofd.
Groenten mag je alleen gepureerd geven, toch? Hoeveel geef je best per week?? Welke groenten zijn er geschikt voor "beginners-hondjes"?
Misschien best ook even bij vertellen dat mijn hondje lang niet alles lust. Het zal dus even zoeken zijn wat ze allemaal graag eet. Vlees gaat  goed naar binnen en daar ben ik blij om!

Ik wil haar liever de kans geven zodat ze haar resterende tanden kan gebruiken voor bot, daarom ook dat ik opteerde voor kwartel en kippennek.
Volledige Kippenbouten kan ze echt niet opeten. Als ik het allemaal maal gaat ze weer beginnen schrokken en dat vermijd ik liever.
Als het echt niet anders kan, maal ik het wel en dan kan ik inderdaad opteren om nog andere diersoorten te geven. Dan zal ik wel op zoek moeten gaan naar een vleesmolen, want alles in mijn blender doen zal een eeuwigheid duren ;)

Van die pens heb ik gelezen op een ander forum. Ik ga daar even navraag doen en dan laat ik je het weten.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1082142
[quote="elixeryen"]
Van die pens heb ik gelezen op een ander forum. Ik ga daar even navraag doen en dan laat ik je het weten.

[/quote]

Die zeggen hoogst waarschijnlijk weer dat je pens niet hoeft mee te rekenen in je menu ::), maar ik vind dat dus grote onzin om eerder vermelde redenen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1083109
elixeryen schreef: Ok, dan hou ik dit zeker in mijn achterhoofd.
Groenten mag je alleen gepureerd geven, toch? Hoeveel geef je best per week?? Welke groenten zijn er geschikt voor "beginners-hondjes"?
Hier vind je wat je hond zoal wel en niet mag eten:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4451

Misschien best ook even bij vertellen dat mijn hondje lang niet alles lust. Het zal dus even zoeken zijn wat ze allemaal graag eet. Vlees gaat  goed naar binnen en daar ben ik blij om!

Vaak moeten honden ook leren om dingen te eten die ze nog niet kennen. Pike lustte in het begin ook geen groente, nu eet hij het zo uit de bak. Ook at hij geen lever, ook die lust hij nu graag.
Als ze de kans krijgen eten die van mij behalve gras ook rietwortels (ze zijn er ontzettend gek op en trekken ze gewoon uit de blubber langs de oevers van sloten en vaarten), wilde framboosjes en wilde bramen.
Ik wil haar liever de kans geven zodat ze haar resterende tanden kan gebruiken voor bot, daarom ook dat ik opteerde voor kwartel en kippennek.
Laat niet weg dat twee soorten bot erg weinig is (met het oog op eventuele tekorten). Dan zou ik bijvoorbeeld toch een eendenek nemen, die in de lengte in tweeën knippen en lekker meppen. Heb je toch weer een soort erbij.
Volledige Kippenbouten kan ze echt niet opeten. Als ik het allemaal maal gaat ze weer beginnen schrokken en dat vermijd ik liever.
Als het echt niet anders kan, maal ik het wel en dan kan ik inderdaad opteren om nog andere diersoorten te geven. Dan zal ik wel op zoek moeten gaan naar een vleesmolen, want alles in mijn blender doen zal een eeuwigheid duren ;)

Van die pens heb ik gelezen op een ander forum. Ik ga daar even navraag doen en dan laat ik je het weten.
als je de zoekfunctie gebruikt, zul je zien dat hier al meermalen over geschreven is.  Persoonlijk zie ik pens ook als orgaan. Je kunt pens gewoon nooit als volledig beschouwen. Een pens (of andere maag) maakt deel uit van een groter geheel en is dus nooit iets compleets. Als pens daadwerkelijk compleet was zouden we alle dagen van het jaar pens kunnen voeren zonder dat je hond tekorten op zou lopen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door