Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Neolithic
#1080562
Beste forumleden,

Ik heb een vraagje, vandaag zijn we voor onszelf bij een slager geweest om een gedeelte van een biologische koe te kopen.
Tijdens het uitbenen werden de stukken been in een apparte container geworpen om afgevoerd te worden afgevoerd.
Uit deze container heb ik wat botten meegenomen met als idee deze aan de hond te geven. Maar nu zit ik met een probleem. Nou ja probleem. Het is meer dat ik even niet weet of ik het bot direct aan de hond kan geven ofdat ik het misschien eerst moet voorbewerken.
Misschien dat iemansd mij hier kan helpen ik hoor het graag.

Groet Neolithic
Door annetenmick
#1080565
Volgens mij mag je geen runderbotten geven. Tenminste geen dragende delen (poten) daarvan. Die zijn te hard (kapotte tanden) en verteren niet goed. Gevaarlijk dus.
Door Happy Tail
#1080572
runderbotten zijn te hard vind ik en dan inderdaad met name de dragende delen. Wel kun je bijvoorbeeld het borstbeen geven, dat is wat zachter. ribben moet je maar even kijken, sommigen geven deze wel het ligt er maar net aan ook hoe jouw hond is, zla recreatiebot zou je het even kunnen geven, als er te veel geknaagd wordt aan het bot zelf zou ik het welhalen (of ruilen met wa lekkers). 
Onze hond is verstandig genoeg om te harde stukjes te laten liggen, en dan zelfs van lamsschoudertjes ed.
Door Neolithic
#1080575
Volgens mij is het geen dragend veel van het bot.
Dus dat zou geen probleem hoeven te zijn. Maar mag ik het gewoon rauw geven?
Al moet ik het bot wegnemen op het moment dat het rest vlees eraf is dat maakt me niet zo heel erg veel uit.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1080576
Je had die botten beter kunnen laten liggen ;). Tenzij er nog heel veel vlees aan zat, dan kun je je hond het vlees eraf laten peuzelen (als je het tenminste af kan pakken naderhand) en dan alsnog in de kliko.
Runderbotten zijn erg hard en de kans bestaat dat als je hond er stukken bot af weet te krijgen dit nare gevolgen kan hebben. Runderbot is namelijk zo hard dat dat in de hondenmaag ook niet verteerd wordt, de kans op een darmobstructie (of nog erger perforatie) is daarom groot. En verder is runderbot een goede tandenbreker.
Mocht je er voor kiezen het bot tóch te gaan geven, geef het dan iig rauw! Maar de beste bestemming is de groene container.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1080579
Neolithic schreef: Volgens mij is het geen dragend veel van het bot.
Wat is het dan wel?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1080587
Neolithic schreef: Volgens mij is het geen dragend veel van het bot.
Dus dat zou geen probleem hoeven te zijn. Maar mag ik het gewoon rauw geven?
Al moet ik het bot wegnemen op het moment dat het rest vlees eraf is dat maakt me niet zo heel erg veel uit.
Tja, dragend of niet, mijn hond krijgt geen enkel runderbot, vind ik veel te link.
Enja, ALS je het toch gaat geven: rauw!
Door Neolithic
#1080590
Dan ga ik het risico maar niet nemen. Het komt uit de rug want ik heb gezien dat ze het eruit hebben gesneden. Maar dan toch beter uitkijken begrijp ik uit het geheel. Ik snij het restvlees er wel af en geef haar dat wel. Dan voorkom ik de mogelijkheid op problemen.

Bedankt voor de info.

Neo
Door hetty2
#1080672
Neolithic schreef: Beste forumleden,

Ik heb een vraagje, vandaag zijn we voor onszelf bij een slager geweest om een gedeelte van een biologische koe te kopen.
Tijdens het uitbenen werden de stukken been in een apparte container geworpen om afgevoerd te worden afgevoerd.
Uit deze container heb ik wat botten meegenomen met als idee deze aan de hond te geven. Maar nu zit ik met een probleem. Nou ja probleem. Het is meer dat ik even niet weet of ik het bot direct aan de hond kan geven ofdat ik het misschien eerst moet voorbewerken.
Misschien dat iemansd mij hier kan helpen ik hoor het graag.

Groet Neolithic
Volgende keer vragen of je de pens (voor niks of een habbekrats) mag meenemen. Als je dan toch een hele bout komt halen, dan mag dat vast wel!
Door Neolithic
#1080721
Ja dar dacht ik vandaag te laat aan (toen ik thuis was). Maar de volgende keer zal ik daar zeker om vragen.
Moet je die voor je deze aan de hond geeft eerst uitwassen? Zoiets heb ik ooit wel een gehoord?
Door Sultan
#1080744
Niet uitwassen! Hoe vuiler de pens, hoe beter voor je hond! Uiteraard wel ff checken op "gekke" dingen, zoals bv draad e.d. Maar de normale pensinhoud is heel erg gezond voor je hond!
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1080745
hier krijgen ze heel af en toe wel een een runderbot. Ik ga er niet voor op pad maar als ik ze krijg. Wel grote botten waar nog flink wat vlees aan zit, en de rest gaat in de kliko.
Ze mogen hier een uurtje of zo even zoet mee zijn en dan haal ik ze weg.
Gebruikersavatar
Door pike
#1081199
Hier komen ook geen runderbotten in huis. En van kleinere hoefdieren ook nooit dragende botten.

Enne, graaf je zelf die gaten uit je onderschrift? Als "neolithiker" zou je volgens mij dan toch in staat moeten zijn een rib of wervel van bv een pijpbeen (dragend) te onderscheiden    ??? ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door