Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Salty
#1078507
Op een ander forum las ik dat Duck therapie kan helpen bij gedragsproblemen bij honden.

http://www.ducknatuurvoeding.com/Duckna ... &pageid=18


Ik kan persoonlijk niets speciaals vinden wat er in zou moeten zitten wat hiervoor kan zorgen.Als ik het goed begrijp  zou het de kip zijn die veel natuurlijke B2 en B6 vitamines bevat , welke belangrijk zijn bij het aanmaken van serotonine, een tekort daarvan is mede verantwoordelijk voor impulsief gedrag, asociaal gedrag, agressiviteit en hyperactiviteit.

Mijn inziens zou dus  bijv carnibest kip/rijst dezelfde werking kunnen geven .

Of kijk ik ergens overheen en zit er toch iets van een speciale toevoeging in de DUCK therapie ?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1078516
[quote="Salty"]
Op een ander forum las ik dat Duck therapie kan helpen bij gedragsproblemen bij honden.

http://www.ducknatuurvoeding.com/Duckna ... &pageid=18


Ik kan persoonlijk niets speciaals vinden wat er in zou moeten zitten wat hiervoor kan zorgen.Als ik het goed begrijp  zou het de kip zijn die veel natuurlijke B2 en B6 vitamines bevat , welke belangrijk zijn bij het aanmaken van serotonine, een tekort daarvan is mede verantwoordelijk voor impulsief gedrag, asociaal gedrag, agressiviteit en hyperactiviteit.

Mijn inziens zou dus  bijv carnibest kip/rijst dezelfde werking kunnen geven .

Of kijk ik ergens overheen en zit er toch iets van een speciale toevoeging in de DUCK therapie ?

[/quote]

Wat ik er zo van lees (wel vemoeiend hoor, zoveel bulshit lezen ;D) bouwen ze op de aanwezigheid van Tryptophaan. Dit is een stof die rijkelijk aanwezig is in vlees, dus niks bijzonders als je vers voert.
Pas als je brokken voert kan een hond nerveuzer /drukker worden door de lage hoeveelheid c.q afwezigheid van Tryptophaan. Dit is dus gewoon een gebrek. Hiervoor hebben de broktelers een oplossing gevonden, je stopt er Tryptophaan bij en voila, je hebt een brok voor nerveuze honden. Voer je vers dan krijgt de hond gewoon de hoeveelheid Tryptophaan binnen waar hij zo'n beetje recht op heeft, dus dat hoef je dan niet persé een "therapievoer" te noemen.
Mede gezien de samenstelling zou ik dan toch liever voor een gewone kvv kiezen. Bevat waarschijnlijk nog meer Tryptophaan en je wordt niet op(af)gescheept met wortelen, rijst en maiskiemen.
Door Salty
#1078534
[quote="Angelique"]
Wat ik er zo van lees (wel vemoeiend hoor, zoveel bulshit lezen ;D) bouwen ze op de aanwezigheid van Tryptophaan. Dit is een stof die rijkelijk aanwezig is in vlees, dus niks bijzonders als je vers voert.
Pas als je brokken voert kan een hond nerveuzer /drukker worden door de lage hoeveelheid c.q afwezigheid van Tryptophaan. Dit is dus gewoon een gebrek. Hiervoor hebben de broktelers een oplossing gevonden, je stopt er Tryptophaan bij en voila, je hebt een brok voor nerveuze honden. Voer je vers dan krijgt de hond gewoon de hoeveelheid Tryptophaan binnen waar hij zo'n beetje recht op heeft, dus dat hoef je dan niet persé een "therapievoer" te noemen.
Mede gezien de samenstelling zou ik dan toch liever voor een gewone kvv kiezen. Bevat waarschijnlijk nog meer Tryptophaan en je wordt niet op(af)gescheept met wortelen, rijst en maiskiemen.
[/quote]

Als ik het dus goed begrijp heeft het dan ook geen nut om het te proberen voor mijn hyperactieve reu aangezien deze al heel zijn leven kvv krijgt en was hij als hij brokken zou krijgen gewoon nog drukker  ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1078543
[quote="Angelique"]
Wat ik er zo van lees (wel vemoeiend hoor, zoveel bulshit lezen ;D) bouwen ze op de aanwezigheid van Tryptophaan. Dit is een stof die rijkelijk aanwezig is in vlees, dus niks bijzonders als je vers voert.
Pas als je brokken voert kan een hond nerveuzer /drukker worden door de lage hoeveelheid c.q afwezigheid van Tryptophaan. Dit is dus gewoon een gebrek. Hiervoor hebben de broktelers een oplossing gevonden, je stopt er Tryptophaan bij en voila, je hebt een brok voor nerveuze honden. Voer je vers dan krijgt de hond gewoon de hoeveelheid Tryptophaan binnen waar hij zo'n beetje recht op heeft, dus dat hoef je dan niet persé een "therapievoer" te noemen.
Mede gezien de samenstelling zou ik dan toch liever voor een gewone kvv kiezen. Bevat waarschijnlijk nog meer Tryptophaan en je wordt niet op(af)gescheept met wortelen, rijst en maiskiemen.
[/quote]

en niet te vergeten: Toegevoegd zijn vitamines, mineralen en spoorelementen ::)

Vind het wel heel eenzijdig alleen maar kip. Toevallig zit in kip en kalkoen het hoogste percentage tryptofaan, maar als je naar de getallen kijkt is dat maar een 'winst' van niks. Kijk maar eens bij het volgende lijstje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan

Ik zou m'n geld niet op Duck-therapie zetten maar lekker gaan afwisselen ;).
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1078556
[quote="Salty"]
Als ik het dus goed begrijp heeft het dan ook geen nut om het te proberen voor mijn hyperactieve reu aangezien deze al heel zijn leven kvv krijgt en was hij als hij brokken zou krijgen gewoon nog drukker  ;)
[/quote]

Die kans is aanwezig, maar niet 100% zeker. Ik zou m'n geld liever uitgeven aan een gedragstherapeut, of aan een holistisch werkend DA of homeopaat die ook veel kennis van gedrag heeft ;).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1078617
[quote="Salty"]
Als ik het dus goed begrijp heeft het dan ook geen nut om het te proberen voor mijn hyperactieve reu aangezien deze al heel zijn leven kvv krijgt en was hij als hij brokken zou krijgen gewoon nog drukker  ;)
[/quote]

Ik acht het niet onmogelijk, want je hoort in de wandelgangen best regelmatig dat honden geestelijk rustiger worden van vers vlees.
Door oebaya
#1079098
Het verhaal van Duck klopt in grote lijnen. Echter, als je werkelijk iets wil doen, dan moet je bij de reguliere maaltijden die 2x per dag gegeven moeten worden extra vitamine B6 geven en drie uur na elke maaltijd een hapje met veel koolhydraten, b.v. macaroni.
Maar je hoeft dit allemaal niet te doen, je kan ook ProQuiet geven, een voedselsupplement. Echter noch Duck Therapie, noch het dieet of ProQuiet mag je geven bij bepaalde medicijnen. Het gaat dan om medicijnen die ook invloed hebben op het serotonine systeem.
gr.
Nicolette
Door Salty
#1079184
[quote="oebaya"]
Het verhaal van Duck klopt in grote lijnen. Echter, als je werkelijk iets wil doen, dan moet je bij de reguliere maaltijden die 2x per dag gegeven moeten worden extra vitamine B6 geven en drie uur na elke maaltijd een hapje met veel koolhydraten, b.v. macaroni.
Maar je hoeft dit allemaal niet te doen, je kan ook ProQuiet geven, een voedselsupplement. Echter noch Duck Therapie, noch het dieet of ProQuiet mag je geven bij bepaalde medicijnen. Het gaat dan om medicijnen die ook invloed hebben op het serotonine systeem.
gr.
Nicolette

[/quote]

Hij gebruikt geen medicijnen dus dat scheelt.Ik ga eens even googelen op het produkt .Bedankt.
Door kojak
#1079400
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Salty
#1080669
[quote="kojak"]

edit : wel moet je bij het uitkiezen van een b6 vitamine heel goed op de samenstelling letten. ik zou er appart magnesium bij geven een een preperaat met pure b6 uitkiezen. bij veel b6 vitamines zit er al magnesium bij in maar het aandeel van de magnesium is dan zo hoog dat er maar weinig b6 overblijft. er zijn heel veel potjes met b vitamines, maar weinig goede.
[/quote]

Wat is dan bijv.een goed merk vitamine B6 ? En zou dit dan beter zijn dan de ProQuiet of hetzelfde .Ik zou namelijk met aparte vitamine B6 en magnesium tabletten weer bang zijn dat ik misschien een te hoge dosering van het een of ander zou geven.
Door oebaya
#1080766
Hier heb je de samenstelling van ProQuiet: L-Tryptofaan : een essentieel aminozuur dat nodig is voor de produktie van de rustgevende neurotransmitter serotonine.
Taurine : een aminozuur met meerdere functies, o.a. de produktie van neurotransmitters. Nervositeit kan hierdoor afnemen.
Niacinamide (Vit. B3) : noodzakelijk voor het zenuwstelsel en hersenfuncties. Niacin vermindert opwinding.
Pyridoxine HCL (Vit. B6) : bevordert de werking van neurotransmitters, taurine, dopamine enz.
Cobalamin (Vit. B12) : belangrijk voor een goede werking van het zenuwstelsel.
Hops : heeft o.a. een kalmerende werking.
Chamomile : een kruid met een milde kalmerende werking.
Ginger Herb : heeft een neutraliserende werking op devecht- of vluchtreactie bij het vrijkomen van adrenaline.
Brewers Yeast : een uitstekende bron van B-vitamines, noodzakelijk voor een gezond zenuwstelsel.


gr.
Nicolette


 
Door Lizzy
#1080768
Wat is het nut van L-Tryptofaan, Taurine, vitamine B3, B6 en B12 te geven aan een vers/rauw etende hond? Al deze stoffen zijn echt ruimschoots aanwezig in vlees en vis en eieren. Voor een brok-etende hond mogelijk wel interessant maar ik zie geen nut dit aan een vers-etende hond te geven. Dan zou je dit spul kunnen geven voor de hop, de kamille en de gember... Dan zijn er waarschijnlijk goedkopere oplossingen? Biergist vind ik trouwens troep met een grote T. Het is afval van de bier-industrie. En gist is niet goed voor de gezondheid, in tegenstelling tot wat wel eens wordt beweerd..... Dat zou ik dus sowieso niet aan mijn hond geven....
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 30 okt 2008, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door boskat
#1080923
Even tussendoor,heb na de bevalling van dochter,1 jaar ongeveer na geboorte zoon,nu 36 jaar terug,ook vit b complex van de huisarts gekregen,op aanraden van de kraamverzorgster
Als steuntje en het hielp,schoot me weer in de gedachten met het lezen van deze reacties
Maar goed ik eet geen rauw vlees natuurlijk ;D
Door Salty
#1080930
[quote="Lizzy"]
Wat is het nut van L-Tryptofaan, Taurine, vitamine B3, B6 en B12 te geven aan een vers/rauw etende hond? Al deze stoffen zijn echt ruimschoots aanwezig in vlees en vis en eieren. Voor een brok-etende hond mogelijk wel interessant maar ik zie geen nut dit aan een vers-etende hond te geven. Dan zou je dit spul kunnen geven voor de hop, de kamille en de gember... Dan zijn er waarschijnlijk goedkopere oplossingen? Biergist vind ik trouwens troep met een grote T. Het is afval van de bier-industrie. En gist is niet goed voor de gezondheid, in tegenstelling tot wat wel eens wordt beweerd..... Dat zou ik dus sowieso niet aan mijn hond geven....
[/quote]

Dus jij denkt dat het ook geen nut heeft om het te proberen ? Kan het kwaad als hij dan teveel van deze stoffen binnen zou krijgen of niet ?
Hij krijgt al vanaf dat hij 8 weken oud is kvv en zo af en toe een kippen of eendenekje.
Hij is toen hij 9 maanden oud was gecastreerd en  nu 4 jaar oud.Hij is zo gefocust op andere honden of mensen die langskomen.Hij vliegt echt bijna door de deur naar buiten als hij iets hoort of ziet het begint nu echt vervelend te worden.Ook 's avonds rond een uurtje of 7 (je kunt de klok er haast op gelijk zetten) rent hij zonder aanleiding de kamer door van voor naar achter en als de kamerdeur open is neemt hij ook nog even de hal mee.Soms gaat het zo hard dat hij niet op tijd kan stoppen en knalt dan tegen de voordeur aan.Hij rent een keer of 6 op en neer en gaat dan liggen.In het begin vonden we dit wel grappig maar nu wordt het irritant.Voor de rest is het een schat van een hond hoor. :)maar het lijkt me niet dat dit normaal gedrag is voor een hond.In ieder geval ik ben er niet bekend mee.
Door Hekate
#1080936
Het klinkt als de gekke 5 minuten die mijn kat af en toe heeft. Binnenkatten staan er om bekend dat ze af toe (vaak 1 keer per dag) de kolder in de kop krijgen. Dan springen ze alle kanten op en proberen ze van alles te vangen. De meeste mensen denken dat ze het doen omdat ze overdag niet genoeg te jagen hebben en hun energie dus niet kwijt kunnen.
Buitenkatten hebben dit namelijk vrijwel niet.

Kan het zijn dat je hond eigenlijk nog wel meer zou willen rennen, spelen, wandelen etc dan je nu met hem doet? Wellicht heeft hij wel een TE goede conditie gekregen door al dat goede eten zijn hele leven lang. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door