Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1079599
Ik ben er maar druk mee.  Veel lezen en bedenken wat ik ga bestellen, waar ik het laat etc. Heb al verschillende brekeningen gemaakt, maar ik merk dat ik het moeilijk vind te bepalen welke methode ik ga volgen.

De één zegt:
50-60 % vleesbot
15 % groenten en fruit
10-15% orgaanvlees
5-10% tafelresten (en supplementen)

de ander zegt:
60-70% spiervlees     ( ik neem aan dat dit menu dan ook hetzelfde is als 30% vleesbot en 30-40% spiervlees??)
15% orgaanvlees
15% bot

Ergens vond ik ook
50% vleesbot
15% orgaan
15% groenten
20 % spiervlees

En ik had eerst gekozen voor de laatste, maar nu begin ik gewoon te twjfelen. Tuurlijk hebben ze allemaal een heel helder en duidelijk verhaal waaróm je dit menu moet voeren, maar, het wijkt toch nogal af onderling qua percentages.

Voeren jullie specifiek volgens de ene of andere methode? Wat is wijsheid bij opgroeiende honden? Of, mizt je het en kom je dan op percentages uit die ertussen in liggen?  Het is nogal een ratio als je ze samen neemt:

30-60 % vleesbot 
10-15% orgaanvlees (lekker stabiel ;-))
0-15 % groenten
0-10 % tafelresten en supplementen
25- 40% spiervlees.

Is het dan zo, dat als ik binnen deze grenzen blijf eigenlijk altijd wel goed zit? Ookal is het de ene week meer richting BARF en de andere week wat meer richting NRV??
En zit ik dan met een pup ook altijd goed?

Kortom,
Hebben jullie voor een bepaalde methode gekozen, en zo ja waarom, en bevalt het helemaal?
Hoe "streng" volgen jullie een bepaalde methode?

Heel erg bedankt van een beginnende barfster...

groetjes, Patricia

(edit percentages aangepast)
Laatst gewijzigd door Bonha op di 28 okt 2008, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#1079621
Ik heb simpelweg gekozen door te kijken naar wat mijn honden lekker vinden en bovenal naar hun ontlasting.
Nu maak ik me er niet zo druk meer om, maar in het begin liep ik altijd te analyseren hoe de poep was.
Soms zat er blijkbaar te veel bot in en dan zat Borke piepend en kermend ('t is wel een aansteller hoor - maar toch) te poepen en dan deed ik minder bot in het eten en meer spiervlees.

Ik voer tegenwoordig meer spiervlees, alleen nog maar heel goed bevleesd bot.
Toen kreeg Sofi Leishmaniose en tijdelijk medicatie die de nieren kan aantasten en haar nierwaardes waren op de rand.
Toen kreeg zij een barf nier dieet en belangrijk daarin is o.a. minder bot te geven.
Dat heb ik toen een periode gedaan en daar deden beide honden (ze eten zoveel mogelijk hetzelfde) het eigenlijk wel prima op.
Nu ben ik dus meer spiervlees gaan inkopen en verhoudingsgewijs minder bevleesd bot.

Kort samengevat: kijken en leren en zo je plan trekken.
#1079631
Ik heb mijn eigen methode. En deze is gebaseerd op een beetje Ian Billinghurst en een beetje Mogens Eliasen en verder vooral gebaseerd op mijn eigen jarenlange ervaring (met pups, opgroeiende honden, volwassen honden, senioren honden en ziekte honden). Ik heb alle methodes die er zijn ruimschoots op mijn eigen volwassen/gezonden honden uitgeprobeerd. En verder baseer ik mijn ideeen natuurlijk ook op de ervaring van andere hondeneigenaren die talloze pups, opgroeiende honden, volwassen honden en senioren honden hebben. In mijn direct omgeving en over de hele wereld.

Ik voer zo ongeveer 50% vleesbot (de vleesbotten bevatten tenminste 50% vlees), 10% a 15% groente, 15% a 20% orgaanvlees, inclusief pens. En de rest spiervlees. Ik voer geen hele prooidieren. Uit principe niet. En ik tel extraatjes zoals yoghurt, eitjes, gezonde tafelrestjes, etc. niet mee.

Die laatste van jou: die vind je gemiddeld genomen het vaakst terug op Barfplaats, denk ik. De eerste is daar een beetje een variatie op, hoewel we hier niet vaak 60% vleesbot voeren.

Ik voer dit vrij streng. Wijk ik namelijk af, zie ik gewoon dat mijn honden het minder goed doen. Ik heb bijv. langere tijd nul groentes gevoerd. Dat is mij niet goed bevallen. Buiten dat de ontlasting er niet goed uit zag (gebrek aan vezels?), begonnen mijn honden vies te ruiken en werden de vachten beduidend minder mooi en minder zacht. Ik heb ook langere tijd minder vleesbot gegeven. En ik vond de ontlasting van al mijn honden minder goed. Slappe handel. en kreeg zelfs last van de anaalklieren. Ik heb ook wel een tijdje meer vleesbot gevoerd. Dan werd de ontlasting te droog. De ontlasting van mijn honden is, van allemaal, altijd en elke dag perfect. Ze ruiken niet, ze zijn gezond, ze glimmen als spiegels, ze hebben een conditie voor 10, ze zijn perfect opgroeid zonder groeipijnen of andere rare skeletafwijkingen. Mijn hond van 12,5 jaar doet iedereen verbazen als ze horen dat hij 12,5 jaar is. Hij wandelt nog iedere dag in draf of gallop 1,5 uur mee.

Ik zelf zou mijn pup nooit op laten groeien op 30% vleesbot, te meer daar ik rijkelijk bevleesde botten voer en ik denk dat je dan makkelijk te weinig voert. Ik zou ze ook niet op 60% vleesbotten op laten groeien (hoewel dat nog eerder dan op 30%). En ik zou zelf ook nooit kiezen om mijn pup op te laten groeien op 0% groente. En dat is waar al die andere theorieen wel op gebaseerd zijn en dat is prima, maar ik zou het zelf nooit doen.

Ik zou zeggen: kijk zelf naar waar jouw hond het het beste op doet! Je kunt je prima binnen die grove percentages bewegen en kijken waar jouw hond het het best op doet.
#1079653
Ok helder verhaal weer, dank je! Jullie!

Ik denk dat ik dan toch maar blijf bij de derde versie zo'n beetje, gewoon omdat ik gevoelsmatig het idee heb dat groenten 1. niet slecht zijn, en 2. het zelfs inderdaad ook nog wat toe kan voegen, en je dat zou missen als je ze weglaat. Trouwens heeft mijn meisje volgens mij behoefte aan groente c.q vuile pens, want ze "jaagt" op rottend plantenmateriaal, eet bessen en grassen en soms kruiden tijdens het wandelen. Ze is voor zover ik weet niet misselijk en heeft er nog nooit van overgegeven.
Dat terzijde. Ik denk dat ik toch maar begin met
50% vleesbot
15 % groenten
10 % orgaan (omdat er ookal veel orgaan in de kvv zit, of is 10 procent dan nog veel?)
25% spiervlees

Zo ongeveer. En dan natuurlijk inderdaad goed opletten hoe ze het erop doet. Ik heb trouwens sterk de neiging de supplementen te laten voor wat ze zijn..ik vind dat toch wel moeilijk, supplementen toevoegen, je hebt tenslotte eigenlijk geen echt idee wat je doet en wat voor interacties het aangaat. Wat olie lijkt me prima, maar verder lijkt het me niet nodig andere preparaten te geven, of doet eigenlijk iedereen dat wel?

Ik vind het overigens leuk nog meer andere ervaringen te horen, maar als ik niet tot het einde der dagen wil zitten rekenen maar ook daadwerkelijk eens wil beginnen.....moet ik ook spijkers met koppen gaan slaan  ::), dus ik ga nu rekenen wat ik voor een maand nodig heb en dan maar eens een fijne bestelling doen denk ik.

Ik kan het. :P 8)
;)
Laatst gewijzigd door Bonha op di 28 okt 2008, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#1079688
Bonha schreef: Ik ben er maar druk mee.  Veel lezen en bedenken wat ik ga bestellen, waar ik het laat etc. Heb al verschillende brekeningen gemaakt, maar ik merk dat ik het moeilijk vind te bepalen welke methode ik ga volgen.

De één zegt:
50-60 % vleesbot
15 % groenten en fruit
10-15% orgaanvlees
5-10% tafelresten (en supplementen)

de ander zegt:
60-70% spiervlees     ( ik neem aan dat dit menu dan ook hetzelfde is als 30% vleesbot en 30-40% spiervlees??)
15% orgaanvlees
15% bot
Ik denk dat het verschil hem vooral hier in zit:
in je eerste voorbeeld is sprake van 50-60% vleesbot
in je tweede voorbeeld van 15% bot

In je eerste voorbeeld gaat het dus om bevleesd bot. Bot met nog vlees eraan. Als je het vlees wegdenkt komt je aan voorbeeld no. 2: bot. Voorbeeld nr. 2 gaat uit van kaal bot.

Zelf geef ik aan 2 honden: 50% vleesbot, 20% spiervlees 20% orgaan en 10% groente
en aan nr. 3 geef ik: 45% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaan en 10% groente (want die kan anders niet lekker poepen).
Daarbij moet ik dan nog vermelden dat mijn botten doorgaans niet zo heel veel vlees zit. Ik voer vooral karkassen. In een enkel geval zit er wel veel vlees aan hun bot, dan geef ik wat minder spiervlees. 
Ik schuif dus wel met de percentages vleesbot en spiervlees (afhankelijk dus van het soort bot dat ze krijgen), orgaan en groente blijft altijd gelijk bij mij.  ;)
#1079693
Ik geef iets van 50 % vlees/bot  35 % spiervlees en 15 % orgaan.

orgaan en kefir en eitjes reken ik niet mee.Ik neem ook een lager gewicht dan ze in werkelijkheid zijn zo kom ik aan mooie makkelijke getallen uit :)

Niet dat ze altijd precies de goeie hoeveelheid krijgen,dat kan nog wel eens verschillen.

Orgaan en groente en ei geef ik altijd bij vlees/bot
2 eieren per week en groente en orgaan verdeeld over 3 keer.
#1079694
pike schreef: Ik denk dat het verschil hem vooral hier in zit:
in je eerste voorbeeld is sprake van 50-60% vleesbot
in je tweede voorbeeld van 15% bot

In je eerste voorbeeld gaat het dus om bevleesd bot. Bot met nog vlees eraan. Als je het vlees wegdenkt komt je aan voorbeeld no. 2: bot. Voorbeeld nr. 2 gaat uit van kaal bot.

Zelf geef ik aan 2 honden: 50% vleesbot, 20% spiervlees 20% orgaan en 10% groente
en aan nr. 3 geef ik: 45% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaan en 10% groente (want die kan anders niet lekker poepen).
Daarbij moet ik dan nog vermelden dat mijn botten doorgaans niet zo heel veel vlees zit. Ik voer vooral karkassen. In een enkel geval zit er wel veel vlees aan hun bot, dan geef ik wat minder spiervlees. 
Ik schuif dus wel met de percentages vleesbot en spiervlees (afhankelijk dus van het soort bot dat ze krijgen), orgaan en groente blijft altijd gelijk bij mij.  ;)
Thanks, dat van die botten had ik wel al door, vandaar dat ik tussen haakjes ook de vleesbot  en spiervlees precentages heb gezet, anders kun je het niet vergelijken natuurlijk  ;).
Ik ga voorlopig ook karkassen voeren met name, dus zal ook wat moeten gaan spelen met  kleine toevoegingen spiervlees. Maar ik ga gewoon mn best doen. Ze is vooralsnog geen gevoelige hond, noch qua voeding als ontlasting, dus ik denk dat ik als ik binnen de marges blijf dat het hondje er wel tegen kan. Het is vrouwtje dat moet wennen ,  ;D
#1079887
Hier wordt ook ongeveer 50% vleesbot, 15-20% orgaan en 20- 25% spiervlees en dan nog zo'n 10-15% groente. Maar dat zijn alleen percentage's op papier. Daarmee bedoel ik dat chendo hier 800 gram per dag krijgt. Elke dag +/- 400 gram vleesbot en daarbij dus of 400 gram orgaan of 400 gram spiervlees. Supplementen voeg ik ook niet toe, en een aantal keer in de week gooi ik nog een kuikentje bij de maaltijd en eventueel wat tafelresten.
Ik hou me niet precies aan percentage's aangezien de ene keer een karkas 350 gram weegt en de andere keer 600 gram. Wel kijk ik dan de dag erna  naar de ontlasting, is deze goed kan het dus geen kwaad dat ik te veel of te weinig vleesbot voer. Is deze minder goed dan zal ik de volgende keer toch moeten gaan zagen in de karkas.

En dan nog een vraagje..... is jouwn vrouwtje toevallig Yanthe???
#1080067
stephany schreef: Hier wordt ook ongeveer 50% vleesbot, 15-20% orgaan en 20- 25% spiervlees en dan nog zo'n 10-15% groente. Maar dat zijn alleen percentage's op papier. Daarmee bedoel ik dat chendo hier 800 gram per dag krijgt. Elke dag +/- 400 gram vleesbot en daarbij dus of 400 gram orgaan of 400 gram spiervlees. Supplementen voeg ik ook niet toe, en een aantal keer in de week gooi ik nog een kuikentje bij de maaltijd en eventueel wat tafelresten.
Ik hou me niet precies aan percentage's aangezien de ene keer een karkas 350 gram weegt en de andere keer 600 gram. Wel kijk ik dan de dag erna  naar de ontlasting, is deze goed kan het dus geen kwaad dat ik te veel of te weinig vleesbot voer. Is deze minder goed dan zal ik de volgende keer toch moeten gaan zagen in de karkas.

En dan nog een vraagje..... is jouwn vrouwtje toevallig Yanthe???

Yanthe???? Nooooit van gehoord. :-X

Hahaha, jaaaaaaa Yanthemuis!! Hai Stephany en Chendo! Dus je bent nu ook echt helemaal over? Leuk. Voer je ook nog dagen smuldier of iets dergelijks, of ben je daar al helemaal mee gestopt? Je ziet dat ik veel trager ben dan jij...zucht. Ik wilde voor de 5 maaltijden per week dat ik kvv geef ook nog variatie inbrengen door Haaksbarf en CB in huis te halen, maar ik begin opeens het nut ervan niet meer zo te zien haha. Tenslotte is het ook nog eens veel duurder dan zelf samenstellen. Maargoed, heb nog steeds mn vriezer niet volledig  ingedikt, en heb geen idee hoeveel vriesruimte ik nodig heb voor 25 -30 kilo bestelling van Herby! Heb al een bestelling op papier, haha, nu weer de volgende stap is...hem ook doen. Giller, mijn sloom gedoe.

groetjes en een knuffel aan je mooie uitmuntende jongeman Chendo!!  ;) :-*
#1081446
je moet inderdaad gewoon beginnen!! zul je zien dat al dat moeilijke reken gedoe, helemaal niet zo moeilijk is!! Gaat bij mij eigenlijk al helemaal van zelf. Ik geef hem alleen smuldier als we een weekendje weg gaan. Laatst een weekendje naar mn schoonouders geweest, en dan is het gewoon heel makkelijk dat alles in plastic bakjes voorverpakt zit en je het zo in de bak kunt mikken.
Maar je zult zien, als je eenmaal de bestelling hebt gedaan hoe makkelijk het samenstellen eigenlijk gaat.

En ja vriesruimte.... heb net een bestelling van 60 kilo gedaan.... dus hopen maar dat dat past!!! maar als je zoals hier al vaker op het forum is gezegt ongeveer 1/3 van de liter inhoud aanhoud dan komt het wel goed.
Zo niet dan heb ik altijd onze eigen vriezer nog ;D

Maar dikke knuffel aan je mooie Yanthemuis!! en succes met de lekker hapjes!
#1081710
Ik voer 14 maaltijden per week. Daarvan zijn 8 vleesbot (50/50 ongeveer), 2 spiervlees, 2 orgaan (wisselend maar altijd met lever), 2 groente (inclusief knoflook en ei). Mijn honden eten 250 gram per maaltijd (plusminus) maar soms ook meer zoals een zalmkop of een runderstrot (die ik overigens sinds kort tot spiervlees reken). Ik voer altijd 5 diersoorten per week. Soms tussendoor een stukje fruit maar verder geen supplementen en zeker geen tafelresten (aangezien die van mij niet altijd zo gezond zijn :P).
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op vr 31 okt 2008, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door