Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Krullebol
#1078750
Hallo iedereen,

Ik geef mn 4 katten Carnibest, maar zou graag eens wat BARF dingetjes willen proberen.
Hoe pak ik dat het beste aan? Zijn er dingen die vrijwel alle katten eten? Of dingen die makkelijk te kauwen zijn? Of niet al te uitgesproken qua smaak oid?

Ze hebben het volgende geproefd en sommige hebben er wat van gegeten, anderen weer niet:

* Rodi Lamshart
* Runderhart
* Kippenhartjes [geen succes, alleen likken, wellicht een paar kleine hapjes]
* KIpfilet
* Geklutst eitje
* Op lammix na, alle varianten van CB
* Koolvis [lauw]

Ik wil het graag succesvol laten zijn en weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1078769
wild heeft een vrij uitgesproken smaak, net als orgaan.
ik zou gewoon wat dingetjes halen en deze uitproberen. niet gelijk opgeven als ze het niet in 1x naar binnen werken, ook katten moeten vaak wennen aan dingen (smaak en structuur).

koop eens wat kippenvleesbotjes (vleugels of nekjes) en mep deze goed fijn. wel in een zak doen tegen de spetters, tenzij je het leuk vindt om plafonds te poetsen. de dingen die wat minder graag gegeten worden, kun je kleinsnijden en dit mengen met iets wat wel goed gegeten wordt, tartaar ofzo.

of je legt iets weg, met het commado: 'zoek het maar uit, dit is het eten voor vandaag'.

in alle gevallen maakt honger rauwe vleesjes zoet, behalve de dingen die ze echt niet lusten (hier is dat fazant en voor sien knaagdier).
Door flin
#1078935
katten en succesvol,....hmmmm... 8)
wat de één lekker vindt, vindt de ander toch wel bwèèk....maar

  ze vinden hier:
lamshart uit de vriezer v/d slager
paardevlees
kwartel
duif
konijn 
  allemaal wel errug lekker  ...

alhoewel ze hier alles toch wel eten, wat ze krijgen,
zal 'k soms (met de introductie van 'n nieuw smaakje, nu idd wel n's wat wildrestjes) alles fijnhakselen,
  en mengen met 'n bekend vleesje...

proberen, zou 'k zeggen!
Door Mevroi Kruim
#1078938
Precies, gewoon proberen! Wees eens creatief met barf  :D
Wild is hier ook favoriet en wat dat betreft komt de goeie tijd er weer aan! Ga eens op de markt kijken bij de poelier, wie weet heeft die leuke dingen. Kip-onderdelen is altijd leuk, harde botten idd ff platmeppen of knippen met een goede snoeischaar.
Kippenlevertjes verkoopt ongeveer elke super, je kunt eens kijken wat ze daarvan vinden, desnoods heel even in heet water leggen kan helpen. Qua vis is hier zalm favoriet, zowel uit blik als vers. En rundergehakt of tartaar, ook makkelijk aan te komen en goed te pruimen iha.
Succes!
Door Krullebol
#1079209
Kan ik stellen dat het veilig is om eerst alle kippenonderdelen als eerste te geven en als ze dan botjes kunnen/willen eten andere diersoorten proberen?
Kip eet ik zelf namelijk nog welles dus als ik een zooi kippenvleugeltjes geef [drumsticks waren te hard toch?] of een heel kippetje koop, kan ik ze dus gewoon geven wat ze hebben willen zonder dingen weg te moeten gooien.

Hoe lang kan ik wat laten liggen? Ik zie het niet zo zitten om botjes en andere dingen terug in mn bed te vinden.. [en zo goed luisteren ze nou ook weer niet :biggrin2:]
Gebruikersavatar
Door koekje
#1079318
Krullebol schreef: Kan ik stellen dat het veilig is om eerst alle kippenonderdelen als eerste te geven en als ze dan botjes kunnen/willen eten andere diersoorten proberen?
Kip eet ik zelf namelijk nog welles dus als ik een zooi kippenvleugeltjes geef [drumsticks waren te hard toch?] of een heel kippetje koop, kan ik ze dus gewoon geven wat ze hebben willen zonder dingen weg te moeten gooien.

Hoe lang kan ik wat laten liggen? Ik zie het niet zo zitten om botjes en andere dingen terug in mn bed te vinden.. [en zo goed luisteren ze nou ook weer niet :biggrin2:]
ik ben ook begonnen met kipvleugels en nekken. deze zijn niet zo hard (geen dragende delen) en goedkoop en ook makkelijk pletbaar. kip is qua smaak ook makkelijk te wennen en zacht bot. wel rauw voeren hè.

over kippen in je bed vinden krijg je natuurlijk geen garanties :P
hier zijn ze getraind alleen op hun eigen vreetkleedje te eten, maar soms krijgt er ook nog wel een iets vliegles.
Door flin
#1079478
miss is't makkelijk om met een jong-haantje-uit-de-Lidlvriezer (of c-1000 nat) te beginnen?
dat zijn nog vrij jonge dieren, met nog niet van die knalharde botten,
    erin zit meestal een zakje met nek, levertje en hartje),

kost weinig, en is makkelijk op te delen in mooie stukken...en heb je gelijk alle 'onderdelen'  :D

hier slepen ze ook niet met hun eten, sja van 't bordje af, maar toch blijft alles in 'n straal van 'n meter, zeg maar....

persoonlijk zou 'k vers vlees niet langer dan 1.5 uur laten liggen, (anders knikker ik 't terug de koeling in)
niet omdat 't vlees gelijk 'slecht' zou zijn, maar 's ruim voldoende tijd om te eten, lijkt me?
Door Krullebol
#1084108
Nou mijn katten hebben vleugels gekregen [en geeneens redbull :B]

Begon veelbelovend, maar ze deden er uiteindelijk niets mee. Beetje likken verder niets :(
Ruben de kat van mn huisgenootje, snapte het gelukkig wel en sleepte ze overal mee naar toe [en ik kon ze dus niet meer vinden..] dus de dag erna zaten ze er nog van te eten. Uiteindelijk toch hongerig/nieuwsgierig en ik heb Athena dien eten en Dymphia [van 4 maanden] botjes zien eten!

Blijven aanbieden denk ik zo..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1084118
een hele kipvleugel voor een kat is alsof je voor een mens een hele taart in 1x op zn bordje schept, ipv een stukje met een vorkje. sommige katten zijn er nogal van onder de indruk en hebben geen idee hoe ze aan dat grote stuk gebak kippenvleugel moeten beginnen. meppen kan dan een handig optie zijn. dat is net alsof je voor kleine kinders het eten even voorsnijdt. zie het maar als de overstap van wortelprut naar door moeders kleingesneden worteltjes. en zo kunnen ze vanzelf een winterwortel aan.
Door Krullebol
#1084363
*oeps* platslaan.. was me even ontschoten.. morgen of overmorgen nog eens proberen. Waar kan ik het beste mee slaan? Gewoon een hamer [vleugels dan in een zakje] ?
Door Too
#1084593
Ja in een zakje en met een stevige hamer een paar rake klappen geven -succes verzekerd!
- Denk ook even aan t inknippen/hakken van de "scharnieren"- bij katten is t meestal niet zo'n probleem maar honden en grote schrokkerds wil t gewrichtje met uiteindjes wel eens blijven steken...better be safe than sorry [dat doe ik trouwens met een [snoei]schaar of een stevig mes , in de bieb staat volgens mij een fotoreportage
Door Krullebol
#1109763
Ik ben zonder CB komen te zitten en de grote bestelling zal pas volgende week komen. Ik heb dus de jumbo bezocht en wat smuldier kip gekocht en bij de appie kippenhartjes/levertjes, sucadelappen, runderhart en koolvis. Mijn 6 tal [inmiddels 1 erbij en 1 gedumpte die hopenlijk de rest laat weten hoe ze moeten BARFEN] vindt de smuldier kip maar niets. Ze doen een dag en nacht over 400 gram.. Bij gebrek aan iets anders eten ze het wel op. Gisteren dus kippenhartjes en wat levertjes op een bord gegooid en ze het laten uitzoeken. Zoals verwacht rende tijdelijke huisgenoot Ruben meteen met een lever onder de bank [how jammie] en tot mn verbazing zat Newbie Eireann ook lekker te knagen  :) de hartjes zijn uiteindelijk ook op gegaan.

Helaas heb ik nog steeds geen zicht op wie wat eet/lust. Als ik steeds ga kijken, stoor ik ze en peren ze hem. Als ik niet ga kijken weet ik niets en apart voeren werkt [nog]  niet omdat ze uit elkaars bakje gaan eten en anders lopen miepen dat ze bij de andere katten/bij mij willen. Of weer anders: ze hebben er geen zin in en gaan maar spelen/slapen.

Dus wat tips/ideeen zijn welkom. Hoe lang kan een kat trouwens zonder eten? En hoe snel krijgen ze tekorten? Aangezien ze nu geen CB krijgen, durf ik ze niet te pushen met je moet dit perse eten. [aangezien katten zichzelf kunnen uithongeren als ze iets echt niet lusten..]
Door flin
#1109793
hi, hi....

't wordt tijd voor een kleine opvoeding?

smuldier-kip 's gemalen karkas; daar zou je nog iets van vlees (of vis of orgaan) door kunnen mengen/snijden, om 't wat  aantrekkelijker te maken, heb je bijna je eigen kvv?

in 'n week zullen ze geen tekorten oplopen, maar 't is denk 'k toch een vervelend probleem als je niet weet wie wat binnenkrijgt?

zelf laat 'k ze liever niet langer dan 1.5 dag 'balansen' ; ze zullen niet direct een leververvetting krijgen, maar de honger-prikkel lijkt dan ook te vervagen....
Door Rianne145
#1109819
de Jumbo heeft vaak vlees compleet van Smuldier wel liggen. Ook Rodi ligt daar vaak wel. Rodi heeft een aantal compleet versies. Even op de verpakking kijken, pens wordt over het algemeen slecht gegeten. Lam en rijst en rund en groente is volgens mij zonder pens.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door