Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1077776
My Fleur is dit weekend gedekt . We hopen dat we over 4 weken kunnen zeggen ze is drachtig.

Maar hoe nu verder met voeding? Op dit moment krijgen ze iedere dag 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15 % orgaan, 15% tafelresten ( 5x groente en 2x per week 2 eieren+ biogarde).

1. Hoelang kan ik nog doorgaan met de voeding die ze nu krijgen.
2. Hoe zit de % percentage vllesbot, orgaan, spiervlees en tafelresten tijdens de drachtigheid.
3. Ik had een topic geopend en er werd geen spiervlees meer vermeld moet dit op het eind van de dracht helemaal geschrapt worden?
4. eind van de dracht koolhydraten bruin brood? Fleur heeft hierdoor heel veel,problemen gekregen jeuk enz. Ik wil graag doorgaan met barfen omdat mijn honden het er fantastisch opdoen.
5. Of is het beste op het eind KVV te geven b.v. carnibest natuur.

Het is de eeste keer dat ik voeding ga geven aan eventueel een drachtige teef en ik het wel goed wil doen omdat ik het belangrijk vind voor ook de eventuele pups die geboren worden.

Ik hoop dat er fokkers zijn die goede ervaringen hebben bij pas gedekte en drachtige teven.
#1077790
cathrien schreef: My Fleur is dit weekend gedekt . We hopen dat we over 4 weken kunnen zeggen ze is drachtig.

Maar hoe nu verder met voeding? Op dit moment krijgen ze iedere dag 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15 % orgaan, 15% tafelresten ( 5x groente en 2x per week 2 eieren+ biogarde).

1. Hoelang kan ik nog doorgaan met de voeding die ze nu krijgen.

Een week of 6. Ga ik er wel vanuit dat je 15% orgaan een normaal gedeelte aan lever bevat. Veel teven willen aan het eind van de dracht, als de buikholte wat vol zit met puppen geen grote vleesbotten meer eten. Tegen die tijd beperk ik me altijd tot gevogeltevleesbot. Maar dit is per teef verschillend, dus even een kwestie van aanzien.

2. Hoe zit de % percentage vllesbot, orgaan, spiervlees en tafelresten tijdens de drachtigheid.

Wat je nu geeft is prima

3. Ik had een topic geopend en er werd geen spiervlees meer vermeld moet dit op het eind van de dracht helemaal geschrapt worden?

Daar is dan wellicht wat fout gegaan, want an het eind van de dracht schroef je het botpercentage iets naar beneden, zeg naar zo'n 35/40%. Spiervlees is in deze periode zeer nuttig, dus dat zou ik zeker niet minderen of ergo schrappen.


4. eind van de dracht koolhydraten bruin brood? Fleur heeft hierdoor heel veel,problemen gekregen jeuk enz. Ik wil graag doorgaan met barfen omdat mijn honden het er fantastisch opdoen.

Aan het eind van de dracht wat koolyhydraat erbij, dat klopt. Maar ik zou geen bruin brood geven, maar eerder volkorenpasta/havervlokken/zilvervliesrijst, dat soort dingen.
Geen hele bergen, 1 á 2 eetlepels per dag voldoet al.



5. Of is het beste op het eind KVV te geven b.v. carnibest natuur.

Wat mij betreft is BARF altijd beter dan KVV, zeker voor een drachtige c.q. zogende hond. Alleen als je er een absoluut potje van zou maken met wat je voert dan zou ik kunnen zeggen dat kvv beter zou zijn.



Het is de eeste keer dat ik voeding ga geven aan eventueel een drachtige teef en ik het wel goed wil doen omdat ik het belangrijk vind voor ook de eventuele pups die geboren worden.

Ik hoop dat er fokkers zijn die goede ervaringen hebben bij pas gedekte en drachtige teven.
#1078254
ik heb nu twee keer een drachtige teef op barf gehad, en bevalt uitstekend! net wat Angelique zegt: tot 6 weken gewoon voeren en dan op het einde iets minder botten...ik gaf wel gemalen vleesbot van kip en parelhoen  omdat ze anders helemaal niet hoefde( de laatste paar weken dan ) ik gaf er ook koolhydraten bij op het einde van de dracht..
En ik gaf ook wel bambix op het eind aangemaakt met puppenmelk (farmfood) Na de bevalling gaf ik eerst ook nog gemalen bot omdat ik een teef niet zie liggen met een groot karkas tussen de puppen... (ze wilde echt de bak niet uit komen om te eten)...en aan het eind gaf ik dus wat meer spier en wat meer orgaan (lever en nieren)
#1078435
Ik heb ook veel gelezen en gevraagd toen Xayenne drachtig was en pups had.
Aan het eind van de dracht gaf ik af en toe ook pompoen, dat vond ze ook erg lekker en daar zitten volgens mij ook koolhydraten in.
Xayenne heeft gewoon alles gegeten ( maar dat is dan ook een labrador, die hebben meestal wel trek ) ook botten, maar wel meer spiervlees en meer orgaan, dan is het percentage bot vanzelf lager.
Ook gaf ik ze een week voor de bevalling rauwe verse geitenmelk ( kun je ook prima invriezen, vertelde de geitenboer me ) en ook toen ze pups had kreeg ze iedere dag geitemelk erbij.

Marijke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door