Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#1077259
Mja, de titel zegt het al eigenlijk, weet iemand hier meer over.
Indien het werkelijk zou helpen zou ik het bij Snow (ruim 14,5) willen proberen, heb tabletjes staan van Sleepzz van 0.1mg die ik zelf weleens gebruik, maar als het ook voor ons oudste ventje zou helpen...
Hij weet het allemaal niet meer zo, loopt heel verward rond, jankt veel, beeft veel, staat vaak zomaar wat te staren naar weet ik veel wat, zelfs als hij staat te eten vergeet hij wat hij daar nu eigenlijk staat te doen.
In de mindere momenten is hij zelfs angstig en heeft vluchtneigingen, lijkt ons dan ook niet of minder te herkennen, dat zie je dan ook aan de blik in zijn ogen.
Best wel zielig eigenlijk.
Bovendien ziet en hoort hij erg slecht, wat het er ook niet makkelijker op maakt.
Gelukkig zijn er ook nog goeie momenten, vooral 's morgens als hij mee een stukje gaat wandelen, daar geniet hij echt nog van.
En knuffeltjes komt hij ook om de haverklap vragen, die van vijf minuten daarvoor is hij dan allang weer vergeten.
Overdag heb ik hem al ietsjes rustiger gekregen door een DAP halsband om te doen, hij jankte zowat de hele dag, en dat is nu een stuk minder, maar 's nachts doolt hij nog vaak rond en duurt het een hele tijd voor hij op zijn juiste plek ligt, en blijft liggen.
Dan gaat het een paar uur goed, maar 's morgens staat hij vaak alweer op een onmenselijk uur te janken aan de slaapkamerdeur, als ik hem dan uitlaat moet hij helemaal niet en komt zo vlug hij kan weer naar binnen gelopen... vaak dolenthousiast tegen mij springend alsof hij mij in uren niet gezien heeft, want dat is hij dan inmiddels ook alweer vergeten.
Af en toe vind ik ook weer drolletjes in huis, zelfs als hij naar buiten kan...
Arm ding.
Iemand ervaring met Melatonine bij honden met dementie, of bij oude honden?
Of iemand die daar meer kan over vertellen of het werkelijk helpt en de hoeveelheid die je mag geven aan een hondje van 5kg?
Dan hoor ik het graag. :-*
Gebruikersavatar
Door Binno
#1077281
Ja, Cholodin krijgt hij ook al een hele tijd, maar heb de indruk dat het niet echt veel (meer) doet.
Maar ermee stoppen durf ik ook niet zo goed, wordt het misschien nog slechter, dus voorlopig blijf ik het toch wel geven.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#1077366
Ik heb mijn hond, die inmiddels overleden is, een tijdje Selgian gegeven.
Hij vertoonde destijds ook verschijnselen van dementie. Ik heb toen contact gehad met een professor van Utrecht die nogal wat van dementie schijnt te weten, ik kan helaas niet op zijn naam komen *kraak* *kraak*.
De Selgian heeft een tijd goed gewerkt en daarna leek het wel of de werking afnam.

Weet niet of je het al gedaan hebt maar als je 'melatonine en dementie' intikt op google krijg je verschillende hits.
Melatonine schijnt wel te werken  maar dan in combinatie met extra licht.
Door Lizzy
#1077464
Met melatonine heb ik geen ervaring. Ik weet wel dat het ook wordt gebruikt bij honden die hyper zijn enzo. Bij Pinkel hielp het nul. Maar, ik ga het gewoon ook bij Brutus proberen.

Wat is de mensen-dosering bij het middel dat je hebt? Ik zou daar een kwart van geven, indien mogelijk.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1077480
Ach jeetje, wat een zorgen zeg :'( en als ik zo lees wat je allemaal al gedaan hebt voor Snow dan vrees ik dat ik weinig kan bijdragen. Maar ga toch een poging doen ;). Zou het helpen om Snow in een bench-je naast je bed te laten slapen? (met z'n dap-halsband om) Misschien dat hem dat iets meer gevoel van veiligheid geeft?
En ik zou de Selgian ook proberen.
Gitte was natuurlijk geen vergelijkbaar geval, maar die moest ik op een gegeven moment omdat 's avonds zo onrustig werd (dat was ook altijd alleen maar 's avonds) arsenicum geven (gepotentieerd natuurlijk). Dat hielp haar heel goed. Maar ik zou dit middel niet op eigen houtje gaan toepassen, neem daarvoor contact op met een klassiek homeopaat. Dat kan waarschijnlijk wel telefonisch.
Sterkte met de kleine man :-*.
Gebruikersavatar
Door Binno
#1077654
Thanks! :-*

Ik had mijn licht over melatonine en dementie al gaan opsteken bij google, maar ja, persoonlijke ervaringen of meningen zijn minstens even interessant. :)

Hij heeft een bench in de keuken staan met het deurtje open, waar hij al sinds pup af aan 's nachts gaat slapen.
Ik zou hem liever toch in zijn vertrouwde plekje laten, maar ik vrees als ik het deurtje dicht ga doen dat hij dan ook weer gaat janken, hij is zo gewend van te gaan en staan waar en wanneer hij dat wil.
Enig nadeel van dat vrij rondlopen is dat ik sinds kort 's morgens ook af en toe een drolletje in de woonkamer vindt, zelfs al kan hij op het terras in de zomer, dan nog durft hij het dus binnen doen.
De slaapkamer zou ik nog kunnen overwegen, maar eerlijk gezegd zie ik dat niet echt als ideale oplossing.
Binno heeft daar ook haar (open) bench staan maar zal niet echt happy zijn als Snow daar zo dicht een plaatsje krijgt :groenvanjaloeziesmiley: dan kan ik wel wat gegrom verwachten en dat is voor Snow ook geen geruststellend gevoel. :-\
Bovendien is het er nogal frisjes en Snow heeft het tegenwoordig al snel te koud.

De DAP halsband blijven we voorlopig gebruiken, heb net weer een nieuwe besteld bij de apotheek, ik heb wel de indruk dat hij daar overdag toch rustiger door is en beduidend minder jankt.
's Nachts merk ik helaas geen verschil.
Vannacht was hij om 4 uur al over en weer aan het trippelen en aan het janken aan de slaapkamerdeur.
Als ik hem dan in de badkamer laat, met de deur een beetje open, een lichtje en de verwarming aan dan gaat hij daar wel weer eventjes verderslapen.
Eerst dacht ik dus dat hij het in de keuken gewoon te koud had en heb daar toen een verwarming bijgezet, maar dat maakte geen enkel verschil. :-\
Voor mijn elektriciteitsrekening zal het wel een verschil maken vrees ik ::) ;D ach ja, hij kan er ook niks aan doen. :-*

Selgian hou ik zeker ook nog in gedachten, daar ga ik binnenkort eens met onze DA over praten als we toch om de hernieuwing van de medicatie voor Snow moeten gaan.

Bedankt voor het meedenken allemaal! ;)


Oh ja, Cholodin mag nog wel gewoon naast de melatonine verder gegeven worden vermoed ik? :-\
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1077833
Melatonine is een hormoon dat in de hersenen gemaakt wordt als het gaat schemeren. Het zorgt ervoor dat je rustiger wordt als het donker is. Het wordt bij demente bejaarden gebruikt maar alleen als hun dag-en-nachtritme verstoord is. Je kunt het dus goed gebruiken in dit geval maar dan moet je het 's avonds geven. Overdag zal het minder of niet werken.
Het is ook een handig middel bij jet-lags. 's Avonds slikken en je slaapt als een roosje.
Voor de rest van de dementieverschijnselen verwacht ik niet dat het veel zal doen.

Daarvoor is Cholodin geschikter.
En inderdaad Arsenicum album als homeopathisch middel bij onrust 's nachts, heb ik ook goede ervaringen mee.
Gebruikersavatar
Door Binno
#1077877
Ja het is vooral de bedoeling dat hij 's nachts weer zou doorslapen, dus we gaan nu eerst proberen met 's avonds een tabletje erin en kijken of het helpt, bedankt Tannetje! :)
Gebruikersavatar
Door Binno
#1088128
Even een updeetje... :)

De melatonine deed bij Snow dus helemaal niks en we zijn ongeveer een week geleden toch maar met Selgian begonnen.
Wat ik tot hiertoe vooral merk is dat hij beter is gaan eten, wat toch al een pluspunt is want
dat was de laatste tijd een echt probleem,
vooral 's morgens at hij bijna niks meer en hij stond vaak maar wat verdwaasd voor zich uit te staren en vergat
dat hij stond te eten.
Sinds een paar dagen eet hij dus weer vlot alles op.
Het doorslapen is echter nog steeds een ramp, in de vroege uurtjes gaat hij nog steeds op wandel en wat dus het ergste is, janken.
Ik hoop dat we daar ook nog verbetering in zullen zien. ;)

Oh ja, nog een vraagje.
Hij zit soms heel erg te beven (of staat te beven, al liggend heeft hij het minder of helemaal niet) kan dat ook een symptoom zijn van dementie of verband houden met zijn leeftijd?
Net alsof hij het heel erg koud heeft, of pijn, maar dat is het blijkbaar niet. :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door