Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door stephany
#1076534
Kun je ook te veel van 1 soort geven?? Zoals bv 3 a 4 x in de week kipkarkas of kippenrug??
Dan natuurlijk wel afgewisseld met minimaal 4a 5 diersoorten. Maar Chendo is dol op kipkarkas, daarbij zijn ze het goedkoopst van allemaal en vind ik ze makkelijk af te wegen omdat er dus niet in gehakt en gezaagd hoeft te worden.
Ik heb nu aan vleesbot op het menu, eend, kip en parelhoen ( maar die is op en de eend ook bijna!) Daarbij had ik als vleesbot konijn karkas gehaald. Maar dat vind meneer niet lekker! en runderstrot, maar ben er nu achter dat je dat dus als spiervlees rekend.

Of terwijl ik heb ook niet zo veel soorten vleesbot meer op voorraad. Verder krijgt hij wel rund, schaap, geit, vis en binnnen kort bij de nieuwe bestelling weer wat nieuws proberen.

Maar kan het kwaad om 1 bepaald diersoort dus meerdere malen in de week te geven, en hoevaak dan maximaal??
Door Huskymeisje
#1076560
Tja de voorkeur gaat uit naar variëren. Hier gaat dat helaas ook niet op. Spiervlees is geen enkel probleem daar heb ik ontzettend veel verschillende soorten van en dat eten ze ook allemaal. Voor bot geef ik toch zeker 2 tot 3 keer in de week kipkarkasjes omdat ik met soorten als bijv. fazant en eend niet aan hoef te komen. Parelhoen lust alleen Qilaq. Ik wissel het af met lamsribbetjes, botmix vis, konijn (maar dan alleen tamme) en zo nu en dan een stukje runderknars omdat ze dat zo lekker vinden.

Ik heb nu voor het eerst herteribben besteld. Die liggen nu te ontdooien, kijken hoe zacht die zijn. Zijn ze zacht genoeg dan krijgen ze die ook. Hertevlees lusten ze wel dus dit zal ook wel geen probleem opleveren.
Gebruikersavatar
Door pike
#1076605
Ik zou hooguit de helft van de botten uit kip laten bestaan. Anders wordt het bot wel erg eenzijdig.  ;)
Laatst gewijzigd door pike op za 25 okt 2008, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1076635
ik zou daar geen probleem van maken hoor, als je de rest lekker afwisseld, is het toch prima!
En zekers als je straks misschien weer wat meer variatie van bot heb.
Hier krijgen ze ook weleens 3 keer per week kip hoor om de doodeenvoudige reden dat ze het heerlijk vinden.
Door *Natasja*
#1076638
Ik vind dat het eraan ligt hoeveel maaltijden je per dag voert. Als je 2 x daags voert, dus 14 maaltijden per week, en 3 à 4 daarvan bestaan uit kipkarkas, vind ik dat niet zo overdreven. Mits je overige maaltijden maar afwisselend genoeg zijn, maar zo te zien zit dat wel snor. Als je maar 1 keer per dag voert, dus 7 maaltijden per week, en daarvan bestaan 3 à 4 maaltijden uit kip, dan vind ik dat wel een beetje veel.
Gebruikersavatar
Door kira
#1077082
Ook ik hanteer, omdat ik het zo gelezen heb, het principe dat niets meer dan 50% van het geheel mag zijn. En dan heb ik dus omdat ik 50% vleesbot geef, bij een van de honden 50% van de hoeveelheid vleesbot uit kip (vleugel/nek/rug/karkas) op het menu staan dat vindt ze gewoon het lekkerst. Dus dan is 25% van het totaal kip (ik geef geen kipspiervlees/orgaan). Als ik jou zo lees, heb je ongeveer hetzelfde, en moet dat dus best kunnen.
Door stephany
#1077450
dank jullie wel allemaal!! Ik geef per week 14 maaltijden per week en geef ook geen andere delen van kip behalve het vleesbot. Dus ben ik in elk geval gerustgesteld dat het niet erg is wanneer er 3 keer in een week kip op het menu staat!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door