Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1076323
Vandaag is bevestigd wat we al heel lang vermoedden. Ik heb in het verleden regelmatig verzocht Qyan zijn hart te laten controleren. Men vond niets, men hoorde ook niets aan het hart. Toch zijn de klachten al jaren hetzelfde, al verergeren ze langzaam en met name het hartritme verergert. Qyan zijn hart jaagt op sommige momenten ontzettend snel. Als het hart zo aan het jagen is, beweegt zijn kop mee op de snelheid van het hartritme en zou je haast denken dat hij aan Parkinson lijdt! Mijn grootste angst is cardiomapathy, want dan kan het binnenkort gewoon over zijn. Ofwel via een langzame lijdensweg, ofwel via een acute hartstilstand zoals bij Dobers vaker het geval is. Maar naast cardiomapathy zullen er ongetwijfeld tal van andere oorzaken zijn die dit teweeg kunnen brengen.

Vandaag bij het luisteren naar het hart, voordat hij geent werd voor rabies, kreeg ik al argwaan. Ze luisterde erg lang, keek bedenkelijk en vroeg me (vervanger eigen DA) of ik ervan op de hoogte was dat hij een hartritmestoornis heeft. Ehm, nee, maar ik vermoed het al een paar jaar! Nog altijd is het niet gelukt Qyan zijn conditie op te bouwen, of verder op te bouwen. Het is blijven steken op wat het altijd is geweest. Hij is sneller moe, hoest de laatste tijd en met het jagen van dat hart dus het lichaam wat meedoet alsof er sprake is van Parkinson. Verder had een een wat zwakke pols en zijn de slijmvliezen aan de bleke kant. Slaapt veel. Is nog steeds spels en vrolijk, maar dat is voornamelijk buiten en in het bos of op het strand. Binnen is het slapen en nog meer slapen.

Qyan is inmiddels de 6 gepasseerd en bij Dobers (misschien ook andere rassen, geen idee) is dit helaas de leeftijd waarop 1 en ander zich gaat openbaren als er sprake is van. Ik heb direct een afspraak gemaakt in Noordwijkerhout voor volgende week voor een echo van zijn hart en hoewel ik het eigenlijk wel wist, het komt toch hard aan.

Afhankelijk van wat ze zullen vinden zal hij ongetwijfeld reguliere medicijnen gaan krijgen, sowieso om het hartritme te beinvloeden. Ik heb me al suf gezocht op internet, maar kom zoveel tegen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat kan je in geval van hartritmestoornissen naast reguliere medicijnen geven om het lichaam te ondersteunen? Of is dat ook afhankelijk van de oorzaak van de ritmestoornis?
Laatst gewijzigd door qyan op zo 14 feb 2010, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1076353
Hee Wendy, fijn weer wat van je te horen! Alleen zijn de omstandigheden echt heel vervelend zeg :'(. Ja, ik weet het, je hebt dit altijd al geroepen.... Krijg je toch nog gelijk, terwijl je dat liever niet wenst te hebben....

Je gaat dus naar Warmerdam? Een wereld-vent, echt!

Ik zou eerst even afwachten wat er geconstateerd wordt. Qua ondersteuning is er vrijwel standaard Q10 en visolie en eventueel homeopathische ondersteuning, maar ik zou het even afwachten. Sterkte :-*. Laat je weten hoe het bij Warmerdam geweest is?
Door qyan
#1076616
Antonia schreef: Ik neem aan dat je in afwachting van het hartonderzoek hebt afgezien van de Rabies enting
Ik heb de rabies-enting wel laten zetten aangezien we naar de Ardennen gaan...Overige entingen krijgt hij al 4 jaar niet meer.
Het risico is me wel bekend, maar ik vind het ook teveel risico om het niet te doen. We zouden ook niet kunnen gaan, maar feit is dat ik Nederland ontvlucht voor hem met kerst en oud en nieuw gezien zijn zeer extreme vuurwerkangst, die hem afgelopen oud en nieuw bijna fataal is geworden. Vakanties hoeven voor mij niet zo nodig en ik blijf liever thuis, maar dat is helaas geen optie.
Door qyan
#1076618
Lizzy schreef: Hee Wendy, fijn weer wat van je te horen! Alleen zijn de omstandigheden echt heel vervelend zeg :'(. Ja, ik weet het, je hebt dit altijd al geroepen.... Krijg je toch nog gelijk, terwijl je dat liever niet wenst te hebben....

Je gaat dus naar Warmerdam? Een wereld-vent, echt!

Ik zou eerst even afwachten wat er geconstateerd wordt. Qua ondersteuning is er vrijwel standaard Q10 en visolie en eventueel homeopathische ondersteuning, maar ik zou het even afwachten. Sterkte :-*. Laat je weten hoe het bij Warmerdam geweest is?
Ja, ben niet meer zo actief geweest in forumland. Verhuizingen, banen, deeltijd studie naast het werk, het leven werd opeens erg druk!

Ik had liever geen gelijk gekregen, maar hij heeft die verschijnselen al zo lang: de hartstilstand bij Krooshof op het roesje 4,5 jaar geleden, zijn conditie die ik maar niet opgebouwd kreeg en die nog steeds niet opgebouwd is en nu dus slechter wordt. Boven de +/- 17 graden het erg zwaar hebben en kracht verliezen, waar andere honden nog makkelijk kunnen rennen en spelen gaat hij na 3 keer een bal halen liggen. Alleen zijn hart liet gewoon niks zien en niks horen + er was natuurlijk zoveel aan de hand dat er totaal geen overzicht meer was)

Ik dacht eigenlijk dat het wel meeviel de laatste tijd, aangezien hij afgelopen juli de narcose nog goed heeft doorstaan om een bult te laten verwijderen. En al met al ging het de laatste jaren eigenlijk heel erg goed qua gezondheid met af en toe een terugval van korte duur. Hij heeft immers de 6 gehaald en dat had ik al nooit verwacht (en velen met mij niet denk ik) De laatste maanden dan wel dat shaken met zijn kop, maar ik heb eigenlijk onlangs pas ontdekt dat het in combinatie gebeurde met zijn hartritme. Ik was al op zoek geweest of het mogelijk was dat honden parkinson kregen! Maar het is zijn hart wat jaagt en die kop beweegt mee.

Visolie krijgt ie al. Afwachten is erg lastig en de vragen komen pas als de praktijk al gesloten is :-\ Ik bedoel, slijmvlies is bleek en zijn pols is aan de zwakke kant, maar wat wil het zeggen?!

Ik ga naar Warmerdam inderdaad, is volgens mij ook zo'n beetje de enige in de regio. Kan helaas volgende week vrijdag pas. Ik geloof dat ik eigenlijk alles best vind, behalve cardiomapathy!
Laatst gewijzigd door qyan op za 25 okt 2008, 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hamada
#1076785
Wat ellendig zeg, die verschijnselen en de onzekerheid  wat er precies aan de hand is  :(
Onze cavaliers, allebei met hartruis kregen op basis van www.dogaware.com iedere dag Q10 en visolie, en verder zit je, volgens die website goed als je kvv of barf geeft.
Remi heeft het met die supplementen en op kvv nog een hele tijd goed gedaan, (zijn echo zag er na een half jaar ook beter uit) maar is uiteindelijk afgelopen augustus overleden. Hij heeft ook nog een tijd medicatie gehad, voor zijn hartfunctie o.a. fortekor en voor zijn hartritmestoornissen beta-blokkers. Op dat laatste reageerde hij toch nog goed, die hartkloppingen verminderden vrij snel.
Ramses krijgt nu gewoon nog steeds zijn visolie en Q10 en heeft (nog) geen medicatie.
Op www.cavalierpage.nl zag ik laatst een artikel dat uit onderzoek was gebleken dat Vedmedin als medicatie betere resultaten biedt dan Fortekor. De cavalierpage is nu even niet te bereiken, maar mogelijk is er met google info over te vinden.
In ieder geval is er op dit moment toch wel heel veel mogelijk wat betreft medicatie waarbij de kwaliteit van het leven meer dan acceptabel is.
Heel veel sterkte met het wachten deze week en het onderzoek.
Door vomleinetal
#1077553
Wat ellendig, ik kan je geen advies geven maar wil je wel sterkte wensen  :bigarmhug:
Hopelijk kunnen ze wel een goede behandeling geven. Komt het veel in zijn lijnen voor?
Door qyan
#1087977
We hebben de echo vandaag laten maken ipv vorige week. Qyan was vrige week erg ziek van de kennelhoest (al 5 jaar niet meer gehad). Hele vriendelijke en rustige man Warmerdam, erg fijn hoe hij met Qyan omging ook.

Het is godzijdank geen cardiomapathy :)
Wel een ritmestoornis, een hartruis en dus lekkende hartkleppen. De hartboezems/ kamers waren wel aan de grote kant, maar zaten tegen het maximum aan van wat ze mogen zitten. Hij zit met alle metingen aan de bovengrens van wat het mag zijn voor een gezond dier, ook qua grootte, maar (nog) niet zorgerlijk. Het lekken is op dit moment ook nog niet zorgwekkend, hij moest zijn best doen om de plaatjes te schieten van het lekken, maar het zit er wel en het is iets wat we vanaf nu in de gaten moeten gaan houden. Over min een half jaar en maximaal een jaar moeten we terug voor een nieuwe echo. Ondanks dat het geen cardio is baal ik wel. Zijn exacte woorden waren er is nu nog weinig aan de hand, maar uiteindelijk kan het goed misgaan. Medicatie heeft hij afgeraden voor nu omdat de ritmestoornis ook nog mee lijkt te vallen. Nu heeft hij dat jagen van zijn hart niet kunnen zien, het zijn gewoon momentopnamen, dus we zien wel hoe dat vordert.

De kleur van zijn slijmvliezen begint inmiddels aardig bij te trekken. Misschien kwam het door de kennelhoest, of door de enorme hoeveelheden hart en lever die hij bijgevoerd heeft gekregen ;D En verder laat ik hem maar gewoon zijn leven leven, er is genoeg gedokterd en als het tijd is voor medicatie dan tegen die tijd natuurlijk wel.

Blijft de vraag staan, wat is er mogelijk om wel op een natuurlijke manier te ondersteunen?
Door qyan
#1088028
Het is inderdaad niet leuk en uiteindelijk kan hij eraan overlijden (als ik het goed begrepen heb) maar ergens heb ik er ook vrede mee en ben ik dankbaar voor de jaren die ik toch nog met hem heb geregen en de tijd die ik nog met hem heb in de toekomst. Ik had werkelijk nooit gedacht dat hij 6 of ouder zou worden!

Ja ik baal, ik ben er verdrietig om en als hij hierdoor alsnog vroegtijdig zal overlijden zal dat verschrikkelijk zijn. Maar terugkijkend op zijn geschiedenis mag ik in mijn handen klappen dat hij toch nog redelijk wat jaren rond heeft mogen huppelen. En niet te vergeten, dat hij uiteindelijk nog als een hond heeft kunnen en mogen leven, die weg was zwaar en lang, maar uiteindelijk is het wel gelukt :) Ik blijf gewoon lekker van hem genieten de komende tijd en hopelijk nog jaren, zoals ik de laatste jaren heb gedaan, en hou het verder gewoon goed in de gaten.
Laatst gewijzigd door qyan op vr 07 nov 2008, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door