Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roos1983
#1076511
Hallo allemaal!

Ik ben nog een nieuweling qua NRV/Barf/ rauw voeren en na op verschillende forums te hebben gelezen, ben ik er toch achter gekomen dat dit de beste manier van voeren is. Nooit geweten, maar eigenlijk zo logisch!

Ik wil dus NRV (=BARF?) gaan geven. Maar dat durf ik niet zo goed dus ik heb een menuutje opgesteld (mbv percentages van Ester uit dit topic: http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... hp?t=13728 ). ik hoop dat jullie er naar willen kijken en er feedback op willen geven?

Ik zie het écht (nog ) niet zitten om prooidieren of eendennekken ofzo te gevn dus ik hoop dat mijn menuutje voldoet. Vandaag heb ik Berend trouwens wat kippenhartjes en biefstuk gegeten. Hij vond het heerlijk!!! Mooi om te zien!

Berend is overigens een kitten van 9,5 week oud, maar ik weet niet wat daar de juiste hoeveelheden voor zijn? Dit menu gaat uit van 150 gram per dag.

Idee menu Berend:

Maandag:
27,5 gram lever (lam en kip iedere week afwisselen?)
125 gram runderlappen

Dinsdag:
100 gram vis (ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, maar ik wil wel graag vis voeren. Ik heb deze 125 gram van het spiervlees afgehaald, mag dat?) Of als ik het ooit ga durfen: een rat
50 gram lamsgehakt en wekelijks afwisselen met
1 ei (= ong. 50 gram begrijp ik) (meningen ook over verdeeld, kan dit? Met of zonder schil? Ik heb dit van het vlees afgetrokken, mag dit?)

Woensdag:
75 gram rund/ lam gehakt (gemengd bij islam. slager)
75 gram hart (rund en kip afwisselen)

Donderdag:
125 gram bout (gemalen) (kip en konijn iedere week afwisselen?)
25 gram lever (lam en kip afgewisseld)

Vrijdag:
30 gram hart (kip en rund afwisselen)
120 gram rund/lam gehakt (gemengd)

Zaterdag:
37,5 gram bout (gemalen) (kip en konijn afwisselen)
115 gram kip of kalkoenfilet

Zondag:
150 gram vlees lam, biefstuk, kipfilet of runderlap

Is dit wat of lijkt het nergens op?

Ik ben heel benieuwd!!!

Alvast super bedankt!!!

Groetjes Roos (en Berend)
Laatst gewijzigd door Roos1983 op vr 24 okt 2008, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roos1983
#1076527
Kun je trouwens, als je al deze ingrediënten in een gehaktmachine stopt, zelf kvv maken? Want stel nou dat ik op vakantie ga en de oppas wil/kan geen NRV geven, kan ik dan alles laten prakken en van dat gehakt pakketjes maken voor de oppas?
Door Mevroi Kruim
#1076529
Ik mis botten, of kijk ik nou niet goed? Of wil je die bouten als bot gaan voeren? Dan lijkt het me nog steeds heel erg weinig bot. En kippenpoten en konijnenpoten krijgen alleen sterke goedgetrainde barfkatten zonder problemen weg. Ik zou qua bot beginnen met kippennekken en eerst maar eens kijken of hij die wegkrijgt. En dan een goed ingeknipt of platgeslagen vleugeltje. Konijnenribben, hazenribben, kwartel en dat soort dunne bojtes krijgen de meeste katten wel goed weg.
Door flin
#1076557
Roos,    je Berend is nog maar, bijna dan, 10 weken?  's nog een mini! :D

persoonlijk zou 'k denken....:begin met wat kvv, en geef daarnaast wat makkelijke knaagdingetjes!

zoals 'k je menu lees, haal je de meeste spulletjes bij de supermarkt, 's prima hoor,
maar kijk n's bij een poelier oftie wat kwarteltjes of duiven heeft? die zien er (bijna) net zo uit als 'n kipje uit de super, maar goed te knagen voor 'n kleintje?
en als dit allemaal lukt, kun je lekker uitbreiden?
Door Roos1983
#1076563
@ Kruimel: dank je voor je reactie!

Ik heb de percentages van Ester (VoerNatuurlijk: http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... hp?t=13728 ) aangehouden: 5% lever, 10% hart, 15% bot en 70% spiervlees.

Het bot wil ik in het begin malen/pletten/knippen.

@Flin: dank je voor je reactie! Berend is idd nog een baby :) Ik wilde in eerste instantie ook KVV voeren, maar daar ben ik door een aantal adviezen van BARFers/ NVR-ers vanaf gestapt, omdat het niet compleet genoeg is/zou zijn. En ik wil het zo graag goed doen. ik zie soms door de bomen het bos niet meer  :D :'( Ik vond het trouwens echt mooi om te zien hoe hij aan die kippenhartjes en het biefstuk zat te trekken. Net een leeuw haha! Hij had het zo op. Maar ja bot is natuurlijk een ander verhaal.

Wat als ik alles zelf maal en van mijn barfmenu zelf KVV maak? Kan dat? Ook handig voor de oppas tijdens vakanties!?
Door flin
#1076608
komplete kvv is gewoon kompleet hoor, en misschien wel makkelijk voor even nu,

(zoek een kvv die bij je past en verkrijgbaar is; 't liefst zonder al te veel toevoegingen zoals rijst of olie)

wil je daarnaast nog wat knaagdingetjes of lapjes vlees voeren, om later niks meer gemalen te geven is dan natuurlijk ook mogelijk...

en ja, natuurlijk kun je zelf een gemalen prakje maken.... ;) 'k eet zelf ook regelmatig een stamppotje... :D

  leuk hoor!
Door Roos1983
#1076745
@Flin: Dank voor je tips. Ik heb erover nagedacht en ben het eigenlijk wel met je eens. Dus ik heb net Carnibest ingeslagen: vleesmix, diabetes en lammix en ik wil ook nog wat smaken van Bibi halen, maar die winkel is vandaag dicht. De brokken zijn de deur uit.

Daarnaast ga ik wat knaagdingetjes voeren. Ik ben nogal wispelturig haha, maar ik vind dit een mooi begin!
Door -sanne
#1076852
Ik zie geen reden om met KVV te beginnen  :)
Hoe beter ze alles in het bgein leren eten hoe beter. Katten kunnen zo zeikerig worden. In de natuur krijgen ze ook voorgekauwd prakje.
Met rauw weet je precies wat je geeft en met KVV heel vaak niet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1076873
ik vind het geen slecht idee om met kvv te beginnen. ik heb dat zelf ook gedaan. in de tussentijd ben ik me veel gaan inlezen over barf en hoe een menu samen te stellen. en ik heb de kvv periode voor sien gebruikt om haar aan verschillende smaken te laten wennen en haar te leren kauwen. sien was denk ik een maand of 4 toen ze haar eerste vleesbot kreeg en had nog wel moeite om die vleugel op te eten. otje heeft nog steeds moeite met vleesbot, dus voor haar maal ik.

voor een menu gebruik ik de volgende percentages:
50% vleesbot
20% orgaan
30% spiervlees
ik geef geen groente en zo goed als geen zuivel (soms een beetje kattenmelk voor otje, want dat vindt ze erg lekker), eieren geef ik ook niet, want ik geef voldoende kuikens (zit ook eigeel in). 1x in de week krijgen ze vette vis (otje vaak 1x per 2 weken, want die houdt niet van vissen). een hele vis reken ik als compleet, vis uit een blikje reken ik als spiervlees. zou je een stuk zalm- of makreel- of kabeljauwfilet geven, is dit natuurlijk spiervlees, een stuk vis met graat (zalmkarkas bv) is vleesbot.

ik heb volwassen katten, dus houdt ik 3% van het lichaamsgewicht aan als dagbehoefte, voor een kitten zou ik iets van 10% nemen.
gebruik minimaal 5 diersoorten in je menu, en breng ook zoveel mogelijk variatie aan.

ik zou wel rekening houden met het feit dat je kitten nog erg jong is. het gebit is nog niet uitgewisseld, dus kan kauwen en op vleesbot knagen soms nog best ingewikkeld zijn. als je geen vleesmolen hebt, is kvv een goede start.
zorg, zeker met kittens, voor voldoende vleesbot in je menu. teveel bot is niet schadelijk en wordt gewoon uitgepoept. dit zie je snel genoeg aan de drollen, deze zijn dan te hard en korrelig. in het begin niet schrikken van lichtere drollen, dit zijn de darmen die als het ware moeten wennen aan het verteren van vleesbot, zolang de drollen niet te hard en niet korrelig zijn, is er niets aan de hand. een te weinig aan vleesbot zorgt voor o.a. een calciumgebrek. je kitten zal dan de benodigde calcium uit zn eigen (nog onvolgroeide!) botjes moeten halen, met osteoporose tot gevolg. osteoporose is onomkeerbaar en niet te genezen. te weinig calcium kan je niet zien, daar kom je pas achter als het te laat is.
poten zijn erg hard. zelfs sien de opperbarfer krijgt deze niet weg. ik zou kiezen voor vleugels en karkassen en eventueel nekjes. de dieren die je o.a. kunt nemen: kip, eend (is wat harder), parelhoen, kwartel, duif, nijn (zitten geen vleugels aan, maar wel een karkas en voorbenen en een nek).

je kan ook langzaam wat knaagdiertjes voeren. dat klinkt enger dan het werkelijk is. in het begin lijkt het raar, maar de muis is toch al dood en merkt er dus niets meer van. ook went het vanzelf. na een tijdje zie je een bevroren muis niet meer als lievig beestje, maar als kattenvoer. volwassen hele prooien zijn complete pakketjes (jonge prooien dus niet! hiervan zijn de botjes nog niet uitgehard, en zijn ze arm in calcium). ik geloof dat vanaf maat regular de prooien volwassen zijn.
ik zag dat je in h'sum woont. das erg handig, want daar zit prooidier.nl. hier kan je allerlei knaagdiertjes halen, ik geloof ook per stuk.

ik wil je aanraden veel menu's te lezen. dit kan je gebruiken als inspiratie voor je eigen menu.
het voordeel van zelf samenstellen is dat je het precies op je eigen kat en diens behoeftes kunt afstemmen.

mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, vooral roepen, dan kunnen we je helpen.
Door maddoc
#1076953
Ik ga met Flin  en Koekje mee, de verschillende soorten Carnibest als basis is prima en dan  kun je in jullie eigen tempo andere dingen gaan introduceren.


ik was trouwens in de veronderstelling dat KVV rauw is ::)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1076970
ow, nog een aanvulling voor het maken van het menu.

bot stopt en orgaan laxeert, enigszins. ik probeer de vertering zo fijn mogelijk te laten verlopen door deze af te wisselen. zo krijgt sien zowat iedere dag een vleesbotje, met de ene dag een stukje spiervlees erbij, en de andere orgaan. geef je alleen op 1 dag orgaan (en de andere dag weer), dan loop je risico op natte flatsen. en bij 2x alleen vleesbot geven kan het nogal stevig persen worden.

geef nooit kaal bot. kaal bot verteerd niet makkelijk, en stopt teveel. er bestaan dan een kans op verstopping van bot. iedere verstopping is erg gevaarlijk, zeker als je er niet op tijd bij bent, en kan schade geven aan ingewanden (o.a. verkleefde darmen, spijsvertering die stil is komen te liggen, harde botpunten door slechte vertering die wonden aan de binnenkant van de darmen maken).
Door Roos1983
#1076995
Dank jullie wel!

Ik heb Berend net Carnibest gegeven. Hij vindt het gelukkig heerlijk!

Kun je die worsten maar 2 dagen in de koelkast bewaren? Dat staat op de verpakking, maar lijkt me wel erg kort?
Door Huskymeisje
#1077007
Roos1983 schreef: Dank jullie wel!

Ik heb Berend net Carnibest gegeven. Hij vindt het gelukkig heerlijk!

Kun je die worsten maar 2 dagen in de koelkast bewaren? Dat staat op de verpakking, maar lijkt me wel erg kort?
Mijn kat wil het vlees niet meer eten wanneer het zo lang in de koelkast heeft gelegen. En eerlijk gezegd, met mijn eigen vlees doe ik dat ook niet.
Door Roos1983
#1077035
Ja het is rauw natuurlijk dus dan kan het minder lang. Hoe doen jullie dat met jullie KVV? Als het bevroren is in pakketjes hakken? Want Berend krijgt in 2 dagen natuurlijk niet zo'n rol op (ik heb rollen van 500 gram)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1077054
ik leg een bevroren rol eerst even in de koelkast. als deze een klein beetje zachter is geworden (maar dus nog wel bevroren), dan leg ik hem op een snijplankje in de keuken. dan slijp ik mn ikea-hakmes, en hal de rol in porties (ik hak meestal een rol van 500 in 5 of 6 stukken). plasticje eraf halen, en de porties in een hersluitbare diepvrieszak. iedere dag haal ik dan een portie stukje uit de zak, en leg dit in een voerbakje in de koelkast om te ontdooien.
als het etenstijd is, en de portie ontdooid is, maal ik er een beetje stukjes van met een vork (voor sien hoefde dat nooit, maar otje is tuttig). bakje of het vreetkleedje zetten en otje roepen dat het etenstijd is.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door