Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1075671
TC is onze oudste Maine Coon kater van 10.5 jaar en sinds 2 maanden weten we dat hij nierpatient is.
Hij krijgt Fortekor en Bandit nierdieet en deed het daar prima op.

Vanmiddag bij de DA geweest en wat wij vreesden klopt: hij is behoorlijk ziek.
Uitdrogingsverschijnselen, in 2 dagen tijd 300 gram afgevallen, heeft een ernstige ontsteking en zijn nierwaardes gierden omhoog.

Na overleg met de DA besloten tot een crisis aanpak: infuus van 300 ml, lichte pijnstiller en dubbele antibiotica.
Morgen ga ik terug voor de 2e AB injectie en dan maar hopen dat het aanslaat.

TC komt net naar beneden en lijkt wel levendiger en geinteresseerder.
Zit nu samen met Leo opgesloten in onze werkkamer met een bordje van zijn Bandit nierdieet, maar voorlopig wil hij er niet van eten.

Als hij niet zelf gaat eten dan moeten we hem gaan dwangvoeren.
Dat lukt niet met de Bandit - te grof - dus heb ik een zakje poeder van de DA meegenomen om een soort dun papje te maken.

Wie heeft er tips voor dwangvoeren, want ik heb dat nog nooit gedaan!?
TC is een grote en sterke kater, zijn kop is te groot om met een hand vast te houden...
#1075674
misschien de bandit fijn snijden of door de molen halen en dan verdunnen met water of iets anders nats.
de prut in een spuit zonder naald doen. met zn 2en TC vasthouden en spuit aan de zijkant in het bekje en heel langzaam leegspuiten.
of balletjes draaien van de kvv en achter in zn bekje proppen.

ik zou het verder niet weten, ik heb nog nooit hoeven dwangvoederen, en mijn katten zijn qua formaat iets hanteerbaarder.

beterschap!
#1075678
bij de da kun je een spuit krijgen zonder naald van 60 ml..
daar doe je dan dat papje in..
het mag ongeveer net zo dik zijn als vla..

dan pak je een handdoek..
wikkel je je kattenkind in..
en je duwt die spuit in zijn bekkie..
dan geef je hem een klein beetje.. net genoeg zodat hij t weg kan slikken..

er mogen geen klonten in die spuit zitten..
en je moet de eerste scheut even zonder katje doen.. want de eerste scheut schiet er in 1 x uit..

zo deden wij dat bij de d.a. en t werkt heel goed!!!

heel veel sterkte ermee.. t klinkt heel verdrietig..  :-*
#1075686
Ik vind het onverantwoord om deze kat uit de praktijk te laten gaan. Hij heeft een infuus nodig en geen onderhuids vocht dat neemt bij uitdroging toch niet op en als de nierwaardes al slecht zijn is dat helemaal belangrijk.
Je kunt beter beginnen met dwangvoeren door voer op je vinger te smeren en in zn mondje te doen. Veel katten krijgen een aversie tegen eten als ze gedwangvoerd worden als dit veel stress op leverd en dan is helemaal het hek van de dam.
Al eet hij maar iets is het al goed natuurlijk een kat die al een tijdje niet eet gaat ook niet eten dat is iets heel raars van katten vind ik altijd. daarom schotel ik ze ook altijd alles voor wat ze lekker kunnen vinden. Al is het het goedkoopste blikvoer wat ik kan vinden als ze maar eten.
Heeeel veel beterschap met je kat, ik hoop dat hij snel weer opknapt.
#1075693
gewoon alles wat hij eerder heeeeel lekker vindt proberen, kip, bl*kvoer, vis
en op je vinger in zijn bekkie doen. Mocht dfit niet lukken verdunnen tot papje en toevoegen zoals Lyda het doet. Heel veel sterkte  :'(
spreeuwtje schreef: bij de da kun je een spuit krijgen zonder naald van 60 ml..
daar doe je dan dat papje in..
het mag ongeveer net zo dik zijn als vla..

dan pak je een handdoek..
wikkel je je kattenkind in..
en je duwt die spuit in zijn bekkie..
dan geef je hem een klein beetje.. net genoeg zodat hij t weg kan slikken..

er mogen geen klonten in die spuit zitten..
en je moet de eerste scheut even zonder katje doen.. want de eerste scheut schiet er in 1 x uit..

zo deden wij dat bij de d.a. en t werkt heel goed!!!

heel veel sterkte ermee.. t klinkt heel verdrietig..  :-*
#1075694
Goeie tips van Sanne!

Ik heb bij Kruimel dwangevoerd met Hills A/B in eerste instantie, idd verdunnen en met zo'n spuit. Nou is Kruimel een ieniemienie katje en ze was ook nog eens doodziek maar de spuittroep landde overal behalve in haar maag, en wat ze binnenkreeg schoot nog eens in haar longen ook  :-*  :P misschien ben ik er gewoon niet zo handig in, kweenie.
Ik heb gehakt gekocht, Kruimel op schoot in de houdgreep, piepklein balletje gehakt in een hand, bekje openduwen met andere hand, gehakt erin, bek dicht en wachten totdat ze geslikt had. En dat tig keer per dag zoveel als ik er in kreeg. Met Karel dezelfde procedure gevolgd, was alleen wel wat linker want die bijt en mept wild van zich af, maar het lukte zo wel. Het spuitje heb ik verder alleen voor water gebruikt, dat leek me handiger ivm mogelijke longontsteking door Hills in de longen.
Ik heb idd ook geprobeerd om ze zelf weer aan het eten te krijgen met hele lekkere dingetjes maar als ze zo ziek zijn dan lukt dat meestal niet. Kruimel heb ik een paar weken moeten voeren voordat ze zelf weer aan het eten ging; met Karel ging het wat sneller.

En ooit had kater Pepijn nierfalen, en die was zover heen dat ook dwangvoeren niet meer ging  :'( het water uit het spuitje liet hij weer uit z'n bekkie lopen, hij wilde niet meer slikken, gehakt was al helemaal geen optie meer. Hij is na 4 dagen overleden  :'(
#1075697
Kruimel schreef: Ik heb bij Kruimel dwangevoerd met Hills A/B in eerste instantie, idd verdunnen en met zo'n spuit. Nou is Kruimel een ieniemienie katje en ze was ook nog eens doodziek maar de spuittroep landde overal behalve in haar maag, en wat ze binnenkreeg schoot nog eens in haar longen ook  :-*  :P misschien ben ik er gewoon niet zo handig in, kweenie.
Ik heb geleerd dat je Hills A/D niet moet aanlengen met water, dan wordt het te vloeibaar waardoor ze zich makkelijk verslikken. De truc is net zo lang te roeren dat het smeuig wordt, dan kun je er een spuit mee vullen.
#1075698
Dwangvoeren met een spuitje staat me heel erg tegen, omdat ik vrees dat dat maar heel even lukt en dan zo'n gevecht wordt dat daarna niets meer bij hem gedaan krijg...
Daarbij komt dat deze kat zo sterk is - ook nu nog - dat het een hele toer is om iets met hem te doen wat hij perse niet wil. Hij heeft een grote zware kop, een dikke nek vol spieren. Qua kracht moet je hem meer met een sterke hond vergelijken dan met een kat...

Ik ga maar weer voorzichtig proberen een paar kleine balletjes over zijn tong te wippen en dat zakje van de dierenarts klaar maken, misschien vindt hij dat lekker, dat kan hij zo oplikken...
Hij is wel weer een stuk brutaler, dat infuus (of de AB/pijnstiller) heeft hem wel goed gedaan. Dat moeten we echter benutten om hem te laten eten, want het is natuurlijk symptoombestrijding dat infuus.... toch heb ik daar vaker goede resutaten mee gezien.

Duimen maar....

PS ik lees net de reactie van Kruimel, tja met spuitjes zit je zo in de longen. Ik heb zo heel wat kittens gevoerd en ben er een verloren aan een longontsteking.

Ik ga eens wat proberen...
#1075714
Borke schreef: Dwangvoeren met een spuitje staat me heel erg tegen, omdat ik vrees dat dat maar heel even lukt en dan zo'n gevecht wordt dat daarna niets meer bij hem gedaan krijg...
Daarbij komt dat deze kat zo sterk is - ook nu nog - dat het een hele toer is om iets met hem te doen wat hij perse niet wil. Hij heeft een grote zware kop, een dikke nek vol spieren. Qua kracht moet je hem meer met een sterke hond vergelijken dan met een kat...

Ik ga maar weer voorzichtig proberen een paar kleine balletjes over zijn tong te wippen en dat zakje van de dierenarts klaar maken, misschien vindt hij dat lekker, dat kan hij zo oplikken...
Hij is wel weer een stuk brutaler, dat infuus (of de AB/pijnstiller) heeft hem wel goed gedaan. Dat moeten we echter benutten om hem te laten eten, want het is natuurlijk symptoombestrijding dat infuus.... toch heb ik daar vaker goede resutaten mee gezien.

Duimen maar....

PS ik lees net de reactie van Kruimel, tja met spuitjes zit je zo in de longen. Ik heb zo heel wat kittens gevoerd en ben er een verloren aan een longontsteking.

Ik ga eens wat proberen...
dan zou je kunnen proberen om het op zijn poot te smeren..
katten willen altijd schoon zijn..
zo heb ik ook een katje gered vroeger..
#1075737
Hij heeft net misschien een eetlepel van het krachtvoer opgelikt van de dierenarts, meer wilde hij niet.
Verder heb ik hem in 2 sessies ongeveer een eetlepel Bandit in de bek gestopt, meeste keren wilde hij het zelf wel slikken. Het eindigde telkens als hij niet meer wilde en dan stopte ik.
Als ik hem dan door wil voeren, moet ik hem in de houtgreep nemen en dan lukt me daarna niets meer, dus dat doe ik niet.

Vannacht laten we hem alleen in de werkkamer, dan kunnen we zien of en wat hij eet en op de kattenbak doet.
Met zijn plashistorie - hij heeft heel wat meubels verpiest - durf ik het niet aan om hem mee te nemen naar onze slaapkamer.
Leo en ik zitten nu bi jhem in de werkkamer en hij ligt languit op de dikke hondendeken.

Tja hoeveel zou een kat minimaal binnen moeten krijgen...?
#1075749
he balen!

onderhuids infuus gaat bij katten vaak wel goed, maar eenmalig zet niet zoveel zoden aan de dijk, liever 3-4 dgn achterelkaar in combinatie met dwangvoeren totdat hij het zelf weer begint op te pakken en hij gaat eten en de ureumwaarde daalt. Dan is het kijken of hij dat vast kan houden zonder het infuus. Is ie echt heel slecht is intraveneus infuus natuurlijk wel mooi.

Ik zou een uremische kat nooit dwangvoeren met A/D, Convalescence support ed, het enigste voordeel is dat het vloeibaar is. Ik zou kiezen voor  nierdieet blik (lage fosforgehalte), de Specific FKW en de Royal Canin Renal canflex zijn pate die je redelijk goed vloeibaar kunt roeren, zonder blender blijft het alleen iets te korrelig om door de opening van een 10cc spuit te kunnen (die vindt ik het prettigst voor dwangvoeren, voor de 60cc heb je meer kracht nodig en kun je veel minder goed doseren bij in de bek spuiten en heb je grote handen voor nodig)

Verder een 'grand dessert' maken; van alles voorzetten, openmaken, kleine beetjes tegelijk zodat het steeds vers is, opwarmen tot lichaamstemperatuurl iefst wel hoog energetisch en laag in fosfor.

Er wordt idd gezegd dat katten een aversie kunnen krijgen tegen het voer waarmee gedwangvoerd wordt; ik heb dat zelf nog niet kunnnen konstateren.

Dwangvoeren met een spuit kan ook zonder dat het een vechtpartij en stressbende wordt en zonder dat het voer achter in zijn strot gespoten wordt en ie zich verslikt!  (wil je het toch gaan proberen, dan wil ik je wel tips geven)

Sterkte met hem!
#1075766
Ik denk dat hij morgen bij de DA wel weer een infuus zal krijgen.
Vooralsnog denk ik dat het voeren van kleine porties Bandit het beste werkt. Het heeft een hoge voedingswaarde en hij wil het zelf wel doorslikken als ik het kort doe met hele kleine porties.

Ik zal morgen voor de honden wat haas van Herby ontdooien, dat is bloederig en fijngesneden (ik baalde daarvan voor de honden maar voor een kat is dat fijn).
TC lust normaal gesproken bijna alles en op korte termijn kan het me niet eens zoveel schelen wat hij eet, als hij maar eet en liefst uit zichzelf en liefst gewoon rauw vlees.

Ik heb Lola gedwongen Bandit te eten door het steeds in haar bek te doen en heb meerdere katten geforceerd om kvv te gaan eten door het steeds in hun bek te stoppen, dus dit moet toch kunnen lukken.
ik hoop zo dat die AB aanslaat en dat die slechte nierwaardes opknappen als hij weer gaat eten.

Tjee we zijn dit jaar al 2 van de 6 katten kwijtgeraakt en ik geloof er gewoon niet in dat zijn tijd al gekomen is...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door