Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roos1983
#1075345
Hoi!

Ik ben nieuw hier op het forum (en eigenlijk nieuw met KVV en rauw) en heb een vraagje. Ik voer mijn kitten, die ik sinds een week heb, Orijin brokjes (sorry Barfers en KVVers!!), maar ik wil misschien gaan overstappen naar KVV en misschien wel barf.

Maar klopt het dat in alle KVV rijst zit? En in sommige zelfs tarwe? Ik ben op zoek naar een granen/rijstvrij KVV (ik voer Orijin omdat daar geen granen inzitten). En hoe kan het dat er in bv Carnibest maar rond de 20% eiwit zit? Dat percentage zou toch veel hoger moeten liggen, aangezien er veel vlees in zit? In de Orijinbrokjes zit bv >45% eiwit.  ??? Ik snap het misschien niet?

Ik ben erg nieuw met dit alles dus ik ontvang graag tips over welke KVV goed is.

Bedankt!!

Groetjes Roos
Laatst gewijzigd door Roos1983 op do 23 okt 2008, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1075354
gelijk wegmikken die brokjes!
het gaat bij kattenvoer niet om de granen, maar de totale hoeveelheden koolhydraten. meestal worden daar granen voor gebruikt, maar piepers (zit in die brokjes van je) bevatten ook veel koolhydraten, en zijn volgens mij voor katten een stuk moeilijker te verteren dan een miniem aan rijst.

cb-diabetes bevat geen rijst. deze versie is ook voor katten die geen diabetes hebben geschikt.
geen idee hoe dat met die eiwitten zit, ik ben niet zo van de analyses. ik weet wel dat in je brokjes ook plantaardige eiwitten zitten (en in cb weinig tot niets). katten kunnen plantaardige eiwitten niet goed verteren. het is dan alleen maar verkooppraat.

nogmaals: orijen is geen goed voer, wat de fabriek of het volk op kattenplaza ook roept!

je hebt ook andere merken KVV die goed zijn voor katten. Bibi en bandit. daar zijn aparte kattenversies van, die bevatten geen pens en geen (of weinig) groente. CB, bibi en bandit gebruiken gemalen botten in hun kvv ipv een calciumsupplement. gemalen botten zijn beter.
prins heeft ook kattenkvv, maar ik vind dat net karton.
Door Mevroi Kruim
#1075387
Sluit me bij Koekje aan: weg met de brokjes!
En die 45% eiwit bereiken ze bij Orijen door al het vocht uit het voer te halen, dan krijg je brok. Carnibest bevat meen ik 70% vocht en dus per gewicht minder eiwit. Ga je kijken naar de verhoudingen in de droge stof dan kom je veel hoger uit. Bovendien is al het eiwit in CB van dierlijke oorsprong en daarom optimaal voor je kat.
Door Hekate
#1075390
Volgens mij zit in Prins niet alleen rijst, maar ook granen met gluten, dus dat zou ik helemaal niet kiezen.

CB diabetis heeft idd geen rijst. En Bandit heeft idd zeker versies zonder rijst, maar misschien zijn ze zelfs allemaal wel zonder.

Kan je op de sites van de kvv merken zelf die informatie niet vinden?
Door Roos1983
#1075423
Bedankt voor de reacties!

Maar kun je CB diabetes dagelijks geven? Moet je dat niet afwisselen met een andere smaak?

Jeetje, wat is het toch moeilijk als beginnend kattenpersoneel:'( Dacht ik goeie brokjes te hebben, maar dat valt dus tegen. Bedankt voor alle tips in ieder geval! Meer info is heeeeeeeeeeeel erg welkom!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1075440
je kan cb-diabetes iedere dag geven (andere smaken trouwens ook). ik merk hier wel dat otje na 3 weken cb eten er echt wel op uitgekeken is. een andere smaak geven kan een positieve draai geven, of gewoon een barfmenu maken. iedere dag iets anders in het bakje, en eens in de zoveel tijd weer nieuwe en andere vleesjes om te eten.
Door Hekate
#1075446
Kan idd dagelijks. En een kat die altijd 1 soort voer gewend was begint misschien minder snel te miepen als het eten anders, maar nog steeds saai wordt.

Misschien kan je het opleuken door elke dan een klein ander dingetjes er bij te doen? Of afwisselen met andere kvv die ook geen granen heeft? Af en toe een bijzonder smaakje van Bandit bijvoorbeeld?

Andere dingetjes waar je aan kan denken zijn:
- stukjes vis,
- stukjes runderhart
- kuikentje
- kippennek

en als het je bevalt en als het je kat ook bevalt, wie weet is BARF dan wel wat voor jou. :) Voor af en toe een dagje, of zelfs wel voor iedere dag...

CB diabetis een prima basis om mee te werken dus je hoeft niet te stressen om snel alles te leren over BARF ofzo. :)

Veel succes!
Door Roos1983
#1075468
Bedankt voor alle (snelle) reacties!

Ik wil het zo graag goed doen, maar het is zoooooooooveel informatie! Tot een paar weken terug wist ik niet beter dan dat je een kat brokjes en blik uit de supermarkt geeft (whiskas ofzo). Ik vind het heel erg interessant en ga één dezer dagen KVV halen en ik heb een lijstje gemaakt met barf producten en die in mijn portomonee gedaan, zodat ik ook Barf kan kopen als ik in de (islamitische) supermarkt ben, maar dat doe ik dan voor bij de KVV, want volledig barfen zie ik (nog) niet zo zitten.

Oh ja: Hoe kan ik de overstap naar KVV het beste maken? Is het voor mijn kleine oranje meneertje (zo noemen we ons katertje wel eens hihi) geen probleem dat hij eerst rc babycat kreeg (kreeg hij waar ik hem vandaan heb), toen afgelopen week Orijin erbij gemixt om over te stappen en dan weer KVV? Is dat niet veel in 1 week tijd? Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Laatst gewijzigd door Roos1983 op do 23 okt 2008, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1075480
hij is nog jong, en zal weinig tot geen last hebben van de overstap. je kan gewoon van de ene op de andere dag de brokjes weggooien en gelijk alleen maar vers geven.
geef voor zo'n kleintje wel meerdere keren per dag eten. tussen de 4 en 6x denk ik. dit kan je later afbouwen naar 2 tot 3 voermomenten per dag.
Door Hekate
#1075899
En zolang hij in de groei is en niet richting tonnetje rond groeit, mag je hem vrij ruim aanbieden in eten. Als al het eten op gaat iedere keer en hij er niet dik op lijkt te worden, bied je maar gewoon nog wat meer aan. ;)

Zoals met alle voer zijn er alleen maar richtlijnen mogelijk.


Bij de meeste kittens gaan overstappen van types voer heel gemakkelijk. Dus dat kan je cold turkey doen. Als dan alsnog blijkt dat hij problemen er mee heeft. (Bijvoorbeeld 2 maaltijden overslaat omdat hij het niet lekker vind) Dan kan je altijd nog besluiten om het aan te mengen met lekker nat voer. Blikjes whiskas ofzo dus. ;) Of sterk ruikende vis. De meeste katten gaan dan overstag en leren dan vanzelf om KVV te eten. :)
Begin niet AL te snel met toegeven aan je kitten als hij even niet eet trouwens. Het blijft een "kind". En als je kinderen aanleert dat niet eten betekent mogen snoepen... Nou je kan op je vingers natellen hoe die kinderen opgroeien dan. ;)



Wat je kan doen is iedere dag een klein barf dingetje geven ipv een portie. Als je een aardig pakketje van barf spulletjes hebt en het vaker wilt geven moet je ook op de verhoudingen letten. Dan zou je een hele dag KVV kunnen vervangen door BARF. En afhankelijk van hoeveel BARF spullen je vind kan je vaker of minder vaak zo een dag kvv vervangen.
Door Roos1983
#1076509
Na veel lezen, nadenken en Berend rauw te hebben zien eten, heb ik besloten toch maar geen KVV te geven, maar meteen NRV (=BARF?) te gaan geven. Maar dat durf ik niet zo goed dus ik heb een menuutje opgesteld (mbv percentages van Ester van voernatuurlijk uit dit topic:http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... hp?t=13728 )

Ik zie het écht (nog ) niet zitten om prooidieren of eendennekken ofzo te geven dus ik hoop dat mijn menuutje voldoet. Ik open hier even een apart topic voor bij kat en BARF. Zouden jullie dit willen lezen en feedback willen geven? Ik ben heel benieuwd naar alle meningen!

Vandaag heb ik Berend trouwens wat kippenhartjes en biefstuk gegeten. Hij vond het heerlijk!!! Mooi om te zien! Nadat ik dit had gezien, wist ik het zeker: ik wil NRV gaan voeren.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!!
Door Too
#1079034
Kon je topic op Voer natuurlijk niet vinden maar kippen/ eenden nek is niet eng hoor [ziet er echt niet enger uit dan bv.een kippenvleugel] het is een 'recht' bevleesd botje zonder hoofd ;) , doordat een nekje veel kraakbeen bevat is t niet erg hard en heel goed te doen voor een beginner. Mijn dames zijn dol op kippenekjes.... ik zie nu pas dat je een ukkie hebt, met de hamer een paar flinke klappen op t botje geven,als t nog een beetje te groot is evt eerst een paar keer in stukjes knippen [gaat heel goed met een snoeischaar] waarschijnlijk heeft íe t razendsnel onder de knie!

Succes
Door flin
#1079039
Too schreef: Kon je topic op Voer natuurlijk niet vinden maar kippen/ eenden nek is niet eng hoor [ziet er echt niet enger uit dan bv.een kippenvleugel] het is een 'recht' bevleesd botje zonder hoofd ;) , doordat een nekje veel kraakbeen bevat is t niet erg hard en heel goed te doen voor een beginner. Mijn dames zijn dol op kippenekjes.... ik zie nu pas dat je een ukkie hebt, met de hamer een paar flinke klappen op t botje geven,als t nog een beetje te groot is evt eerst een paar keer in stukjes knippen [gaat heel goed met een snoeischaar] waarschijnlijk heeft íe t razendsnel onder de knie!

Succes
staat hier ook Too: ;) :)

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1076995
Door panthera
#1098948
koekje schreef: je kan cb-diabetes iedere dag geven (andere smaken trouwens ook). ik merk hier wel dat otje na 3 weken cb eten er echt wel op uitgekeken is. een andere smaak geven kan een positieve draai geven, of gewoon een barfmenu maken. iedere dag iets anders in het bakje, en eens in de zoveel tijd weer nieuwe en andere vleesjes om te eten.

Dan heb ik toch wel makkelijke bloterds eigenlijk he ? ze eten nu al bijna 2 jaar iedere dag Carnibest vleesmix en lammix (door elkaar gemengd) en ze eten het nog steeds smakelijk op. :D heerlijk !

Smiddags krijgen ze vlees: hert/ree/kopvlees/struisvogel/rund/hart/lever/niertjes etc en dat gaat er ook nog steeds in als koek. ;D

Wat een geluk zeg ! ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door