Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1074843
hmz..
ik moet zeggen dat barfen met katten best wat probleempjes kan opleveren..
ze waren allemaal heel mooi geworden..
de een die dik was is mooi afgevallen.. de ander die dun was mooi aangekomen..
maar nu ik de botmixen van herby heb.. zakt alles in elkaar.. :-[

ze vinden t niet lekker..
en de zalm mix heb ik ook nog steeds niet..
daar verwachtte ik qua favoriet bij de katten, nogal wat van..
max zit weer onder de kapotte plekken.
boris heeft een kale plek in zijn nek en overal korstjes.
en boris is ook best mager geworden..
je kunt het bij hem niet zo goed zien.. hij is nl krom door vermoedelijk een val van het balkon vroeger bij t vriendje..
maar ik keek hem gister in zijn ogen.. en die leken dieper te liggen dan normaal..

ook had noezels alweer een tijdje last van een beginnende blaasontsteking die na een weekend op de brokjes ineens verergerde..

de rest van de katten is ook magerder geworden..
gister hadden ze botmix met kip en eend.. en die leken ze wel beter te eten..
maar t valt me eigenlijk best tegen om ze stabiel te houden..
op de brokjes is dat wel t geval.. puur omdat je niks fout kan doen.. ook al is het heel slecht..

begrijp me niet verkeerd.. ik ga ECHT niet meer overstappen op de brok.. en als ik t even kan voorkomen, zal dat in een weekend ook niet meer gebeuren..
maar ik vind t wel erg moeilijk allemaal..

dat moest ik even kwijt.. :)
Door Too
#1074910
he Spreeuw, wat kl*** je ging zo goed, eigenlijk de beessies!

Hoop dat t een tijdelijke inzinking is van je gespuis!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1074951
ja hoop ik ook..
de vorige keer had ik alle botwerkjes zelf gemalen..
dat vonden ze best te nassen..
maar tis echt niet te doen om eend en kip enzo te gaan malen voor 6 katten..
das me echt teveel..
Door maddoc
#1075030
Jammer,

bij mijn katten is het ook een stapje vooruit en vaak 2 achteruit.
hier is ook alleen de botmix kip/eend een succes, de zalmmix en de konijn/haas/eend niet.
Als ze de zelf gemalen kip en eend wel lekker vonden zou ik voorlopig bij mix 1 houden.
Ik heb nu zelf een mengsel gemaakt van mix 1, kippenvlees en konijnorgaan. Zo fijn mogelijk gemaakt als kan met snijmachine en hakmes.
Even weer een stapje terug gemaakt vergeleken met de carnibest die puur gegeten werd, deze mix eten 3 vd 9 zo, de andere 6 gemengd met een pietsie blik en dan vinden 7 vd 9 het super .
Voorlopig ga ik hier zo mee door en pas wanneer dit weer goed puur gegeten wordt, de volgende variatie aanbrengen (kalkoenvlees ipv kip).
(voor 2 vd 9 hoeft dat niet dat zijn alles eters, en nog 2 eten ook meer dingen maar erg selectief/beperkt)

Ipv kip en eend malen zou je ook nog kunnen fijn hakken dan zou je niet zo veel in voren hoeven te maken, maar steeds zoveel dat je een paar dagen verder kunt.

Ik zou wel opletten dat ze allemaal elke dag voldoende eten binnen krijgen en desnoods mengen met iets wat ze wel pruimen en ze plenty tijd geven om te wennen, hier ben ik ondertussen ook ruim een jaar verder..
Bij mij krijgt elke kat zijn eigen portie op zijn eigen vaste plek, dus heb ik goed controle.

Ik zou ook de kat met de mogelijk diepliggende ogen goed in de gaten houden, diepliggende ogen kan als ze erg vermagerd zijn en ook bij uitdroging..

Succes en sterkte met ze.
Door YaYa
#1075090
Bij mij bevallen de botmixen juist goed. In eerste instantie vonden ze het niet echt lekker maar nu na 2 maandjes zelf malen, gaat het prima. Ik meng het echt met van alles: rund, struis, hert, ree, kip, kalkoen, lam, paard etc etc etc. Eigenlijk alles wat ik bij herby te pakken kan krijgen.
De zalmmix heb ik nog niet geprobeerd. Die staat voor dit weekend op het programma. Wel is het zo dat ze de mix1 lekkerder vinden dan mix 2 maar ze eten het wel. Zelfs beter dan de cb.
Spreeuwtje willen ze ook niet als je het mengt met wat blik of vis? Dat wil vaak nog wel eens helpen.
Ik zou ze wel goed in de gaten houden want het klinkt niet echt geweldig. Kunnen de korsten en kale plekken niet van de brokken komen?
Door Hilde__
#1075129
Ik ben dan nog niet zolang begonnen, maar soms denk ik ook wel van ik ga terug naar kvv. De ene keer vinden ze iets wel lekker, dan laten ze weer alles staan (heb ik voor niks staan knippen en hakken  >:() en staan ze zielig en hongerig naar me te kijken. Zodra ik weet wat ze alle 3 lekker vinden pas ik het menu daarop aan.
Door Anthraciet
#1075145
Ik heb er hier ook 6 lopen en de botmix vinden ze allemaal erg lekker. Maar dat wil ik niet elke keer geven omdat ik wil dat ze ook hun tandjes moeten gebruiken, dus verder krijgen ze 'gewoon' barf. Alleen is er bij barf altijd wel eentje die iets niet lekker vindt, maar ik probeer dat op te lossen door meerdere soorten vlees per dag te geven (en in geval van nood evt. blik erbij).
Wat er hier over het algemeen goed in gaat is kipkarkas in grote stukken, geitenvlees, lever (runderlever is wat minder, alle andere soorten gaat prima), niertjes, kippenmaagjes en -hartjes, paardenvlees en eendagskuikens. Laatst heb ik ze een paar stukjes fazant gegeven en dat ging gelukkig ook goed, dat wilden ze in het begin dus absoluut niet.

Ze wennen er nog wel eens aan, die mormeltjes! ;D 8)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1075149
ik geef de restjes aan kiek.. dus ik hoef t niet weg te gooien.. dat scheelt gevoelsmatig weer iets..
maar als je idd ziet dat de katten t er niet goed op doen.. ga je weer ernstig twijfelen..

ze eten al een hele tijd zonder blikjes toegevoegd..
dat ging eigenlijk hartstikke goed.. tot ik de botmixen bestelde..
de kip/eend gaat wel..
de zalm heb ik nog steeds niet..
en ik miste nog botmix van haas enzo.. dus die zou ik na geleverd krijgen en heb ik dus om kip gevraagd..
ik hoop dat dat goed doorkomt..

ik denk dat ik zo maar weer wat blikvis ga halen..
dan kan ik dat erdoor mengen..
maar dan nog gaat t met lange tanden erin..

ze allemaal apart ergens neerzetten doe ik niet..
ik heb hier nog een hond en een kind rondlopen die razendsnel zijn met pakken..
ze krijgen snachts eten, dan hebben ze de tijd en de rust.. en kan niemand erbij..

die korstjes hadden ze al voordat ik de brokjes gaf..
ook na het geven van de botmixen..
ik vraag me af wat er nou zo anders is aan botmix..
de vorige maanden hebben ze zelf gemalen spul gekregen..
en vonden ze t een wel lekkerder dan t ander.. maar vrijwel alles ging op..
en ze hadden geen noemenswaardige problemen..
max de rooie heeft wel korstjes gehad.. maar ineens waren die weer allemaal verdwenen.. dus dacht ik aan ontgifting..

ik hou ze goed in de gaten.. het moet niet erger worden dan dit..
maar ik hoop dat t langzaam aan weer beter gaat worden..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1075152
Anthraciet schreef: Ik heb er hier ook 6 lopen en de botmix vinden ze allemaal erg lekker. Maar dat wil ik niet elke keer geven omdat ik wil dat ze ook hun tandjes moeten gebruiken, dus verder krijgen ze 'gewoon' barf. Alleen is er bij barf altijd wel eentje die iets niet lekker vindt, maar ik probeer dat op te lossen door meerdere soorten vlees per dag te geven (en in geval van nood evt. blik erbij).
Wat er hier over het algemeen goed in gaat is kipkarkas in grote stukken, geitenvlees, lever (runderlever is wat minder, alle andere soorten gaat prima), niertjes, kippenmaagjes en -hartjes, paardenvlees en eendagskuikens. Laatst heb ik ze een paar stukjes fazant gegeven en dat ging gelukkig ook goed, dat wilden ze in het begin dus absoluut niet.

Ze wennen er nog wel eens aan, die mormeltjes! ;D 8)
hier zijn er 4 die willen knagen aan kuikens..
maar 2 ervan krijgen hardere stukjes niet weg..
boris is heeft een misvormd koppie.. zijn onderkaakje is veel korter dan zijn bovenkaakje..
en hij heeft dus heel veel moeite met zijn kuiken al..
een kwarteltje bijv. krijgt hij niet weg.. ook al wil hij wel.
er is er maar 1 van die 4 die willen knagen, die het ook echt redt..
dus meer als kuikens voor die 4 lukt niet.. en ik vind het zonde om de volgende morgen te merken dat alles is uitgedroogd en vies is geworden.. en de katten hebben dan niks gehad..

2 van de 6 willen echt niets kluiven.. die willen zelfs geen kuikens..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1075155
poet eet ook botmix, en met redelijk smaak. ik meng 350 gram tartaar door een kilo botmix, misschien dat dat het zo lekker maakt.

je zegt dat voor 6 katten alles malen te veel is (kan ik goed inkomen). en als je alleen het vleesbot gedeelte maalt? ot kan ook orgaan en spiervlees ongemalen eten, of iig in stukjes gesneden.

dat afvallen kan komen omdat ze minder eten, maar die korsten zitten mij ook niet lekker.
kan je nog eens je menu hier zetten? misschien mist er iets of is er van iets teveel of te weinig.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1075160
ik maal ook alleen t vleesbot, tenminste.. het orgaan en spiergedoe is geen ramp..
spier is vaak al gemalen door herby..
maar ondanks dat is t gewoon veel..
die 17 kg van een tijdje geleden.. werd ik ECHT niet happy van..
en in gedeeltes vind ik helemaal niks..
als het geleverd is.. vind ik het heerlijk als ik er even 2 maanden geen omkijken naar heb..
ik zit wel eens te denken om gewoon veel meer te bestellen en te zorgen dat die vriezer volkomt..
zodat ik nooit zonder zit..
maar dat is qua geld niet te doen voor me.

die korstjes hadden ze ook vaak toen ze brokjes aten..
maar nu is het dus echt door de barf gekomen..
van max geloof ik wel dat t ontgifting was de vorige keer..
maar dit keer is het zo erg!
arme boris kun je amper aaien..
ze zien er ook niet echt florissant uit.. geen stralende oogjes en glimmende vachtjes..

dit is t katten menu..


zalm botmix
eend/konijn/haas
eend/kip

wildafsnijsels assortie (haas/hert/struis/kangoeroe)
kalkoenvlees
rundvlees fijn gemalen
haas spiervlees

runderhart
schapenlong met luchtpijp
konijnenlevertjes

daarvan krijgen ze dus 50% botmix
30 % spier en 20 % orgaan..

fazantkarkas inclusief ingewanden
kwartel
Gebruikersavatar
Door koekje
#1075172
ze hebben geen pietjes of andere (huid)parasieten?

ik neem aan dat ze alle diersoorten uit je menu lusten. het enige wat ik er van kan maken is dat ze teveel bot krijgen, en misschien iets te weinig orgaan. botmix is namelijk niet 50-50, vandaar dat ik die altijd meng met 350 gram tartaar (dan wordt hij wel 50-50). long zit amper voedingswaarde in, dus heeft geen meerwaarde, zeker niet in een kattenmenu. ik geloof dat konijnenorgaan meer vet dan vlees is, dus krijgen ze misschien te weinig lever binnen (vitamine A). ik geef zelf ook lamsnieren en kippenmaag.
ik mis vette vissen (de zalmbotmix is niet geleverd) en ei in je menu. biotine (zit in eigeel) is goed voor de vacht, net als de visoliën die in vissen zitten. heb je geen verse vis, geef dan een blikje.

voor 2 maanden er geen omkijken meer naar hebben klinkt leuk, maar dat is hier in de praktijk ook niet haalbaar. als ik iets maal, en dat pas 2 maanden later aan otje geef, is de kans groot dat het niet meer goed is (teveel aangetast door vriesbrand bv).
ik vind het zelf fijn om de botjes eerst wat kleiner te hakken voordat ze de molen ingaan. dus geen heel parelhoenkarkas er in, maar deze in 3 stukken te hakken. of hamer de boel even. dan hoef je minder aan het hengsel te sleuren, en maalt het makkelijker en sneller.
als ze het eigen maalsel wel graag eten, zou ik me daarop richten.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1075211
nee geen parasieten voor zover ik weet..
en de vorige keer had ik 60% bot.. zelf gemalen.. en toen zag ik duidelijk dat ze te harde drollen hadden..
nu zijn hun drollen mooi en soepel..
die tartaar oplossing is een goeie..
ik zal lamsnieren en kippenmaag ook op t menu zetten voor volgende keer..
maagjes heb ik overigens wel gebruikt.. die kreeg ik later van jolly.. dus die stonden niet op t menu..
sorry.. :)
die konijnenlevertjes zijn niet goed genoeg?
ik dacht dat (was jij geloof ik) toen gezegd werd dat runderlever te groot was.. en niet gezond..
maar ik kan t mis hebben..

vorige keer hebben de katten tot op de laatste dag alles met smaak gegeten..
dus wb vriesbrand.. ik geloof niet dat ze daar erg veel last van gehad hebben..
als ik botjes maal.. zoals bijv. die kwarteltjes en die fazantjes.. dan knip ik t ook in stukjes hoor..
ik plet t niet.. ik vind harder moeten draaien minder erg dan dat gevecht met zon vieze fazant.. :P

ik denk dat ik die botmix met haas gewoon niet meer bestel.. en de rest iig meng met tartaar..
ik hoop hoop hoop dat ze de zalm wel lekker vinden.. en dat ik die nou eens binnenkort binnenkrijg..  >:(
Gebruikersavatar
Door koekje
#1075227
ik heb zelf nog nooit konijnorgaan gehad, maar ik lees hier altijd dat er veel vet aanzit. dus dan heb je per portie minder orgaan zelf, lijkt me. dat van de runderlever klopt. een koe is groot en wordt redelijk oud geslacht, dus heeft de chemische raffinaderij veel te verduren gehad. en een hele runderlever is nogal groot. katten eten niet zoveel, dus dan blijf je er mee zitten.

wat ik aan orgaan voer:
- kippenmaag
- lamsnier (haal ik bij de vleesturk, herby heeft ze volgens mij niet)
- lamshart
- soms kippenhart
- kippenlever

haas vinden ze hier ook niet zo lekker. ik denk dat de smaak te wild is, want fazant vinden ze ook niet te kanen. hert daarentegen gaat er goed in. het bot van een hazenbil krijgt zelfs sien niet weg.
iets hameren doe ik altijd in een dikke plastic zak. anders kan ik de smurrie van de keukenkastjes en uit mn haar gaan soppen.

de zalmmix weet ik niet hoe dat zal vallen. ik had er 1 de vorige keer ook besteld, maar deze was niet geleverd. ik heb wel eens een rol haaksbarf gehad. dat is schijnbaar alleen gemalen zalm, met zalmbot erin. het ging met hele lange tanden in sien. poet liet het staan.
geef ik sien een stuk zalmkarkas, dan vreet ze dan wel op (op de te harde stukken na). sien eet graag kleine makreeltjes van de visboer. makreel uit blik krijg ik zelfs in otje.

ik zou zeker wel 1 tot 2x per week een heel (zonder schaal) losgeklopt ei geven, per kat. biotine is erg belangrijk en goed voor ze. het houdt ook huid en haar in conditie. misschien is dat wel hetgene waar ze te weinig van binnen hebben gekregen. met droge vacht tot gevolg, wat jeuk en daarna korstjes geeft.
hier krijgen ze meestal ook geen ei, maar wel meer dan genoeg kuikens. in kuikens zit ook eigeel (waar dus biotine inzit).
Door Mevroi Kruim
#1075242
Sneu Lyda! Misschien toch idd de samenstelling van de botmix. Ik meng er altijd spiervlees bij, geen tartaar, dat vind ik echt te duur, maar rundergehakt bv of de fijngemalen vleesjes van Herby, en dat eten ze iha goed. De zalmmix was hier een teleurstelling, ze vreten het nauwelijks  >:( dus de honden hadden een makkelijk dagje en ik koop weer hele vis voor ze, dat eten ze wel. De wildsoorten vinden ze hier geweldig, ook de botmix wild gaat hier heel goed. Konijnnenieren zitten verpakt in heel veel vet maar hart en lever niet dus die voer ik wel, vinden ze errug lekker.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door