Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Buran en Co
#1072724
Hoi allemaal!

Nou, de kop is eraf, sinds zaterdag de 11e Barfen we, en Djinty heeft als verjaardagcadeau gekregen dat ze vanaf de 18e mee-Barft. Net alsof ze haar hele leven niets anders gedaan heeft, zo gemakkelijk knaagt ze alles weg ondanks haar versleten gebitje! Alles wordt met smaak gegeten en gisteren heb ik voor het eerst Buran zijn karkassen niet platgemept. Twijfelde wel even, zou het niet te vroeg zijn? Ik geef beginnersbot dus parelhoen, kip, eend, haaskarkas en eendenrug. Of zouden jullie nog even blijven meppen?

Dat is ook mijn volgende vraag: wanneer is een hond geen 'beginner' meer en kun je ook andere, hardere botten gaan geven? Is dat afhankelijk van de vertering, of hoe ze het wegkrijgen, of een combinatie van beiden??
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1072745
Gezien het formaat van je honden en de vleesbotten die je geeft dan was ik gisteren al uitgemept.

Wanneer je over kunt op grotere botten is per hond verschillend. Maar omdat het alles met de vertering te maken heeft kun je het wel aan je hond aflezen. Is de ontlasting altijd goed na een vleesbot dan kun je eens wat anders proberen. Ik houd dan meestal 1 maand aan om te promoveren van beginner naar gevorderde beginner, maar er zullen honden zijn die meer of minder tijd nodig hebben voor hardere botten. Maar na een maand eenkarkas e.d. zie ik als alles goed gaat geen reden om er niet eens een lamsribbetje(s) tegen aan te gooien.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1072747
als ze rustig en met beleid hun botjes opknagen hoef je het niet meer plat te slaan, geloof dat ik alleen bij vince het een paar dagen heb gedaan en daarna niet meer.
Wanneer je je hond 'harder' of zeg maar het gevorderde knaagwerk kan gaan geven, ligt een beetje aan de hond.
Hoe id verteren ze de botten die ze nu krijgen, eten ze rustig enz...
Ik moet zeggen dat ik vrij snel aan de lamsribben ben begonnen, ze knagen hier zo op hun gemakkie dat ik het wel aandurfde..
Door Anthraciet
#1074209
Ik ben bij mijn honden vrij snel overgegaan naar de wat hardere soorten omdat ik zag dat ze het gewoon heel goed deden op alles wat ik gaf.
Nekken en karkassen plat meppen heb ik geloof ik maar 1x gedaan, dat was niet echt een hobby van me, dus ik heb gewoon gekeken hoe ze ermee omgingen (dus wel de eerste paar keer erbij blijven) en dat ging gewoon goed.

Een van mijn katten moet ik nog wel eens een stuk kipkarkas uit zijn bekje trekken, maar dat is zo'n enorme schrokop, die wil alles zo snel mogelijk naar binnen buffelen ::)
Als ik dat karkas eerst nog zou meppen, zou hij het wrs helemaal zo naar binnen werken, nu moet hij nog moeite doen omdat het wat steviger is 8)
Door Buran en Co
#1074368
Balou, Djinty en Faydor eten keurig, die kan ik straks denk ik wel gevorderden botten geven. Net een bestelling de deur uit dus duurt nog wel een week of vier voor de volgende binnen is. Buran blijft een schrokop. Hij krijgt het wel weg maar maak me nog wel zorgen over vleugeltjes enzo, dat die niks kapot kunnen maken in zijn maag-darm stelsel. Misschien dat ik hem nog iets langer op karkasjes hou....... aan de andere kant, zijn we weer vier weken verder, wie weet hoe het dan gaat. Brrr.... blijft een heel klein beetje eng met hem!
Door Elf
#1074375
Buran en Co schreef: Balou, Djinty en Faydor eten keurig, die kan ik straks denk ik wel gevorderden botten geven. Net een bestelling de deur uit dus duurt nog wel een week of vier voor de volgende binnen is. Buran blijft een schrokop. Hij krijgt het wel weg maar maak me nog wel zorgen over vleugeltjes enzo, dat die niks kapot kunnen maken in zijn maag-darm stelsel. Misschien dat ik hem nog iets langer op karkasjes hou....... aan de andere kant, zijn we weer vier weken verder, wie weet hoe het dan gaat. Brrr.... blijft een heel klein beetje eng met hem!
Hoewel Doodles een gevorderde barfer is knip ik nog altijd de gewrichten van de vleugels in omdat ik het zo'n vervelenden 'haak' blijf vinden.
Door Buran en Co
#1074572
Elf schreef: Hoewel Doodles een gevorderde barfer is knip ik nog altijd de gewrichten van de vleugels in omdat ik het zo'n vervelenden 'haak' blijf vinden.
Goed plan!!  ;)
Door Too
#1074873
Hai Barbara, wat geweldig dat ze nu alle 4 'echt' eten, zelfs Djinty met haar oude bekkie [vond haar zooo leuk!]


Tandjes wisselen en jeugdige onbezonnenheid lijken mijn heel aannemelijk mbt Buran.
Waarom laat je hem dan niet nog even karkasjes knagen [ongemept], zodra je merkt dat dat met [een soort van] beleid gebeurt probeer je een keer iets spannenders. Dan een ruilhapje in de aanslag houden zodat je kunt ingrijpen als je t niet vertrouwt.

Succes!
Door Malamoods
#1075064
Inmiddels is mijn ervaring dat 't ook heel erg van de hond zelf afhangt. Ikijok is 'n wat gevoeliger type, dan K'eyush. Ikijok geef ik nooit geen botten van grote dieren (lamsribben, hertenribben, etc.), want hij heeft gewoon echt moeite om die te verteren. K'eyush is veel makkelijker in dat opzicht. Ribjes gaan er heel gemakkelijk in. Ik merk wel dat ik na de ervaringen met Ikijok wel wat voorzichtig ben geworden met de gevorderde barfbotten, dus heb ik met K'eyush wat rustiger opgebouwd. Ik denk dan ook dat je gewoon vooral moet doen hoe 't voor jou goed voelt. Houd de hond in kwestie gewoon goed in de gaten en voer 't niveau op als je hond goed reageert en je zelf vertrouwen hebt in een stapje verder....

Rachel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door