Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Emilio
#1074286
Beste mensen,

Al ruim 2 weken ben ik aan het lezen op dit forum. Het spreekt me allemaal aan om ook mijn kat echt natuurlijk voedsel te geven. Ik zelf ben al heel erg biologisch en natuurlijk ingesteld dus het zou natuurlijk het aller fijnst voor mij zijn om mijn kat haar natuurlijk eten te geven.

Maar ik ben er niet helemaal uit hoe ik hier mee moet beginnen en wat het precies inhoud?!

Alle voeding die ik lees op de site, zijn allemaal in mijn omgeving verkrijgbaar echter weet ik niet precies hoeveel en wat het beste is voor mijn kat. Hoe bereid ik het eten? Kan ik het gewoon geven? Of moet ik het nog apart klaarmaken?

Almetal heb ik heel erg veel vragen alvorens ik een mooie start wil maken, ik hoop dan ook op jullie hulp

Mvg en bvd
Gebruikersavatar
Door koekje
#1074300
barf geef je rauw, dus bereiden is er niet echt bij, tenzij je portioneren en in het bakje mikken ook onder bereiden ziet.
heeft poes al wel eens eerder rauw gegeten? hoe oud is poes en wat eet poes nu?
ik zou beginnen met eerst eens wat kleine stukjes spiervlees te geven, kipfilet of tartaar. wordt dat niet gegeten, kan je het eerst blancheren en steeds korter koken totdat het er rauw ingaat. die dingen voer je steeds verder op, dan eens een geplet vleesbotje erbij en wat stukjes orgaan.

je kan ook voor de kouwe turk gaan.
alle brokken en blikjes wegmikken en gelijk een maaltijd kvv (carnibest of bibi of bandit) in het bakje doen. wordt dat niet gegeten, een dagje afwachten (bakje in de tussentijd in de koelkast zetten). eventueel na 1,5 dag de maaltijd mengen met een klein beetje blik.

voor een barfmenu te maken is goed jezelf in de materie verdiepen wel aan te raden.
wat vindt poes lekker en waar doet poes het goed op. een barfmenu wordt precies op poes zelf namelijk afgesteld.
Door Emilio
#1074328
koekje schreef: barf geef je rauw, dus bereiden is er niet echt bij, tenzij je portioneren en in het bakje mikken ook onder bereiden ziet.
heeft poes al wel eens eerder rauw gegeten? hoe oud is poes en wat eet poes nu?
ik zou beginnen met eerst eens wat kleine stukjes spiervlees te geven, kipfilet of tartaar. wordt dat niet gegeten, kan je het eerst blancheren en steeds korter koken totdat het er rauw ingaat. die dingen voer je steeds verder op, dan eens een geplet vleesbotje erbij en wat stukjes orgaan.

je kan ook voor de kouwe turk gaan.
alle brokken en blikjes wegmikken en gelijk een maaltijd kvv (carnibest of bibi of bandit) in het bakje doen. wordt dat niet gegeten, een dagje afwachten (bakje in de tussentijd in de koelkast zetten). eventueel na 1,5 dag de maaltijd mengen met een klein beetje blik.

voor een barfmenu te maken is goed jezelf in de materie verdiepen wel aan te raden.
wat vindt poes lekker en waar doet poes het goed op. een barfmenu wordt precies op poes zelf namelijk afgesteld.
Hallo,

Kleine poes(werkelijke naam) is nu 4 maanden oud. Ze heeft nog geen rauw eten gehad, maar ze is eigelijk voor alles in. Ze ben ik ooit begonnen met Whiskas en naar een tijdje was dat niet meer goed genoeg, nu eet ze alleen nog maar Shebia essencia en Pro Plan brokjes. Qua smaak is ze wel kieskeurig ze eet géén vis en géén konijn.

Ik ben nogal van het natuurlijk voederen, omdat mijn kleine poes een binnen poes is, zal ze waarschijnlijk wel muizen missen?! Graag wil ik haar die ook geven ik weet niet als dit een goed plan is? En moet ik deze dan levend of dood geven? Leven meer in het kader van het bevorderen van het jacht instinct.

Zijn die merken wat je noemt Carnibest bibi en bandit volledige voeding? Zoals bijvoorbeeld Sheba?(maar dan anders uiteraard)

En inderdaad probeer ik me zoveel mogelijk me er in te verdiepen, ik lees me helemaal suf, reis land en stad af, en stalk zowat de dierenarts haha..

mvg
Gebruikersavatar
Door koekje
#1074345
okee, 4 maanden.

gelijk de brokken en blikjes weggooien, liefst vandaag nog (of je brengt het naar het asiel).
de merken kvv die ik opnoemde (carnibest, bibi en bandit) zijn compleet, dus daar hoef je niet over na te denken of dingen aan toe te voegen. gewoon een pakje halen, beetje laten ontdooien, in stukken hakken en verder laten ontdooien en aan poesje geven.
geen idee waar je woont, maar carnibest is meestal goed verkrijgbaar. ik wil je aanraden om kvv voor katten te kopen, want in de hondenvariant zit meestal pens, en dat kunnen maar weinig katten appreciëren. bij je carnibest-verkooppunt hebben ze misschien ook 1dagskuikens. neem daar ook een zak van mee. geef ongeveer 3x per week een ontdooid kuikentje erbij.
begin met 125 gram kvv voor 1 dag (in meederde maaltijden aanbieden), of als ze nog meer op kan, mag ze natuurlijk meer hebben.

een ontdooide rol is 2 dagen goed in de koelkast ongeveer, een aangesneden bevroren rol ongeveer 4 weken.

als je vertelt waar je woont, kan ik misschien een verkooppunt voor je zoeken.

muisjes zou ik niet levend geven. ik vind dat zielig voor de muis; die moet een niet te winnen doodstrijd leveren. jachtinstinct kan ook uitgeoefend worden op speelgoed of op een ontdooide prooi.
Door flin
#1074348
Emilio schreef: Ik ben nogal van het natuurlijk voederen, omdat mijn kleine poes een binnen poes is, zal ze waarschijnlijk wel muizen missen?! Graag wil ik haar die ook geven ik weet niet als dit een goed plan is? En moet ik deze dan levend of dood geven? Leven meer in het kader van het bevorderen van het jacht instinct.

Zijn die merken wat je noemt Carnibest bibi en bandit volledige voeding? Zoals bijvoorbeeld Sheba?(maar dan anders uiteraard)

En inderdaad probeer ik me zoveel mogelijk me er in te verdiepen, ik lees me helemaal suf, reis land en stad af, en stalk zowat de dierenarts haha..

mvg
er zijn idd kvv's (zoals de merken die je noemt) die kompleet zijn, er zijn ook, wat je noemt 'enkelvoudige' maaltijden
dit staat op de verpakking...

of je katzeltje muizen mist, dat geloof 'k niet direct, maar 't jachtinstinct wil ook wat natuurlijk...
hoe is 't met spinnen en vliegjes in huis? :D
katzels hier krijgen regelmatig sprinkhaantjes en krekeltjes om te vangen en op te eten; die zijn direct dood, zullen we maar zeggen,
mochten ze hier wel n's een verdwaalde koelkast-muis treffen,
dan vindt 'k 't toch wat lang duren voordattie 't loodje legt....vandaar dat ze hier alleen òf 'wilde muis' zelf vangen, òf een diepvries muisje krijgen...

en och, je kunt nog wel effe doorlezen hoor...en laat die dierenarts met rust! da's geen voedingsdeskundige tenslotte!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1074349
er staat ergens hier op BP een lijstje met dokters die voor versvoeren zijn. misschien zit er 1 in de buurt. die kunnen je beter adviseren dan brokkendokters.
Door Emilio
#1074367
koekje schreef: okee, 4 maanden.

gelijk de brokken en blikjes weggooien, liefst vandaag nog (of je brengt het naar het asiel).
de merken kvv die ik opnoemde (carnibest, bibi en bandit) zijn compleet, dus daar hoef je niet over na te denken of dingen aan toe te voegen. gewoon een pakje halen, beetje laten ontdooien, in stukken hakken en verder laten ontdooien en aan poesje geven.
geen idee waar je woont, maar carnibest is meestal goed verkrijgbaar. ik wil je aanraden om kvv voor katten te kopen, want in de hondenvariant zit meestal pens, en dat kunnen maar weinig katten appreciëren. bij je carnibest-verkooppunt hebben ze misschien ook 1dagskuikens. neem daar ook een zak van mee. geef ongeveer 3x per week een ontdooid kuikentje erbij.
begin met 125 gram kvv voor 1 dag (in meederde maaltijden aanbieden), of als ze nog meer op kan, mag ze natuurlijk meer hebben.

een ontdooide rol is 2 dagen goed in de koelkast ongeveer, een aangesneden bevroren rol ongeveer 4 weken.

als je vertelt waar je woont, kan ik misschien een verkooppunt voor je zoeken.

muisjes zou ik niet levend geven. ik vind dat zielig voor de muis; die moet een niet te winnen doodstrijd leveren. jachtinstinct kan ook uitgeoefend worden op speelgoed of op een ontdooide prooi.
Ik woon in Sittard-Geleen Provincie Limburg-Zuid.
Voor die kuikens had ik al eens rondgebeld maar de dierenwinkels hier in de omgeving verkopen die niet, helaas.

Ik zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met de kant-en-klaar versie en naderhand zelf maken?!
Door flin
#1074414
Emilio schreef: Ik woon in Sittard-Geleen Provincie Limburg-Zuid.
Voor die kuikens had ik al eens rondgebeld maar de dierenwinkels hier in de omgeving verkopen die niet, helaas.

Ik zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met de kant-en-klaar versie en naderhand zelf maken?!
je kan 'n poelier nog 's vragen, die hebben meestal ook wel kippennekken

en ja, beginnen met 'n kant-en-klaar, en miss daarnaast nog 's een lapje vlees proberen, of 'n kippevleugeltje oid...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1074421
Emilio schreef: Ik woon in Sittard-Geleen Provincie Limburg-Zuid.
Voor die kuikens had ik al eens rondgebeld maar de dierenwinkels hier in de omgeving verkopen die niet, helaas.

Ik zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met de kant-en-klaar versie en naderhand zelf maken?!
beginnen met kvv is wel het makkelijkst, zo heb ik dat ook gedaan. en doordat het gemalen is, kan poesje het zowiezo helemaal opeten (sommige grote hele botjes kunnen nog te moeilijk zijn).

http://www.carnibest.nl/provincie-limburg.htm
er zit een verkooppunt in zowel geleen als sittard

http://www.bibidiervoeding.nl/
Bibi lijkt geen verkooppunt te hebben in Limboland

http://www.banditvoeding.nl/producten/contact.html
bandit heeft geen verkooppunten op de site staan, even bellen of mailen
Door Too
#1074829
Laat kleine poes maar jagen op vlieg, spin en proppen papier, levende muis sterft wel een heel ellendige dood [een toevallige keukenmuis heeft gewoon dikke pech]

Mijn dames [toen ca 10 maanden] zijn uiteindelijk zo over gegaan [ik heb nog iets gemompeld over zonde van die brok....ga wel mixen Niet dus!] eerst kvv aangevuld met kippennek/vleesjes en orgaan[50/50], zodat ik me t vers voeren nog meer eigen kon maken inmiddels knagen ze zich grommend door karkas en kwartel ;D

Succes met kleine poes en de maaltijden
Door Emilio
#1075037
Ik ga morgen eens langs bij Dobey, daar zouden ze KVV verkopen, volgens de links die hier zijn neergezet.

En naar wat speurwerk ben ik te weten gekomen dat je via Pets Place eendagskuikens kan bestellen, maar aangezien de eigenarese van de lokale pets place en ik onlangs nog een geschil hebben gehad, weet ik niet hoe graag zij iets voor mij wilt doen.

Daarnaast heb ik me laten informeren bij mijn vaste slagerij dat zij allerlei soorten vlees voor mij kunnen regelen, waaronder binnekort; kippennek en orgaan vlees.


Ook misschien leuk om te melden; ze heeft vandaag wel voor het eerst rauwe kipfilet gehad, en ze wilde eigelijk nog meer en nog meer, dus ik denk dat dat wel een goed teken is.

mag ik kleine poes ook kotteleten geven? Nouja niet in zijn geheel maar een stuk er van af gesneden?

En daarbij wil ik jullie echt heel erg bedanken voor jullie hulp, ook namens kleine poes

Als ik erachter kom hoe je een foto kan laten zien zal ik dit uiteraard doen.
Door Hekate
#1075105
Katten mogen een boel eten hoor zolang het maar rauw is.

Dingen die niet mogen: Varkensvlees, voorbereid vlees met zout, kruiden of marinade.
Andere dingen: knoflook, ui, cacao

Ik ben vast nog wel wat vergeten, maar dit zou je al op weg moeten helpen.

Houd er rekening mee dat een kat dus vlees, bot en orgaan in bepaalde verhoudingen nodig heeft. In KVV zitten die verhoudingen, dus als je heel veel dingen naast KVV geeft trek je het weer uit verhouding. Kleine beetjes er naast voor de lekker is geen probleem hoor. :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door