Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door verwonderd
#1073886
Vervolg op http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 868.0.html

Voor degenen die de verwikkelingen rondom de komst en het vertrek van Kayak hebben gevolgd:

Vandaag kreeg ik een mail van de eigenaresse van Kayak. Zij is inmiddels verhuisd en met Kayak naar een (voor haar nieuwe) da gegaan.
De da was stomverbaasd toen de eigenaresse, nadat de da Kayak uitgebreid had onderzocht, vertelde dat Kayak hoogstwaarschijnlijk tandhalslaesies zou hebben en er eigenlijk foto's gemaakt moesten worden van zijn hele gebit om te kijken welke kiezen moesten worden verwijderd. De da heeft nogmaals zijn bekje secuur onderzocht maar kon, op een minimaal rood randje, niets vinden.
Voor het rode randje heeft Kayak Stomorgyl gekregen en waarschijnlijk is dat ook binnen een dag of tien verdwenen. De da zei dat het echt zo minimaal was dat de eigenaresse zich totaal niet schuldig hoefde te voelen het niet direkt als 'noodgeval' te hebben ingeschat. Ook de voormalige da valt dus niets te verwijten, die had het wel keurig vermeld in het paspoort, maar terecht geen aanleiding gezien de eigenaresse te zeggen dat er wat aan moest gebeuren. Volgens de da heeft 80 % van de katten een rood randje langs de tanden en kiezen en heeft daar verder helemaal geen last van.

Ik heb mijn dochter de mail van de eigenaresse van Kayak laten lezen en zij reageerde kwaad met: "Wat is dat voor da? (doelend op de nieuwe da van Kayak)" En concludeerde smalend dat dus 80 % van alle katten op vers overgezet moeten worden.

Ik ben blij dat mijn dochter het gebit van Kayak heeft gezien en zij niet aan zichzelf twijfelt: "mam, het was niet een rood randje maar een brede rode rand en de rest van zijn tandvlees was rood en zijn tanden hadden gele strepen, van die gele groefjes. En 1 x tegen het tandvlees aan duwen en het bloedde al. Dat zag ik pas nadat zijn tanden rood kleurden van het bloed door het duwen, want het verschil tussen zijn tandvlees en bloed was eigenlijk niet te zien."

Wel vind ik het vreemd dat mijn da aangaf dat zijn tanden al behoorlijk waren aangetast en dat foto's moesten worden gemaakt om na te gaan welke precies moesten worden getrokken, dit allemaal op mail heeft gezet, compleet met ev behandelkosten. Deze mail heb ik toen doorgestuurd naar eigenaresse van kayak. Vreemd dat de nieuwe da van Kayak niets ziet, behalve een klein rood randje.

Nee, ik ben niet aan het twijfelen gebracht w.b. mijn keuze Kayak terug naar huis te laten keren.  Ik twijfel nl niet aan hetgeen mijn dochter heeft gezien en hoe ze nu reageert. Arme Kayak, was haar verzuchting na haar boze opmerkingen.
#1073891
nou, das lekker dan  :-X

mijn katten hebben ook geen rode randjes langs de kiezen/tanden. ik kijk geregeld in de bekjes (bij voorkeur als ze slapen) met de zaklamp, en ik zie dan alleen mooie witte tanden en roze tandvlees.
misschien hebben ze oude en nieuwe DA alleen nog maar rotte brokkengebitjes gezien.
(ik vond het gebit van poet ook er vreselijk uitzien, maar de DA zei dat het goed was :-\ )
#1074215
Jeetje wat een verschil!

Het eerste wat in mij opkwam was: "Wat doen dierenartsen allemaal wel niet om een klant te krijgen/houden?"

Natuurlijk vertellen ze je dat je huisdier een schat is, of mooi is, etc. En waarschijnlijk zijn ze al snel hardstikke positief over hoe je voor ze zorgt. En dan met name als je hun brokken voert natuurlijk. Maar zouden ze ook hun best doen om hun diagnose aan te passen zodat je als baasje je niet schuldig hoeft te voelen?  :-\
Mja, ik hoop dat ik het te slecht inzie nu.  :-[

k Moet wel opeens denken aan de ene keer dat ik met Fred bij de dierenarts was voor zijn tanden. Die dierenarts bracht echt heel voorzichtig dat zijn tanden schoongemaakt moesten worden. Alsof hij gewend was dat mensen zeiden dat het niet zou hoeven zelfs al vond hij het wel echt nodig. Hij probeerde me al te overtuigen om hem toch echt wel te laten behandelen, nog voor ik een kans had om te zeggen hoe ik er tegenover stond. En dat hij dus natuurlijk behandelt moest worden. ;) (Was alleen de vraag wanneer, en hoe dat het wennen van Fred in zijn nieuwe huisje bij mij zou beinvloeden)
#1074338
Tsja, volgens mij is het nog altijd zo dat gezond tandvlees gewoon mooi roze is.
Dus zelfs een klein rood randje zou al reden tot alertheid moeten zijn.
Al helemaal als je nagaat wat een slecht gebit voor ellende kan opleveren verderop in het lichaam (lever,nieren).
Zowiezo word ik niet blij van de DA die zegt ach 80% heeft het.
Ik bedoel dan zou je toch eens na moeten gaan denken hoe het kan dat het overgrote deel geen mooi gezond tandvlees heeft.
Ach ja, die DA kan altijd nog dieet prut verkopen aan zieke katten, hoef je ze ook niet beter te maken  :nono2:
#1074538
mijn dochter is alleen maar  >:( en heeft daarom uitgebreid, alweer, het gebitje van Lo laten zien, Lo heeft roze tandvlees, witte tandjes en stinkt niet uit haar bek. Tijdens haar uitleg en commentaar hoe het er bij Kayak uitzag, sputterde en mopperde ze :uglystupid2: :tickedoff:
Ze keek me op een gegeven moment in tranen aan: echt waar mam!, waarop ik haar heb gezegd: meis, ik twijfel geen seconde aan je, heb dat geen enkel moment gedaan en je hoeft ook niet aan jezelf te twijfelen. Ik heb zijn adem geroken, jij hebt in zijn bekje gekeken en daarmee is voor mij de kous af.

Hoe da's of eigenaren hier verder mee omgaan, ik begrijp er niets van, maar ik heb besloten dat ik dat niet hoef te begrijpen. Ik heb die week genoeg voor mijn kiezen gehad. Over mijn dochter maar niet te spreken.

Het is allemaal wel goed zo, met onze lieve Lo... en wat Kayak betreft: ik heb het van me afgezet. Ik weet van mezelf dat ik een rood randje/licht ontstoken niet accepteer. Heel simpel.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door