Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#1072222
Een tijdje geleden heb ik laten weten dat ik iemand help met haar huskypup.
Ze komt morgen bij me langs omdat ze graag alles zelf wil leren en wat tips wil.
Het is dus nog een jong beestje in de groei.
Ik heb begrepen dat het goed is om minstens 50% vleesbot te voeren aan een pup.
Hoeveel procent spiervlees moet er dan nog bij?

Zelf bereken ik het voor mijn honden nml heel anders, ik bereken het percentage kaal bot.

Ik wil haar wel goed adviseren zodat het allemaal klopt en ze haar pup goed voert.
Zodra ze haar menu heeft gemaakt plaats ik dat ook nog even om te kijken wat jullie ervan vinden.

Hij heeft de afgelopen tijd overigens al wat eendenvleugels gegeten, en dat ging heel goed volgens zijn vrouwtje.
Ze is echt heel erg enthousiast.
Laatst gewijzigd door Staftime op zo 19 okt 2008, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dinnee
#1072741
Meestal wordt inderdaad 50% vleesbot gegeven. Maar kijk vooral goed naar het hondje. Mijn pup doet het beter op 40/45% anders krijg hij heel erg harde keuteltjes. :)

Vleesbot is een combinatie van kaal bot en spiervlees. Meestal in de verhouding 50/50 (50% kaal bot en 50% spier) 40/60 of 60/40. Dus als je in een maaltijd 50% vleesbot voert, is dit in de meeste gevallen vergelijkbaar met 25% kaal bot op die gehele maaltijd.

Meestal zijn de verhoudingen 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaan en 15% groentemix. Maar dit zijn maar richtlijnen! Kijk gewoon waar je hondje het goed op doet en wat hij lekker vind.

Leuk om te horen dat de vleugeltjes goed zijn gegaan!
Door Staftime
#1072828
Ja, ze is echt heel erg enthousiast.
Ik heb samen met haar een menu gemaakt.
Die zet ik normaal gesproken niet in dit onderdeel, maar ik wil het graag in één topic houden dus vandaar dat ik het hier plaats.

Ik reken trouwens pens, kwartel en sardines als compleet, dus die heb ik van het totaal afgetrokken.
Ze vond het geen probleem om dingetjes af te wegen en te hakken/knippen.

Week 1
ma) halve kip (450gr)
di) 100gr kipkarkas + 100gr hart + 300gr spiervlees
wo) 250gr sardines + 250gr eendenvleugels
do) 250gr kippenekken + 250gr lever
vr) 100gr kipkarkas + 400gr spiervlees
za) 1 kwartel + 250gr pens
zo) 200gr konijnkarkas + 150gr nier + 150gr groentemix

Week 2
ma) halve kip (450gr)
di) 100gr eendenvleugels + 300gr spiervlees
wo) 250gr sardines + 200 gr kipkarkas + 2 rauwe eieren
do) 200gr konijnkarkas + 300gr hart
vr) 200gr eendenekken + 300gr spiervlees
za) 250gr pens + 250gr kippenekken
zo) 150gr eendevleugels + 150gr spiervlees + 200gr groentemix

Ze gaat nu zelf aan de slag om te kijken welke soorten spiervlees ze wil gaan geven om het menu compleet te maken. En natuurlijk welke soorten orgaan (van welke diersoort)
Ik hoop dat dit menu in orde is.

Als ze het idee heeft dat het te weinig is voor haar hond, dan vult ze aan met wat kvv.
En dan gaat ze volgende keer een nieuw menu maken.
Laatst gewijzigd door Staftime op ma 20 okt 2008, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Staftime
#1072870
Kruimel schreef: Pens is zeer zeker niet compleet, het is orgaan en moet bij het orgaanpercentage gerekend worden.
Overal zijn daar verschillende theoriën over.
Bij NRV voeren ze het als compleet, hier weer niet.
Ik reken het bij mijn honden ook als compleet, en als je het maar één keer in de week geeft vind ik het veilig om het zo te doen.
Op deze manier heb ik er voor mezelf een middenweg in gevonden en heb de eigenaresse van de husky uitgelegd dat sommigen het als compleet voeren, en anderen weer als zijnde orgaan.
Ze wilde het graag het zelfde doen als ik, dus niet veel pens, en hetgeen dat ze geeft als compleet rekenen.
Door dinnee
#1073722
Ik vind persoonlijk dat je de pens op een goede manier hebt ingevoerd.

Als je het als compleet rekend terwijl andere dit niet doen, valt de hoeveelheid heel erg mee. Daarnaast combineer je het met een kwarteltje, dat zorgt er ook weer voor dat de verhouding beter wordt.

Als je het als orgaan rekend zit je op ongeveer 25% (misschien iets minder vanwegen het complete kwarteltje) en dat is ook nog heel goed. Het advies is namelijk om de hoeveelheid pens nooit meer dan 50% van het totaal aantal orgaan te laten zijn. Voor nier en lever is dit  overigens 25% en ook hier voldoe je weer aan.

Wat me opvalt, en wat misschien een beetje jammer is, is dat jullie geen nier voeren. Is hier een rede voor? Ik zou proberen iedere week een klein beetje nier en lever te voeren, omdat dit heel veel waardevolle voedingstoffen bevat. :)
Door Staftime
#1073791
dinnee schreef:

Wat me opvalt, en wat misschien een beetje jammer is, is dat jullie geen nier voeren.
Is dat in het algemeen?
Want in dit menu voor de husky staat in week 1 op de zondag wel 150gr nier.
Door -sanne
#1074397
Kruimel schreef: Pens is zeer zeker niet compleet, het is orgaan en moet bij het orgaanpercentage gerekend worden.
Ik reken pens ook zeker niet compleet gewoon als 1x per weekse maaltijd. Ook reken ik het niet als orgaan dat vind ik alleen bv hart, nier en lever etc.
Door Staftime
#1074552
-sanne schreef: Ik reken pens ook zeker niet compleet gewoon als 1x per weekse maaltijd. Ook reken ik het niet als orgaan dat vind ik alleen bv hart, nier en lever etc.
Waar bereken jij pens dan onder?
Niet onder orgaan.
Niet onder spiervlees neem ik aan?

Waar onder dan?
Door -sanne
#1074557
Staftime schreef: Waar bereken jij pens dan onder?
Niet onder orgaan.
Niet onder spiervlees neem ik aan?

Waar onder dan?
Nou als ik eerlijk ben..... uhhh geen idee.
Orgaan dus zeker niet want zoals je kunt zien aan het onderstaande voer ik genoeg lever, hart en nier.
Als ik pens onder compleet zou zien zou ik het meerdere keren per week voeren voeren.
Ik heb dit menu van Ester gekregen.
Dit is mn menu:
MA: spiervlees
DI: bevleesd bot + lever
WO: pens
DO: bevleesd bot
VRIJ: spiervlees
ZA: hart/niertjes en eventuele andere organen.
ZO: konijn/hazenkop.
Door Staftime
#1074560
Als je pens nergens onder rekent, dan voer je het dus als compleet.
Ik trek het gewicht van de pens, kwartel en vis, af van het totale gewicht aan voeding.
Wat er overblijft is waar ik de rest van de percentages op bereken.

Er zijn mensen die zelfs drie dagen per week pens voeren als zijnde compleet, omdat het de juiste calcium/fosfor verhouding heeft, en goede enzymen bevat.
Ik vind één dag per week voldoende.
Door -sanne
#1074611
Staftime schreef: Als je pens nergens onder rekent, dan voer je het dus als compleet.
Ik trek het gewicht van de pens, kwartel en vis, af van het totale gewicht aan voeding.
Wat er overblijft is waar ik de rest van de percentages op bereken.

Er zijn mensen die zelfs drie dagen per week pens voeren als zijnde compleet, omdat het de juiste calcium/fosfor verhouding heeft, en goede enzymen bevat.
Ik vind één dag per week voldoende.
Oke maar als je pens onder compleet rekent kun je het toch meerdere dagen voeren en dat vind ik niet goed.
Shittt nu ben ik het spoor bijster  :D ohhhh en ik d8 dat ik het allemaal begreep.  >:(...... ;D
Ik vind dus 1 dag per week pens ook voldoende...
Door Laura2004
#1074682
Ik reken pens gewoon als orgaan, want het is gewoon een orgaan, dus ik zou niet weten waarom je het tot iets anders zou rekenen?? :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door