Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
#1071427
Gisteren heb ik er bij Puk een onderhoektand uitgetrokken. Het ding zat helemaal los!!! Nu snap ik ook waarom ze de laatste paar weken zo loopt te miepen met het kauwen van botjes, het deed het arme beestje gewoon pijn  :-[
Maar nu maak ik me wel wat zorgen. Het kan ntuurlijk puur toeval zijn? Maar ik ben bang dat het iets anders is. Een paar weken geleden heb ik wat tandsteen verwijderd van haar kiezen. Ik kon het er met zo'n schrapertje zo vanaf halen. Sindsdien doet ze wat moeilijk met eten. In eerste instantie dacht ik dat haar tanden en tandvlees nu wat gevoelig zou zijn. Immers, al die jaren heeft dat tandsteen er gezeten..
Maar goed, nu er "ineens" een hoektand los zat gaan er hevige alarmbellen rinkelen!

Al die verhalen die je hier wel eens leest over ontstekingen van het tandvlees, tanden trekken, bacterieen die ineens vrij kunnen komen en zo nier of lever problemen kunnen veroorzaken.
Of nierproblemen die als gevolg problemen met het gebit kunnen veroorzaken.
Pff, ik heb er de hele nacht wakker van gelegen...  :-X
Ze is de laatste paar weken wel minder gaan eten, maar op zich is dat niet zo heel erg, want puk was aardig aan de zware kant.
Vanochtend heeft ze trouwens nog wel een kuiken gegeten.

What to do? :'(
Door Rosita
#1071598
Waarschijnlijk zat de hoektand al los en is hij in zijn geheel eruit. Dat had mijn Dayna ook, ik vond toen een onder hoektand op de vensterbank waar ze had gelegen. Volgens mijn DA kon het, gezien hij al los zat, geen kwaad zolang hij dus niet was afgebroken. Mijn windhond had dit overigens ook, ook haar onder hoektand zat los en is er uit zichzelf inmiddels uitgevallen.
Laatst gewijzigd door Rosita op za 18 okt 2008, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
#1072939
Nee hoor, heb in de tussentijd niets meer gepost..

Het lijkt goed te gaan. Ik heb diezelfde dag nog haar temperatuur opgenomen, die was 37.8...lijkt me vrij normaal.
Gisteren heeft ze gemalen kalkoen gehad. Dat at ze zonder problemen op en vandaag heeft Puk een halve kwartel naar binnen gekaand.
Haar tandvlees is niet rood en ze kauwt op zich goed...dus het lijkt loos alarm te zijn..
Maar goed, er staan deze week nog meerdere "kauwdingetjes" op het menu die ze normaal met smaak wegkaant. Eens kijken hoe ze dat doet.
Voorlopig heb ik nog geen bezoek aan de dierenarts gepland staan, maar ik hou het wel in de gaten.

Het gaat hier overigens lekker met de tanden van de katten, Kleine Jane is momenteel aan het wisselen, gisteren kon ik er zo 2 kiezen aan de bovenkaak uittrekken en ze is best zielig. Ze is aanhankelijker dan normaal en het kauwen vind ze even niet fijn, ondanks dat ze 2 kiezen mist maar 6 hoektanden heeft  ::)
Het is net een kleuter met een fietsenrek  ;D
#1073073
M'n vorige poes is ook een keer 1 van haar hoektanden kwijt geraakt. We kwamen er toen toevallig achter omdat de dierenarts er iets over zei  ;) (het was niet zo'n makkelijke poes waar je even in dr bekkie van mocht kijken). Aan haar hebben we nooit gemerkt dat ze er last van had
#1073621
Mijn katten zijn redelijk wat tanden en kiezen kwijtgeraakt dankzij de brokjes  >:( zonder verder tanvleesontstekingen oid. Ze knagen nog bescheiden, kleine stukjes vlees en geplette kippenneken wil nog best lukken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door