Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjoleine
#1072860
Ik heb een teefje dat niet erg veel lust en een aantal dingen echt alleen maar gekookt of gebakken.

Kippennekken gaan er wel in, als ik ze een minuutje gekookte heb.
Maar hoe lang kan ik welde delen koken, vraag ik me af?
Op welk moment gaat het fout qua splinteren?

En als ik bv dingen bak, zijn er dan manieren die de voorkeur verdienen daarvoor?

De moeder van dit teefje lust dan weer alles en kraakt kippennekken een keer, voor de vorm volgens mij, en slikt ze dan weg.
Nou heeft ze daar geen last van, maar is dat niet het andere uiterste?
Haar durf ik bv geen poten te geven omdat ik vrees dat ze die ook zo weghapt  :o

Is dat overdrijven of valt het allemaal wel mee?
Door Lizzy
#1072875
Ik snap je vraag eerlijk gezegd niet :-[

Wil je weten wat je wel en niet kunt koken? Spiervlees en orgaanvlees kun je koken. Ik vind het niks, maar het kan. Geen enkel vleesbot moet je koken. Dus ook geen kippennek. De samenstelling van het bot veranderd waardoor het slecht verteerbaar en slecht opneembaar wordt.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1072876
Ik heb niet al je berichten gelezen  :-[ maar misschien is het een optie om eerst kvv te geven en overgieten met afgekoeld gekookt water en geef dan steeds meer rauw erbij geven afgewisseld met een kippennek (rauw). Ga geen bot verwarmen want dit is vragen om problemen.
Bakken moet je zeker niet aan beginnen.
Door Mevroi Kruim
#1072877
Ik zou zelf niks met botten verhitten, veels te griezelig. Lever of nier kun je wel ff bakken voor het lekker.
En zeurneuren met eten krijgen hier gewoon niks. Een of 2 dagen (voor de honden dan), en dan mogen ze het weer proberen. En dan is het ineens wel lekker  8) Er is hier noig nooit een hond omgevallen van de honger en Tara is inmiddels een zeer levendige 11, dus kennelijk richt eht geen schade aan.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1072896
Helpt het niet als je kippennekken niet kookt maar even afspoelt onder warm water? En verder sluit ik me bij Kruimel aan: als die hond honger heeft zal ze echt wel eten.  ;)
Door Marjoleine
#1072920
Ik heb al eens eerder uitgelegd dat dit teefje dus gewoon geen vlees lust.
Als ik het kook, dan gaat het wel naar binnen. Moeizaam, maar toch.
Van Lizzy heb ik een doc gekregen hoe dit te overbruggen, maar helaas, ze peutert alle rauwe stukjes eruit en laat die liggen.
Dus een minuutje de kook erover, dat gaat, maar rauw: echt niet.

Ik heb echt al alles geprobeerd, maar ze eet alleen als ze hoogdrachtig is en dan zolang ze zoogt (dat is althans een keer gebeurd tot nog toe) en verder eet ze geen rauw vlees. Gewoon echt niet.
Al die adviezen van laat haar maar, ze eet wel... maar toen ze indertijd nog 15 kilo woog (normaal 20 kilo dus) en we 18 dagen verder waren en ze nog steeds niets had gegeten en al ongelukkiger werd, vond ik het wel goed.
Brok dus.

Toch blijf ik het af en toe proberen en kippennekken gaan er wel in, vlees ook, maar alleen als er even de kook over is geweest dus.
Vandaar dus mijn vraag:

Kan ik dat ook met andere onderdelen doen? Of is dat echt te link?
Laatst gewijzigd door Marjoleine op ma 20 okt 2008, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cathelijn
#1072933
Ik snap je vraag, maar weet het antwoord niet. Heel even de kook over een dikbevleesd bot of kaal bot, dat maakt natuurlijk wel verschil.
Eet ze wel de rauwe binnenkant als de buitenkant niet helemaal rauw meer is?
Alles waar geen bot in zit, lijkt me moeten kunnen (niet ideaal, maar als ze anders helemaal niet eet), maar bot... ik weet dus niet na hoeveel tijd verhitten bot gevaarlijk hard gaat worden  :-\
Door Marjoleine
#1072960
Cathelijn schreef: Ik snap je vraag, maar weet het antwoord niet. Heel even de kook over een dikbevleesd bot of kaal bot, dat maakt natuurlijk wel verschil.
Eet ze wel de rauwe binnenkant als de buitenkant niet helemaal rauw meer is?
Alles waar geen bot in zit, lijkt me moeten kunnen (niet ideaal, maar als ze anders helemaal niet eet), maar bot... ik weet dus niet na hoeveel tijd verhitten bot gevaarlijk hard gaat worden  :-\
Ja, blijkbaar is net even de kook toch voldoende voor haar.
Sommige vleessoorten eet ze ook rauw (ik koop bij Herby), maar het meeste niet.
Die kippennekken gingen dus wel, maar alleen na een minuutje koken.

Ik vind het ook niet ideaal, maar ja, doordrammen en niks geven werkt niet, dan is ze straks ondervoed.
En ik ben echt niet iemand die de honden verwend, al denken mensen dat soms wel.

Maar dat is dus exact de vraag inderdaad: na hoeveel tijd verhitten wordt het gevaarlijk hard, en kan dit ook met kippenpoten of is dat, als dragend bot, echt te link?
Door Laura2004
#1072963
Ik zou persoonlijk geen botten verhitten. Wat je kan doen is gemalen eierschaal geven en vlees koken, het is niet een optimaal menu, maar ja, als ze rauw niet wil dan moet je wat. Dus je verhit vlees en je geeft als calciumbron gemalen eierschalen.
Door Cathelijn
#1072970
Laura2004 schreef: Ik zou persoonlijk geen botten verhitten. Wat je kan doen is gemalen eierschaal geven en vlees koken, het is niet een optimaal menu, maar ja, als ze rauw niet wil dan moet je wat. Dus je verhit vlees en je geeft als calciumbron gemalen eierschalen.
Ja dat lijkt me ook een veiligere oplossing.
Vlees steeds een paar seconden minder koken, trapt ze daar ook niet in?
Door Marjoleine
#1073271
Cathelijn schreef: Ja dat lijkt me ook een veiligere oplossing.
Vlees steeds een paar seconden minder koken, trapt ze daar ook niet in?
Nee, helaas niet...

Bouillonnetje erover helpt wel heb ik het idee.
Daar ga ik eens mee experimenteren.

Het is dat het zo'n lekker hondje is, maar anders... :hammer:
Door Laura2004
#1073273
Marjoleine schreef: Nee, helaas niet...

Bouillonnetje erover helpt wel heb ik het idee.
Daar ga ik eens mee experimenteren.

Het is dat het zo'n lekker hondje is, maar anders... :hammer:
Wat vind je van mijn oplossing?
Door Marjoleine
#1073316
Laura2004 schreef: Wat vind je van mijn oplossing?
Eierschalen erdoor bedoel je? Ja, dat krijgt ze al af en toe, en als het goed weggemoffeld is gaat het er wel in.

Hoeveel moet je er eigenlijk van geven als je amper andere bronnen hebt?
Want ik probeer haar toch volledig op vlees te krijgen.

In elk geval krijg ik er geen enkele vogelsoort in: kip, eend, kalkoen, als het veren heeft mot ze het niet  :-\
Ik varieer dus nog steeds met brok, maar op vleesdagen (althans pogingen daartoe) zou ik dan toch extra kalk moeten geven omdat ze geen botten wil.
Door kojak
#1073319
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sandrra
#1073367
Is anders de botmix van Herby niet iets om toe te voegen,. Ze hoeft dan niet te kraken en lijkt me dat je dat wel weg kan moffelen?!

Khami is ook een ontzettende klier met eten.Ik heb een paar keer geprobeerd met niet eten geven en dan steeds weer t zelfde aanbieden en een kleine hoeveelheid maar ze valt volgens mij nog liever dood om dan t zo te eten. Ze vreet t gewoon niet. Dus heel veel moet ik gewoon verbloemen en dan vreet ze t wel ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door