Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1072449
Even een vraagje. Enige tijd geleden constateerde de fokster van onze inmiddels 10 mnd oude pup dat het pupje overvolle anaalklieren had. Zij heeft ze gelijjk geleegd, ik had nooit gemerkt dat ze er last van had.

Conclusie was dat er meer vezels in de ontlasting moeten. Nu heb ik even snel gezocht hier op het forum en daar wordt veelal aangeraden meer %vleesbot te geven. Nu zitten ze hier op CB, in de weekenden aangevuld met verse vis of kipdelen (kippepoten en kipkarbonades waren in de aanbieding  :) ). Ik echter niet het idee dat dit veel invloed heeft op de ontlasting. De pup heeft echt een wat zachte ontlasting, vaak ook een beetje dunne drolletjes.

De andere twee hebben naar mijn idee geen last van anaalklieren. De een reageert met iets brokkelige ontlasting op een bot (krijgt als het even kan iets meer spiervlees erbij), de ander heeft helemaal nergens last van. Toch hebben ook deze twee af en toe andere ontlasting: meer dikke keutels dan een drol (sorry voor de uitdrukkingen maar ik kan het moeilijk anders zeggen).

Nu had ik zelf bedacht om groente te gaan bijvoeren, en dan vooral niet te gaar zodat er veel onverteerde cellulose overblijft. Geldt de cellulose dan als vezel? En geeft dat wel het gewenste effect op de ontlasting? Ik kreeg het advies om vooral meergranen of volkorenbrood bij te voeren, maar ik wil juist graag een tijdje de koolhydraten schrappen uit het dieet.
#1072466
Als je pup standaard dunne ontlasting heeft dan zou ik zelf toch eens naar parasieten laten kijken. En met name Giardia. Dat is typisch zo'n parasiet die lang blijft hangen, die je zo 1 2 3 niet tegenkomt en die de darmen slecht laat functioneren. En dan helpt meer bot dus idd niet.
Edit: ik zie dattie 10 maanden is, da's dus geen pup meer  ;)
#1072574
Brood bij voeren vind ik helemaal een beroerd advies, dus dat zou ik zeker niet doen. Heb je al eens een ander merk voer geprobeerd? Het kan zijn dat jouw hond het nou net niet helemaal 100% lekker doet op voer A. Dan zou je voer B eens kunnen proberen. De ontlasting hoort namelijk gewoon normaal stevig te zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door