Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karray
#107192
Hallo allemaal,
ik ben Karin, heb 6 honden, Amerikaanse Akitas en Labradors,wil ze in de toekomst overzetten op een meer natuurlijk dieet gebasseerd op ongever 50% botten en 50% oganen/fruit/groente en een beetje granen geweekt nu is mij vraag.Persoonlijk vind ik de percentages elke Billinghurst op geef ter hoog aan botten, als ik naar een docu kijk over wolven dan zie ik ze voornamelijk de organen eten en bij kleinere dieren in z'n geheel maar hun botten maken nog geen 60-80% uit van hun maaltijden.
ik kan ze heel makelijk aan een dieet brengen gebaseerd Met RMKippenbotten, ook kalve botten kan ik aan komen en vis is ook geen probleem botten van lammeren is voor mij onbetaalbaar(5 euro per kilo) dit geld ook voor konijnen eenderen enz..?
Als ik mij honden deze botten variatie geef, is dit dan wel gevarieerd genoeg qua nutriënten?

Groetjes Karin
Door Lizzy
#107216
Hoi Karin, je bent bepaald de enige niet die de percentages bot van Ian Billinghurst veel te hoog vindt. Er zijn hele groepen rauwvoerders die dat vinden. Ik vind 60% ook aan de hoge kant en voer 40% rauwe vleesbotten (dus ongeveer 20% bot). Als je kijkt naar een prooidier, of je nu een muis of os neemt, het dier bestaat voor ongeveer 15% uit bot.

Ik vind met 50% rauwe vleesbotten dus niks mis.

Maar, ik ben het niet met je eens dat wolven voornamelijk organen eten. Wolven eten (volgens mij) voornamelijk spiervlees. Dan botten en dan organen. Want, ook voor de organen geldt dat het maar een klein percentage uitmaakt van het totale prooidier. Ik vind persoonlijk 15% orgaanvlees wel meer dan genoeg.

Over de variatie bot: wil je gaan varieren tussen kip, vis, kalf, eend en konijn? Dat lijkt me namelijk genoeg variatie. Alleen kip, vis en kalf lijkt me wel weer een beetje weinig variatie. Misschien kun je in dat geval goedkoop aan parelhoen en duif komen? (duif lust niet iedere hond trouwens). Ian Billinghurst heeft het over 60% rauwe vleesbotten en de helft daarvan mag uit kip bestaan. Jij zou dat natuurlijk ook kunnen doen. De helft van de rauwe vleesbotten uit kip laten bestaan. Ik zou toch de andere helft een beetje proberen te varieren. Of je moet tenminste heel erg varieren met de soorten spiervlees (van verschillende dieren) en orgaanvlees (van verschillende dieren) en heel veel verschillende soorten groentes en fruit en wat zuivel en eieren. En je zou dan wat extra merg kunnen geven (als de honden eenmaal gewend zijn aan rauwe voeding en botten, want anders gaan ze erg aan de diarree van merg) uit een rundermergpijpje. Nou, volgens mij moet j er dan wel komen. Zou dat te doen zijn?

Groetjes, Lizzy
Door karray
#107229
dat is nu het probleem,ik zou het dus niet weten hoe ik aan ik botten van anderen dieren moet komen, ik kan wel aan lams vlees of schappen vlees komen en ook aan kalkoen vlees of botten ik had al vernomen dat je deze beter niet kan geven, ik zou daar echter wel aan kunnen komen.Ik kom uit het noorden (Groningen) als iemand hier iets weet of uit drente dan hou ik mij aab bevolen zo rond de euro 2,50 heb ik er wel voor over maar duurder kan ik niet betalen

In wolven docus zie ik ze echter het eerst naar de de maag inhoud gaan dit is natuurlijk maar een oorgaan of hoort dit ook tot spier vlees.
Wat hoort er eigenlijk allemaal tot spiervlees? Hart neem ik aan en...?
Door Lizzy
#107235
Nou, er zijn dus ook wolvenexperts die geloven dat de wolf absoluut geen maaginhoud eet. Wel de maag, maar niet de inhoud.... tja.... Zoek via de zoekfunctie van Barfplaats anders eens naar: wolf en maaginhoud en Werner Freund en David Mech. Er staan hier en daar wel interessante discussies. Mech heeft trouwens een aantal interessante boeken geschreven over wolven.

Spiervlees is eigenlijk al het vlees dat niet onder de organen valt. Hart is orgaanvlees, maag is orgaanvlees, milt, longen, pens, lever, nieren, etc. is allemaal orgaanvlees.

Heb je een poelier in de buurt zitten? Kun je hem anders eens vragen om karkassen of nekken of vleugels van parelhoen en/of eend? Nou, misschien zijn er nog leden op Barfplaats die jou goede tips kunnen geven over waar je goed vlees/botten kunt halen in Groningen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 08 jun 2004, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#107256
Hoi Lizzy,

Er zitten zat slachterijen bij mij in de buurt maar dat is dan koeien,kalveren schapen ik kan ook wel aan lamsvleess komen maar ontbeenderen van lammeren dat doen ze niet , je kan ze wel heel of half kopen maar dit is schreeuwend duur.en kippen of kalkoenen wel dus, maar eenden hoenderen konijnen is niet aan te komen ook niet bij poeliers.ik heb overal geinformeerd .wel konijn rind om de kerst
Er schijnt wel een slachter zitten in Gelderland ,maar dit is voor mij niet te doen ik kan mij wagen niet koelen voor die afstand vind ik dit wel nodig.Ik weet dus niet hoe ik dit dan zou moeten completeren.

link lijkt mij heel interessant ga daar zeker kijken

Karin

p.s nog bedankt dat je mij zo vlug heb kunnen helpen met mij account
Door karray
#107260
Als ik kalkoen nekken kleiner maak of kappot hak hebben ze dan geen genoeg variatie?
Met de kerst wat konijn in slaan.

Groetjes karin
Door Lizzy
#107462
Is jouw hond al gewend aan bot? Als hij nog niet gewend is, dan zou ik zeker even geen kalkoen geven. Ik ken wel mensen die kalkoendijen geven en dat gaat al jaren goed, dus..... (ik vind het zelf eng).

Dus dan heb je kip, kalkoen, vis en kalf aan botten? Maar je kunt wel aan meer vleessoorten komen, toch? Ik zou het gewoon gaan proberen en veel met spiervlees en orgaanvlees en groentes afwisselen. En lekker af en toe wat merg door de groentepuree gooien (rund). Dan moet het volgens mij lukken hoor!
Door karray
#107642
kan al aan lamsbotten en ook aan eenden botten komen
moet alleen hiervan nog de prijs weten dan is dit voor mij wel genoeg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door