Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door stephany
#1072179
Hallo,

Sinds kort heb ik mijn hond overgezet op vers, en zit er nu dus ook sterk aan te denken om dit ook met de katten te doen. Zeker omdat 1 van de 3 schatten blaasgruis (stuviet) heeft.
Ik was laatst bij de dierenarts om weer een zak brokken van Royal Canin te halen speciaal tegen blaasgruis en toen vroeg ik of het niet verstandig was over te gaan op vers??

NOu kreeg ik het idee dat ze er dus niet zo veel verstand van heeft wat vers eigen doet. Want ze gaf als antwoord dat het belangrijk is om de zuurgraad hoog te houden zodat de stuviet wegblijft.

Maar vers doet dit toch ook!!??

Ik heb al een aantal goede verhalen gelezen hier over katten met blaasgruis die op vers staan.
Maar toch wil ik nog weten of ik dan niet bang hoef te zijn dat zijn ph telaag wordt ( ph is toch de zuurtegraad??)

In elk geval of het dus geen kwaad kan dat hij tpch weer blaasgruis krijgt!!

En daarbij vraag ik me af hoe jullie het doen als je een keer een weekend weg bent? wij gaan regelmatig op familiebezoek in duitsland en zijn dan dus zeker 2 dagen van huis. Eerder was het dus een grote bak brokken neer zetten en dan ging dat best. Maar hoe doen jullie dat op vers???

Alvast bedankt!
Door Mevroi Kruim
#1072199
Zoals je idd hier uitgebreid kunt lezen is vers juist heel erg goed tegen struviet. Het bevat veel vocht (belangrijk voor de nieren en om afvalstoffen af te voeren) en het houdt de zuurgraad, pH dus idd, laag, en niet hoog. De zuurgraad laag betekent zuur, hoge pH oftewel zuurgraad betekent alkalisch of basisch.
Door vers te voeren bewijs je je struviet-kat dus een goede dienst! ALs je alleen vers voert kan de zuurgraad nooit te laag worden, hij is dan meestal juist optimaal. Bij sommige gruis-gevoelige katten is alleen vers niet genoeg en moet je nog wat extra gaan verzuren, dmv vitC, of cranberry, of appelazijn. En dan moet je regelmatig de pH van de urine checken om te zien of die niet te ver zakt. Als de urine heel zuur wordt kun je nl oxalaatkristallen krijgen en dat wil je ook niet. Maar om dat te bereiken bij een struvietkat moet je die wel ongeveer pure vitC voeren.

Als ik een paar dagen wegga zorg ik voor een voorraadje kvv in de vriezer en vraag ik iemand om te komen voeren. Er zijn ook voederautomaten met koeling, daar kun je wel eea aan versvoer in kwijt zonder dat het gelijk bederft. Femke heeft daar verstand van.
Door stephany
#1072425
oke dankjewel, Ik heb al een klein rekensommetje gemaakt voor alle drie wat ze krijgen als ik ga barfen en wat ze moeten krijgen als ik kvv van smuldier ga geven.
Ik ga ze dan voorlopig toch op kvv zetten met een beetje barf hier en daar, kuikentje, nekjes, spiervlees, en wat orgaan wat ze lekker vinden.

Maar waar kan ik bv appelazijn of vitamine c halen voor de kat?? en wat is dan het beste om te geven?? en niet onbelangrijk, hoeveel!??

Meestal zie ik aan mn kat of hij weer last heeft van zn gruis, dan begint hij meer te klagen en kan ook niet goed meer springen. ( op de vaatwasser b.v) IK neem aan dat dit dan van de pijn komt.
Maar misschien is het dan toch verstandig om een PH meter aan te schaffen.
De PH moet tussen 6 en 6,5 zijn toch?? of ligt dat bij blaasgruis juist anders??
Door Mevroi Kruim
#1072470
Je kunt vit C gewoon bij het Kruidvat kopen, de ordinaire spotgoedkope ascorbinezuur zonder smaakjes of bruis of time released oid. De drogist heeft ze ook. Appelazijn verkoopt AH, en ook natuurvoedingswinkels. Cranberry-capsules ook bij natuurvoedingswinkels, of De Tuinen of de drogist.
Begin met kleine beetjes en kijk of hij z'n eten nog opeet, mijn kat Kruimel vindt al die rommel maar niks en ik kan dus maar kleine beetjes aan haar kwijt per keer. Dat is dus vaker per dag voeren.
pH onder de 7 en niet lager dan 6, rond de 6,5 is veilig. Je kunt bij de apotheek of via internet pH stripjes bestellen om te meten. LEt erop dat je verse urine meet, als de urine veroudert verandert de zuurgraad en kunnen er struviet-kristallen gevormd worden.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1072532
Ik zou zeker op rauw overgaan bij de 2 katten van mijn dochter gaat dat perfect,allebei blaasgruis katten.

Zij koopt appelazijn bij de Ah.
En ze geeft 4 druppels per dag aan de katten.


Als ze een weekend weggaat zoals aanstaand weekend dan ga ik er heen om ze eten te geven,voorheen zette ze ook een bak neer met brokken maar dat gebeurd nu niet meer.

Ze meet wel af en toe de PH waarde ,ze heeft via internet een doosje sticks gekocht zodat ze het zelf kan meten,is stukken goedkoper dan via de DA of apotheek.
Laatst gewijzigd door *Marga* op ma 20 okt 2008, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1072536
stephany schreef: Ik heb al een klein rekensommetje gemaakt voor alle drie wat ze krijgen als ik ga barfen en wat ze moeten krijgen als ik kvv van smuldier ga geven.
Ik ga ze dan voorlopig toch op kvv zetten met een beetje barf hier en daar, kuikentje, nekjes, spiervlees, en wat orgaan wat ze lekker vinden.
in kvv van smuldier zit pens, tarwe en geen gemalen botten maar een calciumsupplement. pens zullen de meeste katten niet eten, want dat ruikt naar poep. tarwe vind ik niet geschikt voor kattenkvv, zeker niet als er blaasgruis in het spel is. ik heb ook liever gemalen botten dan een calciumsupplement.

als je kat de kvv van smuldier niet eet, raak dan niet gelijk in paniek of gooi ook niet de handdoek in de ring. sien is een dikke alleseter, maar kvv van smuldier krijg ik er bij haar ook absoluut niet in.
de enkelvoudige versies zou je ook kunnen gebruiken om je menu aan te vullen. de kipsmaak zijn gemalen kipkarkassen, en dat eten ze hier zonder problemen.
Door Lisa
#1072611
*Marga* schreef: Ze meet wel af en toe de PH waarde ,ze heeft via internet een doosje sticks gekocht zodat ze het zelf kan meten,is stukken goedkoper dan via de DA of apotheek.
Waar heeft ze die stripjes besteld? Bij de apotheek kon ik alleen strips krijgen met te grote marge en dat vond ik onhandig.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1072709
http://www.brouwland.com
naar wijnbereiding
dan naar meetinstrumenten
dan naar ph meting

ph-papier 1-12 universeel 20 strips
013.071.6 € 3,15

Voor controle van de pH van sap, wijn, bier, komboecha, ... of voor controle van de zuurbepaling met de acidometer. Verpakt per 20 strips met ingebouwde kleurschaal ! Aflezing per 0,2 / 0,3 pH.

- bereik : pH 1-12
- verdeling 1 pH

daar heeft ze ze niet vandaan ,waar zijn ze koopt moet ik even vragen maar hier kan je ze ook bestellen
Laatst gewijzigd door *Marga* op ma 20 okt 2008, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door stephany
#1072923
koekje schreef: in kvv van smuldier zit pens, tarwe en geen gemalen botten maar een calciumsupplement. pens zullen de meeste katten niet eten, want dat ruikt naar poep. tarwe vind ik niet geschikt voor kattenkvv, zeker niet als er blaasgruis in het spel is. ik heb ook liever gemalen botten dan een calciumsupplement.

als je kat de kvv van smuldier niet eet, raak dan niet gelijk in paniek of gooi ook niet de handdoek in de ring. sien is een dikke alleseter, maar kvv van smuldier krijg ik er bij haar ook absoluut niet in.
de enkelvoudige versies zou je ook kunnen gebruiken om je menu aan te vullen. de kipsmaak zijn gemalen kipkarkassen, en dat eten ze hier zonder problemen.
Ik heb een ruime tijd smuldier aan mijn hond gegeven en af en toe liet ik de katten mee snoepen. Ze vinden het niet alle 3 even lekker en ook niet alle varrianten. Maar smuldier vlees compleet ( zit volgens mij geen pens in) vinden ze wel lekker en daar bij wilde ik inderdaad aangaan vullen met kip van smuldier ( vinden ze wel lekker!)
En dan mogen ze ook mee snoepen van de visjes en het barf spul voor de hond.
Ben blij dat die ph strips dus ook werken!! want die prijzen van de ph meters zijn behoorlijk hoog! Ben erg benieuwd of de ph verschild wanneer hij over gaat op vers.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1073147
ah, ik kan hier alleen aan complete smuldier met pens komen. hou er wel rekening mee dat granen een basisch makende werking vaak hebben. krijgt je de urine niet voldoende verzuurd, kan dat ook daar aan liggen dan. zelf samenstellen is dan een betere optie, maar eerst op kvv is voor zowel de katten als voor jou wel zo makkelijk.
Door maddoc
#1073297
vwb de smuldier vlees kompleet, die heb ik hier ook geprobeerd omdat ik ook dacht dat er geen pens in zou zitten, maar naar mijn idee zit het er wel in (is goed te ruiken ook), de katten wilden er ook niks van weten.
Laatst gewijzigd door maddoc op ma 20 okt 2008, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hilde__
#1073338
Hier lusten ze alleen de vlees versie van Smuldier. Kip lustten ze een tijdje ook, maar dat was opeens over. Ik geef het nu eigenlijk nooit meer.
Door Lisa
#1081599
Dank je, heb de link opgeslagen. pH van 1-12 vind ik te grote marge, wilde dus kleinere marge en dat kon de apotheek niet bestellen. Ik heb ze nu wel via via, maar ze raken op.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door