Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1071983
Onze Sam is een echte labrador, alles is leuk in het leven, maar eten is toch wel het allerleukste  ::)

Hij krijgt afgewisseld KVV (CB, Bandit) en barf. Is allergisch voor rund, granen, paard etc.
We zijn sinds een maandje overgestapt om minder CB en meer Bandit te geven, om eens uit te proberen hoe hij het hier op doet en of er nog gezondheidswinst te behalen is. Hij heeft nog wel regelmatig jeuk, zeker als hij iets van de straat 'geplukt' heeft of van een buurman (GRRR) wat Frolic brokjes krijgt toe gestopt.
Hij krijgt ongeveer 2x per week een BARFmaaltijd (Karkas, extra spiervlees, hart etc).
Als hij alleen een maaltijd (lams)pens krijgt merken we dat hij hierop reageert door de dag erop meer jeuk te hebben. Waarschijnlijk zijn de aminozuren/eiwitten te eenzijdig (?  :-\ ? ).

Nu sinds een paar weken merken wij dat hij na een maaltijd KVV direct zijn hele waterbak leegslobbert, en dan nog 3x zijn inmiddels lege voerbak. Daarna gaat hij slapen en word een uur of 2 later wakker om vervolgens zó nodig te moeten plassen dat hij de keuken nat plast.
Hij plast dan met een hele dunne/kleine straal, wel een minuut of 5! De urine is waterig en stinkt niet.
Verder heeft hij geen koorts en geeft hij zeker geen zieke indruk. Morgen bel ik met de DA uiteraad, want dit gebeurt me nu net iets te vaak en maak me gewoon zorgen.

Overigens krijgt hij zijn kvv maaltijd regelmatig in de Kong zodat hij er langer mee bezig is en meer voldaan is.
Ik merk dit gedrag ook als hij alleen pens gegeten heeft, maar minder (vaak) als hij een stuk spiervlees of long bijv. gehad heeft.

Iemand een idee? Is dit medisch? of gedrags-gerelateerd?
#1072007
vanaalst schreef: vreemd, want als je kvv geeft drinkt je hond normaal gesproken veel minder...
Hier drinken ze met zijn tweetjes niet eens 1 bak water leeg op een dag.
Ik zou hem een klein beetje water geven en later nog eens.
Hier mogen ze ook niet een ene keer een bak water leeg slobberen.
Juist, ik vind het ook vreemd, vandaar mijn vraag  ;)
Als 'oplossing' hebben we nu dus ook maar een klein bodempje water in de bak staan, en vullen dat dus bij. Overdag drinkt hij eigenlijk niet, tot nauwelijks, behalve dus vlak na de maaltijd. (gaat echt van voerbak, naar waterbak zegmaar). Hoe meer ik er over nadenk, hoemeer ik het zie als een gedrags"probleem". Maar toch maar even na laten kijken door de DA.
#1072016
Likt mij inderdaad een gedragsprobleem, je hond zou nog wel meer willen eten maar dat is er niet, dan maar de waterbak leegdrinken bij gebrek aan beter.
Ik zou de drinkbak na het eten een poosje wegzetten zodat je dat patroon doorbreekt, en later de bak weer terugzetten met beperkt water erin.
Op zich moet je wel een medisch probleem uitsluien natuurlijk, dus misschien toch even naar de da.
#1072217
roos79 schreef: zó accuut?
Als dat zo zou zijn, wat zijn dan evt andere symptomen?

andere symptomen kunnen zijn: speekselen, braken en boeren. Als je vermoed dat het iets met de maag is zou je Maagcompositum van de Groene Os kunnen geven.

Ik sluit het gedragsmatige ook zeker niet uit; Loebas heeft ook een hele poos direct na het eten veel water willen drinken. Omdat wij een open keuken hebben hebben we het eruit gekregen door het gewoon te verbieden.
#1072228
Femke schreef: andere symptomen kunnen zijn: speekselen, braken en boeren. Als je vermoed dat het iets met de maag is zou je Maagcompositum van de Groene Os kunnen geven.
Nee dat zie ik absoluut niet.

Waar ik me ook zorgen over maak (naast het drinken) is het plassen. Er komt een klein straaltje af en toe onderbroken en het duurt een eeuwigheid. Mijn eerste gedachte (denkend aan mannen van oudere leeftijd) prostaatklachten... ?!?
Hij kan ook 'normaal' plassen, dus het is niet zo dat dit zijn 'normale' manier is. Een grote dikke straal kan ook (om nog even duidelijker te maken  ;) )
#1073725
ff update:

Na overleg met de DA:
we gaan bijhouden wat hij drinkt per dag, proberen gedrag te veranderen rond etenstijd. evt. starten we met nier/blaascompositum.

Mijn man gaf ook nog wel een leuke toevoeging. Hij vertelde dat hij (tja en dan voel je je meteen verbonden met je reu  ::) ) soms zo'n volle blaas heeft en zó nodig moet, dat er maar een klein straaltje komt en het heel lang duurt. hahah dus wie weet lijkt de hond meer op zijn baas dan..  ;D

Het ziet er niet naar uit dat het iets ernstigs is, we houden het goed in de gaten uiteraard. Zodra ik het weer zie, sta ik op de stoep voor een bloedonderzoek!

Dank voor t meedenken  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door