Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dinnee
#1071592
Ik kreeg vanmorgen spontaan een ingeving. ;)

Coda reageert erg heftig op graan. Een stukje mais of tarwe graantje is al genoeg om hem een hele week jeuk te bezorgen...

Nu reageerde hij ook zo heftig op pens en penspoeder. En ik maar denken, hoe kan dat nou? Die koeien eten toch gewoon gras? Zou hij misschien allergisch zijn voor gras? Maar dat leek me niet omdat hij veel op gras loopt en dan nergens last van heeft.

Maar toen schoot me vanmorgen plots te binnen: die koeien krijgen natuurlijk ook gewoon hakselmais!!

Mijn vraagje nu, krijgen lammeren ook hakselmais? :) Ik dacht zelf van niet, maar ik weet het niet zeker. Ik wil hem graag lamspens of schapenpens geven, maar dan moet ik zeker weten dat hij er geen jeuk van krijgt..
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1071596
De meeste koeien van deze tijd zien geen stukje gras en komen nooit buiten ze worden gevoerd met "brokken" aangevuld hooi e.d want anders gaat het helemaal fout met een planteneter.
We weten allemaal wat die verkeerde voedingsstoffen teweeg kunnen brengen....
Ik denk dat je met pens van schaap en lam wel beter zit, die lopen bij mij weten wel (haast) het hele jaar door buiten, dus eten ze plantaardig.

Moeilijk hoor als je alles zo moet uitzoeken.
Door Staftime
#1071649
Wat lijkt me dat lastig zeg.
Julia reageert ook slecht op graan, maar ik heb er eigenlijk nooit op gelet of ze ook reageert op pens.
Ze krijgt altijd diarree en gaat stinkende scheten laten van graan, en ook krijgt ze schilfertjes in haar vacht.
Heel soms heb ik wel eens het idee dat ze toch ergens granen binnen heeft gekregen en dan denk ik dat ze iets van straat heeft gegeten.

Ik ga er eens op letten of het samenhangt met de pens.
Nooit over nagedacht!!!
Gebruikersavatar
Door pike
#1071719
Schapen worden idd ook bijgevoerd met brok, wat daarin allemaal in zit :-\
En een biologisch gehouden schaap kan toch ook (zij het biologisch) graan binnenkrijgen?
Als een hond heftig op graan reageert kan een stukje brood van straat of uit de tuin (bijv. verloren of verstopt!door een vogel) al verkeerd vallen.
Door pallas
#1071746
pike schreef: Schapen worden idd ook bijgevoerd met brok, wat daarin allemaal in zit :-\
En een biologisch gehouden schaap kan toch ook (zij het biologisch) graan binnenkrijgen?
Als een hond heftig op graan reageert kan een stukje brood van straat of uit de tuin (bijv. verloren of verstopt!door een vogel) al verkeerd vallen.
Volgens mij worden biologisch gehouden schapen niet bijgevoerd met brok. Zij krijgen dus geen graan in het dieet.
Door hetty2
#1071747
Voor de meeste koeien is kuilvoer (gras, snijmais en soms nog ander gewassen) het hoofdbestanddeel van de voeding. Brok is maar een klein deel van de voeding.

Schapen eten minder kuilvoer omdat ze gevoelig zijn voor bepaalde bacterien die erin kunnen zitten als het kuilen niet helemaal goed is gegaan. Het lijkt me dat boeren met hun lammeren dan helemaal geen risico gaan lopen met kuilvoer. Dus de kans dat een lam snijmais uit de kuil heeft gehad is kleiner.
Gebruikersavatar
Door pike
#1071796
pallas schreef: Volgens mij worden biologisch gehouden schapen niet bijgevoerd met brok. Zij krijgen dus geen graan in het dieet.
Zouden ze ook niet worden bijgevoerd met "enkelvoudige" voeders, dus met bijv. graankorrels zoals tarwe?
Ik neem aan dat men drachtige en zogende schapen niet enkel en alleen gras en/of hooi laat eten?
Door pallas
#1071868
pike schreef: Zouden ze ook niet worden bijgevoerd met "enkelvoudige" voeders, dus met bijv. graankorrels zoals tarwe?
Ik neem aan dat men drachtige en zogende schapen niet enkel en alleen gras en/of hooi laat eten?

het zou per  (bio) boer nog wel kunnen verschillen , het beste is er zelf naar te vragen lijkt.
ben helaas geen schapen expert. :-[
Door dinnee
#1071871
Ik denk dan dat ik het maar bij lamspens houd. De meeste lammeren zien alleen de wei, voordat ze naar de slacht gaan, dus ik denk dat dat het veiligste is...
Door ~Joke~
#1071884
De meeste schapen hier in de omgeving ook, ik zie ze alleen maar gras grazen. Ik zie er eigenlijk nooit een voerende boer bij behalve dan wanneer ze verweid moeten worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door