Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Syran
#1070881
Aangezien ik nog maar net ben begonnen met vers vlees, zie ook mijn voorstel topic, heb ik geen idee hoe al dat vlees eruit hoort te zien.
Is het veel anders dan wat voor mensen gebuikt wordt? De prijs is in ieder geval wel een stuk aantrekkelijker.

Ik heb gisteren mijn eerste portie geit binnengekregen en ik vind het er nou niet echt smakelijk uit zien.
Voor ik nu ga klagen bij de leverancier wil ik eigenlijk eerst graag jullie mening.
Er zit erg veel vet aan, teminste ik neem aan dat het vet is. Witte randen, soms hele dikke plakaten, soms een dun randje.
Als ik dit wegsnij dan hou van 1 kilo nog maar 350 echt vlees over. Dit is toch baggerslechte kwaliteit, of vergelijk ik het dan teveel met mensenvlees. Ik heb wel begrepen dat geitenvlees vrij vet is, maar is dit normaal?
#1070887
Ik vergelijk het vlees van de honden niet met dat van mezelf De honden krijgen bv een kilo rundvlees van € 2,50 en als ik voor mezelf 1 kg sukadelappen haal ben ik op zeker meer dan € 8 ,- kwijt maar de kwaliteit is dan wel beter dan het rundvlees van de honden.
Geitenvlees is nog duurder dan rundvlees Ik denk dat je geitensnippers gehad heb dat is rest vlees en ja daar zit redelijk veel vet aan.
#1070890
Klinkt inderdaad als geitensnippers. Mijn laatste rondje was ook niet echt van goede kwaliteit helaas.
Anderzijds...de prijs is er dan ook wel naar. Maar toch....dan beter geitenvet te noemen.
#1070972
Zelf geef ik de honden altijd gewoon het vet dat aan het vlees zit.
Maar ik geef Julia meer dan Romeo (van het vet)
Omdat Julia altijd wel wat extra's kan gebruiken, en Romeo iets makkelijker dik wordt.

Als het echt erg veel is kun je een gedeelte van het vet wegsnijden.
Je kan het weggooien, maar je kan het ook weer invriezen en een keer ontdooien als je iets geeft waar geen vet aan zit en het erbij geven.
Weggooien is ook weer zonde, je hebt er tenslotte voor betaald.
Door Lizzy
#1070973
Je kunt ook minder vet vlees vragen en wat meer betalen. Zeg maar een prijsklasse beter. Ook in de vleesbusiness is het "alle waar naar z'n geld". Ik zou dat persoonlijk toch wel fijn vinden, wanneer vleesaanbieders (die bekend zijn met BARF) hun vlees in kwaliteiten aanbieden. Ik had laatst trouwens geitenvlees dat gewoon voor menselijke consumptie was. Ik moest wel drie keer slikken van de prijs maar oh oh.... Het mes gleed er echt doorheen. Botermals. De honden vonden het ook HEEL lekker. Maar ik geloof dat het iets van 8 euro de kilo ofzo. Ja, daar loop je op leeg dus (tenzij je 1 tjiewaawaa hebt ;D).
#1070989
Syran schreef: Aangezien ik nog maar net ben begonnen met vers vlees, zie ook mijn voorstel topic, heb ik geen idee hoe al dat vlees eruit hoort te zien.
Is het veel anders dan wat voor mensen gebuikt wordt? De prijs is in ieder geval wel een stuk aantrekkelijker.

Ik heb gisteren mijn eerste portie geit binnengekregen en ik vind het er nou niet echt smakelijk uit zien.
Voor ik nu ga klagen bij de leverancier wil ik eigenlijk eerst graag jullie mening.
Er zit erg veel vet aan, teminste ik neem aan dat het vet is. Witte randen, soms hele dikke plakaten, soms een dun randje.
Als ik dit wegsnij dan hou van 1 kilo nog maar 350 echt vlees over. Dit is toch baggerslechte kwaliteit, of vergelijk ik het dan teveel met mensenvlees. Ik heb wel begrepen dat geitenvlees vrij vet is, maar is dit normaal?
Dit vind ik wel heel erg vet :-\  Ik heb ze ook wel eens zo gehad en was dan ook even minder amused, maar had wel de wetenschap dat het er de volgende keer stukken beter uit kan zien, wat dan ook zo was.  Was het nu weer vette blub geweest dan was dit voor mij de laatste keer geweest dat ik daar dit spul besteld had.

Verder moet je vlees voor de hond niet vergelijk met wat wij op ons bord willen hebben. Het rundvlees voor hun is zo taai als't maar kan en is vaak behoorlijk doorregen enz. Voor ons niet te knagen, voor de honden perfect.
#1071045
geitenribben die ik laatst had vond ik ook behoorlijk vet. Als ik Kay TEveel vet geef, gaat ze aan de race. Ze krijgt het wel maar aangepast. Vienna kan het ook niet goed hebben, maar Didge en Bantu kunnen af en toe wel wat gebruiken en geef ik het er bij. Bij kay en Vienna haal ik er flink wat vet vanaf
#1071056
Hier zit meestal ook vrij veel vet aan het geitenvlees, maar ik geef het wel gewoon allemaal. De honden zijn er gek op en hebben er eigenlijk nooit last van (in de vorm van diarree o.i.d.). Wel zorg ik dat ik altijd iets bij het geitenvlees geef, ze krijgen het bij mij niet als enige vleessoort. Maar ik geef eigenlijk elke dag een combinatie, elke dag vleesbot en de ene dag orgaanvlees erbij, de andere dag spiervlees en dat gaat prima.

Als je het toch teveel vet vindt, of als je weet dat je honden er last van hebben, zou ik het deels eraf snijden en gewoon weer in de vriezer gooien voor als je een keer wat meer bot geeft bijvoorbeeld. Dan kunnen ze vaak wel wat vettigheid erbij gebruiken. En als je sport/traint met je honden is het zeker in de winter ook wel goed om wat meer vet te voeren, daar krijgen ze meer energie van ;)
Door Syran
#1071061
:D :D :D Ik moet nog veel leren.

Syran is bepaald niet dik, dus dan laat ik het vet er maar gewoon aan zit, tenzij het echt teveel is of hij er van aan de diarree gaat.

Vorige week had ik inderdaad bij de slager gehaald, om uit te proberen of het wel goed zou gaan, dan zit ik niet gelijk met tig kilo.
Dat zag er heel anders uit, maar net als Lizzy al zegt, dan moet je wel diep in de buidel tasten.
Gebruikersavatar
Door pike
#1071159
Geitenvlees is iha een vettere vleessoort, maar als meer dan 2/3 vet is dan geef ik dat niet. Ik vind dan de verhouding een beetje zoek. Stel is moet 120 gram spiervlees bij mijn vleesbot geven, als dat dan van dat vette geitevlees is krijgt de hond eigenlijk maar 40 gram spiervlees, de rest is vet. Lijkt me niet helemaal oké.  :-\
Ik bestel het niet als ik van tevoren niet weet wat ik krijg. Want ik gooi het vet dus wél weg en daarmee maak ik het goedkope geitevlees alsnog duur. Dan kan ik net zo goed meteen wat duurder vlees kopen waar ik niets van weg hoef te gooien. Hier bij de poelier kan je 2 soorten krijgen (meestal). Vlees van jonge, en vlees van oude geiten. De eerste is minder vet (maar bevat altijd nog steeds meer dan voldoende vet) en wat duurder, de tweede is goedkoper maar erg vet.
Ik geef geitevlees alleen wanneer ik vind dat ze wel wat extra vet kunnen gebruiken, bijvoorbeeld in de winter als het koud is. Of in perioden van verhoogde activiteit; in plaats van meer eten krijgen ze dan wat vetter vlees.
Ze komen hier heel snel aan als ik geitenvlees voer.  ;)
#1071821
Hier een stuk geitenvlees:
Afbeelding
Aan spiervlees mag best wat vet zitten maar meer dan de helft is wel heel veel. Toch moet ik zeggen dat ik ook weleens slechte stukken krijg en ik heb zelfs weleens 10% weg kunnen gooien.  :(
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op zo 19 okt 2008, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door