Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boefies
#1070650
:-[....misschien is dit al zovaak gevraagd. Maar ik ben echt een leek hierin.
Ik had al een topic bij Kant&Klaar Versvlees geopend over buffelhuid.
Ik voer namelijk KVV. Maar ik zoek andere producten voor mijn hondjes zodat ze goed hun tandjes kunnen reinigen. Ik heb het e.a al gelezen, mar ben er een beetje onzeker over hoe en wat.

Ik las dat kopvlees (van bv. rund) goed is voor het reinigen van de tandjes. Klopt dit? En hoe vaak moet ik dit dan ongeveer geven?

En geitenribben spreken mij ook wel aan om te geven. Dit kunnen ze helemaal opeten?

Dus mijn vraag is eigenlijk...wat voor een Barf produkten zijn geschikt voor een "softie" baasje  :crazy2: (het mag niet te vloederig zijn e.d.  :-[) om aan haar hondjes te geven. En hoe vaak moet ik dit geven zodat het effectief is voor hun gebitjes?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1070681
je kan eens een maaltijd kvv laten vervallen en door voor in de plaats een portie kippenekken te geven met wat spiervlees, gewoon lappen spiervlees dan he.
Of een keer een penslappen maaltijd, en als de kippenekken lekker gaan kan je eens karkassen met spiervlees gaan geven.
Konijnkarkassen en parelhoen is ook heel goed te doen, zacht bot met redelijk wat vlees.
Lamsribben zou ik nog effies mee wachten, kijk eerst even hoe ze de nekken en karkassen verteerd en eet.
Als dat allemaal lekker ga kan je een een partij(nooit 1 rib) ribben geven. Herby heeft mooie zachte lams ribben.
Zou gewoon een paar dagen kvv vervangen door kleine barfspulletjes.
Door Boefies
#1070703
Dank je wel!

Alleen Babs heeft een gevogelte allergie, dus kip, parelhoen e.d kan ik niet geven. Konijn vind ik voor mijzelf te ver gaan want ik heb 2 nijnen in de tuin  :).
Daarom ben ik opzoek naar ander zacht bot wat ik ze kan geven......
Maar ik zal eens beginnen om inderdaad wat spiervlees te gaan geven.
Mijn hondjes zijn "nette" eters en schokken niet, ze kauwen geconcentreerd beheerst op gedroogd vlees e.d. Misschien dat ik die geitenribben onder toezicht kan geven. Of denk je dat het niet verstandig is?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1070709
zou ze toch eerst ander botwerk geven hoor, niet gelijk ribben.
Kijk eerst even hoe ze de botten verteren.
Geef je toch konijnkarkas(dan zie je niet wat het geweest is), haaskarkas, kwartel.
lappen vlees is natuurlijk ook goed he!
Met een flinke lap pens kunnen ze best even zoet zijn.
Je hondjes zijn nette eters, hebben ze al vaker bot gehad?
Door Boefies
#1070721
Ja, zo'n groot gerookt bot van de dierenwinkel (toen ik nog niet beter wist.) Die ging ook helemaal op. En met ander kluif materiaal zijn ze ook altijd zoet.
Ik denk dat ik maar even wacht met het geven van bot en ga kijken of ik de tandjes schoon kan houden met spiervlees.

Nogmaals bedankt!  :)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1070747
Jet en Babs schreef: Ja, zo'n groot gerookt bot van de dierenwinkel (toen ik nog niet beter wist.) Die ging ook helemaal op. En met ander kluif materiaal zijn ze ook altijd zoet.
Ik denk dat ik maar even wacht met het geven van bot en ga kijken of ik de tandjes schoon kan houden met spiervlees.

Nogmaals bedankt!  :)
maar ik bedoel echte botten...die botten uit de dsz is niks.
Anders probeer je het id eerst met lappen vlees, dan volgen de botten vanzelf wel!!
Door Boefies
#1070749
*Natasja* schreef: Is je hond allergisch voor alle gevogelte? Hoe is dat aangetoond, als ik vragen mag?
Ja, ik had al een vermoeden destijds dus gaf ik haar al geen kip meer. Maar ze bleef haar allergie houden. Toen heb ik een test bij Natuurlijk in Balans laten doen. Ze bleek een algehele gevogelte allergie te hebben. Ze kreeg toen o.a wel eend. Om te kijken of de test van Natuurlijk in Balans te vertrouwen was heb ik sindsdien alles waar gevogelte in zat vermeden. Dit heeft even geduurt omdat er in veel produkten gevogelte "verstopt" zit en ik ben er langzamerhand achter gekomen waar het wel en niet in zit. Sinds maanden is Babs van haar allergie af en heeft ze een mooie huid en vacht.
En geloof me het was heel erg..... :(

Maar laatst bijvoorbeel had ze in de dierenwinkel zo'n "gebitsreinigings staafje" met van de ribbels te pakken gekregen en had ze meteen weer last van jeuk en korstjes. Dat is gelukkig alweer over omdat de stoffen uit haar lichaam zijn.

Eerst had ze bijvoorbeeld ook weer last van haar allergie na een tijd er geen last van te hebben. En ik kon maar niet bedenken van wat het was. Toen bedacht ik me dat het misschien de hondentandpasta was die ik sind kort gebruiktr. Op de verpakking stond niks vermeld. Onze dierenspeciaalzaak heeft toen contcact opgenomen met de producent. Nou dat duurde even voordat iemand daar wist wat er precies allemaal inzat. Bleek er in de tandpasta kippenlever te worden gebruikt voor de smaak...... :-X

Dus ik ben er inmiddels achter dat de uitslag van de allergie test correct is en dat ze tegen geen enkele gevogelte kan. Ze krijgt van het minste geringste al jeuk.
Laatst gewijzigd door Boefies op vr 17 okt 2008, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#1070764
Jet en Babs schreef: Ja, ik had al een vermoeden destijds dus gaf ik haar al geen kip meer. Maar ze bleef haar allergie houden. Toen heb ik een test bij Natuurlijk in Balans laten doen. Ze bleek een algehele gevogelte allergie te hebben. Ze kreeg toen o.a wel eend. Om te kijken of de test van Natuurlijk in Balans te vertrouwen was heb ik sindsdien alles waar gevogelte in zat vermeden. Dit heeft even geduurt omdat er in veel produkten gevogelte "verstopt" zit en ik ben er langzamerhand achter gekomen waar het wel en niet in zit. Sinds maanden is Babs van haar allergie af en heeft ze een mooie huid en vacht.
En geloof me het was heel erg..... :(

Maar laatst bijvoorbeel had ze in de dierenwinkel zo'n "gebitsreinigings staafje" met van de ribbels te pakken gekregen en had ze meteen weer last van jeuk en korstjes. Dat is gelukkig alweer over omdat de stoffen uit haar lichaam zijn.

Eerst had ze bijvoorbeeld ook weer last van haar allergie na een tijd er geen last van te hebben. En ik kon maar niet bedenken van wat het was. Toen bedacht ik me dat het misschien de hondentandpasta was die ik sind kort gebruiktr. Op de verpakking stond niks vermeld. Onze dierenspeciaalzaak heeft toen contcact opgenomen met de producent. Nou dat duurde even voordat iemand daar wist wat er precies allemaal inzat. Bleek er in de tandpasta kippenlever te worden gebruikt voor de smaak...... :-X

Dus ik ben er inmiddels achter dat de uitslag van de allergie test correct is en dat ze tegen geen enkele gevogelte kan. Ze krijgt van het minste geringste al jeuk.
Natuurlijk in Balans? Dat is die test waarbij je een plukje haar van de hond moet opsturen, op basis waarvan een "diagnose" gesteld wordt? En waarbij in 99,99% van de gevallen wordt "ontdekt" dat de hond allergisch is voor alle gevogelte? Sorry, maar in zulke tests geloof ik niet...

En dat de klachten nu over zijn nu je alle gevogelte van het menu hebt geschrapt, betekent natuurlijk niet automatisch dat ze allergisch is voor alle gevogelte. Want volgens mij komt dat niet zo vaak voor, dat een hond allergisch is voor echt alle gevogelte. En die allergie voor hondentandpasta komt volgens mij eerder van alle overige troep die erin verwerkt zit dan dat beetje kippenlever wat erin zit.

Wat voer je nu aan je hond? Wat voor merk/soort KVV?
Door Boefies
#1070766
Van eend van Carnibest  krijgt ze ook jeuk. En van kalkoen.....

Je moet niet denken dat ik andere gevogeltes niet uitgeprobeerd heb.

Ze krijgt nu AHV, af en toe Rodi, HB Geit, Paard en Lam.

Ik poets haar tanden ook nu met een hondentandpasta met Vanille smaak. Dus ook waar andere "troep" in verwerkt zit.

Ik ben ook heel nuchter, maar  NIB heeft mij overtuigd. Anders had ik nu nog een hond met allergie en vele onprettige dierarts bezoeken en onderzoeken gehad.

Ik heb dit ook maar niet zo aangenomen hoor. Ik voel me wel een klein beetje beledigd moet ik eerlijk zeggen. Je hebt geen idee wat ik allemaal geprobeert, onderzocht en weg gelaten heb om tot deze conclusie te komen. Dit heeft mij heel veel bezorgdheid, enregie en tijd gekost.

Zoals ik al eerder zei heb ik de uitslag van haar een kans gegeven, ik ben er niet meteen  vanuit gegaan maar ondervonden dat ze gelijk heeft.
Laatst gewijzigd door Boefies op vr 17 okt 2008, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dinnee
#1070805
Ik bedacht me net!

Je kan ook zelf vlees drogen. Dan moeten ze er langer op knagen dan op rauw spiervlees, net als zeg maar op buffelhuid, maar dan zonder chemische toevoegingen e.d.
En dan kan je gewoon soorten geven waarvan je weet dat ze er niet op reageert. :)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1070839
ja, da's wel leuk, maar dan duurt het wel heel erg lang wil je een flink stuk laten drogen.
Kleinere stukken hebben ze niet zoveel aan, ja voor het lekkere maar echt kluiven doen ze dan niet.
Gewoon lekker rauw geven, al het goede zit er dan nog in.
Door Red_Hunter
#1070857
Jet en Babs schreef: Van eend van Carnibest  krijgt ze ook jeuk. En van kalkoen.....

Ik heb dit ook maar niet zo aangenomen hoor. Ik voel me wel een klein beetje beledigd moet ik eerlijk zeggen. Je hebt geen idee wat ik allemaal geprobeert, onderzocht en weg gelaten heb om tot deze conclusie te komen. Dit heeft mij heel veel bezorgdheid, enregie en tijd gekost.

Zoals ik al eerder zei heb ik de uitslag van haar een kans gegeven, ik ben er niet meteen  vanuit gegaan maar ondervonden dat ze gelijk heeft.
ik begrijp dat je je een beetje beledigd voelt, maar ik kan me de reactie van Natasja ook wel voorstellen, want van de mensen die hun hond hebben laten testen bij NIB hier op barfplaats, kwam bij 99% uit : allergie voor gevogelte.
Vandaag die reactie van Natasja.

Heb jij wel eens kwartels geprobeerd, want dat zie je niet veel ergens in verwerkt, misschien kan ze daar wel tegen.
Zit er in AHV en rodi geen kip verwerkt? Dat dacht ik?

Veels sterkte met je zoektocht

Groetjes Trudie
Door hetty2
#1071057
Konijnepootjes of hazeboutjes zijn voor jou absoluut niet meer herkenbaar hoor. Kan je gerust geven ook al lopen er twee nijnen in de tuin, je herkent ze er niet in. Verder hoef je die ook niet in stukken te hakken of zo, dus goed geschikt voor een softe baas  ;)
Door Boefies
#1071329
*Natasja* schreef: Natuurlijk in Balans? Dat is die test waarbij je een plukje haar van de hond moet opsturen, op basis waarvan een "diagnose" gesteld wordt? En waarbij in 99,99% van de gevallen wordt "ontdekt" dat de hond allergisch is voor alle gevogelte? Sorry, maar in zulke tests geloof ik niet...
Ik heb even gekeken op de zoek machine wie er allemaal een test hebben laten doen bij Natuurlijk in Balans. Dat zijn er wel geteld 4.
Dit waren de uitslagen:
- Kip/gevogelte en granen
- Kip en granen
- Kip, huisstofmijt en pollen
- Algehele gevogelte eiwitten allergie (van mijn Babs)

De uitslagen verschillen. En het is algemeen bekent dat kip vanwegen het hoge eiwit gehalte allergische reacties bij honden teweeg kan brengen. Dit komt omdat in bijna alle brokken kip wordt gebruikt. Daarna gaan de meeste eigenaren (op dit forum) over op vers, maar dan is de hond al verpest door de hoge eiwit gehaltes in de brok en accepteert het ook geen verse rauwe kip. Dus het is niet zo gek dat "99,9" procent van de honden allergies is voor kip.
Kip is het meest gebruikte produkt in diervoeders: feit.
Dus het meest voorkomende probleem bij allergiëen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door