Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door brenjomi
#1065232
ik heb al een topic geopend bij medisch-hond: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 479.0.html

daarnet dick nog een beetje eten gegeven (hij mocht vandaag kleine porties, dus kreeg hij iets vaker te eten) het laatste uit het blik. ik vind het zelf heel vies (het blikvoer) dick vond het nu wel lekker, want hij had honger.

normaal krijgt hij 3plakken rodi compleet per dag verdeelt over 2keer (smorgens en s'avonds) daar deed ik vanaf februari appelazijn bij om zijn urine zuurder te maken.
gister is hij geoppereerd en zijn er struviet- blaasstenen bij hem weggehaald. zijn ph waarde was van de week (maandag) 7.
nu vraag ik me af of ik hem morgen de brokken moet geven of gewoon rodi? en dan verder kijken naar een ander alternatief. ik ben helemaal niet voor brokken en dick wil ze ook niet eten.
hierbij komt nog dat dunya (andere hond) wel nog rodi krijgt en dick eerst zielig naar haar portie kijkt en dan zijn eten opeet (met tegenzin)

kan iemand me helpen? want ik geef liever geen dag langer brokken (en blikvoer) dus morgen gewoon rodi met appelazijn? of toch de brokken en blikvoer.
ik zit er toch al over te denken om over te stappen op vers. maar vind het ook eng, omdat ik er nog niet heel veel van weet (ben aan het bijlezen:))
zoals ik in het andere topic ook schrijf: ze krijgen hier af en toe wel al eens iets anders, een rauw ei of een stukje pens. (ook wel eens lamshart, maar dat is heel soms, 1keer per half jaar ofzo) en met pens bedoel ik niet de rodi variant, maar echte pens (niet gemalen)

ik heb al een tip gehad om zelf zijn urine af en toe te testen welke phwaarde het is (die stripjes kan je gewoon bij de apotheek halen??)

weet iemand wat ik het beste zou kunnen doen? en of het geen kwaad kan voor hem:) (aangezien ik me nu al schuldig voel, omdat ik het idee heb dat hij door mij stenen aangemaakt heeft omdat ik te eigenwijs was om hem geen brokken te geven)
Door Truus
#1065238
Schuldig voelen omdat je geen brokken gegeven hebt? ???
Mmmmm...zou ik niet doen. Wellicht was het dan veel erger geweest. Geef gewoon versvlees want de DA heeft voor elk kwaaltje wel een brokje terwijl het gewoon droge rommel is.
Door brenjomi
#1065241
;D ik geloof het praatje van de da ook echt niet als het over brokken gaat.
maar omdat hij nu toch stenen had en in februari nog niet voel ik me toch lullig dat ik er niet meer aan gedaan heb (weet niet of dat gekunt zou hebben??)

maar ik lees ook dat struviet stenen (misschien) ook door een blaasonsteking kunnen komen. aangezien dick snachts vaker in huis plast (en dat niet altijd doet, want hij is goed zindelijk) denk ik dat hij toch last gehad heeft van een blaasontsteking. hij krijgt nu antibiotica (voor de eerste keer)

ik zal het nog eens met mijn vriend bespreken, want hij gelooft wel dat kvv of vers voeren beter is. maar denkt ook: als de da zegt dat hij brokken moet zal het wel zo zijn. (hij twijfelt daar nogal aan?)

dus morgen gewoon rodi met appelazijn? dick zal het niet erg vinden ;)

ik las ook iets over vitamine C en ascorbinezuur (dat is hetzelfde volgens mij nu ik het zo opschrijf??) kan ik dat erdoor doen? of iets anders waardoor de blaasgruis en stenen niet terug komen??
Door Staftime
#1065583
Bekend probleem, behalve de stenen, want zover is het hier niet gekomen.
Ons teefje had ook blaasgruis en dus een veel te hoge ph.
Ik geef haar elke dag een beetje appelazijn, en daarnaast ook nog een cranberry-tabletje erbij van de trekpleister.
Dit werkt erg goed!
In het begin gaf ik er ook nog een tablet vit C bij, deze kocht ik bij de Tuinen, dit was: Toppharm, C 500mg.
Samenstelling van deze tabletten: Ascorbinezuur, Citrusbioflavenoïdencomplex, rozenbottelpoeder.
Vrij van gist, suiker, lactose, conserveermiddelen en synthetische kleur- geur- en smaakstoffen.

Dit heeft erg goed geholpen, en nu laat ik de vit C dus weg, is niet meer nodig.
Ik heb de eerste maanden minimaal twee keer per week met zo'n stripje getest.
Nu doe ik dat nog heel af en toe.

Succes ermee, en geen brokken geven hoor, gewoon wat intensiever ermee bezig gaan, alles rauw voeren, urine testen, en verzurende middelen blijven geven zolang het nodig is.
Door brenjomi
#1065649
net ook in het andere topic geschreven, zal even een stukje kopieren:

ik heb hier cranberry extra krachtig capsules staan. (die ik eerder ook al gebruikt heb door dick zijn eten) gewoon van het etos merk.
het is ook vrij van gist, gluten, (en nog een boel dingen o.a eieren sesamzaad, mosterd) zwaveldioxide, sulfier, suiker, kleur- geur of smaakstoffen of conserveringsmiddelen.
er zit in:
vit. C      180mg
alfalfa      200mg
cranberry extract  700mg
druivenpit extract  100mg
citrus bioflavonoïden complex 60 mg
dit is per 2 capsules.
kan ik deze ook gewoon geven? dat ik de capsule openmaak en die door zijn eten doe. de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een mens is 2per dag.

voor de rest mag hij geen tussendoortjes (zoals koekjes enz.) las ik ergens, omdat dat zijn urine weer minder zuur maakt,
maar zijn er dingen die ik hem wel als tussendoortje kan geven?? zoals vis ofzo? of pens? want hier krijgen ze geregeld een koekje of iets anders tussendoor. (daar ligt het denk ik ook aan dat de appelazijn niet goed heeft kunnen werken?)
was vandaag bij de viskar en dacht: zou ik hem niet af en toe een hollandse nieuwe kunnen geven als tussendoortje?? (of iets anders wat zijn urine niet minder zuur maakt?)
alvast bedankt,
Door Staftime
#1065654
Ik lees dat er druivenpit-extract in die capsules zit.
Dus ik vermoed dat je deze beter niet kunt geven.
Er zijn honden geweest die nierfalen hebben gekregen door het eten van druiven/krenten/rozijnen.
Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat het gevaar kan opleveren voor je hond.

Tussendoortjes als gedroogde stukjes kip, pensstaafjes etc kun je volgens mij gewoon geven.
Zoute haring zou ik niet geven, wel panharing of een sardientje.
Door brenjomi
#1065661
nu je het schrijft ja, druiven mogen honden niet. het lijkt met niet dat het in het omhulsel zit?? want dat krijgt hij dan niet.

ik heb hier ook gedroogde runderhuid liggen (niet vers, maar uit de winkel zeg maar) dat krijgt hij ook af en toe. zou ik dat wel kunnen geven?

en bedoel je verse sardientjes of uit blik?? (ik eet zelf nooit vis, dus heb er echt geen verstand van ;D)
#1066314
Sardienen kun je zowel vers (dwz bevroren van de visboer) als uit blik geven. Vers is beter maar af en toe een blikje is ook goed en ze vinden het vaak erg lekker.
Gedroogde runder- of buffelhuidkluiven vind ik zelf 3x niks, ten eerste heb ik er al een aantal keer bijna-ongelukken mee zien gebeuren doordat honden die dingen tot slappe flubbers sabbelen en dan in een keer naar binnen proberen te wurgen, met stikken en verstopping e.d. als gevolg, en ten tweede omdat die dingen vaak vol zitten met akelige gifstofjes. Om te kluiven kun je je hond veel beter een geschikt vleesbot geven, bv kippennekken of kippenvleugels (ingeknipt).
#1066370
Onze vorrige boxer heeft ook heel erg last gehad van struviet en steeds weer terug kerende blaasontsteking. Omdat we het toen niet goed wegkregen moest zo over op speciaal voer (brokken, maar er wel bijzeggen dat dit nog in "onze" brokken tijd was). Maar het hielp nog steeds niet voldoende.
Wij zijn toen zelf vitamine C gaan geven. De 1e paar dagen een iest hogere dosis.
Later moets ze weer op andere brokken over vanwege maag darm problemen. Maar de vitamine c konden we nog steeds niet helemaal weg laten
Later over gegaan op kvv. We moesten haar soms weer een paar dagen een dosis ervan geven en dan kon ze weer een tijdje zonder. Maar heeft nooit geen echt blaas ontsteking en last van stuviet gehad. Als we merkte dat ze iets ging druppelen dan weer op de vitamine C :)
Door brenjomi
#1066403
morgenochtend even langs de da voor controle, ben benieuwd.

zal gelijk even langs de apotheek gaan om ascorbinezuur. of kan ik dat ook ergens anders halen? (bij de etos, kruidvat ofzo???)
#1066980
[quote="brenjomi"]
morgenochtend even langs de da voor controle, ben benieuwd.

zal gelijk even langs de apotheek gaan om ascorbinezuur. of kan ik dat ook ergens anders halen? (bij de etos, kruidvat ofzo???)
[/quote]

Zelfs AH heeft het in het supplementenhoekje staan  ;D de gewone spotgoedkope vit C. En Etos en Kruidvat hebben het ook.
Door Lizzy
#1070517
[quote="brenjomi"]
kan ik ook een bruistablet geven?? die ik dan oplos in een beetje water en dan over zijn eten doe? het zijn tabletten van 1000mg zal ik dan een halve geven of een hele??
[/quote]

Daar zitten zoveel smaakstoffen, suikers (of nepsuikers) en andere troep in: dat raad ik je echt af.

Bij de Kruidvat verkopen ze allejezusgrote potten voor weinig, met 1000 mg per pil.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door