Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#1069419
Ik heb begrepen dat het niet goed is als je je hond teveel lever geeft.

Maar wat is er nou zo gevaarlijk/slecht aan?
Krijgt je hond bepaalde voedingsstoffen teveel binnen?
En wat voor schade richt dat aan?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1069467
Staftime schreef: Ik heb begrepen dat het niet goed is als je je hond teveel lever geeft.

Maar wat is er nou zo gevaarlijk/slecht aan?
Krijgt je hond bepaalde voedingsstoffen teveel binnen?
En wat voor schade richt dat aan?
Lever bevat veel vit.A. Dit is een vetoplosbare vitamine, wat zoveel inhoudt als dat een overschot wordt opgeslagen in het lichaam. Van vit. a kun je dus teveel binnen krijgen.
Symptomen van een teveel kunnen o.a. zijn: huidproblemen, droog haar, verminderde weerstand.
En een teveel aan vit. a kan schade toebrengen aan een ongeboren vrucht.
Door Lizzy
#1069480
Je hond krijgt teveel vitamine A binnen. En een teveel wordt niet uitgescheiden via urine/ontlasting maar wordt opgeslagen in de lever. Maar, volgens mij moet je echt ergggg veel lever voeren wil je een overdosering aan vitamine A krijgen. Het eerste signaal van een teveel aan vitamine A is afname van eetlust en gewichtsverlies. Als puppies teveel vitamine A binnen krijgen, krijgen ze ook gewrichtspijnen en willen ze niet meer staan. Er treedt ook leververvetting op. Ook ontstaan er botgroeiproblemen (kortere en dunnere botten). Voor embryo's is teveel vitamine A ook schadelijk voor de groei.

In dit topic staat meer over de hoeveelheden vitamine A in lever en de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 432.0.html
Door dinnee
#1069795
Pff... Ingewikkeld hoor.. Kan iemand mij hier mee even helpen?  :-[

Mijn pup krijgt nu iedere dag 50 gram nier en 50 gram lever. Dan kom ik voor zijn dieet op 20% orgaan uit. Maar is dit niet veel en veel te veel dan?

Hij eet namelijk iedere dag een half konijn.. Kan ik niet beter de ene dag 2 konijnenniertjes geven en de andere dag 1 konijnenlevertje?

Of mis ik dan juist weer een hele hoop? Want hij krijgt bijvoorbeeld geen ogen, hersenen, darmen, maagjes, voortplantingsorganen, of milt. Wel krijgt hij de longen en het hart want die zitten nog in de borstkas...
Door -sanne
#1069805
dinnee schreef: Pff... Ingewikkeld hoor.. Kan iemand mij hier mee even helpen?  :-[

Mijn pup krijgt nu iedere dag 50 gram nier en 50 gram lever. Dan kom ik voor zijn dieet op 20% orgaan uit. Maar is dit niet veel en veel te veel dan?

Hij eet namelijk iedere dag een half konijn.. Kan ik niet beter de ene dag 2 konijnenniertjes geven en de andere dag 1 konijnenlevertje?

Of mis ik dan juist weer een hele hoop? Want hij krijgt bijvoorbeeld geen ogen, hersenen, darmen, maagjes, voortplantingsorganen, of milt. Wel krijgt hij de longen en het hart want die zitten nog in de borstkas...
Elke dag een half konijn? is daar een reden voor? kun je niet beter wat afwisselen met diersoorten?
Ik weet niet hoe het met een pup is maar ik reken 50 gram per 10 kilo hond per week. Mijn labjes krijgen dan dus bijvoorbeeld 150 gram lever per week.
Longen bevatten heel veel water en weinig voedingsstoffen dus daar zou ik me denk ik geen zorgen om maken. Ik geef zelf ook alleen maar nier (25 gram per 10 kilo hond) lever dus en hart verder niks.
Misschien is het met pups anders maar ik denk dat je veel te veel orgaan voert.
Door dinnee
#1069807
Mijn pup staat op dit moment op een eliminatie dieet van konijn. In verband met zijn allergieen. :) Vandaar dat ik dus nog niet afwissel.

Ik heb wel uitgevonden dat hij goed reageerd op paardenvlees! :D Dus dat krijgt hij er nu ook bij, maar hier kan ik geen orgaan van krijgen...
Door -sanne
#1069840
dinnee schreef: Mijn pup staat op dit moment op een eliminatie dieet van konijn. In verband met zijn allergieen. :) Vandaar dat ik dus nog niet afwissel.

Ik heb wel uitgevonden dat hij goed reageerd op paardenvlees! :D Dus dat krijgt hij er nu ook bij, maar hier kan ik geen orgaan van krijgen...
ohhhh ik snap het  :)
Jeetje maar dan is je pup wel heel snel allergisch zeg... hoe oud is hij? is het een voedingsintollerantie of echt een allergie?
Door dinnee
#1070105
Hij is nu 15 weken en al sinds ik hem heb (met 7 weken) heeft hij heel erg last van jeuk. Inmiddels zijn we er achter dat hij allergisch is voor graan en dat hij heel erg sterk reageert op waspoeder.

Voor de rest is het allemaal nog niet heel erg duidelijk... Nu ik er achter ben dat hij goed reageert op paard ben ik wel blij, kan ik hem teminste nog iets anders geven.

Maar ik zal hem over zetten op twee niertjes per 2 dagen en een keer in de twee dagen een levertje. Maar dan mis ik wel een hoop andere organen... Iemand een idee hier over?
Door -sanne
#1070115
dinnee schreef: Hij is nu 15 weken en al sinds ik hem heb (met 7 weken) heeft hij heel erg last van jeuk. Inmiddels zijn we er achter dat hij allergisch is voor graan en dat hij heel erg sterk reageert op waspoeder.

Voor de rest is het allemaal nog niet heel erg duidelijk... Nu ik er achter ben dat hij goed reageert op paard ben ik wel blij, kan ik hem teminste nog iets anders geven.

Maar ik zal hem over zetten op twee niertjes per 2 dagen en een keer in de twee dagen een levertje. Maar dan mis ik wel een hoop andere organen... Iemand een idee hier over?
Volgens mij zijn lever,nier en hart essentieel ik geef er ook niks anders bij. Je kunt wel af en toe wat milt geven als je eraan kan komen maar net als longen daar zit niks in en testikels ook niet en volgens mij zijn darmen ook niet essentieel. Maagjes voer ik ook nooit behalve die van een koe  ;) hersenen voer ik bij konijnenkoppen dus jou hond krijgt die ook binnen van zn halve konijn per dag.
Door Staftime
#1070168
Het gebeurt wel eens dat mijn vriezer bijna leeg is, en ik nog iets teveel lever over heb.
Dan krijgen de honden dus een extra portie lever, ik was bang dat dat kwaad kon.
Maar dat dit eens in de vier weken een keer gebeurt is dus niet zo erg begrijp ik.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1070193
Staftime schreef: Het gebeurt wel eens dat mijn vriezer bijna leeg is, en ik nog iets teveel lever over heb.
Dan krijgen de honden dus een extra portie lever, ik was bang dat dat kwaad kon.
Maar dat dit eens in de vier weken een keer gebeurt is dus niet zo erg begrijp ik.
Nope, dat is geen probleem.
Door Staftime
#1070212
Gelukkig maar!
Ik begon me nml toch een beetje zorgen te maken.
Met bestellen vergis ik me nog wel eens een keertje, beetje stom, maar kan geen kwaad gelukkig.
Gebruikersavatar
Door pike
#1070610
]
-sanne schreef: hersenen voer ik bij konijnenkoppen dus jou hond krijgt die ook binnen van zn halve konijn per dag.

Aangezien je ook hart en long geeft ligt je orgaanpercentage dus hoger dan 20%!
Je hond krijgt dus iets minder dan 50% van het orgaanpercentage aan lever en hetzelfde geldt voor nier. Ik vind dat (voor beide) heel erg veel. Hier wordt namelijk altijd geadviseerd tot 5% lever van het orgaangedeelte te geven. Ik zou een (groot) deel van deze organen inruilen voor hart (konijnehartjes zijn (met long) apart te koop, en als je konijnekoppen voert heb je ook nog wat ander orgaan (persoonlijk reken ik dat nooit mee in het menu trouwens). Ik zou toch pens van schaap of rund gaan proberen, hiermee krijgt hij waardevolle stoffen voor de darmen binnen. En ik zou ook niet te lang wachten met het introduceren van een 2e botsoort want hij krijgt zo wel heel erg eenzijdig voer, met één botsoort heb je kans op tekorten en dat wil je met een pup helemaal niet hebben!
Door dinnee
#1070818
Ik geef geen kop (meer), omdat Coda zo extreem heftig reageert op graan... Dat vind ik zelf best jammer, omdat er toch wel goede dingen in zitten. En hij genoot er wel heel erg van. Maar ja, als het konijn nog een graantje of zo in zijn bek of slokdarm had, dan was het bij Coda al raak...

Ik heb het orgaanpercentage drastisch omlaag gebracht en aangevult met spiervlees van paard. Ik wil over een aantal dagen lamspens gaan proberen... Eens kijken hoe hij hier op reageert. Ook ga ik weer proberen groente aan het menu toe te voegen (vanaf morgen). Hier heb ik 3 groentes voor uitgekozen die hij nog nooit gehad heeft en waarvan ik hoop dat hij er niet op reageert.

Over de nieuwe botsoort ben ik erg aan het twijfelen. Ik ben het met je eens dat hij andere botten erbij moet hebben, maar ik durft gevogelte nog niet aan... Voornamelijk omdat die dieren meestal graan eten. En voor ribben vind ik hem nog te jong. Misschien toch nog maar een keer zalmkop proberen?

Sorry dat mijn post off topic is gegaan.. Maar ik moest even mijn ei kwijt. :(
Gebruikersavatar
Door pike
#1070859
Van  de vogelsoorten waarvan ik karkassen geef heb ik tot nu toe alleen graan (mais, gierst) aangetroffen bij de fazanten. Maar daar zitten dan ook nog alle organen in. Ik heb ook wel eens kipkarkas gehad compleet met maag, daar zat dus ook graan (tarwe) in. Maar bij de schone kipkarkassen, de parelhoenders en de eenden heb ik zelf nog nooit iets van graan aangetroffen. Waarschijnlijk ook omdat die karkassen dus schoon zijn, geen orgaan meer bevaten, geen kop, geen krop, geen slokdarm. En als je nou bijvoorbeeld vleugels geeft van eend kip of parelhoen, dan heb je daar echt geen graan erbij. Je kan ook nog haaskarkas proberen, maar dat is wel al wat harder van bot vind ik. Daar hebben ze hier een behoorlijke kluif aan, en Pike wil het helemaal niet die vind het te veel werk  ::).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door