Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lisa
#1069637
Als de snaptest binnen is bij de dierenarts, laat ik de ontlasting van Sacha (9 jaar) testen op Giardia. Zo'n 5 weken geleden heeft hij enorme diarree gehad, dagenlang. Hij was bij mijn ouders aan het logeren en het halve dorp aan hond had er last van. Goede besmetting dus. Maar... de ontlasting van Sacha is nog niet helemaal goed. Het is soms wat groen/gelig van kleur, dan een gedeelte wel normaal donkerbruin stevig en het laatste gedeelte kan zomaar een sausje zijn (pastadikte). Vanavond iemand gesproken wiens hond Giardia heeft gehad, maar dat was een pup toen. Kleur ontlasting en het sausje komt akelig overeen. Ik lees her en der dat bij oudere honden deze besmetting niet gebruikelijk is, maar goed ik laat het toch liever maar even testen. Stel nu dat het een Giardiabesmetting is, is het dan echt noodzakelijk om mijn 3 katten gelijk mee te behandelen? Zij hebben prima drollen. De een is goed een jaar, 2 anderen zo'n 5 jaar. Ik stop er namelijk liever niet zomaar wat in als het niet nodig is. Zeker niet bij de jongste die te kampen heeft gehad met longwormen en daar nog restschade van heeft en toentertijd volgepompt is geweest met medicatie.

Groetjes,
Lisa
#1069730
Als de rest geen last heeft zou ik het niet doen. Last hebben van Giardia is, zoals alle infectieziekten, een kwestie van weerstand en als de weerstand van de rest goed is, is er niets aan de hand. Je zou wel preventief iets kunnen doen met probiotica.
Door verwonderd
#1069731
Wat ik er van weet: meebehandelen, maar ik kan me van jouw jongste heel goed voorstellen dat je daar niet zo maar iets in wil stoppen.

Desnoods voor elke kat, zeker de jongste, ook snaptesten, maar dat gaat aardig in de papieren lopen uiteraard. In principe, zo ik heb ervaren met mijn kat, kan je pas met zekerheid zeggen dat de giardia weg is na de kuur nog 2 keer testen. (ik heb het zelfs 3x laten doen).

Giardia is zeer besmettelijk.

Heel veel sterkte toegewenst.

edit: ik had al op send gedrukt en zag later pas de reactie van Hitam!!!
Laatst gewijzigd door verwonderd op do 16 okt 2008, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#1069829
Oké bedankt. De dierenarts had de test nog niet binnen, waarschijnlijk morgen. Probiotica zal ik dan even gaan kopen. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kom vele merknamen tegen. Ik zal bij het reformhuis gaan kijken naar Solgar of Akropharma, las hier goede berichten over deze merken. Maar capsules... Wat is de hoeveelheid voor de katten dan en de hond? Hond 1 capsule/dag en de katten een halve of zo? En dan door het vlees mengen? Hoe lang geven?

Groetjes,
Lisa
#1070217
Inmiddels probiotica gehaald. Zelfde inhoud als Solgar alleen een euro goedkoper, maar dan nog 34,95 voor 120 capsules. Dosering mensen is 1 - 2 capsules per dag. Is het dan oké om Sacha (31 kilo) 1 capsule te doen en over de 3 katten 1 capsule te verdelen?
#1070982
Giardiatest terug: negatief. Blijft raadsel waarom poep er net zo uitziet en de ontlasting nog niet helemaal oké is zoals voor die tijd. Was wel heftig virus, hopelijk gaat het met de probiotica snel beter!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door