Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door danou2004
#1069752
Dinsdag betrapte ik dezi erop dat ze wel heel erg lang over haar plasje deed terwijl ze daar normaal heel snel mee klaar is.
Vanmorgen kwam ik de slaapkamer uit zat mevrouw heerlijk in het nog veel te lange gordijn te piesen terwijl er een kattebak in de keuken staat!
Dit heeft ze nog nooit gedaan en denk dat ze misschien wel ergens last van zou kunnen hebben.
Kan dit blaasgruis zijn?
Door Lisa
#1069836
Wel handig om even urine op te vangen en gelijk weg te brengen naar de dierenarts. Test is zo klaar en weet je of het gruis en/of ontsteking is.  Beterschap voor je mevrouw :).
Gebruikersavatar
Door koekje
#1069908
ik vind het ook naar gruis of ontsteking klinken. verse plas naar de dokter brengen en even laten controleren. oude plas vormt van zichzelf al struvietgruis, vandaar verse plas.
lukt het niet om een plasje op te vangen, laat de dokter dan een punctie doen of laat de blaas leegknijpen.
Door danou2004
#1069926
[quote="koekje"]
ik vind het ook naar gruis of ontsteking klinken. verse plas naar de dokter brengen en even laten controleren. oude plas vormt van zichzelf al struvietgruis, vandaar verse plas.
lukt het niet om een plasje op te vangen, laat de dokter dan een punctie doen of laat de blaas leegknijpen.
[/quote]ik denk dat dit wel de beste oplossing is want zodra ik er aan kom dan is ze ook alweer weg.
Normaal is ze heel erg netjes altijd dus maak ik me best zorgen.
Zijn deze dingen evt wel te verhelpen of houden ze er wel last van
Door Beppie1
#1069960
Je hebt ook van Null-Odeur een gritachtige welke je kan gebruiken als je plas nodig hebt...
Zit ook een verkleuringsuitleg bij wat er met de urine aan de hand is(heb ik begrepen)
Misschien ook een idee om aan de da te vragen of dit voldoende is

Is er in huis iets veranderd?? Dan wil het hier ook nog wel eens gebeuren.
Of als de kat van de buren bij de voordeur zit, dan is er hier 1 vd 4 die 'even wil vertellen' dat zij hier woont...
Als er niets veranderd is ofzo, klinkt het inderdaad als een urineweg of blaasontsteking
Door Kefraya
#1069983
Allereerst naar de da om de urine te laten nakijken. Mocht het gruis of ontsteking zijn, dan is de kans heel erg groot dat de onzindelijkheid meteen weer over is als het medische probleem verholpen is. Katten gaan pijn bij het plassen tgv gruis of ontsteking vaak associeren met de bak en zoeken daarom andere plekken op.
Maak de huidige plasplekken goed schoon met biotex of soda (goedkoop) of een speciaal middel uit de winkel, maar nooit met azijn of chloor. Dit voorkomt dat ze terug zal keren naar de plasplek.
Succes ermee!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1070149
ik maak plasplekken schoon met een sopje van groene biotex. dit haalt het eiwitcomponent uit de urine weg. daarna als het is opgedroogd met alcohol (kan je bij het kruidat halen) op een doekje afnemen. dit haalt het vetcomponent weg.

zowel gruis als ontsteking zijn te verhelpen. maar hou er wel rekening mee dat als het eenmaal is voorgekomen, het mogelijk kan zijn dat de kat er gevoelig voor is en blijft.
versvoeren is 1 van de beste middelen tegen struviet. je voert toch geen brokjes hè? zowel; direct mee stoppen. eet poezewoes echt geen vers, kan je ook koolhydraatvrij natvoer geven. das iig iets beter dan brok die stijf staat van de granen.
Door danou2004
#1070196
[quote="koekje"]
ik maak plasplekken schoon met een sopje van groene biotex. dit haalt het eiwitcomponent uit de urine weg. daarna als het is opgedroogd met alcohol (kan je bij het kruidat halen) op een doekje afnemen. dit haalt het vetcomponent weg.

zowel gruis als ontsteking zijn te verhelpen. maar hou er wel rekening mee dat als het eenmaal is voorgekomen, het mogelijk kan zijn dat de kat er gevoelig voor is en blijft.
versvoeren is 1 van de beste middelen tegen struviet. je voert toch geen brokjes hè? zowel; direct mee stoppen. eet poezewoes echt geen vers, kan je ook koolhydraatvrij natvoer geven. das iig iets beter dan brok die stijf staat van de granen.
[/quote]ehm....ik heb wel een brokkenpoes  :-[ vers willen ze echt niet hebben maar ik zal nog even rodi proberen dat is wat kleffer allemaal.
Door danou2004
#1070412
Kan ze ook verstopt zitten?
Haar buikje zet ook wat op en ze is net in 5 min tijd 3 keer op de bak geweest en 1keer op de folders op de deurmat.
Vind het echt zielig hoor.
Is er totdat ik bij de da ben ook een huis tuin en keuken middel dat helpt?
Mn probiotica is op helaas.....dat werkte bij danou altijd heel goed
Door Lisa
#1070475
Een poes niet zo snel en als ze nog wel plast. Wel even in de gaten houden. Een kater wordt een ander verhaal. Probeer toch of je morgenochtend wat urine op kunt vangen. Bij de dierenarts kun je ook Katkor kopen, zijn korreltjes voor in de kattenbak en die nemen niets op. Moet ze er wel op willen plassen, mijn poes plast dan gewoon buiten de bak die moet dat soort spul niet in haar bak. Succes!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1070527
ipv aparte stenen kan je ook een vuilniszak in snippers knippen, en die als bakvulling gebruiken. die van mij piesen daar niet op, maar die van jou misschien wel.

of het nu gruis of ontsteking is, in beide gevallen is het belangrijk dat de kat ook goed drinkt (al wat extra vocht in het door brok uitgedroogde lijf). je kan een beetje kattenmelk sterk verdunnen, of een kattendrinkfontein aanschaffen. je hebt verschillende soorten fonteinen, en katten vinden het meestal erg leuk en drinken daardoor meer.

stress kan ook een veroorzaker van ontsteking zijn. was je niet bijna aan het verhuizen? je ontkomt er niet aan, maar het kan makkelijker zijn dat je het weet, zodat je voor een volgende stessvolle periode er rekening mee kan houden dat zoiets weer kan voorkomen.

geef ook zoveel mogelijk vochtrijk voer. laat haar wat stukjes rauwe kipfilet of rundvlees jatten. rodiworst zit volgens mij pens in, en de meeste katten vinden dat erg vies. gewoon neutraal spiervlees (niet gelijk wild geven bv) kan een eerste stap zijn om aan de smaak en structuur van rauw te wennen.
wil ze dat echt ook niet, dan zijn er genoeg smaken en merken koolhydraatvrijblikvoer in de handel.
Door danou2004
#1070582
Bedankt voor de tips allemaal.Heb het er gister nog even over gehad en ik ga hoe dan ook over op vers voor de katten.dan maar eerst met tegezin of mengen met dat natvoer om ze eerst maar even voor de gek te houden.
Straks om 10:45 moet ik er met haar zijn en dan gaat hij even kijken.
Heb de ochtend vrij gekregen en heb dus nu ook even tijd om vers voor de kat te gaan halen  :)
Ik hou jullie op de hoogte!
Door Hekate
#1070664
Wat goed dat je toch je kat gaat overtuigen van vers voer!

Als het plassen door stress blijkt te komen kan je een felliway stekker proberen te gebruiken. Dat geeft een geurtje wat katten gerust stelt.

Ook kan je nog eens kritisch kijken naar de situatie in huis met betrekking tot de bakken. Bij problemen is de stel regel dat het aanbakken gelijk moet zijn aan het aantal katten + 1. Op die manier kan iedere kat zijn eigen bak claimen, of hoe de het ook willen aanpakken. Sommige katten ontwikkelen knikken dat ze alleen willen plassen in een bak waar nooit in gepoept word bijvoorbeeld. Ze zijn soms erg maf. ;)
Daarnaast is het belangrijk dat een bak rustig staat. Als een kat niet op zijn gemak is op de bak zoekt hij vaak ook een andere plaats uit. Sommige katten voelen zich niet op hun gemak in een dichte bak, anderen willen er juist eentje met deurtje omdat ze dan zich pas veilig voelen. En dan zijn er ook nog katten die zelfs niet eens een overkapte bak willen accepteren.

Ik weet niet waarom katten veranderen van mening over wat ze willen, maar als het plassen een gevolg van stress is kan je soms het oplossen door deze dingen uit te proberen. :)


Heel veel succes!!
Door danou2004
#1070707
Ben net weer terug van de da en ze heeft een antibiotica gekregen om de darmen weer tot rust te krijgen.
Over een week moet ik terug bellen hoe het gaat.
Heb ook van die speciale kattebakkorrels mee gekregen zodat ik urine op kan vangen en voor de zekerheid heeft ze ook nog een middel tegen alle soorten worden gekregen.
Ik ga heel hard mn best doen en op zoek naar goed versvoer voor ze want zag net dat rodischijven helemaal niet voor katten mag..
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door