Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#106956
heb even getwijfeld of ik dit topic sowieso zou plaatsen, ik vraag hiermee wel veel en specifieke aandacht...

Maar eigenlijk zit ik erg aan te hikken tegen het Medische gedeelte en misschien helpt het al als ik dit berichtje voor mezelf even kan typen.

Ik ga dus niet in op medische aandoeningen, ik ben immers geen medica. Wel dacht ik erover het volgende te behandelen:

- algemene wetenwaardigheden over de dierenarts: welke soorten narcoses zijn er en welke soort is voor sommige rassen aan te raden? wat doen antibiotica zoal en waarvoor worden ze ingezet (en waarschuwing voor al te snel gebruik hoewel dit lastig te beoordelen is). Wat doet prednison zoal en waarvoor wordt het ingezet (idem als onder antibiotica). Incl. bijwerkingen. Hier kan nog meer bij maar ik weet niet zo gauw wat ???

- verder alternatieve behandelmethoden plus de aandoeningen waarvoor ze bij uitstek geschikt zijn. Ik denk aan fysiotherapie, acupunctuur, reiki, kinesi, orthomoleculaire voeding, hydrotherapie, bach bloesem. Ook enkele alternatieven voor giffen, als zilverwater, teatree en zalfjes of olien die hun nut bewezen hebben.

Deze twee richtingen kan ik uitbreiden.

Zou dit een idee zijn voor een hondenboek? Ik bedoel, de alternatieve behandelingen kunnen zo effectief zijn maar komen zo weinig ter sprake. Of zal ik die narcoses overslaan en alleen antibiotica en prednison aanstippen? Of zelfs dat niet en meteen over alternatieve behandelingen beginnen?

oeeei lastig. nou ja, in elk geval heb ik het voor mezelf even op een rijtje gezet. Thank you for listening en wie weet heeft iemand een mening. Als dit onderwerp in de barplaats thuishoort mag het natuurlijk verplaatst worden.
Door Ollie
#106967
Hoi Anna,

Nou ik zou die narcose zeker in je boek wil aanbevelen!
Er zijn zoveel rassen die gevoelig zijn voor bepaalde narcoses. Ik sprak laatst iemand die vertelde mij dat de collie een soort narcose absoluut niet hebben mag. Ik weet zo gauw niet meer welke dat was, maar dat weet Paul vast en zeker wel!
Door Anna Penta
#106981
hoi ingrid, dus wel narcose...

ik liep net in het park en ineens wist ik het : niets over de reguliere artsen (behalve: hoe kies ik een goede da maar dat heb ik al af) maar meteen de alternatieve behandelingen (met het advies evt. eerst naar de da te gaan voor een diagnose).

Weet nu alleen niet waar dat verhaal over narcose te plaatsen... misschien bij castratie maar ja, dat is verdeeld over reuen en teven... moet nog even brainstormen.

overigens ook een stukje over holistische da's.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#107110
een stukje over AB en de nadelige gevolgen daarvan is ook niet onaardig en de mogelijke alternatieven . Ook alternatieven voor pijnstilling is misschien aardig om te noemen. Eveneens voor prednison.

Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat deze middelen oa de darmflora behoorlijk aantasten en dat er alternatieven zijn. Maar...... ook wel duidelijk maken dat bijv. een AB kuur soms gewoon MOET. En dan aangeven hoe men de "schade" kan beperken.
Door Lisa
#107135
Ik mis homeopathie onder alternatief, of is dat bewust?

En narcose is wellicht Domitor waar collies niet zo goed tegen kunnen? Je hebt zoveel soorten narcoses, als je die allemaal wilt gaan benoemen ben je wel even bezig. En de ene dierenarts heeft een aantal narcoses en een andere da het ene weer niet en het andere weer wel.
Door Anna Penta
#107194
Lisa en Ivonne bedankt hoor voor de nuttige reacties. :D Ik zal kijken wat ik over AB en prednison kan schrijven, in elk geval zal ik alternatieven aan bod laten komen, ook voor pijnstillers.

Homeopatie was ik vergeten, dat komt natuurlijk ook aan bod.

En dat van die narcoses, dat wist ik niet, nee dan laat ik dat maar het moet niet te ingewikkeld worden want dat zorgt algauw voor missers.
Door Timmy
#107200
Anna Penta schreef: - algemene wetenwaardigheden over de dierenarts: welke soorten narcoses zijn er en welke soort is voor sommige rassen aan te raden? wat doen antibiotica zoal en waarvoor worden ze ingezet (en waarschuwing voor al te snel gebruik hoewel dit lastig te beoordelen is). Wat doet prednison zoal en waarvoor wordt het ingezet (idem als onder antibiotica). Incl. bijwerkingen. Hier kan nog meer bij maar ik weet niet zo gauw wat ???
Ik zou beide onderwerpen niet in je boek opnemen. Narcoses zijn een persoonlijke keus van de dierenarts. Het enige veilige narcosemiddel is het middel waarmee de dierenarts bekend is. Als een eigenaar z'n dierenarts gaat "dwingen" een bepaald narcosemiddel te gebruiken, omdat dat "in een boek stond", dan dwingen ze dus eigenlijk die dierenarts een middel te gebruiken waarmee hij misschien niet of niet goed bekend is, met alle gevolgen van dien. Onthoud je dus van adviezen en/of informatie over narcosemiddelen, hoe goed bedoeld het ook is.

Voor wat betreft prednisolon. Ook niet bespreken. Er zijn aandoeningen en omstandigheden waarbij zulk soort middelen (en dan bedoel ik alle cortico's) noodzaak zijn. Eigenaren die nadelen over het middel lezen (en veelal onthouden ze alleen de nadelen en nooit de voordelen) kunnen dus weigeren het middel toe te dienen, met wederom alle gevolgen van dien (ik noem als voorbeeld maar even meningitis, waarbij prednisolon het enige middel is dat helpt). En vaak zeggen de eigenaren niet tegen de dierenarts wat ze gelezen hebben over prednisolon, zodat de dierenarts ook geen kans heeft uit te leggen dat het middel in zulke gevallen levensreddend zijn. De eigenaren nemen vaak de medicijnen zonder vorm van protest mee en geven het gewoon niet.
Ik geef toe dat er te gauw naar de pred wordt gegrepen, maar als diereigenaar kun je niet altijd in staat zijn in te schatten wanneer zulke middelen echt noodzakelijk zijn.

En als laatste: antibiotica. Waarschuwen dat het niet te gauw nodig is kan altijd, maar ik vraag me af of dat zinvol is. Ik wijs dan weer terug naar boven, naar het pred-verhaal: ook bij antibiotica kun je als diereigenaar niet altijd inschatten wanneer zoiets nodig is.

Gr.
Linda
Door Anna Penta
#107213
hoi linda, hartelijk dank voor de info. Dit is inderdaad precies waar ik mee worstelde, dat je de individuele gevallen niet kunt inschatten. Enerzijds word ik soms wel boos als da's voor elk wissewasje antibiotica e.d. voorschrijven of erin spuiten en zou ik mensen graag willen laten meedenken. Maar idd loop je dan het risico door te slaan naar de andere kant. Natuurlijk zou ik nadrukkelijk waarschuwen dat het in sommige gevallen niet anders kan, maar dan nog...

Ik zal me in de eerste plaats richten op de alternatieve behandelingen die voorhanden zijn (en te weinig aandacht krijgen). Bij een alternatief voor AB en prednison zal ik de gevallen noemen waarin dit middel nuttig kan zijn (zoals de situaties waarbij zilverwater echt de voorkeur kan hebben, bijv. als AB geen effect meer heeft). Nou ja, het wordt tijdens het schrijven allemaal wel duidelijk. In elk geval goed nog eens de andere kant te horen.
Laatst gewijzigd door Anna Penta op di 08 jun 2004, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door