Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Scooby
#1068673
Hoi allemaal,

Als alles gaat zoals we hopen dat het gaat, komt er begin volgend jaar eindelijk weer een doggenpupje bij ons wonen!  :) Bono was 4,5 jaar geleden de laatste pup die wij hebben gehad en eigenlijk ben ik me pas na zijn komst gaan verdiepen in het voeren van vers vlees. Bono is dus als pup opgegroeid op een combinatie van een aantal dagen in de week brokken en een aantal dagen in de week vers vlees. De doggenpuppen die wij daarvoor hebben gehad, zijn nog 'gewoon' opgegroeid op brokken.
Omdat er toch steeds meer verschillende verhalen de ronde gaan over reuzenrassen en opgroeien op vers vlees, weet ik niet of ik het aandurf om deze zo lang verwachte pup volledig op te laten groeien op vers...  :-\
Wie heeft er ervaring met het van pup af aan op laten groeien van een reuzenras op vers vlees?
#1068676
als jij een Pyr reus-achtig genoeg vind, dan heb ik alleen maar positieve ervaringen met het op laten groeien van een pup op KVV.
Maar dan wel een KVV van goede kwaliteit, maar dat verschil weet jij wel, neem ik aan .....  ;)
#1068701
Mag ik vragen waarom je denkt dat een middelgroot/groot ras wel goed groot kan worden op KVV en een zeeeeeer groot ras niet? Groei staat in de genen. En groei ondersteun je met voeding. Dus in mijn ogen maakt het niet uit of je nou een Boxer of Dalmatier of een Duitse Dog op laat groeien op een bepaald voer. Als deze goed op de pootjes terecht komen, is er geen reden waarom een Duitse Dog niet goed op de pootjes zou komen (als er tenminste geen genetische aanleg is die hem op enige wijze belemmert in zijn gezondheid). Volgens mij zijn de nollenbakken oftewel Leonbergers van Tieneke ook groot geworden op KVV. Of deels KVV en deels BARF.... Of alleen BARF... Mmm, nou begin in te twijfelen. In ieder geval op vers/rauw.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 15 okt 2008, 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#1068747
[quote="K@rin"]
als jij een Pyr reus-achtig genoeg vind, dan heb ik alleen maar positieve ervaringen met het op laten groeien van een pup op KVV.
Maar dan wel een KVV van goede kwaliteit, maar dat verschil weet jij wel, neem ik aan .....  ;)


[/quote]

Kan ik beamen :). Als je denkt ja maar, jij doet dat dan als fokster maar de meeste van je puppen worden verkocht en dan ben je de "controle" kwijt dan laat ik je nu weten dat één van Karins puppen eigenaren het KVV bij ons haalt en dat deze hond nu volwassen is. Zeer mooie en vooral een zeer lieve knuffelhond geworden :smitten: zonder groeipijnen overgens ;)
#1068803
Een Leonberger is ook geen klein ras toch, ik fok ze, en mijn laatste nest is heeft tot 8  weken geen brok gehad,  werden op carnibest opgefokt.  Een aantal van de honden zijn op KVV en BARF gebleven.
De meeste honden daarna grotendeels op KVV en sommigen geven daar  nog brokjes bij.
De pups zijn gerontgend: allemaal HDA, en opvallend de honden die  helemaal geen brokken krijgen, OOK nog een goede aansluiting.
(Zal wel ook toeval zijn) maar  ik zie geen reden  om brokken als beter voor de groei (botten) te bestempelen.
Wel raad ik aan om een  goed merk KVV te geven, ik heb zo mijn twijfels aan de toegevoegde calcium die in sommigen producten zitten, of dat de juise hoeveelheid en kwaliteit is, ( kan puur mijn idee zijn hoor) zolang ze in de groei zijn.
#1068969
[quote="K@rin"]
als jij een Pyr reus-achtig genoeg vind, dan heb ik alleen maar positieve ervaringen met het op laten groeien van een pup op KVV.
Maar dan wel een KVV van goede kwaliteit, maar dat verschil weet jij wel, neem ik aan .....  ;)
[/quote]

Hoi Karin,

Ja, dat verschil weet ik wel.  ;)
Hoe oud zijn jouw honden nu die van pup af aan alleen maar KVV hebben gekregen? En wat zijn hun HD-uitslagen?

De redenen dat ik toch huiverig ben om alleen maar KVV te geven, zijn de volgende:
- Ik hoor toch steeds meer verhalen van honden met groeipijnen die alleen maar KVV krijgen;
- Ik ken nu een Sint Bernard met HD-E en een Rottweiler met HD-C die beiden opgegroeid zijn op KVV;
- Ik wacht al drie jaar op een pup van deze fokker en uit deze combinatie. Het is een fokker die hier 1400 km. vandaan zit, omdat ik hoop dat ik nu eindelijk een wat gezondere dog zal treffen dan vier van de vijf doggen die we gehad hebben...
#1068971
[quote="Lizzy"]
Mag ik vragen waarom je denkt dat een middelgroot/groot ras wel goed groot kan worden op KVV en een zeeeeeer groot ras niet? Groei staat in de genen. En groei ondersteun je met voeding. Dus in mijn ogen maakt het niet uit of je nou een Boxer of Dalmatier of een Duitse Dog op laat groeien op een bepaald voer.
[/quote]

Je hebt gelijk, hoor.  ;) Het is meer dat de duitse dog nu niet bepaald een toonbeeld van een gezond ras is en ik zó bang ben weer een dog met medische problemen te treffen...
#1069113
[quote="Scooby"]
Hoi Karin,

Ja, dat verschil weet ik wel.  ;)
Hoe oud zijn jouw honden nu die van pup af aan alleen maar KVV hebben gekregen? En wat zijn hun HD-uitslagen?

De redenen dat ik toch huiverig ben om alleen maar KVV te geven, zijn de volgende:
- Ik hoor toch steeds meer verhalen van honden met groeipijnen die alleen maar KVV krijgen;
- Ik ken nu een Sint Bernard met HD-E en een Rottweiler met HD-C die beiden opgegroeid zijn op KVV;
- Ik wacht al drie jaar op een pup van deze fokker en uit deze combinatie. Het is een fokker die hier 1400 km. vandaan zit, omdat ik hoop dat ik nu eindelijk een wat gezondere dog zal treffen dan vier van de vijf doggen die we gehad hebben...
[/quote]

Van mijn F-nest (20 maanden) nu 2 geröntgend in Duitsland en de ene is HD-A en de ander HD-B
de HD-A staat vanaf de overdracht op 100% KVV (Duck is alleen verkrijgbaar in Duitsland)
de HD-B heeft in het begin brokken gehad en is toen toch maar snel ook op Duck overgegaan.
Mijn Dewi is de eerste maanden met AHV opgegroeid, maar vanaf 8 maanden bij mij teruggekomen en toen 100% op de Carnibest
en heeft HD-A Norbergwaarde 40
Shanay vanaf pup bij mij opgegroeid met Carniebest, HD-A Norbergwaarde 38
Noël als brokken pup op 8 weken bij mij gekomen vanuit Frankrijk en daarna bij mij 100% Carnibest, HD-A Norbergwaarde 38

Kunnen ze (of jijzelf) de pup niet laten Pen-hippen om te kijken of er aanleg tot HD is ??
#1069126
[quote="Scooby"]
Hoi Karin,

Ja, dat verschil weet ik wel.  ;)
Hoe oud zijn jouw honden nu die van pup af aan alleen maar KVV hebben gekregen? En wat zijn hun HD-uitslagen?

De redenen dat ik toch huiverig ben om alleen maar KVV te geven, zijn de volgende:
- Ik hoor toch steeds meer verhalen van honden met groeipijnen die alleen maar KVV krijgen;
- Ik ken nu een Sint Bernard met HD-E en een Rottweiler met HD-C die beiden opgegroeid zijn op KVV;- Ik wacht al drie jaar op een pup van deze fokker en uit deze combinatie. Het is een fokker die hier 1400 km. vandaan zit, omdat ik hoop dat ik nu eindelijk een wat gezondere dog zal treffen dan vier van de vijf doggen die we gehad hebben...
[/quote]

Ik ken er zo nog wel een paar die met brok opgegroeid zijn en ik denk dat die honden die op de kvv groeipijnen gekregen hebben deze ook wel op de brok hadden gekregen. Aangezien groeipijnen bij het ene ras meer voorkomen dan bij het andere zal er ongetwijfeld naast voeding ook een stuk aanleg van huis uit meespelen.
Iedereen hoopt op een gezonde pup, maar dan moet de basis wel goed zijn. Is de basis niet goed dan voer je 'm ook niet gezond op kvv.
Ik vraag me alleen af waarom je brokken zoveel krediet krijgen terwijl je tegelijkertijd hoopt op een gezondere hond dan diegenen je gehad hebt. Overal om je heen vallen de Doggen en Ieren en St. Bernards op zeer jonge leeftijd dood neer, maar zolang ze brok eten heeft het voer het in ieder geval blijkbaar nooit gedaan. Zou voor mij eerder een drijfveer zijn om het roer eens volledig om te gooien.


Mijn honden hebben overigens allemaal dikke (dus met hoge NBW)  A-tjes op BARF. Is dan wel geen reuzenras, maar dat is de Rottweiler uit jouw voorbeeld ook niet
#1069216
O ja dat nest bestaat uit 7 leo`s,  6 gerongend:  alle 6 HDA met norbergwaarde 40, geen botafwijkingen en  de 2 honden die dus volledig van op KVV en barf zitten: ook de goede aansluiting.
Moet wel zeggen dat  al mijn nesten zo goed zijn. ze worden allemaal gerongend en allemaal HD A. Dus genetisch zal het ook goed zitten. ( ff afkloppen he... tot nu toe  heb ik goeie heupen)
Laatst gewijzigd door irmaa op wo 15 okt 2008, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#1069250
[quote="Angelique"]
Ik vraag me alleen af waarom je brokken zoveel krediet krijgen terwijl je tegelijkertijd hoopt op een gezondere hond dan diegenen je gehad hebt. Overal om je heen vallen de Doggen en Ieren en St. Bernards op zeer jonge leeftijd dood neer, maar zolang ze brok eten heeft het voer het in ieder geval blijkbaar nooit gedaan. Zou voor mij eerder een drijfveer zijn om het roer eens volledig om te gooien.
[/quote]

Ik heb helemaal niet willen beweren dat brokken van mij zoveel krediet krijgen, helemaal niet zelfs. Alleen geef ik dat hoge krediet dus ook niet zomaar per definitie aan vers vlees. Ik ben zo bang dat ik achteraf zou gaan zeggen: 'Had ik maar...'. Maar dat kan twee kanten op natuurlijk.
#1069259
Ik denk dat voor iedere hond natuurlijke rauwe voeding het beste is (het liefst barf, maar kvv is altijd beter dan brokken). Dus ook voor kleine honden en ook voor grote honden. Het blijven allemaal honden en het zijn allemaal carnivoren, dus een voeding die grotendeels uit graan bestaat is voor geen enkele hond gezond.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door