Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Eef+Stippels
#106497
Ik geef mijn hond al een behoorlijke tijd vers, maar ik wil nu graag botten bijvoeren. Eerder heb ik hem wel eens (gekookte) mergpijpen gegeven, maar dat is geloof ik niet helemaal goed.

Kan ik hem bijvoorbeeld kippenvleugels of een hele kip uit de supermarkt geven. Moet ik deze dan koken, of er iets anders mee doen?

Het is dan de eerste keer dat hij kippenbotten krijgt, moet ik dan nog iets speciaals mee doen?

thnx!
Door Lizzy
#106607
Ohhh, NIET KOKEN HOOR! Het is gevaarlijk om gekookte (of verhitte) botten te geven. En begin eerst eens met kippennekken ipv kippenvleugels. Deze zijn zacht en dan kun je kijken hoe jouw hond er op reageert. Wanneer dat goed gaat, dan zou je kippenvleugels kunnen geven, maar knip deze eerst heel goed in. En inderdaad, lees het document in de Barfplaats bibliotheek over botten even.

Overigens: je moet je wel realiseren dat alleen kippennekken of vleugels bepaald geen gebalanceerde maaltijd is. En, dit naast versvlees geven: dan moet je wel minder versvlees geven. En dat moet je dan weer niet te vaak doen, anders krijgt de hond voedingsstoffen te weinig binnen. Wil je zelf gaan samenstellen? En meerdere dagen per week? Of wil je alleen af en toe botten geven?
Door Eef+Stippels
#106825
Ik geef hem Duck pens compleet, ik stel dus niet zelf samen. Ik wil eigenlijk botten geven als extraatje zeg maar, af en toe als "verrassing". Duck geef ik gewoon zo, niet gekookt, alleen ontdooid.

Ik zal het stuk in de bibliotheek eerst even lezen, bedankt.
Door Eef+Stippels
#106829
Ik heb het stuk in de bibliotheek gelezen. Nu ben ik al stukken wijzer!

Ik zal eerst eens beginnen met kippennekken. Wandor is wel een schrokop, dus dan moet ik het dus vasthouden, zodat hij er aan kan knabbelen. En ik als ik kippennekken bij bijv een poelier haal, hoef ik hier, behalve het platslaan, niets mee te doen...

(Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar ergens stond (NIET op deze site dus) dat botten, bijvoorbeld mergpijpjes, 12 uur gekookt moest worden, en weer ergens anders stond 6 uur)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#106840
[quote="Evelyn"]

(Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar ergens stond (NIET op deze site dus) dat botten, bijvoorbeld mergpijpjes, 12 uur gekookt moest worden, en weer ergens anders stond 6 uur)
[/quote]

NIET DOEN! Alles wordt rauw gegeven! Botten worden veel te hard als je ze kookt en dan kunnen ze gaan splinteren, gewoon rauw geven dus. Is eerst "eng" omdat het tegen alles in gaat wat je geleerd is maar als je het 1x gedaan hebt dan went het heel snel.

En lees je hier op de site heeeeel goed in.
Door Eef+Stippels
#106851
Ik vind het ook wel een beetje eng. Mij is altijd verteld dat je een hond noooit kippenbotten mag geven.. Maar als jullie het zelf doen, dan zal dit inderdaad geen probleem zijn..

Ik zal noooit meer botten koken!! :-[
Gebruikersavatar
Door Nitus
#106853
[quote="Evelyn"]
Ik heb het stuk in de bibliotheek gelezen. Nu ben ik al stukken wijzer!

Ik zal eerst eens beginnen met kippennekken. Wandor is wel een schrokop, dus dan moet ik het dus vasthouden, zodat hij er aan kan knabbelen. En ik als ik kippennekken bij bijv een poelier haal, hoef ik hier, behalve het platslaan, niets mee te doen...

(Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar ergens stond (NIET op deze site dus) dat botten, bijvoorbeld mergpijpjes, 12 uur gekookt moest worden, en weer ergens anders stond 6 uur)
[/quote]

Heel goed, botten moet je dus nooit koken! Ik denk dat Wandor die kippennekken zo naar binnen kan werken, je kan ze in het begin even platslaan om te kijken hoe hij daarna poept.
Maar vasthouden lijkt me haast niet te doen, die dingen zijn zo klein in vergelijking met de bek van Wandor. Ik heb mijn Rottweilers pas ook voor het eerst kippennekken gegeven, ben er nu wel achter dat ik ze eerst hun vlees moet laten opeten om daarna de kippennekken in hun bak te doen, dan eten ze die wat rustiger op. Maar dan nog is het een paar keer kauwen en weg. Maar dat gaat verder hartstikke goed, ik ga bij hun ook op een afstandje staan kijken want als ik er bij blijf staan gaan ze juist schrokken :o.
Ik geef ze ook 1x per 2 weken een koeienknie met een héél klein beetje vlees er nog aan als recreatiebot, daar mogen ze dan een uurtje op kluiven voordat ik het weghaal. Sommige mensen vinden die botten te hard om te geven, maar ik vind dat 1x per 2 weken een uurtje kluiven geen kwaad kan.

Kijk even hier op Barfclub.nl voor nog meer ideeën welke botten je kunt geven: http://www.barfplaats.nl/barfclub/Botten.htm
Door Eef+Stippels
#106890
Dat is wel een heel handige link, kan ik tenminste zien hoe al die dingen er uit zien!

Ik heb al gebeld met een van de twee poeliers, maar die had geen kippennekken... helaas. Die andere kan ik nog niet bereiken.

wat is een normale prijs voor kippennekken?
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 22 apr 2013, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#106974
voor kippennekken kunje het beste proberen bij een islamitische slager, gewoone pouliers zij te stads geworden voor dat soort dingen :-\
Door callas
#107607
Eigenlijk zou je eens in de omgeving van Almelo moeten rondsnuffelen. Bij boeren die ( scharrel ( de echte bedoel ik he?)) ;) kippen houden
Ik haal de nekken bij een boerin die graskippen houdt.
Af en toe slacht ze er weer een koppeltje en koop naast ons vlees dan kippennekken/karkassen voor de honden voor € 1,- Mensen kopen het voor het maken van soep ::)

Soms kom je er via-via achter.
Dus...ogen en oren openhouden!

groetjes Callas
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door