Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
#1068768
Zoals misschien wel een aantal mensen weten heeft mijn moeder op het moment haar eerste nestje noorse boskatten. Het zijn 6 stuks en nu zo'n 6 weken oud, de zwaarste weegt al een kilo!!! :o ze zijn werkelijk om op te vreten. Ze zijn allemaal anders qua kleurstelling en er zitten echt een paar heeeele mooie exemplaren tussen.
Helaas helaas is mijn moeder zo eigenwijs als dikke str*nt en wij botsen nogal eens wat meningen betreft. Zeg ik A- dan zegt zij B en andersom. (maar het is een heerlijk mens hoor, zou niet weten wat ik zonder dr moest  :-*)
Ik ben nogal fanatiek in alles wat op het moment met barfen te maken heeft en ik denk dat ze helemaal gek wordt van mijn enthousiasme en daarom bij hoog en laag volhoudt dat zolang ze al dieren heeft, haar beesten het goed doen op brokken.
(het lijkt wel alsof ze het als een persoonlijke aanval op haar zelf vind, zo van: ja maar, ik heb al jaaaaren het beste voor gehad met mijn dieren en nu beweer jij ineens dat ik dat niet heb gedaan ofzo..)
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, haar kittens eten heel slecht brokjes, maar daarentegen vreten ze zich helemaal de pleuris in van dat zoute natvoer.
Ik had laatst voor haar een zakje met allerlei dingetjes van hier uit de vriezer meegenomen. Wat kleine visjes, eendagskuikens, verschillende soorten spiervlees (ik geloof paard, kalkoen en struis) en kleine orgaantjes (hart,lever en niertjes)
Belt ze me net op dat die kleine vreetschuurtjes nog nooit zo snel hebben gegeten!!! Ze stonden het vlees grommend, met de poten in het bord op te vreten  :P  ("goh, duh, joh, echt mam?? ::)" )
Binnen 5 minuutjes was die hele tas die ik had meegegeven schoon op!!!
Behalve de eendagskuikens, die krijgen ze vanmiddag.

Nou, zou ze nu dan toch eindelijk.....
#1068774
vliegen vang je beter met stroop dan azijn. dan heb ik het niet over de katten, maar over moeders  :D
ik spreek uit ervaring.

sien was ook zo'n slechte brokkeneter als klein sientje. en toen ik haar kreeg met 12 weken was ze ook nog eens te klein en te dun (ze woog nog geen kilo). dus ik maakte me best zorgen, omdat ze goed moest groeien. natvoer at ze me helemaal me oren van het hoofd mee.
de eerste keer dat ik haar vers gaf (was denk ik carnibest) vond ze dat erg lekker. bij de 3e x ofzo gromde ze en pakte ze het uit het bakje, waar ik de kans niet voor kreeg om het op de grond te zetten.

maak het je moeder makkelijk, zo blijft ze makkelijker op vers staan. maak voor een bepaalde tijd zelf wat pakketjes en menuutjes voor haar, en geef zo langzamerhand tips en instructies zodat ze het over een tijdje helemaal zelf kan. doe haar eventueel een BP-abo cadeau.

ik dacht ook dat mijn katten het beste redelijk deden op brok. totdat ik ze vers gaf, toen zag ik pas dat ze het op brok helemaal niet zo geweldig deden.
misschien ook nog een mooi stroop-argument: versgevoederde kittens zijn gezonder en hebben een betere afweer (ook qua darmen en spijsvertering). hierdoor zijn ze minder bevattelijk voor ziektes, en kunnen deze sneller overwinnen. ook hebben ze hier eigenlijk geen vlooien/wormen meer gehad sinds ze op vers zitten.
ik ga ervan uit dat je moeder de kittens voor een leuk prijsje (duurder dan wat mijn katten hebben gekost) wil verkopen. extra gezonde kittens is zeer goede reclame voor je cattery en je hoeft dan geen prijsconcessies te doen voor als ze eventueel ziekjes de deur uitgaan.
Door brie
#1068778
Het blijft lastig hoor!!! >:(
Heb haar onderhand al zoveel verteld over al mijn bevindingen. Ik heb het afgelopen jaar zoveel gelezen over brokken, entingen, ziektes ed en ik speel veel door naar mn moeder. Ik geef haar links door etc.
Het probleem met haar is ook wel een beetje dat ze moeite heeft met het lezen van grote lappen tekst. Vroeger las ze heel veel, maar nu kan ze zich op de een of andere manier veel minder concentreren. Ik wil haar met alle liefde van alles uitleggen, maar het lijkt wel alsof het er het ene oor in en het andere oor weer uit gaat. Alsof ze al die nieuwe info niet kan handelen.
Hopelijk werkt dit "praktijkgebeuren" wel goed.
(ze ziet ook wel dat de katten het hier heel goed doen en dat Puk, de kat waar het allemaal mee begon omdat ze zo liep te miepen met haar gezondheid, nu een volgevreten, glimmende en speelse kat is)
Maar het idee voor haar dat ze dan een vriezertje moet gaan aanschaffen, moet gaan lezen en berekenen...daar heeft ze de puf denk ik niet voor. Om de ruimte of het finaciele plaatje hoeft ze het niet te laten. Ze wonen riant en hebben het goed voor elkaar..
Ik wil met alle liefde menuutjes maken, heb inmiddels aardig wat ervaring met 2 honden en 5 katten waarvan 1 kitten die opgegroeid is op vers..
Maar goed, dan moet ze wel willen. Heb nog 6 weken voordat ze de deur uitgaan...dat wordt pakketjes sjouwen  :-X
Door YaYa
#1068815
Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van het makkelijk maken voor je moeder. Ze ziet dat de kittens het lekker vinden maar ziet op tegen het werk dat eraan zit. Dus makkelijk maken zal wel helpen.
Ik doe dat bij mijn moeder ook. Ze heeft 2 coontjes van mij (nu al 10 en 7 jaar oud) en is vorig jaar mee gaan doen met de carnibest. Gewoon rollen bij mij ophalen en nu ik zelf ben gaan malen omdat ik ervan overtuigd ben dat dat weer beter is dan cb gaat ze ook meedoen. Maar alleen omdat ik het dan voor haar katten meemaal en ze dus gewoon kant- en klare porties meekrijgt.
Ze hoeft niks te doen, alleen maar met pakketjes naar huis en het weer in de vries stoppen. Ik heb het er graag voor over. Vind het belangrijker dat ze goede voeding krijgen en dan heb ik er maar wat extra werk aan. Het zij zo.
Succes!
Door verwonderd
#1069046
Zucht...noorse boskittens....zucht....  :)

Het zou toch te gek zijn wanneer DIE groot gaan groeien op vers!

Nu, Brie, je zou in een notendopje het verhaal van Lo kunnen vertellen. Ze at zo slecht haar brokjes, net als het natvoer....

Ze had een zware besmetting van verschillende parasieten, alles aan gedaan, niets mocht baten...diarree diarree....Van de 1 op andere dag op vers: GEEN diarree en kitten veranderde in vreetmonster  :)
#1070836
Hoop dat je je moeder kan overhalen, ieg top dat je je er zo voor inzet.
Gelukkig ben jij een dochter van je moeder en dus net zo eigenwijs/doortastend ;)
En misschien inderdaad het verhaal van Lo vertellen, en de fo'to's van Lo nu laten zien.
Ik vind haar echt een waanzinnge mooie Noorse dame, dus das top reclame voor vers  8)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door