Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door chikara
#1067330
2 Weken geleden zijn we met Tarraq (Malamute reu van 3,5 jaar) naar de DA geweest. Hij bleek een blaasontsteking te hebben.

Vandaag zijn we weer geweest omdat hij vanaf woensdag bleef braken. Dit is waarschijnlijk een virus, omdat het braken pas 6 dagen na zijn 1e antibioticapil begon, en ons teefje deze week hetzelfde gehad heeft.

Dan de blaas: blaasontsteking is weg, PH waarde van de urine was 8,5. Ze hebben dit keer ook op blaasgruis onderzocht en er zaten Struviet kristallen in zijn urine.

In een topic op dit forum ben ik er nu achter hoe deze kristallen in de urine kunnen ontstaan, en ben ik alweer een stuk wijzer geworden. Zijn urine is dus niet zuur genoeg.

Tarraq zit afwisselend op Duck Rund/lever/kip en Uitmuntend. Sinds dit weekend krijgt hij Duck Pens compleet (Uitmuntend en RLK waren op bij de dierenzaak).

De DA raadde idd Hills D/C aan, maar ik wil Tarraq niet op brok hebben. Hoe kan ik zijn urine zuurder krijgen?
Zijn er andere KVV's die dat zouden kunnen? Waar moet ik dan op letten?
#1068093
Ik zou de Duck (graan) minderen/weg laten en aanvullen met spiervlees/bot of een ander KVV zonder graan. Cranberrysap en braam-/frambozensap geven (bij natuurwinkel te koop). Een paar dagen in de week een theelepel (voor grote hond) verse versneden peterselie en brandnetel over het voer. Kuurtje brandnetelthee met honing om te spoelen. Dat heeft bij Stanley geholpen. Hij zit gemiddeld op een Ph van 6,2 en 6,4. Spoelen en koolhydraatarm voeren is het belangrijkste.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op di 14 okt 2008, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1068136
SandraH schreef: Ik zou de Duck (graan) minderen/weg laten en aanvullen met spiervlees/bot of een ander KVV zonder graan. Cranberrysap en braam-/frambozensap geven (bij natuurwinkel te koop). Een paar dagen in de week een theelepel (voor grote hond) verse versneden peterselie en brandnetel over het voer. Kuurtje brandnetelthee met honing om te spoelen. Dat heeft bij Stanley geholpen. Hij zit gemiddeld op een Ph van 6,2 en 6,4. Spoelen en koolhydraatarm voeren is het belangrijkste.
Ja, maar natuurlijk kun je nog altijd -tig keer beter Duck voeren dan welke willekeurige brok dan ook he. Want Duck bevat iets van 14% koolhydraat tegenover brokken die wel 70% kunnen bevatten ;).
#1068157
Lizzy schreef: Ja, maar natuurlijk kun je nog altijd -tig keer beter Duck voeren dan welke willekeurige brok dan ook he. Want Duck bevat iets van 14% koolhydraat tegenover brokken die wel 70% kunnen bevatten ;).
Tja, ik heb een andere mening over Duck. Het is allicht 'beter' dan een brok, maar het bevat me nog veel te veel graan. TS opperde zijn er andere KVV's? Ja, die zijn er.....zonder graan...voor honden met blaasgruisproblemen beter. Zeker op de lange termijn. ;)
Door Lizzy
#1068168
SandraH schreef: Tja, ik heb een andere mening over Duck. Het is allicht 'beter' dan een brok, maar het bevat me nog veel te veel graan. TS opperde zijn er andere KVV's? Ja, die zijn er.....zonder graan...voor honden met blaasgruisproblemen beter. Zeker op de lange termijn. ;)
Ik zeg niet dat er geen betere merken zijn dan Duck. Maar gut, als ze moest kiezen tussen Duck met 13% koolhydraat en Hill's met 70% koolhydraat: dan lijkt me duidelijk dat ze beter op de Duck kan blijven. Neemt niet weg dat er inderdaad merken zijn waar minder koolhydraat in zit. Hier is nog een oud topic met wat merken en het percentage koolhydraat: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... =msg433948
#1068187
Lizzy schreef: Ik zeg niet dat er geen betere merken zijn dan Duck. Maar gut, als ze moest kiezen tussen Duck met 13% koolhydraat en Hill's met 70% koolhydraat: dan lijkt me duidelijk dat ze beter op de Duck kan blijven. Neemt niet weg dat er inderdaad merken zijn waar minder koolhydraat in zit. Hier is nog een oud topic met wat merken en het percentage koolhydraat: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... =msg433948
TS vraagt er toch om? Ik geef alleen antwoord. Ik vind dat als je bezig bent je hond volledig gruisvrij te maken op supplementen, dat je dan ook naar de rest van de voeding moet kijken. Als je voeding niet koolhydraatvrij is (of in elk geval zoveel als mogelijk graanvrij), kun je over een jaar weer beginnen. Dat heeft voor mij niet veel met een stelling, dit is beter dan brok te maken. Daar is iedereen wel over uit, denk ik. :)
Door Lizzy
#1068204
SandraH schreef: TS vraagt er toch om? Ik geef alleen antwoord. Ik vind dat als je bezig bent je hond volledig gruisvrij te maken op supplementen, dat je dan ook naar de rest van de voeding moet kijken. Als je voeding niet koolhydraatvrij is (of in elk geval zoveel als mogelijk graanvrij), kun je over een jaar weer beginnen. Dat heeft voor mij niet veel met een stelling, dit is beter dan brok te maken. Daar is iedereen wel over uit, denk ik. :)
Volgens mij praten we even langs elkaar heen. Ik zeg ook niet dat jij niet mag zeggen dat de hond beter op een koolhydraatvrij KVV gezet kan worden. Want ja, dat ben ik met je eens. Maar, deze DA wil de hond op brok hebben. Vandaar dat ik even voor alle duidelijkheid schrijf dat ze hem beter Duck kan blijven voeren dan Hill's. En dat heeft alles te maken met jouw koolhydraatstelling, want in Duck zit dus 13% koolhydraat en in brokken zit 70% koolhydraat. Verder vraagt de TS of ze hem gruisvrij kan krijgen op een ander KVV. Het is mijn stellige overtuiging maar vooral mijn ervaring dat geen enkel KVV de hond gruisvrij gaat krijgen, zonder ondersteuning van verzurende supplementen. En ik ben helemaal met je eens dat mocht ze een ander KVV te pakken kunnen krijgen waar minder dan koolhydraat in zit: ze beter dat merk kan kiezen. Zo duidelijker?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 14 okt 2008, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door chikara
#1068272
Dank jullie voor jullie reacties.

De vitamine C (ascorbinezuur) en appelazijn heb ik gelijk in huis gehaald.

Ik ga het topic over de koolhydraten even rustig doorlezen, even goed op een rijtje zetten  :)
#1068283
Lizzy schreef: Volgens mij praten we even langs elkaar heen. Ik zeg ook niet dat jij niet mag zeggen dat de hond beter op een koolhydraatvrij KVV gezet kan worden. Want ja, dat ben ik met je eens. Maar, deze DA wil de hond op brok hebben. Vandaar dat ik even voor alle duidelijkheid schrijf dat ze hem beter Duck kan blijven voeren dan Hill's. En dat heeft alles te maken met jouw koolhydraatstelling, want in Duck zit dus 13% koolhydraat en in brokken zit 70% koolhydraat. Verder vraagt de TS of ze hem gruisvrij kan krijgen op een ander KVV. Het is mijn stellige overtuiging maar vooral mijn ervaring dat geen enkel KVV de hond gruisvrij gaat krijgen, zonder ondersteuning van verzurende supplementen. En ik ben helemaal met je eens dat mocht ze een ander KVV te pakken kunnen krijgen waar minder dan koolhydraat in zit: ze beter dat merk kan kiezen. Zo duidelijker?
Ja, zo duidelijker...
Nog beter, zelf samenstellen. Heb je alles zelf in de hand. ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door