Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door daanentous
#106796
Goedemorgen allemaal,

Sinds zaterdagmiddag hebben wij er een pupje van 8 weken bij! Het is een dondersteen eerste klas en hij zet het hele huis op stelten ;D

Toen we hem uit het asiel gingen halen had hij al wel een licht kuchje, maar ik had hem liever thuis dan dat hij op het asiel bleef waar de kans alleen maar groter was dat hij echt ziek werd. Inmiddels kucht hij met vlagen behoorlijk, dan zit hij echt te kokhalzen, maar het grootste deel van de tijd heeft hij er nog geen last van.
Hij is super speels en levendig en oogt verder absoluut niet ziek. Ik geeft hem al suikervrije hoestdrank en verder houd ik hem zo rustig mogelijk en laat ik hem veel slapen (met een warme kruik).
Ik zit nu vreselijk te twijfelen of ik met hem naar de DA moet, want volgens mij kun je tegen kennelhoest verder alleen antibiotica geven en dat wil ik eigenlijk proberen te vermijden. Hij heeft op het asiel al 4 ontwormings kuren gehad, dus zijn darmpjes hebben het al zwaar genoeg. Daarom wilde ik hem ook meteen op de carnibest zetten, maar meneer heeft rare gewoontes. Hij weigerde uit zijn bakje te eten, dus tegen beter weten in toch maar uit de hand geprobeerd, maar meer dan een paar hapjes nam hij steeds niet. Heel frustrerend dus >:( Het was niet dat hij het niet luste, want 1 bakje heeft hij wel leeg gegeten. Vanochtend vond ik echt dat hij moest eten, zeker omdat hij aan moet sterken voor die kuch, dus heb ik een lamslapje voor hem gekookt (rauw lust hij nog niet) en er een beetje carnibest bij gedaan en wat denk je? bak in 1 keer leeg! Het is dus niet dat hij geen eetlust heeft........
Maar in de afgelopen 2,5 dagen heeft hij pas 1 keer gepoept, keurige drolletjes overigens, maar wel een beetje weinig ??? Ik heb al geprobeerd om zijn kontje te " aaien" met een lauw washandje, maar dat heeft geen effect behalve dat hij zwaar beledigd is.

Wat zouden jullie hiermee doen? Zal ik het nog even aankijken? Of zal ik naar de DA gaan waar hij dan waarschijnlijk aan de antibiotica moet?
En zal ik hem voorlopig even " verwennen" met de lamslapjes of moet ik streng zijn?

Help alsjeblieft, want ik weet het niet meer hoor!!!!

Groetjes,
Daniëlle en Pino.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#106797
IK zou toch even naar de DA gaan. Antibioticakuren kunnen heel nuttig zijn, ze zijn niet altijd overbodig/misplaatst enz. Vooral pupjes van 8 weken kunnen in notime op de RBbridge zitten. Niet te lang mee blijven rommelen dus. JMHO
Door Lizzy
#106802
Ik zou ook naar de dierenarts gaan. Het is namelijk niet gezegd dat het kennelhoest is. Voor de zekerheid kun je hem beter helemaal na laten kijken. Longetjes, hartje, darmpjes. En dat neemt niet weg dat jij natuurlijk heel kritisch kunt zijn en jouw dierenarts kunt vragen of de AB echt wel nodig is. Een beetje fatsoenlijke dierenarts schiet niet gelijk in de stress wanneer je hem kritische vragen stelt.

Over het niet ontlasten: ik vind 2,5 dagen erg lang. Ook daar moet je het even over hebben. Het is natuurlijk logisch dat hij niet poept als hij ook niet eet. Overigens: ja, streng zijn. Gewoon Carnibest geven. Doe daar desnoods een paar dagen (en niet langer) wat gekookt water overheen om hem aan de smaak te laten wennen (blijkbaar vind hij gekookt voer lekkerder).
Gebruikersavatar
Door Nitus
#106804
Ik zou ook voor de zekerheid maar even naar de DA gaan, en hem ook vertellen dat je liever geen AB kuur wilt, of er evt. nog een andere mogelijkheid is. Maar als het nodig is gewoon geven.
Misschien moet je hondje nog wennen aan de Carnibest? Misschien kun je het de eerste paar dagen héél kort koken om dat langzaam af te bouwen, dus steeds rauwer geven?
Of je 'verwent' hem met het gekookte lamslapje gemengd met Carnibest, om dan geleidelijk aan het percentage Carnibest te vergroten totdat je alleen maar Carnibest geeft. Sterkte
Door daanentous
#106864
Hallo,

Ik heb inmiddels de DA assistente gesproken en die was zelf ook niet meteen voor AB. Ik ga om 18:00 langs om hem na te laten kijken. Op zich gaat het nu al weer een poosje goed gelukkig, maar een goed onderzoek kan nooit kwaad. Hij ligt nu gelukkig lekker te slapen in z'n bench.

hij heeft twee uurtjes geleden ofzo voor de tweede keer gepoept, weer een mooi drolletje. De carnibest deed ik al met gekookt water, maar dat eet hij dus niet.
Voorlopig meng ik het dus maar met een paar krummels lam tot hij weer helemaal beter is.
Het is een echte boef ::) hij weet precies wat ie wil en gaat daar 100% voor! Dat wordt nog een hele kluif!

Bedankt.
Daniëlle.
Door jeanne
#106885
wat heb je voor een pupje dan?
(heeft hier niets mee te maken, maar ben gewoon nieuwsgierig ;))
Laat je wel even weten wat de da ervan zei?
:-*
Door daanentous
#107455
Hallo,

sorry dat ik zo laat ben met reageren, maar ik had gisteravond ook nog behendigheid en was daarna behoorlijk af! en vandaag was het zulk mooi weer (en die computer staat binnen he)......

Gisteravond dus naar de DA geweest met Pino en hij heeft een ontsteking aan zijn voorste luchtwegen.
Longen en hart waren ok. De Da vond het ook wel vreemd dat hij zo weinig at en poepte, maar dat kijken we nog even aan. Hij heeft toch maar wel een antibiotica kuurtje gekregen en vandaag ging het al een stuk beter. Hij hoest in iedergeval veel minder vaak. Het is wel zielig hoor als je zo'n super klein hummeltje zo ziet hoesten, maar hij lijkt er zelf weinig last van te hebben, hij gaat gewoon door met spelen tijdens zo'n hoestbui. Ik probeer hem dan even rustig te laten doen, maar da's best lastig! Het is echt een super bijdehante sodemieter en hij laat zich niks wijsmaken!

d'r was trouwens ook nog een stomme doos in de wachtkamer bij de DA. Ze kwam zelf met twee pups van 12 weken en ging gelijk naast me zitten en zat zonder iets te vragen aan Pino. Dus ik zeg: dat zou ik niet doen, hij heeft ws kennelkuch en dat is behoorlijk besmettelijk voor uw pups. Ze was gelijk gepikeerd en zei, nou ik zat alleen maar aan zijn neus hoor.....
Ik heb maar niets meer gezegd :-X :-X

Inmiddels eet hij dus nog steeds bijna niets, dat wil zeggen.........Ik heb tot mijn grote schande :-[ :-[ vanmiddag uit pure wanhoop (de lamslapjes at hij ook niet meer behalve als ik ze voerde) een blikje pupy voer gekocht :P. Ik wist echt even niet meer wat ik moest doen! Nou, het eerste hapje (een flinke eetlepel vol) at hij in een keer helemaal zonder morren op (rond een uur of 12) en de rest van de dag haalde hij z'n neus er weer voor op. Ik weet dat ik het hem nu gewoon zelf moet laten uitzoeken, maar het is zo moeilijk om aan te zien dat hij niets eet. Ik hoop dat dat snel overgaat want dit is niet leuk meer!

Nog even een vraagje trouwens. Wat doen jullie ter preventie van en bij een tekenbeet?
Tous heeft vorig jaar maar 3 teken gehad en nu in de afgelopen paar dagen al een stuk of 4. Ik was haar af en toe met tea tree shampoo en ik heb een spray met oa. eucalyptus enzo van de groene os. Maar dat werkt deze keer dus niet zo goed. Vandaag had ze weer twee teken vlak bij haar oog en volgens mij had ik ze helemaal te pakken, maar er zit nu toch een bultje boven haar oog met een zwart puntje en onder haar oog zit ook nog iets wat op een teek lijkt, maar wat te klein is om goed weg te kunnen halen. Ik haat die vervelende beesten! En hoe groot zijn volgens jullie de risico's op ziektes? Ik lees zoveel verschillende dingen, maar ik maak me toch wel zorgen........

Fijne avond en slaap lekker (vast meer dan ik, want Pino is het er niet mee eens dat Eelco nu weer in bed slaapt ipv op de bank........).

Daniëlle.
Door hondenliefhebster
#108435
Het is al weer twee dagen verder en ik zit net je relaas en alle reacties daarop te lezen. Dus rijzen meteen de volgende vragen: ,,Hoe gaat het nu met de kleine? Hoest 'ie nog? Eet 'ie beter?"
En inderdaad, wat een doos, zeg, bij die dierenarts. >:( Dat doe je toch niet? Ik aai nooit andere dieren in de wachtkamer en houd Frankie en Jaymz altijd heel kort bij me. Mijn dierenarts is om die reden trouwens ook afgestapt van het open spreekuur. ,,Ik wil enigszins in de hand zien te houden wanneer wie komt en niet dieren met symptomen die zouden kunnen wijzen op iets besmettelijks bij elkaar zetten." Of dat in de praktijk lukt, is de vraag, maar zijn argumenten hadden wel wat, vond ik.
Laatst gewijzigd door hondenliefhebster op vr 11 jun 2004, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#108441
Wat het eten betreft ben je denk ik een hele moeilijke eter aan het kweken. Zet zijn bakje neer en als hij niet meteen begint haal je het na 5 minuten weg, als hij er helemaal van weggaat haal je het direkt weg en geef je pas bij de volgende maaltijd weer wat.
Pups die vers eten poepen altijd veel minder dan pups op brokken, dus daar zou ik me niet druk om maken.
Ik zou ook niet zoveel aandacht rond het eten leggen,gewoon bak op de grond ....niet eten bak weg,verder niet soebatten hoe verleidelijk dat ook is om te doen.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 10 jun 2004, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door daanentous
#109031
Hallo,

Ik wilde jullie even laten weten dat het inmiddels een stuk beter gaat met Pino. Hij kucht bijna niet meer en het eten ging van het een op andere moment ook ineens goed. Hij eet nu regelmatig zijn bak helemaal leeg.
Ik weet dat het niet goed is om hem "een handje te helpen" met eten, maar in het geval van zo'n pup die toch al ziek is is het vreselijk om aan te zien als hij 3 dagen niets eet! Nu hij is opgeknapt zet ik zijn bakje neer en als hij niet of maar een beetje eet, haal ik het na 10 min. gewoon weer weg.
Ook het slapen gaat prima. Vanacht gaat hij voor het eerst in de kamer bij Toucha, want de afgelopen 2 nachten bleek hij daar uit zichzelf al te zijn gaan liggen.
Alleen het zindelijk worden is nog een groot vraagteken voor hem. Dus daar gaan nog flink wat uurtjes werk in zitten ;)

Groetjes van Daniëlle, Pino & Toucha.
Door Truus
#109036
He dat is goed nieuws Danielle, fijn he!
Een pluim voor jouw geduld en nu nog zindelijk maken maar dat gaat Pino vast nog leren...wedden? ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door