Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door koekje
#1067921
ik heb een vraag over een hondenproduct, dus denk ik dat het beter bij de hondenafdeling staat.

mijn katten krijgen wel eens een snoepje. als ze na het buiten spelen netjes binnenkomen als ik ze roep, of gewoon smiddags voor de gezelligheid. kattensnoepjes staan vol van de smaakstoffen en granen. die smaakstoffen vind ik voor Otje (erg brokverslaafd geweest) niet goed, en de granen niet voor Sien (gevoelig op haar spijsvertering, en ze eet ongemalen bot dus ik wil niet dat haar maagzuur te basisch wordt).
nu kan ik natuurlijk zelf vlees drogen. alleen er gaat niet zoveel in een kat, want het zijn geen grote honden. en ik heb een klein huisje met klein keukentje, en hou niet zo van extreme stink en was die naar stevige baklucht ruikt.

nu heb ik bij de DW de vorige keer bij de hondenafdeling een zakje gedroogd vlees gehaald; althans, daar ga ik vanuit. het is van het merk Topper en er staat een hond op getekend. het heet: "plat roodvlees" en in het Frans "bandeaux de boeuf" (rundrepen).
ze zijn best een succes, maar niet zo leuk voor de portemonnee.
ze zijn erg hard, en ik weet verder niet of die dingen luchtgedroogd zijn, of dat ze er iets met zout oid mee hebben gedaan. Ot krijgt ze eigenlijk niet weg, omdat ze te hard zijn. Sien lebbert er eerst op, en dan worden ze wat zachter, en kan ze er een beetje aan knagen. Dan wordt ze dat moe na een tijdje, en laat hem liggen voor Ot. Otje eet er dan ook wat van.
Ik heb ook een paar repen in stukjes geknipt met de wildschaar (zelfs om te knippen zijn ze erg hard, en de stukjes schoten alle kanten uit). De kleine stukjes zijn voor Otje eigenlijk niet te eten, maar Sien kan ze zo doorslikken.

Kan ik met zelf drogen de hardheid beter instellen? en is dat ook lekkerder? ik vind 3 euro voor 100 gram prijzig; haal ik dat er wel uit als ik zelf droog?
Kan ik er van uitgaan dat die dingen geen hulpstoffen bevatten en gewoon gedroogd zijn?
Door dinnee
#1067931
Ik droog mijn vlees altijd zelf, dus ik zou het niet weten over die reepjes...

Als je zachter vlees wilt, zou ik het een uur of 5 a 6 drogen. Normaal droog je 8 uur of langer, maar dan is het echt knetterhard. Als je het 5 of 6 uur droogt zou ik het voor de zekerheid toch bewaren in de vriezer en er uit halen wat je nodig hebt. Dat gaat heel makkelijk want omdat het vocht er uit is, vriest het niet meer aan elkaar vast! :) Let dan wel op dat het bij het ontdooien niet gaat condenseren want dan wordt je vlees weer vochtig en dan kan je het weer minder lang bewaren.
Door laura86
#1067973
Misschien is de gedroogde kipfilet van de C1000 een beter idee? Ik denk dat dat wat zachter is (ik kan ze iig makkelijk verknippen) en ze zijn ook wat minder prijzig. Ik weet niet of je het er echt uihaalt om zelf een droger aan te schaffen, uiteindelijk vast wel, maar die dingen nemen ook nog eens enorm veel plek in. Heb je geen oven of combimagnetron om het eens te proberen?
Door Huskymeisje
#1068010
Ik maak de kipfilet altijd helemaal droog ivm de houdbaarheid. De katten krijgen het hier prima weg.

Ik denk trouwens dat 3 euro voor gedroogd vlees niet duur is hoor. Ik heb laatst een pond kipfilet gedroogd en daar bleef na het drogen nog geen 100 gram van over. Kijk maar eens in de webshops die deze producten aanbieden, die vragen er veel meer voor.

Ik ga dit weekend waarschijnlijk weer kipfilet drogen. Ik wil je volgende week wel wat toesturen. Je krijgt het dan wel helemaal droog.

Ik heb ook gedroogde kippenlevertjes. Maagjes ook wel maar die zijn vrij taai en dat krijgen mijn katten ook idd niet weg. De honden wel.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1068030
ik heb een oven, dus dat is het probleem niet. ik ben dan wel kosten aan stroom en spiervlees kwijt. en het stinkt wellicht in huis dan. gedroogde visjes vinden ze hier niet te kanen.

ik ben net bij de DW geweest, en heb nog maar een pakje meegenomen. het zijn wel mooie reepjes, en ik kan ze zelf wss niet zo dun maken.
Gebruikersavatar
Door pike
#1068051
koekje schreef: Kan ik met zelf drogen de hardheid beter instellen?
Ja dat kan, je kunt het zo zacht of zo hard maken als je zelf wilt. Zacht is minder lang houdbaar en moet toch minstens in de koelkast bewaard.
en is dat ook lekkerder?
ik heb het nooit geproefd  ;D Als het hier wat aan de zachte kant is plakt het aan de tanden en moet ik het weer los peuteren  :-X
ik vind 3 euro voor 100 gram prijzig; haal ik dat er wel uit als ik zelf droog?
Stel je kip kost 5 euro per kilo. Als je 200 gram overhoud dan kosten je snoepjes 2,50 per ons (exclusief electra, dat is iets van een duppie).
Kan ik er van uitgaan dat die dingen geen hulpstoffen bevatten en gewoon gedroogd zijn?
Als het niet expliciet vermeld staat op de verpakking weet je het niet. Gedroogde rundvleesstaafjes die rood zijn bijvoorbeeld vertrouw ik niet, want als ik zelf rundvlees droog dan wordt het donkerbruin of zwart, afhankelijk van de soort. Ik neem dan aan dat ze gekleurd zijn  :-\
Ik heb ooit een zakje gedroogde rundvleessnoepjes van Carnibest gehad. Zag er wel goed uit en met normale kleur. Maar ze waren ook bikkelhard, zo hard dat ze als beloningssnoepjes niet geschikt waren want Armagnac stond er echt een paar minuten op te kauwen  ::) En als ik mijn eigen vleessnoepjes keihard droog dan is het hapslikweg.
[/quote]
Gebruikersavatar
Door koekje
#1068065
pike schreef: Als het niet expliciet vermeld staat op de verpakking weet je het niet. Gedroogde rundvleesstaafjes die rood zijn bijvoorbeeld vertrouw ik niet, want als ik zelf rundvlees droog dan wordt het donkerbruin of zwart, afhankelijk van de soort. Ik neem dan aan dat ze gekleurd zijn  :-\
hm, die van mij zijn donkerrood/bruin  :-\
ik heb foto's gemaakt (de kattenharen kreeg ik er niet bij, die wonen hier op de grond).
http://i38.tinypic.com/vziqu9.jpg
http://i33.tinypic.com/nbpyxv.jpg

bij de DW hadden ze ook cb-snoepjes. een aantal daarvan waren nogal zompig, en ik vertrouwde dat niet.
ze hadden er ook van hetzelfde merk als de lamsharten andere gedroogde rundvlees repen. deze waren minder plat, en hadden een andere kleur. ze leken me ook harder, omdat het niet van die platte reepjes waren. misschien kan ik beter de volgende keer die nemen. de prijs was ongeveer hetzelfde.
Gebruikersavatar
Door pike
#1068089
Op die foto's zien ze er niet onnatuurlijk gekleurd uit vind ik
Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is of er eentje bij zit die voor je poezebeesten geschikt is (lees: die ze zelf ook als traktatie beschouwen)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1068103
ze vinden het wel lekker, en het geeft sien afleiding als ze een knaagbui heeft. als er zo'n reepje nog ergens ligt, vreet ze niet de kattenstenen op of een speeltje. dus het houdt haar pica in noodgevallen wel een beetje in toom.
ze kunnen er alleen niet zo heel goed mee overweg. ot kan alleen afgelebberde stukjes knagen. sien lukt het beter, maar die vindt het te lang duren.

als ik een afgelebberd reepje in linten scheur, dan krijgen ze het wel goed weg.
Gebruikersavatar
Door pike
#1068428
Effe compleet off topic:
was gisteren bij appie h. en heb daar een allerhande meegenomen. Daar zat ik zonet tijdens het eten (ja we waren weer eens laat) in te bladeren. Kom ik jou daar tegen! Hartstikke leuk  :D :D
Door Mevroi Kruim
#1068598
pike schreef: Effe compleet off topic:
was gisteren bij appie h. en heb daar een allerhande meegenomen. Daar zat ik zonet tijdens het eten (ja we waren weer eens laat) in te bladeren. Kom ik jou daar tegen! Hartstikke leuk  :D :D

Waaaah  :D Koekje in de Allerhande! Ik had 'm vanmiddag meegeratst maar nog niet ingekeken, dus gelijk jou opgezocht!
Gaaf, met zo'n grote foto en je stoof  :D
Door bloemetje
#1068833
Ik vond de vleesjes die onze Nynke heeft gedroogt ook geschikt voor de poezen  :). De lever en kip kan je heel makkelijk verbrokkelen. Dat was dus heeeeeel droog en heel dun gesneden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door