Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1067782
He gatsie, hoe komt Alegra daar nu aan? Lever bevat het meest ijzer. Ik heb geen analyses van kippenlever maar kalfslever, runderlever en schapenlever bevat veel ijzer. Tussen de 10 en 12 mg per 100 gram. Rundermilt, dat bevat helemaal veel ijzer. Dat bevat 39 mg per 100 gram. Maar, dat is misschien lastig aan te komen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1067925
bij mensen is het zo dat ze beter ijzer opnemen als ze ook genoeg vitamine C hebben. Als dat bij honden ook zo is, kan je misschien ook iets met de vitamine C in het menu doen. Extra groente ofzo geven, of misschien juist bepaalde groente.
Door petrap
#1068011
Lizzy schreef: He gatsie, hoe komt Alegra daar nu aan?
Ik heb met Alegra meegedaan aan het osteopatisch onderzoek van Any Animal. Er is toen ook een bloedmonster afgenomen en ook de ontlasting is onderzocht. Dit stond er over de bloedarmoede:

Erythrocyten  :  5.5        5.5 -  8.5 T/L    beetje bloedarmoede. Meer hart met bloed geven of een beetje rauwe spinazie

Ik weet niet welke waarde voldoende zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#1068024
Lijkt mij dat er bedoeld wordt dat het normaal tussen 5.5 en 8.5 ligt?? En dan zit de hond dus aan de ondergrens. Vandaar een beetje
Hij geeft ook al aan wat je het beste kunt geven om het omhoog te krijgen.
Door Mevroi Kruim
#1068082
Nou, die rauwe spinazie lijkt me anders geen succes, zo giga-veel ijzer zit daar niet in en bovendien wordt het slecht opgenomen, door mensen dus laat staan door honden. Extra eitje lijkt me beter idd.
Door Lizzy
#1068284
Het ijzergehalte in spinazie is inderdaad overschat. Ik weet niet wat je voert? Voer je voldoende lever en ander orgaanvlees en rood vlees en ei? Hart bevat trouwens 4 mg ijzer per 100 gram.

Maar hoezo is het bloedarmoede? Je valt toch binnen de grens van de normale waardes?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 14 okt 2008, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1068295
Lizzy schreef: Maar hoezo is het bloedarmoede? Je valt toch binnen de grens van de normale waardes?
Ik snap het ook niet helemaal  :-\ .
Is trouwens ook altijd goed om te bedenken dat normaalwaarden gebassseerd zijn op 95% van de dieren, wat betekent dat 5% van de dieren buiten de normaalwaarden vallen terwijl ze gezond zijn.
Door petrap
#1068332
Nynke F schreef: ik was afgelopen vrijdag bij het IC en toen hadden ze milt in de vriezer liggen. Het was een groot stuk zei de baas  ;)
Goed om te weten! Misschien kunnen we binnenkort weer eens wat afspreken  ;) ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door