Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ingrid-Ben
#1066123
Wij hebben een vraag???
Onze pup, een Dalmatier van 14 weken, eet 3 per dag(150gr. p/k) Royal Canin Maxi brokken.
Hij poept zo'n beetje 6 keer per dag hiervan.
Ook zie je tijdens het eten zijn maag helemaal inkrimpen en hij schrokt het echt naar binnen.
Nu gaf de hondenschool ons dit forumadres om eens verder te kijken.
Zelf hebben wij n u het idee dat hij hier verder weinig of geen voedingstoffen van over houdt.
Als wij nu over gaan op KVV zou dit dan over zijn of heeft dit ergens anders mee te maken?
En wij hoorden dat een Dalmatier nog andere supplementen erbij moet krijgen (bijv.Vitamine C), klopt dit??
Graag wat reacties op onze vragen???
Groetjes,
Ingrid en Ben en natuurlijk Dustie.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1066160
[quote="Ingrid-Ben"]
Wij hebben een vraag???
Onze pup, een Dalmatier van 14 weken, eet 3 per dag(150gr. p/k) Royal Canin Maxi brokken.
Hij poept zo'n beetje 6 keer per dag hiervan.
Ook zie je tijdens het eten zijn maag helemaal inkrimpen en hij schrokt het echt naar binnen.
Nu gaf de hondenschool ons dit forumadres om eens verder te kijken.
Zelf hebben wij n u het idee dat hij hier verder weinig of geen voedingstoffen van over houdt.
Als wij nu over gaan op KVV zou dit dan over zijn of heeft dit ergens anders mee te maken?
En wij hoorden dat een Dalmatier nog andere supplementen erbij moet krijgen (bijv.Vitamine C), klopt dit??
Graag wat reacties op onze vragen???
Groetjes,
Ingrid en Ben en natuurlijk Dustie.
[/quote]

Leuk dat de hondenschool je door verwijst naar BP :). Brokken lekker de deur uitdoen en overzettten op vers. 6 keer per dag poepen vind ik echt teveel!
In de bieb is veel info te vinden over zelf samenstellen of KVV.
Als je zelf gaat samenstellen, krijgt je hond alles binnen wat hij/zij nodig heeft dus zou niet weten waarom je dan iets bij zou moeten voeren,
Door sandrra
#1066173
Wat goed dat je hondenschool je hier naartoe doorverwees.
Ik zou je hondje lekker overzetten op vers en de brokken meteen doneren aan t asiel ofzo.
6x per dag poepen vind ik ook erg veel hoor.
Door Lizzy
#1066262
[quote="Ingrid-Ben"]
Wij hebben een vraag???
Onze pup, een Dalmatier van 14 weken, eet 3 per dag(150gr. p/k) Royal Canin Maxi brokken.
Hij poept zo'n beetje 6 keer per dag hiervan.
Ook zie je tijdens het eten zijn maag helemaal inkrimpen en hij schrokt het echt naar binnen.
Nu gaf de hondenschool ons dit forumadres om eens verder te kijken.
Zelf hebben wij n u het idee dat hij hier verder weinig of geen voedingstoffen van over houdt.
Als wij nu over gaan op KVV zou dit dan over zijn of heeft dit ergens anders mee te maken?
En wij hoorden dat een Dalmatier nog andere supplementen erbij moet krijgen (bijv.Vitamine C), klopt dit??
Graag wat reacties op onze vragen???
Groetjes,
Ingrid en Ben en natuurlijk Dustie.
[/quote]

Hoi Ingrid,
Welkom op Barfplaats! Leuk, dat je een Dalmatier hebt!!! Mag ik vragen waar hij vandaan komt? Wij hebben er 3 :). Dat je pup schrokt is niet abnormaal. Dat doen de meeste. Ik herken dat wel, die houding die jij beschrijft. Neemt niet weg dat brokken natuurlijk niet gezond zijn. Een Dalmatier mag je absoluuuuuuut GEEN vitamine C geven in de vorm van ascorbinezuur. Daarvan wordt de urine te zuur en gaat hij uraatgruis/steen vormen (type blaasgruis). Iets waarbij je bij de Dalmaat altijd op bedacht moet zijn. Sowieso. Ik neem aan dat je fokker je daar ook op gewezen heeft. Andere vormen van vitamine C heeft hij trouwens niet nodig. Maar "gewone" vitamine C is dus voor de Dalmaat echt ronduit gevaarlijk. Andere supplementen heeft hij ook niet nodig trouwens, zolang je hem een complete voeding geeft (hetzij uitgebalanceerd met een BARF menu dat je zelf samenstelt, hetzij met een complete KVV).
Door Ingrid-Ben
#1066271
Hoi Lizzy,

Jouw naam werd idd genoemd door de hondeschool uit Nieuwekerk.
Onze Dustie komt uit Medemblik, kennel "the Astonishing".
We hebben het nooit gehad over vitame C, vanuit de fokker kreeg hij Pedigree en wij zijn snel over gegaan op Royal Canin.
In de eerste 2 weken hadden we echt wat probleempjes met het eten en het overschakelen van het een naar het ander.
Nu horen we zoveel verschillende dingen dat het soms echt een onoverzichtelijk onderwerp wordt.
Ook hoorde we over speciale bijvoeding of supplementen, speciaal voor Dalmatiers, klopt dit?
Onze voorkeur gaat wel uit naar KVV omdat er hier ook nog een dochter loopt van 11 , dus kippenekken, eenden, kwartels ed zal geen succes worden.
Vandaar de voorkeur naar KVV.
Moet er dan nog meer gevoerd of bijgevoerd worden??
Ik lees nu van alles, eieren, biogarde, yoghurt, groente, fruit.
Waar komen jou Dalmatiers vandaan? :)
Horen snel weer?

Ingrid en Ben, maar zeker ook Dustie.
Door dinnee
#1066273
Ik heb zelf een Australian Kelpie van 15 weken. :) Hij staat volledig op vers en poept maar 2x per dag. Dus dat is sowieso al een rede om hem over te zetten op vlees.

Mijn pup krijgt te eten in de bench, die afgedekt is met zo'n bench-hoes. Mijn vader vind het rauwe vlees ook niet erg smakelijk, maar omdat Coda in de bench eet, vind hij het helemaal niet erg. Misschien ook een idee voor jullie? Dan heeft jullie dochter er ook geen last van.

Ik zou zeggen, kijk eens rustig op het forum rond en als je nog vragen hebt, schroom niet ze te stellen!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1066294
Mijn dalmatier at Hills, gewoon omdat ik dacht dat dat het allerbeste voor hem was.
Hij schrokte zonder te kauwen in één keer een bak leeg, daarna zat hij de hele avond in elkaar gedoken met een bolle gespannen buik te boeren. Hij voelde zich echt niet lekker na het eten. En ik was erg bang voor een maagtorsie.
Ik ben begonnen met kvv en er ging een wereld voor me open, niks geen opgeblazen dalmaat meer.
Inmiddels stel ik zelf samen, omdat ook met kvv binnen 10 seconden het bakje leeg was.
Maar ik zou zeggen zet hem in ieder geval op kvv, je zal zien dat hij een stuk minder zal poepen.
Door Lizzy
#1066400
Ingrid-Ben schreef: Hoi Lizzy,

Jouw naam werd idd genoemd door de hondeschool uit Nieuwekerk.
Oh, wat leuk!
Onze Dustie komt uit Medemblik, kennel "the Astonishing".
We hebben het nooit gehad over vitame C, vanuit de fokker kreeg hij Pedigree en wij zijn snel over gegaan op Royal Canin.
In de eerste 2 weken hadden we echt wat probleempjes met het eten en het overschakelen van het een naar het ander.
Nu horen we zoveel verschillende dingen dat het soms echt een onoverzichtelijk onderwerp wordt.
Wat leuk! Gefeliciteerd! Dus jouw pup is er eentje van Ascot & Edna?

Het is eigenlijk echt heel simpel. Je hebt brokkenvoeding en dat is allemaal zeer matig. Welk merk je dan ook neemt. En je hebt verse/rauwe voeding, dat echt ontelbaar veel gezonder is.
Ook hoorde we over speciale bijvoeding of supplementen, speciaal voor Dalmatiers, klopt dit?
Nee. Dit klopt niet. Je kunt een Dalmatier exact dezelfde rauwe/verse voeding geven als alle andere honden. Pas als je hond ooit uraat aan gaat maken (en die kans is op KVV vele malen kleiner dan op brok): pas dan pas je de voeding aan. Supplementen zijn sowieso niet nodig.
Onze voorkeur gaat wel uit naar KVV omdat er hier ook nog een dochter loopt van 11 , dus kippenekken, eenden, kwartels ed zal geen succes worden.
Vandaar de voorkeur naar KVV.
Ja, dit vat ik niet helemaal...? Ik snap niet zo goed wat je dochter van 11 te maken heeft met de voeding van je hond?
Moet er dan nog meer gevoerd of bijgevoerd worden??
Nee, als je een complete voeding geeft, dan hoeft er niks bijgevoerd te worden. Pas als je hond ooit uraat mocht gaan ontwikkelen (en nogmaals, die kans is op brokken groter dan op verse voeding): dan moet je de voeding aanpassen.
Ik lees nu van alles, eieren, biogarde, yoghurt, groente, fruit.
Je mag altijd eieren, yoghurt, groente en fruit geven, maar dat hoeft niet. Tenzij je hond ooit uraatgruis gaat ontwikkelen. Elke Dalmaat loopt dat risico. Maar de meeste Dalmaten ontwikkelen het nooit.
Waar komen jou Dalmatiers vandaan? :)
Mijn jongste komt van Namara's. Mijn oudste van Di Cynarchos. De middelste heb ik geadopteerd, zij komt uit een fokfabriek uit Belgie :'(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door