Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1065122
dickie, onze teckel van 3jaar. had in februari al last van blaasgruis, hij plaste af en toe bloed, dus naar de dierenarts en zijn urine onderzocht, daar kwam uit dat hij blaasgruis had. de da heeft gelijk 2zakken hills c/d meegegeven en blikjes. hij heeft ook nog een echo gehad, maar daar waren geen stenen op te zien.

aangezien ik door het hondenforum anti-brok ben geworden (over blikvoer al helemaal niet te beginnen) heb ik gezocht naar een ander alternatief. (toen had ik hier nog niet gekeken) en heb hem appelazijn door zijn eten gedaan. dat ging volgens mij redelijk goed, af en toe nog wel een plasje met een paar druppels bloed, maar daar maakte ik me niet echt zorgen om.

afgelopen maandag naar het strand en daar plaste hij steeds bloed, hele stralen. dus dat was niet goed. s'avonds gelijk naar de da.
de da die wij altijd hebben (een man) vind vers voeren slecht, brokken zijn goed (en dan vooral hills) maar daar luister ik niet echt naar, want als we binnenkomen zegt hij elke keer standaard dat het zulke mooie hondjes zijn, ze er heel goed uitzien (glimmen zo mooi) en hun conditie is ook super.
maandagavond zijn we naar een ander gegaan, wel van dezelfde praktijk, maar nu een vrouw. ik had uitgelegd dat dick de brokken niet echt wilde eten dus dat ik een ander alternatief gezocht had, niks over rodi verteld (dat krijgen ze hier)
ik had urine opgevangen en dat zouden ze onderzoeken. ze heeft gelijk een antibioticakuur meegegeven (dat deed onze 'eigen' da de vorige keer niet??) en de volgende dag belde ze dat er redelijk wat kristallen in zijn urine zaten en of we s'avonds naar onze da wilden gaan om zijn blaas te controleren. dick plaste sinds maandagnacht druppels, geen stralen meer? dus dat baarde me zorgen, was bang dat hij zijn blaas niet leeg kon plassen. dat kon hij gelukkig wel, hij had er wel zichtbaar moeite mee. dus naar onze da. (die was de echo van februari vergeten en het feit dat we in februari ookal geweest waren hiervoor??) dus woensdagochtend naar de praktijk in een ander dorp voor een echo (dat konden ze hier niet) ik mee en de stenen waren duidelijk te zien op de echo. ze hebben dick proberen katheteriseren (schrijf je dat zo??) maar dat ging niet. er zat waarschijnlijk een steentje achter zijn penisbotje.
gekeken, maar smiddags konden ze hem niet meer opereren, dus dat werd donderdag (gister dus).
hij is geopereerd en er zijn een aantal steentjes uit zijn blaas gehaald. nog een grotere uit zijn plasbuis. het is gelukkig allemaal goed gegaan. hij heeft nog een beetje last van de wond. vooral om het wondje aan zijn plasbuis nog open is (dat gaat vanzelf dicht) en daar druppelt er nog bloed uit. dat is volgens de da normaal. en dat kan een paar dagen duren.

nu moet hij van de da op speciale brokken van hills (c/d) en blikvoer erdoor omdat hij het niet wil eten. aangezien ik de vorige keer zo eigenwijs was, was vriendlief al boos op me omdat ik hem gewoon de brokken had moeten geven. hij snapt wel dat brokken minder goed zijn (heb ik hem al heel vaak uitgelegd :)) maar als de da het nou zegt??
heb vanmiddag hier al zitten zoeken en lezen. en las overal dat er verschillende soorten stenen zijn, hier heeft de da ook niks over gezegd?? en over de ph-waarde van zijn urine ook niet. dus ik vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en gebeld, wat de ph waarde was en om welke stenen het ging. zijn ph-waarde was 7 en het waren struviet stenen. (was stiekem een beetje verbaasd dat ze het onderzocht hadden ;))

nou wil ik zo snel mogelijk van de brokken af. dick vind ze niet lekker (eet ze nu wel omdat hij honger heeft) en van het blikvoer helemaal. maar zonder blikvoer eet hij helemaal niet. dus dat krijgt hij dan wel.

kan ik kvv (rodi of carnibest) geven met iets erbij waardoor hij van de stenen afkomt? (of dat ze niet terug komen) of zal ik overstappen naar helemaal vers?? waar ik best tegenop zie. want ben zelf vegetarier :) niet overtuigend ofzo hoor. maar het lijkt me moeilijk. vooral als ze eens ergens anders naartoe moeten. (bv bij mijn ouders slapen ofzo, maar dan kunnen ze nog rodi krijgen?? daar zijn mijn ouders nu eindelijk aan gewend)
mijn schoonbroer is slachter ;D dus op zich kan ik wel aan vlees komen. hij had vandaag ook pens voor de hondjes mee (heel veel pens) maar ik weet niet of dat vuile pens was??
ze krijgen af en toe wel eens een rauw ei of iets van vis (zalm vinden ze erg lekker bleek overlaatst)

heeft iemand advies?? alvast bedankt, ook namens dickie :)
#1065240
Hallo, wat een herkenbaar verhaal  :) Ook wij hebben helaas ook handenvol geld uitgegeven aan Hill's CD voer, anti biotica en wat al niet meer.
Sinds ruim 2 jaar staan hier 2 teefjes ( Engelse Bulldog en Shih Tzu) met blaasgruis op KVV (verschillende merken) met appelazijn en eurologist tabletten  (deze chinese kruiden tabletten lossen evt. blaasgruis en of stenen op) en ze doen het er prima op. Urine wordt regelmatig gecheckt dmv die PH staafjes. Ze krijgen ook regelmatig een rauw ei, sardines, kipkarkas etc. en vinden het nog steeds een feest als ze eten krijgen, dat was met die brokken wel anders. >:(
#1065243
;D dat is leuk om te lezen. heb bij kvv ook al een topic geopend, omdat ik niet goed weet wat ik hem morgen moet geven. ik wil het liefst gelijk van de brokken af.
had de tip van het checken van de urine al gehad. dat ga ik zeker doen.
kan je meer vertellen over de eurologist tabletten?? of een link ofzo. waar ik ze kan halen. en welke hoeveel heden ik zou moeten geven.
(teckel, gewicht: 9,7kilo. 3jaar. 3plakken rodi per dag, verdeelt over 2keer) ;)
alvast bedankt :)
#1065311
Ik val sowieso bijna uit mijn stoel dat je hond geopereerd is voor struviet! Struviet is zeer gevoelig voor voedingsveranderingen en bovendien kan met een catheter vaak de water grotere gruisjes prima worden verwijderd. Bovendien vind ik het apart dat er blijkbaar zoveel gruis/steen zat en dat bij een pH waarde van maar 7..... Bij zulke ernstige struvietgevallen zie je vaak een pH van 8.0. Maar goed, doet er verder niet toe, als de hond helemaal verstopt zit: moet er iets gebeuren.

Tja, wat wil je nog weten? Wij zullen je hier geen Hill's gaan adviseren. Om de doodsimpele reden dat droge voeding juist de pest is voor honden met blaasgruis/stenen. Een hond hoort vochtrijke voeding te eten. Er zijn overigens wel gevallen bekend waarbij honden met verse voeding struviet bleven houden, maar die bleven dat met brokken ook.

Ik zou je aanraden om te gaan barfen ja. Maar als je dat niet wilt, ik heb met Bibi Natuurmix goede ervaring (bij blaasgruis). Die andere smaken zou ik voorlopig niet nemen, daar zit in mijn ogen teveel rijst in. Dit aanzuren met zure vitamine C oftewel ascorbineZUUR. En wat appelazijn. En dan zelf pH waarde sticks bij de apotheek bestellen. Ik heb deze, van Macherey-nagel:

Afbeelding

Zie: http://www.macherey-nagel.com/tabid/10467/Default.aspx

Ik heb zelf de range: pH-Fix 4.5 - 10.0. Dat is genoeg. Van pH-Fix 2.0 - 9.0 is ook prima. De pH-Fix 0 - 14 is ook goed, maar op zich heb je die niet nodig. Maar tussen deze ranges moet die ik opgeef: moet je wel kunnen meten (ergens tussen de 4 en de 9). Nou, met deze pH sticks ga je de urine dus meten. En dan is het handig om te weten dat je de pH waarde van de urine graag ergens tussen de 5.8 en 6.4 wilt hebben. Zuurder (dus beneden 5.8) wil je het niet hebben. Hoger dan 6.4 wil je het liever ook niet hebben, hoewel je vaak bij een pH waarde van 6.8 nou ook niet direct in de stress hoeft te schieten. Je gaat dus dusdanig vitamine C (begin met bijv. 500 mg en bouw dit op naar zoveel nodig is - geen time released nemen trouwens!) en appelazijn bij geven tot de pH waarde van de urine 's ochtends (meet trouwens altijd op hetzelfde moment van de dag, liefst 's ochtends, omdat de pH waarde gedurende de dag fluctueert) rond de 6.3 is.

Verder vraag ik me af of de blaasontsteking nu verholpen is. Heeft men een urine-testje gedaan? Laat anders de urine eens op kweek zetten. Wie weet zit er een hardnekkige bacterie in die niet op deze AB's reageert. Als je weet welke bacterie er in zit: kun je veel beter en gerichter een AB voorschrijven. Als er nog een ontsteking zit, kun je er de donder op zeggen dat je deze niet onder de knie krijgt met alleen aanzuren. De blaasontsteking bevat namelijk bacterieen waardoor de urine alkalisch wordt. En die zijn vaak hardnekkiger dan dat jij kan aanzuren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 11 okt 2008, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#1065334
:)bedankt voor je reactie.

ze hebben geprobeerd hem te katheteriseren (woensdag net na de echo) maar er zat een steen voor zijn penisbotje waar ze niet langs konden, ook niet met water of ander spul (weet niet hoe dat heet, was iets dikker) hier was ik bij. ze hebben ook verschillende katheters gebruikt. dus ik denk dat ze hem daarom geoppereerd hebben (en het feit dat hij met veel moeite plaste)

ik heb voor vandaag rodi pens compleet en lamshart compleet uitgehaald. dat ga ik hem zo geven met een beetje appelazijn.
ik ga kijken voor die sticks, vandaag is de apotheek ook open, dus zal gelijk even kijken.

wat is time released? bij vitamine C :)
en het was ascorbinezuur ja, dat krijgt een vrouw bij ons op het werk ook (in plaats van vit. c) daar ken ik het van.

dit was de eerste keer dat hij een AB kuur kreeg. dat heeft hij de vorige keer niet onderzocht (waar ik me nu al kwaad om kan maken) maandag moeten we terug en ga dan kijken wat hij allemaal zegt. (de da) er zit een da hier nog in de buurt die zelf carnibest verkoopt dus ik denk dat hij wel meer voor kvv en barf is? en anders kan ik nog altijd naar terneuzen, zag dat er daar een da zit die wel voor kvv en barf zijn (via jullie lijst ;))
omdat dick vanaf februari af en toe snachts in huis plaste (met perioden) denk ik dat hij al langer rondloopt met een blaasontsteking. ik heb hier eigenlijk zelf nooit aan gedacht, dacht meer aan baldadigheid. omdat hij 'boos' was dat hij niet mee naar boven mocht slapen (dat mag hij af en toe) en dick kan nogal dominant zijn.

nu nog mijn vriend overtuigen, want hij blijft denken dat dierenartsen alles weten ::) en wil dus de brokken blijven voeren. maar dat is wel het eerste waar ik vanaf wil. omdat het gewoon slecht voor hem is (voor dick dan)

alvast heel erg bedankt, ik ga even nadenken over bibi, de site doet het hier nu niet (ligt aan onze pc)
en anders toch barfen, ik heb vriesruimte, dus daar ligt het niet aan. net even kijken hoe we dat gaan doen en wat ze dan zouden krijgen??
#1065592
Lizzy schreef: De blaasontsteking bevat namelijk bacterieen waardoor de urine zuur wordt. En die zijn vaak hardnekkiger dan dat jij kan aanzuren.
Even over het dik gedrukte: bedoel je niet dat de bacterien de urine minder zuur maken? En dat de ph dus omhoog schiet?
#1065600
Staftime schreef: Even over het dik gedrukte: bedoel je niet dat de bacterien de urine minder zuur maken? En dat de ph dus omhoog schiet?
Ja sorry, de bacterieen maken de urine dus niet zuurder maar alkalischer. Ik bedoelde alkalischer (en schreef daarom dat er niet tegen aan te aanzuren viel) maar schreef zuurder :D
#1065630
vandaag langs de apotheek geweest en ze gaan de stripjes bestellen.
dick heeft heerlijk gegeten, heb er appelazijn doorgedaan. het smaakte hem goed ;D
nu alleen vriend (en de rest) nog. vriend denkt dat het juist door de rodi en appelazijn komt dat het wel stenen geworden zijn? maar hij zei vanavond: oke, ik bemoei me er niet meer mee, jij moet maar zien wat je hem geeft ::)
dus hij krijgt gewoon rodi. ik zal nog even kijken, want volgens mij kan ik hier in de buurt wel bibi krijgen. maar de site doet het niet. zal het nog even aan mijn vriend vragen, hem lukt het vast wel.

ik heb hier cranberry extra krachtig capsules staan. (die ik eerder ook al gebruikt heb door dick zijn eten) gewoon van het etos merk.
het is ook vrij van gist, gluten, (en nog een boel dingen o.a eieren sesamzaad, mosterd) zwaveldioxide, sulfier, suiker, kleur- geur of smaakstoffen of conserveringsmiddelen.
er zit in:
vit. C      180mg
alfalfa      200mg
cranberry extract  700mg
druivenpit extract  100mg
citrus bioflavonoïden complex 60 mg
dit is per 2 capsules.
kan ik deze ook gewoon geven? dat ik de capsule openmaak en die door zijn eten doe. de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een mens is 2per dag.

met dick gaat het redelijk goed, hij wil wel steeds zijn wond schoonlikken, maar als we aankomen met de kraag stopt hij al :)
daarnet wilde dunya al spelen en hij daagde haar ook uit, maar dat vond ik nog niet zoon goed idee, want als hij te wild doet gaat het gaatje weer open en bloed hij weer. het gaatje aan zijn urinebuis is bijna dicht (volgens mij) dus dat is goed.
hij plast af en toe nog bloed (kon nog wel tot maandag duren zei de da) maar al veel minder dan gister. gister liep het er gewoon uit.
hier nog een foto van de steentjes:
Afbeelding

alvast bedankt voor de tips
#1065651
nog een vraagje, (heb ik ook in het andere topic gesteld)

ik las dat hij geen tussendoortjes mag zoals koekjes etc. omdat dit zijn urine weer minder zuur maakt. maar mag hij wel iets anders als tussendoortje? bv een visje of een stukje pens? was vandaag bij de viskar en zag hollandse nieuwe liggen (die heeft hij al eens gegeten) en dacht: zou hij zoiets dan wel mogen??
#1065780
brenjomi schreef: nog een vraagje, (heb ik ook in het andere topic gesteld)

ik las dat hij geen tussendoortjes mag zoals koekjes etc. omdat dit zijn urine weer minder zuur maakt. maar mag hij wel iets anders als tussendoortje? bv een visje of een stukje pens? was vandaag bij de viskar en zag hollandse nieuwe liggen (die heeft hij al eens gegeten) en dacht: zou hij zoiets dan wel mogen??

ik zou niks met koolhydraten geven (zelf zou ik ook niet kapot zijn van rodi omdat daar ook nog behoorlijk graan in zit, maar o.k., misschien is dat net weinig genoeg om de blaasproblemen buiten de deur te houden)

Qua tussendoortjes: Geen hollandse nieuwe als ze gezouten zijn. Veeeeel te zout. Wel een verse, rauwe haring zonder zout, of een sardientje. En als tussendoortje kan je bijvoorbeeld gedroogde pens kopen (pensstaafjes) of gedroogde visjes op de kattenafdeling. En tegenwoordig zie je overal steeds meer gedroogd spul (hier bij het tuincentrum ook al gedroogde rundernekspier)
Je kan zelf ook vlees drogen (kipfilet, lever, rundvlees of bijvoorbeeld long): op de bakplaat op bakpapier in de oven doen, even flink deppen met keukenpapier en dan de hele dag in de oven tussen de 50 en 80 graden. Deurtje op een kier laten staan.

Koekjes, kauwstripjes, etc is voortaan allemaal uit den bozen voor je hond. Kijk op de verpakking en als er granen op staan, of mais of plantaardige bijproducten of rijst: lekker laten liggen  ;)

Beterschap met de kleine man  :-* :-* :-* :-* :-*
#1065793
dus gedroogde pensstaafjes uit een zakje kan wel (die je gewoon in de winkel koopt??) en oren?? (die heb ik nog liggen bedenk ik me net)

hier krijgen ze rodi omdat dat het makkelijkst te verkrijgen is (gewoon in de ah) ik kan ook aan carnibest komen (dat verkoopt een da in een dorp een paar km verderop, ben ik achtergekomen) welke van carnibest zou dan het beste zijn??

in de boerenbond/welkoop (om maar even een winkel te noemen) komt hier ook steeds meer gedroogd spul, dat mag hij dan wel hebben?? want dat geef ik zelf ook liever dan een frolicje ;) en gedroogde long enzo kan je daar volgens mij ook kopen??

de haring die hij gegeten heeft was volgens mij gewoon vers (niet gezouten).

morgen ga ik langs mijn zus en schoonbroer, die had nog pens voor ons mee, verse. dus die mag hij ook gewoon hebben??
(ben bang dat ik hem iets geef waardoor zijn urine juist weer minder zuur wordt :))
alvast bedankt voor de tips
#1065811
net nog even gekeken wat we hier nog hebben liggen aan koekjes :D het valt nog mee, want ik wilde eigenlijk met dierendag nog spul kopen omdat ze dan vaak aanbiedingen hebben, maar ben het vergeten.

nog 3rodi worsten, voor het goed doel ;)
soort smackos, maar dan van een ander merk. die mogen ook weg.
nog andere lekkernijen van rodi, met plantaardige bijproducten in. dus die morgen ook weg.

nog een varkensoor (mogen die wel????)
gedroogd rundvlees. daar staat voor de rest niks op de verpakking is van het merk boomie. komt uit belgie. wat zullen we daarmee doen??
en had nog een paar kleine stukjes gedroogde pens liggen, aangezien ze net doorhadden dat ik in de kast aan het neuzen was kwamen ze gelijk aangesnelt ;D en hebben ze allebei een stukje gehad.

de honden van mijn ouders zullen blij zijn, want die krijgen nu de koekjes die hier weggaan ;D
#1065894
Ik zou voorlopig zo weinig mogelijk tussendoortjes geven en als je wat geeft: gedroogd vlees only. Maar ook dat: met mate. Varkensoren zijn overigens wel van het kaliber "goed voor de vuilnisbak". Er zijn meer honden die hier slecht op reageren (op varken) dan goed.

Of je beter Rodi of Carnibest kan geven: weet ik niet. Ik zou een paar dagen Rodi geven, pH waarde opmeten ('s ochtends) en dan een paar dagen Carnibest Natuur geven en dan de pH waarde opmeten ('s ochtends).

Qua Cranberry raad ik je aan Cranberry capsules te kopen met alleen Cranberry. En vitamine C dus niet time released. Time released betekent dat de tablet steeds een beetje vitamine C afgeeft aan het lichaam. Maar of dat bij de hond zo werkt: weten we niet. En je hebt het ook niet nodig. Maar je betaald er wel voor. Kun je niet anders krijgen dan time released: dan beter iets dan niets natuurlijk. Maar, let erop dat je geen Ester C of Calcium Ascorbaat neemt. Die verzuren niet.Je moet dus Ascorbinezuur hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door