Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
#1060263
Wat vinden jullie van m'n 1e (inmiddels 3e) poging?

Mijn katten wegen gemiddeld 4,5 kilo dus mogen 135g per dag.

Maandag: 65g vleesbot + 10g nier + 20g lever + 40g vlees
Dinsdag: 70g vleesbot + 25g hart + 40g vlees
Woensdag: 65g vleesbot + 10g nier + 20g lever + 40g vlees
Donderdag: 70g vleesbot + 25g hart + 40g vlees
Vrijdag: 65g vleesbot + 10g nier + 20g lever + 40g vlees
Zaterdag: 70g vleesbot + 25g hart + 40g vlees
Zondag: 65g vleesbot + 10g nier + 20g lever + 40g vlees

Aan dit kan ik allemaal komen, maar wat is allemaal geschikt voor katten of kan alles (als ze het lekker vinden...)?

vleesbot: kipkarkas, kippennek, kalkoenvleugelvlees, eendenkarkas, eendenrug, parelhoenkarkas
orgaan: kip, konijn, hert, rund
spiervlees: rund, kip, kalkoen, lam, paard, hert

Tussendoor ga ik ze nog wel duif, kwartel en eendagskuikens voeren. Tot nu toe vindt alleen Oscar dat lekker. Vis was bij geen van drie zo'n succes helaas. Haas vinden ze wel erg lekker maar ik heb geen idee waar ik dat hier in de buurt kan halen (ik had het dit keer van iemand gekregen).

En dit klinkt misschien stom...ik durf ze eigenlijk geen konijnenkarkas/vlees te geven omdat ik hier 2 konijnen heb rondlopen. Straks gaat Oscar daar achteraan zodra die weet hoe lekker het is?? Of is dat een stomme gedachte van me  ;D Anders komt dat er ook nog bij...

Graag jullie commentaar/advies  :)
Laatst gewijzigd door Hilde__ op zo 05 okt 2008, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1060414
Op zich ziet het menu er goed uit, alleen zou ik zelf niet 2x zoveel hart als lever voeren maar juist omgekeerd.
Je afwisseling is al prima hoor!
Konijn en haas zouden idd nog goeie opties zijn, evenals fazant trouwens. En nee, je hoeft echt niet bang te zijn dat ze achter jouw konijnen aangaan, die link leggen ze echt niet, tussen dood konijn in hun bakje en levende pluisbol.
Door flin
#1060710
wil je elke dag precies zo alles geven?

't lijkt me een heel karwei om dat elke dag zo in porties te geven?

je %, zoals 'k 't uitgerekend heb:
totaal: 845 gr
vleesbot 43 %
hart 10% lever 6 % nier 6 % = samen 22 %
vlees: overig

hier krijgen ze +/- 3 ochtenden een onderdeel ingewanden, en 's avonds een deel kip, of duif, of zoiets, dus bot met vlees....

je variatie in vleesjes lijkt me prima hoor!
Door Hilde__
#1060899
Ik heb het iets veranderd, lijkt me makkelijker zo. Als het in de praktijk erg onhandig gaat worden dan zal het wel weer veranderen. Ik geef liever kleinere porties orgaan bij vlees/vleesbot omdat ik zeker weet dat Thomas anders beledigd wegloopt  :-\. Vanmorgen at ie bv wel hart omdat ik dat tussen stukjes vlees had gedaan, maar als ik alleen hart geef dan eet ie het niet. Hetzelfde met lever. De andere 2 doen niet zo moeilijk.

Volgens mijn berekening is het nu 945g per week;

50% vleesbot
8% hart, 4% nier, 8% lever = 20% orgaan
30% vlees

Verhouding hart/lever schijnen de meningen nogal te verschillen dus ik doe maar evenveel van elk...en hou de drollen goed in de gaten  ;D
Laatst gewijzigd door Hilde__ op zo 05 okt 2008, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hilde__
#1065414
Op zich gaat het hier best goed...de smaken verschillen wel heel erg, dus dat wordt lastig  ;D Thomas lust geen lam en Femke weer geen konijn. Eend valt bij alle drie niet echt in de smaak  :( (en daar heb ik natuurlijk het meeste van).  Oscar is nog het makkelijkste.

Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat Femke geen vleesbot eet. Kippennek eet ze alleen als ze heeeele erge honger heeft. Heeft iemand hier een tip voor?  En kan het problemen opleveren dat Thomas en Oscar de restjes opeten van wat Femke laat staan (voornamelijk bot dus...)? Ik ben er ook niet de hele tijd bij natuurlijk. Vanmorgen had Oscar een gele drol, dat is toch van teveel bot of niet? 
Door Mevroi Kruim
#1065425
Nee, een witte drol is van teveel bot, geel is van wat meer bot of iets geligs gegeten  ::)
Femke moet idd wel haar vleesbot binnenkrijgen. Ik zou de nekken platmeppen en in kleine stukjes knippen en door de rest mengen, eens kijken of ze het dan wel eet. Je kunt kipkarkassen goed malen dus als ze blijft miepen zou ik een tweedehands vleesmolen scoren via Marktplaats of de lokale koopjeskrant, maatje 10 fo 12 met een grote snijschijf en gaan malen. Eendennekken kun je trouwens ook malen, karkassen ook als je ze vantevoren verkleint.
En ik zou dus geen eten laten staan, de restjes weghalen zodat de andere katten het niet kunnen jatten.
Door Hilde__
#1065694
Ik zal eens kijken naar een vleesmolen. Het ging trouwens goed totdat ze lever/nier moesten gaan eten. Femke en Thomas vreten het écht niet  en hebben al de hele dag nauwelijks gegeten :(
Door Mevroi Kruim
#1066208
Lusten ze ook geen kippen- konijnen- of eendenorganen?
ALs niet, ff in heet water leggen of de kook erover laten gaan, dat wil vaak helpen. Runderorgaan vinden katten vaak erg sterk van smaak.
Door Hilde__
#1066305
Ik had kippenlever en konijnennier, maar ze moeten het niet. Femke had uiteindelijk een beetje van de lever opgegeten, maar Thomas heeft niks gegeten en zwak als ik ben heb ik em toen wat Bibi gegeven. Runderhart vinden ze alle drie wel lekker gelukkig. Morgen zal ik je tip eens uit proberen!
Door Hilde__
#1070221
Ze eten nu alle drie eigenlijk alles gewoon.  :) Blijkbaar vonden ze de combi eend met hert niet lekker, want samen met ander vlees eten ze het wel.

Hier nog een filmpje van ze  ;)

 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door