Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Saartje_H
#1065002
Ik zou dus graag ook mijn katten op vers vlees zetten en dan vooral één ervan, Mickey, aangezien hij het erg graag eet.

Hij eet carnibest, smuldier, kipfilet, kippenvleugels, kippenhartjes, maagjes, straks eens nekjes proberen.

de rest eet wel wat carnibest maar lang niet allemaal (denk in totaal 3 van de 5 katten), sommige eten wel van het rauw vlees in kleine stukjes.

Nu voor ik heel de boel begin om te zetten, moet ik dus zien dat ik goedkoper uitkom voor al de katten dan als k royal canin brokken geef. Dit omdat ik mijn vriend moet overtuigen.

Heb nu een leverancier gevonden in aalst, Degomeat, voor kippennekken, magen, .....

Nog even de prijzen bekijken.

Kunnen jullie me even aanduiden wat het juist zou kunnen kosten voor vijf katten.

Dan vooral denkend aan, kippenvleugels, kipfilet, magen, hart, lever, rundshart, runderlapjes, ....
Gebruikersavatar
Door koekje
#1065026
fijn dat je wilt overwegen om over te stappen!

hoe veel het gaat kosten is van allerlei factoren afhankelijk; wat je voert en wat je leverancier rekent.
alleen kip en rund vind ik nogal summier om een barfmenu van te maken. er wordt geadviseerd om minimaal 4 tot 5 diersoorten te geven. het beste kan je ook dingen geven die al niet in de cb zit. ook zit er in cb al voldoende orgaan.

misschien is dit ook iets voor je:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 0.html#new

ze bezorgen ook in belgië. dus vast ook in gent.
Door brie
#1065190
pfff, wat het precies kost allemaal weet ik niet, we hebben 5 katten en 2 honden en ik hou het niet allemaal precies bij, we hebben een leuk inkomen, maar zoals zovelen is het bij ons geen kwestie van: koop maar raak..
De katten eten hier wel iets duurdere dingen dan de honden, maar over het algemeen zit ik rond de 2 à 2,5 euro per kilo.
En dat is minder dan de gemiddelde "high premium" (noem je dat zo?) brok
Door Saartje_H
#1065360
Mijn probleem is dus ook dat ik maar een kleine diepvries ga hebben, heb nu m'n nieuwe koelkast en die heeft een diepvries met drie schoven, één iets groter dan de rest.

dus grote hoeveelheden ineens kopen is beetje moeilijk, wel heb ik al, ook een lid hier op het forum, iemand die samen met me van één leverancier zou kunnen afnemen.
Door flin
#1065389
hier ook maar 'n vriesvakje in de koelkast,
en 3 katzels, die samen zo'n 400gr vlees per dag wegeten...

'k haal 1 keer in de week bij de poelier de grootste benodigdheden (kip, duif, kwartel, konijn, en ingewanden)
daarnaast nog 's wat losse prooidiertjes bij de locale dierenwinkel of aanbiedingen uit de supermarkt

als 'k de vlees kilo-prijs omreken, kom 'k gemiddeld op zo'n 4 euri,
  'k kan me herinneren dat de Royaal Canin prijzen per kilo zo'n 5 euri waren?
alhoewel je 't voer niet met elkaar kunt vergelijken, zie ik ze liever vers knagen!


en idd als je met iemand mee kunt bestellen, ben je goedkoper uit!
Door Saartje_H
#1065586
Prooidiertjes wil ik niet geven, maar dus alleen mooi vlees, orgaantjes en vleesbot.

Nu zit Mickey lekker kipfilet te smullen.

Kga morgen eens goed bekijken op hoeveel het zou komen per maand voor vijf katten als ik bestel bij Dogshape en hoeveel kg dat ook juist omvat en of dat in de vriezer geraakt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1065663
samen bestellen is echt heel handig.
toen ik nog mn extra vrieskistje niet had, heb ik dat ook wel eens gedaan, maar haalde het merendeel hier op de markt. ik vond het fijn dat ik dingetjes kon uitproberen en samen bestellen bespaart gewoon veel in de kosten.

de moeder van kiwano en lychee (ik weet even niet meer hoe ze hier heet) woont geloof ik ook nu in gent, en wilde meer zelf samenstellen. misschien kan je ook samen doen met zeeuws-vlamingen uit NL.
Door Saartje_H
#1066821
Heb van mijn vriend toestemming om een vriezerke te kopen voor de katten. Ben op zoek achter één met vier schuiven een tafelmodel. Daar gaat wel eten ingeraken voor een maand zeker?

Voor een maand heb ik 10 kg vlees, 6 kg vleesbot en 3 kg orgaan. Maar ga nog 2 kg orgaan bijbestellen van een rund om af te wisselen van de kip.

voor de leverancier Dogshape kom ik op 38,60 euro, dat is voor 10 kg vlees, 3 kg vleesbot en 5 kg orgaan.

Minimum voor een bestelling is 45 euro, dus ben er nog niet. Maar durf niet meer te gaan bestellen omdat ik niet weet of het in de vriezer geraakt, hoop dat dit er al ingeraakt.

Wie heeft er ook een diepvriezer met vier schuiven en zoveel of meer vlees erin?
Door flin
#1066901
...toevallig zit 'k met 't zelfde euvel,
en ben dus ook aan 't rekenen geslagen.. :D

sinds dogshape in de buurt zit ga'k ook een vrieskastje in de schuur zetten, dan wel een 2e-handsje, mochtie 't van de winter begeven, kost me dat niet al teveel...
wat 'k had uitgerekend:
lade-vrieskastje = tafelmodel: inhoud +/- 100 liter
dwz: +/- 30 kg BARF-producten (vreemde vormen vlees, dus geen 4-kante pakketjes)
  +/- 30 kg vlees (dogshape) = rond de 45.-/50.- euri

dat zou dus mooi uitkomen?
Door flin
#1067076
'k gooi 'm hier ook nog even: (antwoord op vriezer in de schuur?)

tweede vraag: iets waar 'k ook een duidelijk antwoord op probeer te krijgen, en dus opzoek:
  mijn theorie:
tegenwoordig gebruiken 'ze' isobutaangas (een koelgas) in koelers en vriezers (bevat minder kwalijke stoffen voor't milieu)
een compressor (in de vriezer) drukt 't koelgas samen...dit noemen we dampspanning
als de buitentemperatuur/omgevingstemperatuur te koud wordt, wordt de dampspanning te laag (en je vriezer draait overuren)
en kan de compressor vacuüm trekken ( dan stopt je vriezer direct...)
isobutaan heeft 'n kookpunt van - 11.7 graden C
is de buiten/omgevingstemperatuur (te) hoog, dan draait je vriezer ook overuren
bij gelijkblijvende temperatuur zal de dampdruk constant zijn, en je vriezer voordelig vriezen

aangeraden wordt: een omgevingstemperatuur te creëren tussen de 10 en 23 graden celcius, dan is't een zuinige vriezer...

      persoonlijk denk 'k dat minimaal + 5 graden in je schuur aan te bevelen is..
Door Saartje_H
#1067080
In onze schuur staat er een verwarming, het vriest zoiezo niet in ons kot, ik bewaar daar ook mijn bloembollen als die eruit moeten voor de winter enzo.

Nu met de diepvries in onze schuur hebben wij daar ook geen problemen mee gehad. Mijn nieuwe diepvries is gereserveerd, kga er zondag om.  ;D Nu de oude nog kwijtgeraken ....
Door Saartje_H
#1070957
Dit is het menu voor mijn poezels


Heb deze percentages aangehouden (NRV)
Je menu kan bestaan uit:
30% vlees/bot,
55% vlees,
15% orgaanvlees (waarvan 5% lever)

5 kg kat, 150 gr per dag, 1050 gr per week:

Maandag: 2 nekjes à 65 gr, 85 gr lamsvlees
Dinsdag: Kippenvleugel 65 gr, 85 gr haasvlees
Woensdag: 25 gr lever, 25 gr hart, 25 gr nier, 75 gr rundsvlees
Donderdag: Eendenvleugel à 65 gr, 85 gr struisvogel
Vrijdag: 40 gr konijnvoorbeen, 110 gr hertenvlees
Zaterdag: 25 gr lever, 25 gr hart, 25 gr nier, 75 gr eendenrug
Zondag: 130 gr kalkoen, 10 gr hart

Vleesbot totaal per week= 315 gr
Vlees totaal per week = 570 gr
Orgaan per week = 160 gr

4 kg kat, 125 gr per dag, 875 gr per week

Maandag: 50 gr kippennek, 75 gr lam
Dinsdag: 50 gr kippenvleugel, 75 gr haas
Woensdag: 20 gr lever, 22 gr hart, 22 gr nier, 60 gr rund
Donderdag: 50 gr eendenvleugel, 75 gr struisvogel
Vrijdag: 50 gr konijnvoorbeen, 75 gr hert
Zaterdag: 20 gr lever, 22 gr hart, 22 gr nier, 60 gr eendenrug
Zondag: 120 gr kalkoen

Vleesbot per week = 263 Gr
Vlees per week = 481 gr
Orgaan per week = 131 gr
Door flin
#1071723
    wil je hier (menu) überhaupt een aanvulling/gedacht over? 

                  of had je 't zo helemaal voor mekaar?  ::) met alle katzels?  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1072534
Ik denk dat flin zich afvraagt of je nog opmerkingen/aanvullingen/tips over je menu wenst, of dat je alleen aankondigt wat het uiteindelijke menu is.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door