Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1064261
Was net bij de biologische slager om te vragen of hij mij van kipkarkassen, kippenekken en kippevleugels zou kunnen voorzien. Hij vertelde mij dat je dit echt niet rauw aan honden kunt geven i.v.m. maagperforatie.
Hoe zit dit nu precies??
En mocht het zo zijn dat ik het gemalen zou moeten geven, hoe maal ik dat?? Of waar zou ik het kunnen laten malen??
#1064266
Ik geef nu al enige tijd bovenstaanden en het gaat gewoon goed. Gekookte karkassen, botten etc. veranderen van samenstelling en kunnen dan gaan splinteren. Dat kan dan wel weer gevaarlijk zijn. Maar rauw niet.
#1064285
Dat is helaas een van die hardnekkige broodjes aap die mensen helaas nog steeds voor waar aannemen.

Rauwe botten splinteren niet als ze gegeten worden, tenzij je hele harde botten neemt, maar die gebruiken we bij barf in principe toch niet.
Alle botten worden broos en/of hard als ze gaar worden (dus na koken of bakken) en dan kunnen ze levensgevaarlijk zijn, maar rauw dus niet.

Helaas geloven de niet-barfers ons gewoon niet als we ze dat duidelijk proberen te maken..... :-X
Door Lizzy
#1064308
Nee hoor, maak je maar geen zorgen. Als dat zo zou zijn, zouden de afgelopen 20 jaar al heel wat honden dood zijn neergevallen. Verhitte kippenbotten: die moet je niet geven. Maar rauwe zijn juist erg zacht en makkelijk te verteren.

Overigens vind ik biologische kippenbotten wel harder dan van de plofkip. Dat is logisch, de kip is wat ouder geworden en heeft wat meer rond kunnen rennen. Dit geeft niks hoor, ook dat gaat prima!

Leuk wanneer slagers meedenken, maar geef deze maar een lidmaatschapje Barfplaats voor z'n verjaardag, dan spijkeren we hem ff bij :D
Door tiny
#1066086
Ik heb eens een heel klein stukje van Klokhuis gezien. Hier hadden ze het maagzuur van een hond nagebootst en daar een kippenbotje in laten zakken.
Binnen 3 uur was er van het botje niets meer over.
Hier worden karkassen, nekken, poten, bouten, vleugels heerlijk weggeknaagd.
#1069794
ik zou wel aanraden om op te letten met kalkoenbout.  Heb het hier 1 keer gegeven, wel dat komt hier niet meer binnen.  We zijn 's nachts naar de DA mogen rijden met ons Ellis, er zat waarschijnlijk een stukje bot in haar slokdarm vast en ze deed niks anders dan gras eten om te kunnen overgeven maar dat overgeven kwam dus niet.
De DA heeft haar gesondeerd en door het vele kokhalzen is het stukje gelukkig losgekomen. 
Pas later las ik op een ander forum dat deze botjes heel erg scherp kunnen zijn. 
#1069863
tiny schreef: Ik heb eens een heel klein stukje van Klokhuis gezien. Hier hadden ze het maagzuur van een hond nagebootst en daar een kippenbotje in laten zakken.
Binnen 3 uur was er van het botje niets meer over.
Waar ging die aflevering verder over?? Dan kan ik hem opzoeken op de site van klokhuis, ik denk dat de kinderen dat graag willen zien!
#1070262
Vroeger op school met biologie hebben wij ook eens een testje gedaan.
We hadden een rauw en een gaar kaal kippenbotje.
Twee bakjes zoutzuur (wat ook in een hondenmaag zit).
Elk botje legden we in één van de bakjes, en de volgende dag moesten we de botjes eruit halen en bekijken.
Het rauwe botje was helemaal zacht, net rubber en konden we zo buigen.
Het gare botje was nog even hard als daarvoor.

Conclusie: wat hiervoor ook al is vermeld.
Rauwe botjes verteren en blijven niet scherp.
Gare botten blijven hard en scherp en dus gevaarlijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door