Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#1064329
Ik ben hier verdorie zo alert op! En nu gebeurt het toch. Olivier heeft daarnet Doda gedekt. Ik heb aan Doda zelf nog niets gemerkt dat ze loops was, maar daar moet ik wel bij zeggen dat we haar nog niet zo lang hebben en nog geen loopsheid van haar heb meegemaakt. Maar wel heb ik hier een reu, Stan, die heel goed aangeeft op een teef loops en dekrijp is of niet.
Stan was van de week wel wat snuffelig naar Doda toe, dus ik dacht wel dat de loopsheid er aan zat te komen, maar hij is verder nog niet irritant kwijlerig en pieperig, dus dacht ik dat het nog niet zo ver was. Olivier had ook geen buitengewone interesse voor Doda en toen we daarstraks in de tuin waren was hij gewoon lekker samen met haar aan het rondrennen zoals hij anders ook doet. Ik ga even naar binnen om wat te drinken te pakken, kom buiten en daar staan ze gekoppeld!!!  :o :o :o
Wat kan ik nu het beste doen? Ik zit niet te wachten op een nest kruising X pointer.
Aangezien Stan nog helemala niet op haar reageert zoals hij normaal op een loops teef reageert, heb ik mijn twijfels of ze wel dekrijp kan zijn? Maar ze laat zich dus wel dekken.  :-\ Dus ik weet het niet.
Kan haar wel een morning afterspuit laten geven, maar daar kleven ook risico's aan. Kan haar ook laten scannen over een paar weken en indien drachtig laten steriliseren, maar liever zou ik haar intact houden.
Door Lizzy
#1064339
Sh*t...! Ja, zoiets verwacht je niet nee..... Ruk zeg!
Volgens mij werkt een morningafter prik helemaal niet zo goed.... Kun je haar niet laten scannen over een paar weken en als ze dan eventueel zwanger is de pups laten aborteren zonder castratie? Ze kunnen toch ook een keizersnede doen bij teefjes?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1064347
Ik geloof niet dat dat zo simpel is. Er is wel een nieuw middel, genaamd Alizin. Is nog een relatief nieuw middel, maar schijnt veiliger te zijn dan de morning after spuit. Dit middel wekt dus een abortus op en dan hoeft er niet gesneden te worden. Iemand ervaring er mee?

Ik neig er eigenlijk naar om even een weekje of 3 te wachten en haar dan te laten scannen. Blijkt ze dan drachtig, dan zijn er twee opties: d.m.v. Alizin de dracht af breken of toch een sterilisatie. Blijkt ze nu inderdaad te zijn gedekt zonder dekrijp te zijn, dan belast ik haar niet onnodig met een stoot oestrogenen die de nodige bijwerkingen kunnen veroorzaken.

Het liefst houd ik teefjes intact, maar dan moet ik wel zeggen dat ik verder altijd teefjes heb gehad waaraan heel duidelijk zichtbaar was of ze loops waren of niet. En dan tref ik mijn voorzorgsmaatregelen. Maar deze dame doet er dus wel een beetje erg geheimzinnig over, dus wellicht is een sterilisatie dan toch wel praktischer?
Door Lil
#1064372
Sonja schreef: Ik geloof niet dat dat zo simpel is. Er is wel een nieuw middel, genaamd Alizin. Is nog een relatief nieuw middel, maar schijnt veiliger te zijn dan de morning after spuit. Dit middel wekt dus een abortus op en dan hoeft er niet gesneden te worden. Iemand ervaring er mee?

Ik neig er eigenlijk naar om even een weekje of 3 te wachten en haar dan te laten scannen. Blijkt ze dan drachtig, dan zijn er twee opties: d.m.v. Alizin de dracht af breken of toch een sterilisatie. Blijkt ze nu inderdaad te zijn gedekt zonder dekrijp te zijn, dan belast ik haar niet onnodig met een stoot oestrogenen die de nodige bijwerkingen kunnen veroorzaken.

Het liefst houd ik teefjes intact, maar dan moet ik wel zeggen dat ik verder altijd teefjes heb gehad waaraan heel duidelijk zichtbaar was of ze loops waren of niet. En dan tref ik mijn voorzorgsmaatregelen. Maar deze dame doet er dus wel een beetje erg geheimzinnig over, dus wellicht is een sterilisatie dan toch wel praktischer?
Poeh hé zou je maar gebeuren  :-X :-\
Ik heb geen idee wat handiger is om te doen, maar het besluit om te steriliseren kun je alleen maar zelf nemen. Zonder er ervaring mee te hebben zou ik denk ik kiezen voor die soort "chemische abortus", klinkt beter dan keizersnede. Maar nogmaals heb ik geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1064445
Er zijn teefjes die zich gerust drie weken laten dekken. Als jouw Stan nog nergens op reageert dan durf ik het er wel op te wagen de gok te nemen dat ze nog helemaal niet dekrijp is en vooralsnog niets te doen.
Dan in hemelsnaam over 4 weken een echo en mocht ze toch drachtig blijken dan maar hele drastische maatregelen nemen. Na morning after pillen heb ik nog hele leuke volle nesten geboren zien worden :-X, dus tja :-\
Door Jolly
#1064502
oww shit zeg, das echt iets wat je niet verwacht.
succes met de beslissing nemen, want aan mij heb je niets.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1064709
Je kunt na 25 dagen een echo laten maken en dan kun je tot de 40ste dag nog een abortus opwekken, mocht dat nodig zijn. Ik deed dat dan met prostaglandinen en een middel tegen schijnzwangerschap. Het is lang geleden dat ik dat gedaan heb, zou het op moeten zoeken. Maar ik denk dat het met de Alizin ook zou moeten kunnen, maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee.
Sommige teven laten zich door sommige reuen dekken als ze nog niet dekrijp zijn. Dus het kan best zijn dat er niets aan de hand is.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1065077
Hitam schreef: Je kunt na 25 dagen een echo laten maken en dan kun je tot de 40ste dag nog een abortus opwekken, mocht dat nodig zijn. Ik deed dat dan met prostaglandinen en een middel tegen schijnzwangerschap. Het is lang geleden dat ik dat gedaan heb, zou het op moeten zoeken. Maar ik denk dat het met de Alizin ook zou moeten kunnen, maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee.
Sommige teven laten zich door sommige reuen dekken als ze nog niet dekrijp zijn. Dus het kan best zijn dat er niets aan de hand is.
Volgens de site van Virbac kan dat met Alizin ook tot de 45e dag.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1065192
Sonja schreef: Volgens de site van Virbac kan dat met Alizin ook tot de 45e dag.
Klopt helemaal, alleen worden op dag 45 de vruchtjes niet meer door de baarmoeder opgenomen en worden ze naar buiten afgedreven.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1065218
*Dorothea* schreef: Klopt helemaal, alleen worden op dag 45 de vruchtjes niet meer door de baarmoeder opgenomen en worden ze naar buiten afgedreven.
Ik ga uiteraard zo vroeg mogelijk voor de scan!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door